Verkeersborden in België

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Joshua
stadsweg

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Joshua » do 14 dec 2023, 13:22

^^
In Wallonië worden nog altijd de T2000 borden gebruikt, ondanks overgenomen vanuit Frankrijk gebruiken ze in Frankrijk nu ook nieuwere soort borden die ze van mij in Wallonië ook mogen gaan gebruiken moesten de fabricaties ook zouden veranderen.
https://www.google.com/maps/@50.4402701 ... ?entry=ttu

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » do 14 dec 2023, 15:06

In een artikel in Het Nieuwsblad wordt er toch gesproken van een overgangsperiode. Om hoeveel jaar het gaat weet ik niet, maar het einde van die periode is sowieso het einde van alle oude borden. Want die verliezen dan geldigheid na die periode. Je zal zien dat een half jaar voor het einde van de deadline nog plots alle borden vervangen zullen worden. Je zag dat ook bij de uitfasering van de bebouwde kom-borden. Ik denk toch dat de overgangstermijn minstens 20 jaar zal zijn.

Joshua
stadsweg

Bericht door Joshua » do 14 dec 2023, 15:13

^^
Ik zou vernieuwen net zoals de oude wegnummers naar de nieuwe wegnummers werden vernieuwd.

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » do 14 dec 2023, 15:15

^^ Dan moet je alles in 1 keer vernieuwen, dat is onrealistisch.

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » do 14 dec 2023, 15:54

Ik hoop dat men met deze nieuwe grootschallige wijziging ook eens de onderborden gaat veranderden van wit/blauw naar zwart/wit zoals gebruikelijk is in de buurlanden en de overgrote meerderheid van Europa.

Auto's met bordenherkenning hebben hier in België wel moeilijkheden met het correct projecteren van deze borden (zo wordt bv. 90km/u 'bij regen' een 90km/u met 'tijdsaanduiding'). Ook het einde 'alle verboden' na wegenwerken zou je gewoon kunnen aanpassen door vanaf hier terug de maximumsnelheid aan te duiden, nog iets waar we in België het buitenbeentje geworden zijn en waar de bordenherkenning in wagens het laat afweten en vooral de oude snelheid blijft aanduiden.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » do 14 dec 2023, 19:49

^^
Nochtans is het "einde alle eerdere verboden" iets dat in onze buurlanden ook gewoon bestaat. Mijn auto herkent het bord.

Je bedoelt deze toch? Die staat bv in Duitsland bij het einde van alle werken.

Afbeelding

Wat de onderborden betreft, die worden inderdaad wit. Dat was in 2008 al de bedoeling, maar het plan is toen in volle crisistijd afgevoerd geweest.

Afbeelding

Joshua
stadsweg

Bericht door Joshua » do 14 dec 2023, 20:00

Het begin van werken zou met deze versie aangeduid worden.
Afbeelding
Mikhail schreef: do 14 dec 2023, 15:54 Ik hoop dat men met deze nieuwe grootschallige wijziging ook eens de onderborden gaat veranderden van wit/blauw naar zwart/wit zoals gebruikelijk is in de buurlanden en de overgrote meerderheid van Europa.

Auto's met bordenherkenning hebben hier in België wel moeilijkheden met het correct projecteren van deze borden (zo wordt bv. 90km/u 'bij regen' een 90km/u met 'tijdsaanduiding'). Ook het einde 'alle verboden' na wegenwerken zou je gewoon kunnen aanpassen door vanaf hier terug de maximumsnelheid aan te duiden, nog iets waar we in België het buitenbeentje geworden zijn en waar de bordenherkenning in wagens het laat afweten en vooral de oude snelheid blijft aanduiden.
Als er op het einde van werken maximumsnelheidsborden zouden staan dan zou dat de indruk kunnen geven dat die eindigt bij het eerstvolgend kruispunt.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » do 14 dec 2023, 20:05

^^
Waar heb je dat bord gevonden? :)

Ik ben trouwens benieuwd of deze aanwijzingsborden in modern jasje gaan blijven bestaan. Er hangt namelijk effectief regelgeving aan vast.

Afbeelding

Joshua
stadsweg

Bericht door Joshua » do 14 dec 2023, 20:10

bron van het toekomstige werken bord: https://www.autogids.be/autonieuws/mobi ... .html#/i/5 op Wikipedia zie ik vergeleken met andere landen geen volledig zelfde ontwerp: https://nl.wikipedia.org/wiki/Vergelijk ... eersborden
rechts kan er een pagina in een andere taal bekeken worden.

