[USA] Los Angeles
Moderator: Moderatoren
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85885
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [USA] Los Angeles
Er was wel sprake van dat SR-30 ooit eens I-210 zou worden, met State Route 210 als tijdelijk nummer. Maar dat lijkt men allemaal niet zo belangrijk te vinden, ondanks dat SR-210 ook volledig een autosnelweg is tot I-10 ten oosten van San Bernardino.
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85885
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
-
marcel
- 2x2 autosnelweg
- Berichten: 5920
- Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
- Locatie: Adliswil CH
Re: [USA] Los Angeles
Ik heb nooit geweten dat er in Los Angeles een fietssnelweg geweest is, zelfs met tol:
https://en.wikipedia.org/wiki/California_Cycleway

Het was blijkbaar geen succes en is al gauw afgebroken.
https://en.wikipedia.org/wiki/California_Cycleway

Het was blijkbaar geen succes en is al gauw afgebroken.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
- Berichten: 33781
- Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
- Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣
Re: [USA] Los Angeles
Wat bijzonder!
Sowieso zijn wegen waar fietsers en/of voetgangers tol moeten betalen behoorlijk zeldzaam.
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85885
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [USA] Los Angeles
De schade door tropische storm Hilary lijkt vooralsnog niet enorm te zijn. In Los Angeles zelf zijn geen meldingen van noemenswaardige schade, oostelijker is wel hinder door modder en water maar lijkt het niet catastrofaal te zijn geweest. Wegen moeten wel schoongemaakt worden, zoals hier op I-10 bij Thousand Palms.
Vannacht (lokale tijd) gaf Google Maps wel aan dat vrijwel alle wegen in een groot gebied tussen de regio Los Angeles en Bishop afgesloten waren, over en ten oosten van de Sierra Nevada.

Vannacht (lokale tijd) gaf Google Maps wel aan dat vrijwel alle wegen in een groot gebied tussen de regio Los Angeles en Bishop afgesloten waren, over en ten oosten van de Sierra Nevada.

-
Robbert297
- expressweg
- Berichten: 2958
- Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
- Locatie: Гронінген
Re: [USA] Los Angeles
Ben op dit moment in Los Angeles. Venice Beach om precies te zijn. Geen raar weer gisteren, alleen veel regen de hele dag. Veel grote plassen water op de wegen hier, maar er stond niets blank. Zat gezellig in mijn hostel met andere reizigers, dus prima vermaakt met z’n allen.
De aardbeving die “even” tussendoor kwam was wel even gek. Ik voelde hem duidelijk en tegelijkertijd gingen onze telefoons piepen met de melding “Earthquake detected! Drop, Cover, Hold on. Protect Yourself.” Dat maakte het wel even eng. Helemaal omdat we niet wisten waar het epicentrum lag en we dus heel even vreesden voor een tsunami. Maar allemaal goed gekomen!
De aardbeving die “even” tussendoor kwam was wel even gek. Ik voelde hem duidelijk en tegelijkertijd gingen onze telefoons piepen met de melding “Earthquake detected! Drop, Cover, Hold on. Protect Yourself.” Dat maakte het wel even eng. Helemaal omdat we niet wisten waar het epicentrum lag en we dus heel even vreesden voor een tsunami. Maar allemaal goed gekomen!
Слава Україні
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85885
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [USA] Los Angeles
Er heeft een brand gewoed onder een viaduct van I-10 ter hoogte van Downtown Los Angeles. Het viaduct is nu volledig afgesloten en afgaande op de foto's zal dit waarschijnlijk gesloopt moeten worden.
Gemiddeld rijden hier 300.000 voertuigen per dag over het viaduct. Het is nu op zaterdag al een verkeersinfarct, doordeweeks zal het helemaal dramatisch worden.



Gemiddeld rijden hier 300.000 voertuigen per dag over het viaduct. Het is nu op zaterdag al een verkeersinfarct, doordeweeks zal het helemaal dramatisch worden.



