Binnen bebouwde kom: 50 wordt 30 km/h

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

A2Racer
stadsweg

Re: Binnen bebouwde kom: 50 wordt 30 km/h

Bericht door A2Racer »

Pino schreef: do 07 dec 2023, 15:32 hier trouwens een stuk van hem in NRC van gisteren).
Maar op de bredere wegen met vrijliggende fietspaden – vooral in Amsterdam-Noord en Nieuw-West – zal alleen een bordje met ‘30’ onvoldoende zijn, zegt verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen. „Op rechte wegen met weinig mensen en weinig dichte bebouwing gaan automobilisten vanzelf harder rijden, dat blijkt uit onderzoek. Zo zit het brein van mensen nu eenmaal in elkaar. Ze denken: amehoela, ik wil gewoon snel naar m’n bestemming.”
Nu wordt dit als probleem beschreven. Ik kan dan geen nadeel bedenken als je hier 50 zou rijden :dontknow: .
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Wat je daar ook als antwoord op geeft: volgens mij zijn de meeste van dat soort wegen in Noord morgen gewoon nog 50. Dan denk ik vooral aan de IJdoornlaan, Klaprozenweg, Cornelis Douwesweg etc. In Nieuw West zie ik op de kaart meer 30 dan ik zou verwachten.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

A2Racer schreef: do 07 dec 2023, 15:50 Nu wordt dit als probleem beschreven. Ik kan dan geen nadeel bedenken als je hier 50 zou rijden :dontknow: .
Problemen gaan ontstaan omdat er altijd mensen zijn die zich wél keurig aan de snelheid zullen gaan houden. En deze mensen zullen zich straks opgejaagd gaan voelen, hetgeen weer tot klachten bij de gemeente en verzoeken tot handhaving zal gaan leiden.
keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer »

mavas schreef: do 07 dec 2023, 15:24 Ik heb afgelopen jaar overigens in diverse Duitse plaatsen al gezien dat er 30 geldt, zelfs op een 2x2-weg
Daar hoef je toch niet voor naar Duitsland? Eindhoven kan ook.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Dat is wel heel droevig: Er zijn ook krusingen met voorrang van rechts. Als de wegbeheerder hier vindt dat het een woonstraat is, dan de rechterstrook omvormen tot parkeerstrook en insnoeren bij het kruispunt zodat je goed kan zien wat er aankomt:
https://maps.app.goo.gl/eF1yrqQdPwnmMEfS9
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

keokiracer schreef: do 07 dec 2023, 17:19 Daar hoef je toch niet voor naar Duitsland? Eindhoven kan ook.
Als Duurzaam Veilig nog niet failliet was, dan is het nu wel. Wat een armoe :facepalm:

Ter compensatie kent Roosendaal de ETW-50: https://maps.app.goo.gl/VLR3k3nj6A59WLLCA :emo:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Ehuls
verkeersader

Bericht door Ehuls »

Ik denk dat handhaving de grootste bottleneck is om de snelheid in de stad echt omlaag te krijgen. Wat dat betreft lees ik dat Brussel, waar de invoering van 30 km/uur in de stad een succes lijkt, 87 camera's heeft en 7 trajectcontroles. Amsterdam heeft volgens Google 16 camera's. Terwijl de steden niet zo veel verschillen in oppervlakte. Niet dat ik er nou op zit te wachten dat de hele stad vol gehangen wordt met camera's overigens.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

^^ Handhaving kan alleen als de vastgestelde maximumsnelheid in overeenstemming is met het wegbeeld. Daar schort het op veel van die wegen nog wel aan.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Tot mijn lichte verrassing reed er vanmorgen daadwerkelijk een voertuig strak 30 km/h op een brede, rustige weg die tot gisteren een Vmax van 50 km/h had. Recalcitrant als ik ben, heb ik dat voertuig met iets hogere snelheid ingehaald en heb de naald 'gewoon' op 50 km/h gezet.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