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » vr 15 dec 2023, 9:56

Wimpie25 schreef: do 14 dec 2023, 19:49 ^^
Nochtans is het "einde alle eerdere verboden" iets dat in onze buurlanden ook gewoon bestaat. Mijn auto herkent het bord.

Je bedoelt deze toch? Die staat bv in Duitsland bij het einde van alle werken.

Afbeelding
Ik rij nochtans met een Duitse wagen maar het 'einde alle verboden' wordt gewoon standaard weergegeven in Duitsland, waar ik eerst dacht dit is fout, maar bij nader inzien geeft die dat voor heel Duitsland aan aangezien er hier geen verplichte maximumsnelheid is op de snelwegen. In België gaat het vaak mis en herkent hij het bord 'einde alle verboden' niet en dan blijft de verlaagde snelheid van in de wegenwerken 'hangen' in het systeem.

'Duitse grundlichkeit' is niet altijd zo top precies :)

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » vr 15 dec 2023, 9:57

Joshua schreef: do 14 dec 2023, 20:10 bron van het toekomstige werken bord: https://www.autogids.be/autonieuws/mobi ... .html#/i/5 op Wikipedia zie ik vergeleken met andere landen geen volledig zelfde ontwerp: https://nl.wikipedia.org/wiki/Vergelijk ... eersborden
rechts kan er een pagina in een andere taal bekeken worden.
Interessante link, ik wist niet dat Ierland hun gevaarsborden zo nauw samenhangt met de Amerikaanse verkeersborden.

Ernie
dorpsstraat

Bericht door Ernie » vr 15 dec 2023, 10:22

Dat bevestigd toch wel het beeld dat de huidige Belgische borden nogal oubollig ogen, maar dat gaat ook op voor andere landen.

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » vr 15 dec 2023, 11:00

^^ Anderzijds heeft dat ook zijn charme. Pictogrammen die te abstract zijn vind ik ook niet mooi. De nieuwe borden die al kenbaar gemaakt zijn balanceren op de rand, Bv bij dat werkmansbordje vind ik niet mooi dat het lijf van het mannetje uit twee delen bestaat. In de meeste landen bestaat het uit een deel en is het hoofd een apart bolletje. Enkel in Duitsland is het ook zo vormgegeven uit twee delen. Heeft men zich dan vooral op Duitsland gebaseerd? Al heeft het bord 'Verplicht voetpad' dan weer een mannetje dat uit 1 geheel bestaat, nogal inconsequent. In Duitsland is dat bord trouwens duidelijk een vrouw (die ook uit twee delen bestaat, daar is het wel consequenter), dat zal dan niet genderneutraal bevonden zijn.

Afbeelding

Bij het bord 'oversteekplaats' is het mannetje in het nieuwe Belgische verkeersbord wel duidelijk anders vormgegeven dan de Duitse versie, dus een 1-op-1 kopie is het ook zeker niet.

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » vr 15 dec 2023, 11:22

Wat de vormgeving van het bord 'voorrang op tegenverkeer' betreft. Als je een overzicht van alle Europese verkeersborden bekijkt blijkt dat deze vormgeving met een grotere witte pijl en een kleinere rode pijl enkel in voormalige Sovjetstaten bestaat. Daar heeft men zich dus op gebaseerd.

Afbeelding

Ik weet niet goed wat ik er moet van vinden. Ik vind het door de grote witte pijl nogal veel lijken op een bord 'eenrichtingsverkeer'. Het bestaande bord waarbij de rode en witte pijl even groot zijn (zoals standaard in Europa) was niet per se onduidelijk. Het bestaande Belgische bord had ook een smal formaat waardoor het heel herkenbaar was, al week België daarin af van de rest van Europa (muv het VK). Dit nieuwe bord zal effectief dezelfde breedte hebben als een eenrichtingsverkeerbord.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » vr 15 dec 2023, 11:28

