Corsica meivakantie '24

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

mvalkenburg
autoweg

Corsica meivakantie '24

Bericht door mvalkenburg » di 21 nov 2023, 11:07

Beslissing is genomen dat we naar Corsica gaan.
We hebben 2 weken vakantie, het doel is zo'n beetje in het midden van deze periode 8-10 dagen op Corsica te zijn. We rijden sowieso zowel heen als terug in twee keer, maar een onderbreking op de heen- en/of terugweg van méér dan 1 nacht is ook mogelijk.

Er zijn talloze veer-opties waarbij ik twijfel wat nu de fijnste aanrijroute gaat zijn. We willen graag de nachtferry nemen, dus de kortere oversteken vanuit Italië vallen dan in feite af.

Globaal blijven dan de volgens mij de keuzes Marseille, Toulon of Nice over met een aanrijroute via Frankrijk of Genua met meerdere aanrijroutes, maar eigenlijk altijd via Zwitserland icm Gotthard.

Vertrek vanuit regio Alkmaar zuidwaarts gaat zijn op koningsdag, zaterdag 27 april (of misschien op 26 april in de avond alvast een paar uurtjes), terugreis gaat dus zijn in het weekend van 11 en/of 12 mei (dat is het weekend volgend op hemelvaartsdag).

Waar doen we verstandig aan qua route op de genoemde dagen? We hoeven niet per se dezelfde heen- en terugweg te hebben, dus de ene kant op via Frankrijk en de andere kant op via Italië is ook prima.

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: Corsica meivakantie '24

Bericht door Coen Tunnel » di 21 nov 2023, 11:37

Leuke bestemming! Een tof en afwisselend eiland. Ik heb beide keren dat ik op Corsica ben geweest zowel heen als terug de boot vanaf Livorno genomen (wel met een hut), dus geen nachtafvaart. Ik heb het voor de terugweg nog wel overwogen om vanaf Bastia naar Savona (Vado Ligure) te varen, maar dat werd erg krap qua tijd aangezien ik vanaf Porto-Vecchio moest komen, dus toen maar besloten om in Bastia te overnachten en de volgende dag de ferry te nemen.

Ik heb alleen maar ervaring met Corsica Ferries, waarbij het er in de haven van Livorno op z'n Italiaans aan toe ging, één keer met een flinke vertraging omdat de douane of kustwacht, ik weet niet meer precies, het schip doorzocht. De meeste schepen waren wat ouder, ik zat destijds op schepen die ruim veertig jaar oud waren en nog in Joegoslavië gebouwd waren, maar op zich nog wel comfortabel. Ik zie dat die betreffende schepen inmiddels uit de vaart zijn; volgens mij werden ze vooral op de kortere routes ingezet. Corsica Ferries heeft nog steeds enkele vrij oude schepen, dus misschien is het wel even waard om te kijken welk schip gepland is voor jouw afvaart. La Méridionale en Corsica Linea hebben volgens mij een ietwat nieuwere vloot.

De overtochten vanaf Nice en Genua of Savona zijn relatief kort, als je dan toch de nachtboot neemt heb je misschien meer aan Marseille. Maar qua kilometers schiet je er niks mee op, het is ongeveer net zo ver weg als Savona vanaf Nederland. Toulon en Nice zijn nog verder rijden. En vanaf Livorno heb je alleen dagafvaarten, maar daar heb je weinig aan als je per se een nachtboot wil nemen. En Livorno is te ver om in één dag te rijden, en de ferry gaat meestal vroeg in de ochtend, dus daar heb je niet veel aan. Wel zou je het eventueel nog met een bezoekje aan Pisa kunnen combineren, wat je kinderen misschien leuk vinden omdat de scheve toren toch wel een iconisch bouwwerk is.

Ik ben beide keren naar Livorno via de Gotthard en Milaan gereden, en vervolgens eenmaal A1-A15-A12 via Parma en La Spezia, en eenmaal A7-A12 via Genua. Beiden interessante routes, maar je hebt er weinig aan als je niet via Livorno reist. :lol:

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » di 21 nov 2023, 16:44

Nachtboot is ook niet per se een vereiste en daarmee zou Livorno ook wel kunnen, hoewel dat toch een ruime 200km meer is.

In feite is de vraagstelling denk ik méér: welke route is beter/slechter op 27+28 april heen: Zwitserland of Frankrijk en op 11-12 mei terug, Zwitserland of Frankrijk?

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » di 21 nov 2023, 16:49

Genua is ook prima aan te rijden via de grote St Bernard en dan A5 - racc - A26 . De tunnel waarschijnlijk nog in mei.... De Gotthard is wel wat korter /sneller meestal, maar kan druk zijn in weekeinden wanneer Duitsers vakantie hebben - de pas is dan nog niet open dus geen uitwijk .

paolie
expressweg

Bericht door paolie » di 21 nov 2023, 19:16

Ben zelf met de nachtboot zowel vanaf Livorno als vanaf Toulon gevaren. Persoonlijk vond ik de route naar Toulon veel relaxter rijden dan de route naar Livorno.
De nachtboot is trouwens een belevenis an sich. Veel passagiers reizen zonder hut, en daardoor liggen alle gangen en dekken vol met mensen op zelfmeegenomen matrasjes. Ik was beide keren erg blij dat we gewoon een hut hadden geboekt.

