Afgelopen week was ik enkele dagen met mijn vriendin in Zuid-Tirol. Vanuit grote delen van Zwitserland ligt vooral de route via de Arlberg door Oostenrijk voor de hand. In principe ook nog net voor ons. Toch viel het een beetje tegen. Voor ons is het snelste om via Sargans te rijden en dan zit je al min of meer aan een doorsteek tussen de Zwitserse A13 en Oostenrijkse A14 door Liechtenstein en Feldkirch vast.
We hebben er uiteindelijk voor gekozen om via Rugell te rijden. Dat is maar een kleine grensovergang tussen Liechtenstein en Oostenrijk, net ten noordwesten van Feldkirch. Vooral het stukje vanaf de Oostenrijkse grens tot de A14 loopt niet echt lekker. Eenmaal op de A14 kan je kort doorrijden, totdat we op de enkelbaanse S16 achter een langzame vrachtwagen zaten die maar 50-60 km/h reed. Idemdito later in de Arlbergtunnel, waar we eveneens zelden boven de 60 km/h uit kwamen. Vervolgens waren de A12 en A13 en Italiaanse A22 wel filevrij, maar het is dan toch nog een flink stuk tot Bozen. Bovendien hadden we met diverse wegwerkzaamheden op de A13 en A22 te maken.
De terugweg viel op een zaterdag en dan is het altijd wel drukker op de Brenner met files. We besluiten via Meran, Ofenpass en Vereinatunnel terug te rijden. Een echte verademing. De SS38 is tot Meran nog als snelweg uitgebouwd, daarna wordt het weliswaar enkelbaans, maar is goed uitgebouwd en reed ook goed door.
Na de afslag richting Taufers en Zwitserland was de weg vrijwel leeg. We zagen in het Münstertal nog een enkele auto, maar de Ofenpass was letterlijk compleet uitgestorven. Niet eens tegenverkeer. Enkele bochten waren iets glad, maar de weg was keurig schoon geveegd. Pas zodra we de afslag naar Livigno bij de Munt la Schera Tunnel voorbij waren, kwam af en toe behoorlijk wat tegenverkeer ons tegemoed. Vooral auto's met kentekens uit Tsjechië, Slowakije en Polen. Eerst dacht ik dat in Livigno mogelijk een wedstrijd was, maar dat bleek schijnbaar niet zo te zijn. Mogelijk skiclubs die daar trainen, of is Livigno zo super populair onder de centraal-Europese landen waar nu nog vakanties zijn?
Circa 8 min voor vertrek van de eerstvolgende autotrein kwamen we in Sagliains aan. De Vereintatunnel is de duurste autotrein van Zwitserland: 39 CHF kost een enkele rit tijdens de weekenden. Daarvoor besparen we 2x 11€ voor de Arlbergtunnel en Brenner Autobahn, plus nog de tol van de Italiaanse A22 en een 97 km lange omweg. Opzich nog wel een redelijke deal.
Verbijsterd was ik dat volgens de website van de Rhätische Bahn in de tegenrichting een wachtrij van 90 min voor de Vereinatunnel stond. Het hele opstelterrein was aan de kant van Klosters Selfranga ook vol en dat op een zaterdagmiddag tegen 3 uur. De vakanties zijn in Zwitserland en omliggende landen toch echt voorbij.
De H28 naar Landquart is altijd een drukke weg, maar reed (nog) goed door. Daarna was het over de snelweg een relaxte rit naar huis. De volgende keer naar Zuid-Tirol meteen maar de wachttijden voor de Vereinatunnel in het oog houden. Als je daar zo met de eerstvolgende trein mee kunt, zou ik elke keer weer opnieuw de route via Vereina, Ofenpass en Meran nemen.

"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"