-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85885
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [USA] Los Angeles
Ze zeggen dat het brugdek waarschijnlijk niet vervangen hoeft te worden, maar circa 100 brugpijlers zijn beschadigd, sommige daarvan ernstig zoals op de foto's te zien is. Men verwacht dat I-10 nog 3 tot 5 weken afgesloten zal zijn.
Ik denk dat men dan de pijlers gaat vervangen. Ik kan mij zo geen voorbeelden bedenken waar zoiets eerder is gedaan met zo'n groot brugdek. Er gaan 10 rijstroken over het beschadigde deel.
Ik denk dat men dan de pijlers gaat vervangen. Ik kan mij zo geen voorbeelden bedenken waar zoiets eerder is gedaan met zo'n groot brugdek. Er gaan 10 rijstroken over het beschadigde deel.
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85885
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [USA] Los Angeles
I-10 heropent al op 21 november voor het verkeer, dat is een stuk beter dan de 3-5 weken die verwacht werd.
Wat men gaat doen is tijdelijke stutten onder het brugdek van I-10 plaatsen, zodat het verkeer kan rijden terwijl de pijlers vervangen worden.
Omdat het dek niet ernstig beschadigd is, hoeft I-10 niet langdurig dicht, in zo'n scenario had de autosnelweg wel 6 maanden afgesloten kunnen zijn.
Wat men gaat doen is tijdelijke stutten onder het brugdek van I-10 plaatsen, zodat het verkeer kan rijden terwijl de pijlers vervangen worden.
Omdat het dek niet ernstig beschadigd is, hoeft I-10 niet langdurig dicht, in zo'n scenario had de autosnelweg wel 6 maanden afgesloten kunnen zijn.
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85885
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [USA] Los Angeles
In Corona is gisteren een verbinding tussen de express lanes van de State Route 91 en die van de Interstate 15 geopend.
Express lanes zijn vrijliggende tolstroken, veelal in het midden van autosnelwegen. De uitdaging is om deze te verknopen met andere autosnelwegen, aangezien je niet wil dat verkeer rechts moet weven door 4 of 5 rijstroken regulier verkeer om een afrit naar een andere autosnelweg te bereiken.
Daardoor moeten aparte flyovers binnen de knooppunten worden aangelegd, wat gezien de beperkte ruimte vaak een uitdaging is, bovendien kost het veel geld. Dit kostte $ 270 miljoen.

Express lanes zijn vrijliggende tolstroken, veelal in het midden van autosnelwegen. De uitdaging is om deze te verknopen met andere autosnelwegen, aangezien je niet wil dat verkeer rechts moet weven door 4 of 5 rijstroken regulier verkeer om een afrit naar een andere autosnelweg te bereiken.
Daardoor moeten aparte flyovers binnen de knooppunten worden aangelegd, wat gezien de beperkte ruimte vaak een uitdaging is, bovendien kost het veel geld. Dit kostte $ 270 miljoen.

-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85885
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [USA] Los Angeles
In Orange County zijn vandaag de express lanes op I-405 in gebruik genomen, over een 17 kilometer lang traject liggen er nu minimaal 14 rijstroken. Naar I-605 toe liggen zelfs 20 rijstroken, dat was lange tijd het drukste stuk autosnelweg van de Verenigde Staten.
De capaciteit is vergroot met 2 rijstroken per richting, de autosnelweg had 2x4 rijstroken en één HOV lane per richting. Dat is nu 2x5 rijstroken en 2x2 express lanes met tolheffing.
Wat foto's van internet geplukt:





De capaciteit is vergroot met 2 rijstroken per richting, de autosnelweg had 2x4 rijstroken en één HOV lane per richting. Dat is nu 2x5 rijstroken en 2x2 express lanes met tolheffing.
Wat foto's van internet geplukt:





-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
- Berichten: 8482
- Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
- Locatie: Aarschot
-
keokiracer
- 2x3 autosnelweg
- Berichten: 9083
- Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
- Locatie: Halsteren
Re: [USA] Los Angeles
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
-
sven_engelen
- expressweg
- Berichten: 4323
- Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
- Locatie: Venlo
Re: [USA] Los Angeles
In begrijp niet waarom men in Amerika maar met verbredingen blijft strooien. De grootste oorzaak is urban sprawl in Amerika maar als je ziet hoe de autocultuur verworven is in de Amerikaanse cultuur dan is dat schrikbarend. Zelfs voor de supermarkt om de hoek heb je in principe een auto nodig terwijl wij in Nederland er gewoon heen kunnen wandelen of fietsen.
Svenlo
https://svene.nl/
https://svene.nl/
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85885
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [USA] Los Angeles
Voor de supermarkt om de hoek moet je wellicht wel de auto in, maar niet een lang stuk over de autosnelweg in de meeste gevallen.
Los Angeles telt 18 miljoen inwoners en het snelwegennet (gerekend aan rijstrookkilometers naar bevolking) is niet zo riant als je zou denken.
Dit traject van I-405 ligt niet in een gebied waar nog veel verdere stedelijke groei mogelijk is. Alles is al volgebouwd, de groei van het verkeer is de laatste 10-15 jaar ook niet zo sterk meer in een groot deel van de regio Los Angeles, maar het snelwegennet is natuurlijk al decennia overbelast vanwege de relatief geringe capaciteit ten opzichte van de bevolkingsomvang. Een bijna standaard belasting is tussen 250.000 en 300.000 voertuigen per dag op 2x5 rijstroken.
Los Angeles telt 18 miljoen inwoners en het snelwegennet (gerekend aan rijstrookkilometers naar bevolking) is niet zo riant als je zou denken.
Dit traject van I-405 ligt niet in een gebied waar nog veel verdere stedelijke groei mogelijk is. Alles is al volgebouwd, de groei van het verkeer is de laatste 10-15 jaar ook niet zo sterk meer in een groot deel van de regio Los Angeles, maar het snelwegennet is natuurlijk al decennia overbelast vanwege de relatief geringe capaciteit ten opzichte van de bevolkingsomvang. Een bijna standaard belasting is tussen 250.000 en 300.000 voertuigen per dag op 2x5 rijstroken.
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85885
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [USA] Los Angeles
Er wordt vaak gedacht dat autosnelwegen in Los Angeles massief verbreed zijn vanwege het vele verkeer. Maar dat is niet zo veel gebeurd.
Een groot deel van de autosnelwegen zijn oorspronkelijk met 2x4 rijstroken en linker vluchtstroken aangelegd, die later zijn heringedeeld met een carpoolstrook links en opschuiven van de rijstroken / minimale verbreding aan de rechterkant, waarmee het typische dwarsprofiel van 2x5 rijstroken ontstond.
Bijvoorbeeld in Atlanta, Dallas of Houston is vrijwel het complete snelwegennet op een gegeven moment herbouwd op een breder profiel. Dat is in Los Angeles op een veel kleinere schaal gebeurd, vooral de eerste generatie autosnelwegen die met 2x3 rijstroken zijn aangelegd. Bijvoorbeeld I-5 ten zuidoosten van Los Angeles had tot een paar jaar geleden nog 2x3 rijstroken, een mega bottleneck.
Dit is ook de reden dat nog best veel autosnelwegen nog het oorspronkelijke beton uit de jaren '60 en begin '70 hebben.
De eerste generatie autosnelwegen zijn met 2x3 rijstroken aangelegd. Hier bijvoorbeeld de US 101 / Hollywood Freeway in 1954. Dit is later verbreed naar 2x4 door de taluds te vervangen door keerwanden, waardoor de snelweg binnen de bestaande footprint bleef.

Al vrij snel daarna is men overgegaan op een standaard dwarsprofiel met 2x4 rijstroken en linker vluchtstroken, zoals hier op I-405 in 1962. Dat viaduct heeft het nog tot 2013 uitgehouden, tot daar een 6e rijstrook richting noorden werd aangelegd. Maar I-405 heeft grotendeels nog dezelfde footprint als in 1962, de enige fysieke verbreding was de bouw van een carpoolstrook in 2013, de eerdere verbreding was binnen het bestaande dwarsprofiel.

Een groot deel van de autosnelwegen zijn oorspronkelijk met 2x4 rijstroken en linker vluchtstroken aangelegd, die later zijn heringedeeld met een carpoolstrook links en opschuiven van de rijstroken / minimale verbreding aan de rechterkant, waarmee het typische dwarsprofiel van 2x5 rijstroken ontstond.
Bijvoorbeeld in Atlanta, Dallas of Houston is vrijwel het complete snelwegennet op een gegeven moment herbouwd op een breder profiel. Dat is in Los Angeles op een veel kleinere schaal gebeurd, vooral de eerste generatie autosnelwegen die met 2x3 rijstroken zijn aangelegd. Bijvoorbeeld I-5 ten zuidoosten van Los Angeles had tot een paar jaar geleden nog 2x3 rijstroken, een mega bottleneck.
Dit is ook de reden dat nog best veel autosnelwegen nog het oorspronkelijke beton uit de jaren '60 en begin '70 hebben.
De eerste generatie autosnelwegen zijn met 2x3 rijstroken aangelegd. Hier bijvoorbeeld de US 101 / Hollywood Freeway in 1954. Dit is later verbreed naar 2x4 door de taluds te vervangen door keerwanden, waardoor de snelweg binnen de bestaande footprint bleef.