Overigens maakt het niks uit qua tijd vanaf welke haven je vaart. Alle nachtboten vertrekken rond 22u en komen aan rond 6u. Omdat eerder aankomen niet veel zin heeft, varen de nachtboten op halve kracht.
Laatst gewijzigd door paolie op di 21 nov 2023, 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » di 21 nov 2023, 19:18

Toulon heeft een boot om 5h-6h 's morgens, kan je lekker door de nacht cruisen en relaxen op de boot.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 21 nov 2023, 19:36

mvalkenburg schreef: di 21 nov 2023, 16:44 In feite is de vraagstelling denk ik méér: welke route is beter/slechter op 27+28 april heen: Zwitserland of Frankrijk en op 11-12 mei terug, Zwitserland of Frankrijk?
De zondag na Hemelvaart is in Frankrijk een piek-terugreisdag. Als je vroeg wegrijdt uit Marseille waarschijnlijk nog wel te behappen; als je niet Nice komt of later wegrijdt alweer veel lastiger. Op de route vanuit Genua door Zwitserland is Hemelvaart veel minder een ding. Duitsers en Zwitsers zijn meer van de breaks met Pinksteren of hebben de volle week tussen beide feestdagen vakantie.

Over de heenweg zou ik me niet heel druk maken. Op beide routes.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » di 21 nov 2023, 20:16

^^ verkeer tussen Noord-Italië en Zuid-Duitsland is in die periode in mijn beleving ieder weekend erg druk.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 21 nov 2023, 20:32

Km357 schreef: di 21 nov 2023, 19:18 Toulon heeft een boot om 5h-6h 's morgens, kan je lekker door de nacht cruisen en relaxen op de boot.
Dat heb ik naar Livorno gedaan. Die boot vertrok even na 8 uur, en op dagafvaarten is een hut een stuk goedkoper. Kon ik daar nog lekker wat bijslapen en even douchen.
Pino schreef: di 21 nov 2023, 19:36 De zondag na Hemelvaart is in Frankrijk een piek-terugreisdag. Als je vroeg wegrijdt uit Marseille waarschijnlijk nog wel te behappen; als je niet Nice komt of later wegrijdt alweer veel lastiger. Op de route vanuit Genua door Zwitserland is Hemelvaart veel minder een ding. Duitsers en Zwitsers zijn meer van de breaks met Pinksteren of hebben de volle week tussen beide feestdagen vakantie.
Vanaf Nice is de route via Genua, Milaan, de Gotthard en Duitsland natuurlijk ook nog een optie. Zoveel langer is dat niet.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » di 21 nov 2023, 20:58

paolie schreef: di 21 nov 2023, 20:16 ^^ verkeer tussen Noord-Italië en Zuid-Duitsland is in die periode in mijn beleving ieder weekend erg druk.
Dat sterkt mij een beetje in de gedachte dat héén via Frankrijk de beste optie zou zijn en op de terugweg is het dan meer de keuze of ik door de hond of de kat gebeten wordt?
Km357 schreef: di 21 nov 2023, 19:18 Toulon heeft een boot om 5h-6h 's morgens, kan je lekker door de nacht cruisen en relaxen op de boot.
Dat vind ik dus persoonlijk echt waardeloos. Ik vind er geen moer aan om 's nachts te rijden en eigenlijk alles vóór 9:00 vertrek vind ik dramatisch ;)

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 21 nov 2023, 21:05

Coen Tunnel schreef: di 21 nov 2023, 20:32
Pino schreef: De zondag na Hemelvaart is in Frankrijk een piek-terugreisdag. Als je vroeg wegrijdt uit Marseille waarschijnlijk nog wel te behappen; als je niet Nice komt of later wegrijdt alweer veel lastiger. Op de route vanuit Genua door Zwitserland is Hemelvaart veel minder een ding. Duitsers en Zwitsers zijn meer van de breaks met Pinksteren of hebben de volle week tussen beide feestdagen vakantie.
Vanaf Nice is de route via Genua, Milaan, de Gotthard en Duitsland natuurlijk ook nog een optie. Zoveel langer is dat niet.
In kilometers is het verschil miniem (verbaasde me eerlijk gezegd, dacht dat vanuit Noord-Holland het omslagpunt ruim oostelijker lag). Volgens routeplanner kost over Genova rijden je normaal wel veel extra tijd. Nog los van de Gotthard ligt de snelheid in Zwitserland sowieso al lager, en de tunnels in Ligurië zullen ook wel veel lange stukken zijn met één rijstrook en ruim verlaagde snelheid.

Sint Bernhard is in principe nog een uur daarbovenop. Alles leuk bij Gotthard-files, maar in de “word je door de hond gebeten of de kat” brengt dat je vanuit Nice mogelijk wel weer op een punt waar je liever op de zondag na Hemelvaart door Frankrijk terug rijdt. Voor de afwisseling ligt dan heen wellicht Italië als route voor de hand. Gotthard op einde zaterdag of zondagochtend moet ook wel prima kunnen, ondanks de natuurlijk best terechte opmerking van Paolie daarover.