Rein schreef: vr 08 dec 2023, 11:16 Tot mijn lichte verrassing reed er vanmorgen daadwerkelijk een voertuig strak 30 km/h op een brede, rustige weg die tot gisteren een Vmax van 50 km/h had. Recalcitrant als ik ben, heb ik dat voertuig met iets hogere snelheid ingehaald en heb de naald 'gewoon' op 50 km/h gezet.
Tsja. Voorspelbaar ;)
paolie schreef: do 07 dec 2023, 15:59 Problemen gaan ontstaan omdat er altijd mensen zijn die zich wél keurig aan de snelheid zullen gaan houden. En deze mensen zullen zich straks opgejaagd gaan voelen, hetgeen weer tot klachten bij de gemeente en verzoeken tot handhaving zal gaan leiden.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

Ehuls schreef: vr 08 dec 2023, 10:43 Ik denk dat handhaving de grootste bottleneck is om de snelheid in de stad echt omlaag te krijgen. Wat dat betreft lees ik dat Brussel, waar de invoering van 30 km/uur in de stad een succes lijkt, 87 camera's heeft en 7 trajectcontroles. Amsterdam heeft volgens Google 16 camera's. Terwijl de steden niet zo veel verschillen in oppervlakte. Niet dat ik er nou op zit te wachten dat de hele stad vol gehangen wordt met camera's overigens.
Grote verschil is dat in België door de gemeenten zelf met camera's op snelheid gehandhaafd kan worden en in Nederland alleen door het OM. En het OM plaatst alleen nieuwe camera's op plekken waar er sprake is van aantoonbaar verhoogd ongevallenrisico, mits er qua inrichting alles aan gedaan is om wegbeeld en maximum snelheid op elkaar aan te laten sluiten...
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Opgejaagd kan de persoon die ik vanmorgen inhaalde zich nooit gevoeld hebben, want zoals ik al aangaf was het erg rustig en kon ik er zonder af te hoeven remmen ruimschoots voorbij. Dit was overigens echt zo'n straat waar 30 km/h belachelijk laag is en waar je je als je de hele tijd 30 km/h rijdt alleen maar zit op te vreten.
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak »

Tijd voor trajectcontrole in de hele stad. Niemand zal ontkomen aan totale handhaving :orde:
Enne gojje mins blieft altied leave.
Attietattie
2x5 autosnelweg

Bericht door Attietattie »

Coen Tunnel schreef: vr 08 dec 2023, 11:04 ^^ Handhaving kan alleen als de vastgestelde maximumsnelheid in overeenstemming is met het wegbeeld. Daar schort het op veel van die wegen nog wel aan.
Draai het eens om. Als maar zoveel mogelijk wegbeheerders dit soort @!#$% snelheidslimitien instelt op wegen die niet als zodanig zijn ingericht, zou je kunnen zeggen dat het wegbeeld er op een gegeven moment wél mee strookt. Dan gaat dat namelijk de standaard worden.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Wouter N14
Moderator

Ben wel benieuwd naar de verkeersbesluiten. Het is toch van de gekke dat óf de politie positief heeft geadviseerd, óf dat negatief advies terzijde is gelegd :?
Attietattie
2x5 autosnelweg

Ik denk dat je dit moet omdraaien: politie zal misschien verklaard hebben geen bezwaar te hebben. Dat is iets anders dan positief adviseren. Ik denk eerlijk gezegd dat de negatieve verkeersveiligheidseffecten niet opwegen tegen de positieve. En dan ben je als politie niet goed bezig als je negatief adviseert.
Wouter N14
Moderator

^^ Je bent van het omdenken vandaag ;)

Het zal per regio verschillen... Ik heb ooit eens negatief advies gehad toen ik een weg die vooral oogt als een ETW-30 ook daadwerkelijk van 50 naar 30 te willen brengen. In het verkeersbesluit heb ik dat negatieve advies weerlegt.
Attietattie
2x5 autosnelweg