Al vrij snel daarna is men overgegaan op een standaard dwarsprofiel met 2x4 rijstroken en linker vluchtstroken, zoals hier op I-405 in 1962. Dat viaduct heeft het nog tot 2013 uitgehouden, tot daar een 6e rijstrook richting noorden werd aangelegd. Maar I-405 heeft grotendeels nog dezelfde footprint als in 1962, de enige fysieke verbreding was de bouw van een carpoolstrook in 2013, de eerdere verbreding was binnen het bestaande dwarsprofiel.

-
Coen Tunnel
- Voorzitter
- Berichten: 33781
- Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
- Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣
Re: [USA] Los Angeles
Los Angeles heeft dan de naam een stad van glitter en glamour te zijn, maar het snelwegennet laat dat niet zien. Ik heb inmiddels door aardig wat grote steden in de VS gereden, maar in LA is het toch wel het slechtste, en het meest verouderd.
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85885
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [USA] Los Angeles
In Long Beach wil men voor 2028 de Shoemaker Bridge vervangen. Deze brug overspant de gekanaliseerde Los Angeles River tussen I-710 en het centrum van Long Beach.
De huidige brug dateert van 1953 en is aan het einde van de levensduur. Het is wel een apart ontwerp. De kosten zijn wel typisch Californisch: $ 900 miljoen voor een brug van 230 meter lengte.

De huidige brug dateert van 1953 en is aan het einde van de levensduur. Het is wel een apart ontwerp. De kosten zijn wel typisch Californisch: $ 900 miljoen voor een brug van 230 meter lengte.

-
Coen Tunnel
- Voorzitter
- Berichten: 33781
- Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
- Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85885
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [USA] Los Angeles
Vorige maand was er een flinke aardverschuiving over de State Route 150 in Santa Paula, een plaats wat landinwaarts van Ventura.
Het is de wegverbinding tussen Santa Paula en Ojai, dat is geen belangrijke doorgaande weg, maar voor mensen aan beide kanten van de verschuiving is het een behoorlijk probleem omdat het wel redelijk ver omrijden is. De verwachting was eerst dat het een week dicht zou blijven, maar inmiddels spreekt men van maanden.

Het is de wegverbinding tussen Santa Paula en Ojai, dat is geen belangrijke doorgaande weg, maar voor mensen aan beide kanten van de verschuiving is het een behoorlijk probleem omdat het wel redelijk ver omrijden is. De verwachting was eerst dat het een week dicht zou blijven, maar inmiddels spreekt men van maanden.

