Ongebruikte autowegen en autosnelwegen België

Foto- en videoreportages van Belgische autowegen

Moderator: Moderatoren

Wouter N14
Moderator

Re: Ongebruikte autowegen en autosnelwegen België

Bericht door Wouter N14 »

Coen Tunnel schreef: di 23 jan 2024, 15:14 Op de rest van de N552. Het wegnummer is rond Thieu onderbroken. Ik denk dat het over de noordoever van het kanaal had moeten lopen, net als de N552 ten westen van Chislage. Er lijkt onder de bruggen over het kanaal ook een ruimtereservering te zijn voor zo'n weg:
Ja inderdaad, een tracé strak over de noordoever lijkt goed te passen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail »

Coen Tunnel schreef: di 23 jan 2024, 11:25
Wimpie25 schreef: di 23 jan 2024, 10:46 Wat zou ooit de bedoeling geweest zijn van de N552 bij Strépy? Een omlegging rond Thieu? In elk geval, dat zijn eigenlijk geen toestanden voor een modern westers land, om het decennialang zo provisoir te laten liggen.
Volgens Wikipedia:
Wikipedia schreef:De vierstrooksweg moest het centrum van Thieu ontlasten door er ten noorden van rond te cirkelen.
Ik heb altijd gedacht dat deze weg aangelegd geweest was om aan te sluiten op de E19/E42 een beetje verderop, misschien voor een rechtstreekse connectie te maken tussen de scheepslift en vrachtverkeer? Was maar een hersenspinsel na de vele keren dat ik hier met de fiets gepasseerd ben. Of een misschien eventuele aanlsuiting meer ten zuidwesten richting de N538?
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

De scheepslift zou geen goederenoverslag van vrachtwagen naar binnenvaart zijn, dus dat denk ik niet. Ik denk toch dat het zo simpel is als dat het ene deel van de N552 met het andere deel van de N552 verbonden had moeten worden, en dat de weg deels over de kanaaloever doorgetrokken had moeten worden. Zoals gezegd, onder de bruggen over het kanaal is de ruimte die je nodig zou hebben voor zo'n weg.

Dan kom je op ongeveer dit tracé uit:

Afbeelding
HollandandJasper
stadsweg

Bericht door HollandandJasper »

Tommy schreef: vr 19 jan 2024, 13:48 Wat je ook steeds kan doorpleuren:
viewtopic.php?t=1477
https://www.google.com/maps/d/u/1/viewe ... ea8JWu&z=7
Merci ;)
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje »

Hoewel de scheepslift is gebouwd in een periode waarin de kolenmijnen al gesloten waren en de zware industrie sterk was teruggelopen, hoopte men wellicht ook dat het gebied langs het kanaal zich verder zou ontwikkelen.

Het deel van de N552 tussen de aansluiting Le Rœulx en de scheepslift ligt op grondwerken die voor het kanaal zijn aangelegd. Mogelijk heeft dit traject ook een rol gehad bij de bouw van de scheepslift. Oftewel het is niet toevallig waar de weg ophoudt. Tegelijk met de aanleg van het kanaal en bijbehorende grondwerken was het ook relatief eenvoudig om de weg alvast voor te bereiden op een doortrekking. Het viaduct is nooit gebruikt maar als de plannen enigszins serieus waren was het wel logisch om de bouw hiervan in bestekken rond de aanleg van het kanaal op te nemen.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Coen Tunnel schreef: di 23 jan 2024, 12:00 ^^ De R5a dateert uit 1971. Die N552 bij Strépy lijkt me nieuwer, en dat stuk expressweg lijkt me eerder in verband te staan met de nabijgelegen scheepslift, waartoe in 1976 besloten werd en waarvan de bouw in 1982 begon.
Ik heb het idee dat de weg al eerder in ruwbouw is aangelegd, en dat men richting de openstelling van de scheepslift dit gedeelte opnieuw heeft geasfalteerd en vrijgegeven voor het verkeer:
https://maps.app.goo.gl/naLcHkqSrLn4pqhVA
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.