Wouter N14 schreef: vr 08 dec 2023, 12:23Je bent van het omdenken vandaag ;)
Betrapte mezelf er ook al op. :lol:
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

keokiracer schreef: do 07 dec 2023, 17:19
mavas schreef: do 07 dec 2023, 15:24 Ik heb afgelopen jaar overigens in diverse Duitse plaatsen al gezien dat er 30 geldt, zelfs op een 2x2-weg
Daar hoef je toch niet voor naar Duitsland? Eindhoven kan ook.
Die heeft Harry ooit jaren geleden op de foto gezet. Mijn punt is meer dat het steeds meer voorkomt, en zelfs in het buitenland. Dus we hebben het er maar mee te doen. Maar leuk is het niet.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

Wouter N14 schreef: vr 08 dec 2023, 12:00 Ben wel benieuwd naar de verkeersbesluiten. Het is toch van de gekke dat óf de politie positief heeft geadviseerd, óf dat negatief advies terzijde is gelegd :?
De politie heeft in het geval van Amsterdam negatief geadviseerd (en is voor zover ik weet ook nog steeds verbolgen over het ter zijde leggen van dat advies).
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Het besluit spreekt ergens over een positief advies van de politie. Maar ik weet niet of dat het hele verhaal is? Kan een positief advies op een deelelement zijn, terwijl het brede negatieve advies buiten het formele besluit blijft? Hoe dan ook lijkt het me tekenend voor de behoorlijk politieke aard van dit hele project. En misschien zit er in dat politieke ook wel iets dat de politie-kant van het verhaal overstijgt, waarover de politie weinig te zeggen heeft. Is het advies van de politie beschikbaar of is bekend waar hun bedenkingen zaten?

Als ze zitten op de lijn van handhaafbaarheid, kan ik me voorstellen dat de politiek zegt "boeit niet". Als ze zitten op de lijn van afnemende verkeersveiligheid: dat zou interessanter zijn. Maar waar zit dat dan? Als er steeds meer data beschikbaar is uit andere Europese steden, wat gaat daar dan mis of wat rechtvaardigt een conclusie dat Amsterdam anders zal zijn? Dat is dan inclusief datgene wat je eerder noemde over situaties waarin de een 50 rijdt, de andere 30 en wat voor gevoelens van onveiligheid en frictie dat kan opleveren. Of zit het in het door anderen gesignaleerde pijnpunt dat je niet auto's 30 kunt laten rijden terwijl je toelaat dat bussen, taxi's en e-bikes lekker harder rijden? Dat laatste is namelijk wel typisch Amsterdams, wijkt denk ik af van wat je in andere Europese steden ziet.
A2Racer
stadsweg

Bericht door A2Racer »

Vandaag redelijk wat gefietst door Amsterdam. De eerste dag van de invoering zie ik het in ieder geval niet positief. Heel veel getoeter achter auto's die zich aan de snelheid houden, scooters die vrij asociaal inhalen, een colonnevorming van auto's naast me die nauwelijk inhalen.

Het gaf me eerder een onveiliger gevoel, gezien auto's mij niet gewoon inhalen maar naast me blijven plakken. En ik weet niet of er iets speciaals is, maar het voelde ook veel drukker op de wegen dan normaal.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

Pino schreef: vr 08 dec 2023, 13:35 ^^ Het besluit spreekt ergens over een positief advies van de politie.
Mmh, hier staat inderdaad dat er sprake is van een positief advies. Dat strookt echter niet met hetgeen ik van de betrokkenen persoonlijk heb gehoord. Eens kijken of ik erachter kan komen hoe het verhaal precies in elkaar steekt.

Voor zover ik heb begrepen was het voornaamste pijnpunt van de politie de handhaafbaarheid.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Ik ken de rol van de politie/OM in dit soort besluitvorming totaal niet, maar kan me best voorstellen dat het een relatief eng toetsingskader is waarover de politie zich moet uitspreken wanneer het gaat om dit vinkje. Dus dat beperkt ook de grondslagen waarop je negatief kunt adviseren. Maar organisaties kijken natuurlijk breder dan hun toetsingskader eng is, dus grote kans dat de politie op meerdere manieren kenbaar heeft gemaakt via informelere kanalen dat ze dit helemaal niks vinden ...