^^
Het is een mix uit een eigen keuken en zaken uit onze rechtstreekse buurlanden. Als men dan toch iets nieuws uitbrengt kan men beter goed gaan rondkijken. Ik vind het zeer degelijk, en ik ben vooral gecharmeerd door het bovenstaande bord op tegenverkeer.
Alfa schreef: vr 15 dec 2023, 11:00 ^^ Anderzijds heeft dat ook zijn charme. Pictogrammen die te abstract zijn vind ik ook niet mooi. De nieuwe borden die al kenbaar gemaakt zijn balanceren op de rand, Bv bij dat werkmansbordje vind ik niet mooi dat het lijf van het mannetje uit twee delen bestaat. In de meeste landen bestaat het uit een deel en is het hoofd een apart bolletje. Enkel in Duitsland is het ook zo vormgegeven uit twee delen. Heeft men zich dan vooral op Duitsland gebaseerd? Al heeft het bord 'Verplicht voetpad' dan weer een mannetje dat uit 1 geheel bestaat, nogal inconsequent. In Duitsland is dat bord trouwens duidelijk een vrouw (die ook uit twee delen bestaat, daar is het wel consequenter), dat zal dan niet genderneutraal bevonden zijn.

Afbeelding

Bij het bord 'oversteekplaats' is het mannetje in het nieuwe Belgische verkeersbord wel duidelijk anders vormgegeven dan de Duitse versie, dus een 1-op-1 kopie is het ook zeker niet.
De menselijke silhouetten in onze nieuwe wegcode zien er mij allemaal gelijk uit. Een lichaam met een niet verbonden hoofd. Bij de werkman is het logisch vanuit grafisch perspectief dat er een disconnectie is tussen de romp en de dij.

De pictogrammen voor voetgangers en verplichte voetpaden waren trouwens in Vlaanderen al jaren geleden geüpdatet. Eén van de weinige landen dat bij mijn weten nog echt nog de oude handgetekende silhouetten gebruikt is Oostenrijk.

Dit zijn de huidige in gebruik zijnde borden waar in sommige gevallen het nieuwe pictogram van fietsers al lange tijd wordt gebruikt. De silhouetten van de personen zijn al jaren geleden genderneutraal gemaakt. Het probleem is dat er geen lijn inzat, men voerde nieuwe pictogrammen in als er een nieuw bord nodig was. Op bord D10 bv wordt nog het oude pictogram van een fiets met slijklap gebruikt.

Afbeelding

Als pictogram voor een speedpedelec gebruikt men een bromfiets

Afbeelding

Voor een C6 heeft men dan effectief wel de moeite gedaan om een quad uit te tekenen

Afbeelding

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » vr 15 dec 2023, 11:49

^^ Vergelijkt deze nieuwe borden met hun Duitse evenknie:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In Duitsland lijken alle (volwassen) mannetjes uit twee delen te bestaan, met een cirkel als hoofd. Bij de nieuwe Belgische verkeersborden is het de ene keer een mannetje in 1 deel en de andere keer een mannetje uit twee delen. Is dat erg? Op zich niet, de huidige verkeersborden waren een groter stijlcontrast tussen de verschillende borden. Maar ik vind het wel inconsequent. En als je dan toch alles opnieuw ontwerpt kan je het net zo goed homogeen maken.

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » vr 15 dec 2023, 11:56

Overigens zijn de verkeersborden die in het persbericht van minister Milkinet zelf verspreidt zijn ook nog lichtjes anders dan de voorbeelden die jij toont. Zie de vormgeving van de mannetjes, in jouw voorbeeld bestaan het middelste en rechtse verkeersbord nog uit de symbolen van de huidige verkeersborden (die een mannetje en een meisje tonen, bestaande uit 1 stuk, inclusief de hoofden). Ook de fiets in het bord op jouw afbeelding betreft de huidige fiets op het rechtse bord en niet de nieuwe gestileerde fiets zoals op de andere borden. Er worden dus verschillende afbeeldingen verspreid.

Afbeelding

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » vr 15 dec 2023, 11:58

^^
Tot nu toe zie ik enkel de wegarbeider uit twee delen bestaan, hetgeen uit grafische hoek eigenlijk niet anders kan. Of zie ik iets helemaal over het hoofd?