-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85885
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [USA] Los Angeles
Ik kreeg vanochtend deze video gesuggereerd, een tour van Downtown Los Angeles.
Wat opvalt is dat het centrum erg doods is. Weinig mensen op straat en de stadsparken waren nagenoeg leeg. Iemand in de reacties zei ook: de enige levendige plekken zijn een food court (Grand Central Market) en een Japanse strip mall (Little Tokyo). Pershing Square en Grand Park hadden bijna geen bezoekers.
Eigenlijk is een groot deel van het centrum, zeg maar dat begrenst wordt door de autosnelwegen, een laagwaardig bedrijventerrein. De rest is een verzameling kantoortorens, maar weinig mensen op straat. In het hoogbouwdeel zie je wel amper daklozen, als je zuidwaarts of oostwaarts gaat naar Skid Row staan de stoepen vol tenten volgens Street View.
Link
Wat opvalt is dat het centrum erg doods is. Weinig mensen op straat en de stadsparken waren nagenoeg leeg. Iemand in de reacties zei ook: de enige levendige plekken zijn een food court (Grand Central Market) en een Japanse strip mall (Little Tokyo). Pershing Square en Grand Park hadden bijna geen bezoekers.
Eigenlijk is een groot deel van het centrum, zeg maar dat begrenst wordt door de autosnelwegen, een laagwaardig bedrijventerrein. De rest is een verzameling kantoortorens, maar weinig mensen op straat. In het hoogbouwdeel zie je wel amper daklozen, als je zuidwaarts of oostwaarts gaat naar Skid Row staan de stoepen vol tenten volgens Street View.
Link
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
- Berichten: 33781
- Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
- Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣
Re: [USA] Los Angeles
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
- Berichten: 9850
- Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
- Locatie: Zeist
Re: [USA] Los Angeles
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
sven_engelen
- expressweg
- Berichten: 4323
- Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
- Locatie: Venlo
Re: [USA] Los Angeles
Amerika kent ook geen mooie autovrije zones zoals wij ze in Europa kennen. Ik durf te wedden dat zodra de auto uit een aantal plekken wordt verwijderd en teruggegeven wordt aan de mensen, de gezelligheid en de mensen ook weer terugkeren.
Svenlo
https://svene.nl/
https://svene.nl/
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
- Berichten: 33781
- Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
- Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣
Re: [USA] Los Angeles
Overigens heb je gelijk dat op plekken waar er geen auto's zijn er wel gezelligheid is en mensen er graag komen. De meestbezochte toeristische attractie van Texas is bijvoorbeeld de San Antonio Riverwalk: https://en.m.wikipedia.org/wiki/San_Antonio_River_Walk
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85885
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [USA] Los Angeles
In Agoura Hills wordt een ecoduct over de US 101 gebouwd. Ze noemen dit 's werelds grootste ecoduct.
Link
Link
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
- Berichten: 33781
- Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
- Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣
Re: [USA] Los Angeles
Op basis waarvan? Het feit dat het in de VS is?
Dit lijkt een vrij normaal ecoduct, het enige wat hier wat groot aan is is dat er tien rijstroken onderdoor lopen. Maar dit is op het eerste gezicht toch niet veel groter dan de verscheidene Nederlandse ecoducten die over een snelweg én een spoorlijn gaan. Laat staan iets als die natuurbrug bij Craailo, dat in zijn geheel een echt lange verbinding vormt.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
- Berichten: 22110
- Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: [USA] Los Angeles
Onwetendheid of gewoon het statement uitbrengen dat het om het grootste ecoduct ter wereld gaat.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
- Berichten: 9850
- Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
- Locatie: Zeist
Re: [USA] Los Angeles
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85885
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [USA] Los Angeles
De eerste fase van de express lanes op I-10 is bijna gereed, zoals hier te zien in Ontario. Het is de bedoeling dat 53 kilometer van I-10 door San Bernardino County dit dwarsprofiel van 12 rijstroken krijgt.
De verkeersintensiteiten op dit deel liggen tussen 250.000 en 280.000 voertuigen per dag.
I-10 heeft een wat ongebruikelijk verkeerspatroon, waarbij de autosnelweg over grote afstanden zeer hoge intensiteiten kent, maar niet duidelijk oploopt in een bepaalde richting of voor een specifiek knooppunt. Het is dus niet zo dat I-10 van San Bernardino geleidelijk drukker wordt richting Los Angeles. De verkeersstromen in dit gebied zijn zeer diffuus. Los Angeles wordt vaak genoemd als één van de meest polycentrische steden van de VS, waarbij het aandeel van het centrum op de stedelijke werkgelegenheid maar een paar procent is. Dan krijg je dit soort patronen.

De verkeersintensiteiten op dit deel liggen tussen 250.000 en 280.000 voertuigen per dag.
I-10 heeft een wat ongebruikelijk verkeerspatroon, waarbij de autosnelweg over grote afstanden zeer hoge intensiteiten kent, maar niet duidelijk oploopt in een bepaalde richting of voor een specifiek knooppunt. Het is dus niet zo dat I-10 van San Bernardino geleidelijk drukker wordt richting Los Angeles. De verkeersstromen in dit gebied zijn zeer diffuus. Los Angeles wordt vaak genoemd als één van de meest polycentrische steden van de VS, waarbij het aandeel van het centrum op de stedelijke werkgelegenheid maar een paar procent is. Dan krijg je dit soort patronen.