Bedenkingen over handhaafbaarheid laten zich in ieder geval vrij makkelijk terzijde schuiven met de aanvliegroute van de gemeente dat ze helemaal niet uit zijn op handhaving, maar meer op normstelling en mentaliteitsverandering waarbij vormen van handhaving (eventueel na het fysiek aanpassen van het wegbeeld) pas aan het einde komen. Pas wanneer niet-handhaving een verkeersveiligheidsprobleem op zichzelf wordt -zoals jij het eerder omschreef en wat je misschien ook een beetje terugziet in de observaties van A2Racer- kom je in de klem te zitten.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

A2Racer schreef: vr 08 dec 2023, 13:46 Vandaag redelijk wat gefietst door Amsterdam.
Toch niet sneller dan 30 km/u? :)
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
A2Racer
stadsweg

Bericht door A2Racer »

Vandaag toevallig niet haha. Normaal kan ik me moeilijk inhouden als ik op een fiets zit, dan begin ik fatbikes en elektrische fietsen in te halen. Kom ik bezweet een kwartier te vroeg op mijn werk aan .
Laatst gewijzigd door A2Racer op za 09 dec 2023, 7:36, 1 keer totaal gewijzigd.
A2Racer
stadsweg

Bericht door A2Racer »

AT5 schreef:Hij is tevreden met de aanpassingen die vannacht gedaan werden. "Het is lekker langzaam", vertelt het raadslid terwijl hij in een auto van AT5 op de Slotermeerlaan rijdt. "Je voelt je veel rustiger en hebt veel tijd om bijvoorbeeld op die fietser te letten."
Ja omdat je er naast blijft hangen :rofl2: .

Bron: AT5
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Vanochtend een paar dingen moeten doen in Noord. De rit met de auto ging grofweg van A10-afrit Tuindorp Oostzaan langs de IJoevers en de Nieuwe Leeuwarderweg naar het Buikslotermeerplein en uiteindelijk bij Schellingwoude weer de A10 op. In het kader van het experiment liet ik me bewust door Waze leiden, dat trouwens qua maximumsnelheid nog niet bijgewerkt leek.

Wel, daar zaten best weinig nieuwe 30-wegen tussen. Eerste stuk was de Kometensingel/Meteorenweg, een weg waar ik voorheen eerder hoog in de 30 reed. Maar de auto voor me ging meteen naar 30 bij het afslaan vanaf de s118, waar ik pas terug zou gaan naar 35-40 als je in de woonwijk terecht komt - verschil van zo’n 350 meter. Na mijn stop in Tuindorp Oostzaan 50 kunnen rijden tot vlakbij het Buikslotermeerplein. De weg aan de zuidkant van het winkelcentrum is nieuw 30. Dat past totaal niet bij het wegbeeld, maar met de vele parkeerders en overstekers rond het winkelcentrum kon je daar meestal al weinig anders. Ik ervoer dit niet als anders dan eerdere bezoeken.

Terug naar de A10 leidde Waze me over de Werengouw, ook nieuw 30. Hier wreekte zich dat ik me had voorgenomen op navigatie te rijden en Waze nog niet is bijgewerkt. Want parallel ligt de IJdoornlaan, die 50 blijft. Voorheen een lood-om-oud-ijzer-keuze; voor de toekomst zonder twijfel de IJdoornlaan.
A2Racer
stadsweg

Bericht door A2Racer »

Die Werengouw vind ik dan een voorbeeld waar 30 me wat relaxter lijkt, gezien je minders schrikruimte kan houden met geparkeerde auto's dan op dit soort wegen.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Zelfde als de Meteorenweg; ik ga instinctief rond de 40 zitten op dat soort wegen, omdat je weet dat er ieder moment iets kan gebeuren waarvoor je vol in de ankers moet. Op wegen als de Werengouw krijg je nu mogelijk wel het effect dat mensen sneller de lichte omweg via de IJdoornlaan pakken. Zolang die niet overloopt, is dat zo’n slecht effect nog niet binnen Nieuwendam.