Wat deze borden betreft, dat zijn borden in onze huidige wegcode. Dus niet die uit de nieuwe Code ;)

Afbeelding

Ons nieuw fietssymbool is trouwens uit Nederland overgenomen, met een kleine wijziging. Kan jij het verschil spotten? :mrgreen:
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » vr 15 dec 2023, 12:08

^^ Ok, je toonde dus de huidige borden. Al valt het me op dat de fiets er meestal zo uitziet, het stuur wijkt dus lichtjes af:
Afbeelding

Wat de mannetjes in 1 of 2 delen-discussie betreft. Ook in het getoonde oversteekbord bestaat het mannetje uit twee delen, net zoals het eerder getoonde werkbord:
Afbeelding

Dat werkbord bestaat in de meeste Europese landen uit een mannetje in 1 deel, zoals in Nederland:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Alfa op vr 15 dec 2023, 12:13, 3 keer totaal gewijzigd.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » vr 15 dec 2023, 12:10

^^
Die kleine onderbreking geeft dynamiek aan. Wat het symbool van de fiets betreft, die twee worden voortdurend door mekaar gebruikt. Hetgeen niet onlogisch is als men er zonder nadenken twee verschillende heeft ingevoerd.

Kort samengevat, van wat ik kan zijn is het menselijk silhouet over de gehele lijn in Code 2025 gelijk. Ze zijn inderdaad niet overgenomen uit de kleine moderniseringen uit de onze huidige wegcode, 't is iets volledigs nieuws.

Wat jouw opmerking betreft op mijn screenshot van die drie borden; nee, het zijn inderdaad niet de pictogrammen uit de Code 2025. Maar zoals je kan zijn heeft men wel hier en daar al modernisering doergevoerd gehad. Ze zijn nog een stuk gestyleerder dan de nieuwe borden uit de Code 2025, maar niet zo archaïsch meer als de orginelen.

Afbeelding

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » vr 15 dec 2023, 12:16

Wimpie25 schreef: vr 15 dec 2023, 12:10 ^^
Die kleine onderbreking geeft dynamiek aan.
Of dat nu een verbetering is of niet spreek ik me niet over uit, de vraag was meer waarom op het ene bord niet toepassen en op het andere bord wel. Daar zit dus een inconsequentie in. Verder is Duitsland het enige land dat dergelijke ontwerpen met mannetjes uit twee delen heeft. Gebruikelijk is het dus zeker niet.

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » vr 15 dec 2023, 14:00

Het viel mij vandaag op dat het huidge bord 'doorlopende weg' dat in 2013 ingevoerd werd ook reeds de nieuwe symbolen van fietser en voetganger (uit twee delen) bevat. Het moet dus zijn dat men er toen al mee bezig was.

Afbeelding

Al bestaan er van dit bord nog andere versies. Toch is de versie die hierboven getoond wordt de versie die al sinds 2013 in het KB van 1975 is opgenomen.

Joshua
stadsweg

Bericht door Joshua » vr 15 dec 2023, 16:30

Alfa schreef: vr 15 dec 2023, 11:22 Wat de vormgeving van het bord 'voorrang op tegenverkeer' betreft. Als je een overzicht van alle Europese verkeersborden bekijkt blijkt dat deze vormgeving met een grotere witte pijl en een kleinere rode pijl enkel in voormalige Sovjetstaten bestaat. Daar heeft men zich dus op gebaseerd.

Afbeelding

Ik weet niet goed wat ik er moet van vinden. Ik vind het door de grote witte pijl nogal veel lijken op een bord 'eenrichtingsverkeer'. Het bestaande bord waarbij de rode en witte pijl even groot zijn (zoals standaard in Europa) was niet per se onduidelijk. Het bestaande Belgische bord had ook een smal formaat waardoor het heel herkenbaar was, al week België daarin af van de rest van Europa (muv het VK). Dit nieuwe bord zal effectief dezelfde breedte hebben als een eenrichtingsverkeerbord.
Gezien dit bord denk ik dat het bord aan de andere kant er zo ongeveer gaat kunnen uitzien (dit is een voorbeeld van Estland) Afbeelding

Het nieuwe oversteekplaatsbord is trouwens ook sterk overgenomen vanuit de voormalige Sovjetstaten.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » vr 15 dec 2023, 18:00

Alfa schreef: vr 15 dec 2023, 14:00 Het viel mij vandaag op dat het huidge bord 'doorlopende weg' dat in 2013 ingevoerd werd ook reeds de nieuwe symbolen van fietser en voetganger (uit twee delen) bevat. Het moet dus zijn dat men er toen al mee bezig was.

https://static.standaard.be//Assets/Ima ... ndeweg.jpg

Al bestaan er van dit bord nog andere versies. Toch is de versie die hierboven getoond wordt de versie die al sinds 2013 in het KB van 1975 is opgenomen.
Dat verbaast met niets gezien men al sinds 2005 aan de nieuwe Code aan het werken is ;)

Al is het symbool van voetganger dan toch weer anders dan in dat bord van doodlopende straat

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 11 jan 2024, 20:55

https://www.rtbf.be/article/nouvelle-li ... e-11293087

Nieuw wegtype in Wallonië. 70 km/h wegen met één centrale rijloper.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » do 11 jan 2024, 21:12

^^
Ik vermoed dat het om de nieuwe middenrijbaan gaat? Die bestaat ook in Vlaanderen, maar die houden geen specifieke vmax in. Hetgeen in Wallonië trouwens wel het geval is en dat is meteen ook de reden dat men daar een apart Waals verkeersbord voor uitgedacht heeft.

Vlaanderen gebruikt de nieuwe markering van een fietsoversteekplaats om doorlopend de middenrijbaan aan te duiden, zodat het meteen duidelijk is dat het over een maatregel voor fietsers gaat.

Afbeelding
Wegcode in Vlaanderen.

75.3. Markeringen die de middenrijbaan aanduiden.

Twee evenwijdige witte onderbroken strepen aan weerszijden van de rijbaan die bestaan uit telkens twee paar korte trekken, bakenen de denkbeeldige randen van de middenrijbaan af.

Afbeelding

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » do 11 jan 2024, 21:34

Totaal onnuttige maatregel trouwens. Meer en meer gaan wegcode en markeringen in tegen het intuïtieve idee van hoe een weg verloopt, en meer en meer zijn er kleine regeltjes en markeringen in de wegcode die wij als instructeur wel volledig kennen maar die voor een normale bestuurder gewoon onzinnig overkomen...en ook onzinnig zijn.

Het verkeer wordt er niet veiliger door, het verkeer niet duidelijker, dus wie is hier nu eigenlijk mee gebaat?

Joshua
stadsweg

Bericht door Joshua » do 11 jan 2024, 21:36

Zelf weet ik eigenlijk niet wat dat ik ervan moet vinden, die Waalse midden-rijbaan/strook ziet er duidelijker uit, die stippenlijnen die zie je zelf nog veel in andere landen. Die Vlaamse stippenlijnen lijken sterk op zo van die erg kort onderbroken doorgaande wegmarkeringen die er van ver als doorlopend uitzien en ze zien er minder uit zoals weergegeven in de Wegcode.
Laatst gewijzigd door Joshua op do 11 jan 2024, 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » do 11 jan 2024, 21:41

^^
De Vlaamse markering is diegene die in de Wegcode staat en is dus de enige juiste. Door onderbroken lijnen te gebruiken, maak je er terug een klassieke suggestiestrook van (die in Vlaanderen jaren geleden zijn afgevoerd).
Km357 schreef: do 11 jan 2024, 21:34 Totaal onnuttige maatregel trouwens. Meer en meer gaan wegcode en markeringen in tegen het intuïtieve idee van hoe een weg verloopt, en meer en meer zijn er kleine regeltjes en markeringen in de wegcode die wij als instructeur wel volledig kennen maar die voor een normale bestuurder gewoon onzinnig overkomen...en ook onzinnig zijn.

Het verkeer wordt er niet veiliger door, het verkeer niet duidelijker, dus wie is hier nu eigenlijk mee gebaat?
Wij kennen in Vlaanderen al jaren fietssuggestiestroken dus inderdaad overbodig. Het voornaamste verschil is dat langs deze markering voertuigen niet mogen parkeren, en ze mogen er niet op blijven rijden. Dat heb je bij fietssuggestiestroken niet.

Wat er nu aan het gebeuren is, is dat bepaalde gemeenten het aan het invoeren zijn als symboolmaatregel (en omdat suggestiestroken duurder zijn) en vaak totaal verkeerde wegmarkering gebruiken. Het kan tot gemeentelijke soep leiden.

Ik heb het al eerder gezegd, zo'n zaken worden op federaal niveau door een Franstalige minister ingevoerd, terwijl wij in Vlaanderen al jaren een eigen goede oplossing hebben.

Afbeelding

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » do 11 jan 2024, 21:53

^^ De fietssuggestiestrook staat ook niet in de wegcode, is gewoon verf te veel of wegversiering. Zelfde met die Berlijnse of Lyonese kussens die levensgevaarlijk zijn voor motors, al zeker als het nat ligt. Er wordt immens veel geld in de wegcode gestoken dat de veiligheid juist verlaagd, maar weinigen lijken dat in te zien. Een middenrijbaan heeft geen enkel nut of meerwaarde.