Vernieuwing bewegwijzering Vlaanderen

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

Ernie
dorpsstraat

Re: Vernieuwing bewegwijzering Vlaanderen

Bericht door Ernie » wo 31 jan 2024, 11:48

SAN RED schreef: za 27 jan 2024, 0:11 ^^ Is besproken in topic bww self-design België. Maar dat ter zijde, ziet er toch goed uit? Ook heeft men de hoeken van dat witte tekstvak niet te extreem afgerond - dit was in het vademecum wel het geval. (er is toch op tijd ingezien dat het onnodig is om het zoveel af te ronden) Op de E17 staan trouwens een heleboel nieuwe vzp borden.

De nieuwe VZP richtlijn:
https://wegenenverkeer.be/sites/default ... 2023-5.pdf
De borden voor VZP Waarloos aan de E19 Brussel Antwerpen (beide rijrichtingen) zijn vernieuwd naar deze stijl.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » zo 11 feb 2024, 17:42

Met het openen van de "nieuwe" takken op knooppunt Machelen richting de R22, is ook de portaalbewegwijzering op het knooppunt aangepast. Het niveau is nogal discutabel, om het zo te zeggen....

Vanuit zuidelijke richting

Rijstrookkeuze

https://www.google.com/maps/@50.8986269 ... ?entry=ttu

Beslissingspunt

https://www.google.com/maps/@50.899868, ... ?entry=ttu

Dit is wel nieuw, op zich geen slecht idee

https://www.google.com/maps/@50.9009543 ... ?entry=ttu

Voorsorteren voor de Woluwelaan. Ook nog best ok

https://www.google.com/maps/@50.9013139 ... ?entry=ttu

Vanuit noordelijke richting

Ook weer piepklein allemaal

https://www.google.com/maps/@50.907696, ... ?entry=ttu

Ook amper leesbaar, en de splitsing zelf is nogal klungelig geregeld

https://www.google.com/maps/@50.9051066 ... ?entry=ttu

Op de Woluwelaan zelf, moet je kunnen om van hetzelfde setje handwegwijzers twee afwijkende collecties op te stellen...

https://www.google.com/maps/@50.9028855 ... ?entry=ttu
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op zo 11 feb 2024, 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 11 feb 2024, 17:48

Om je kapot voor te schamen, zo slecht :shutup:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » zo 11 feb 2024, 17:54

^^
Echt onbegrijpelijk hoe hard het tegenwoordig misloopt met de bewegwijzering in de regio Vlaams-Brabant. En dat is dan specifiek het Wegendistrict Vilvoorde dat in bagger uitblinkt.

Volgende kaart illustreert de territoriale verdeling van de wegendistricten in Vlaanderen.

Afbeelding

SAN RED
stadsweg

Bericht door SAN RED » zo 11 feb 2024, 19:04

Snelwegfreak schreef: zo 11 feb 2024, 17:48 Om je kapot voor te schamen, zo slecht :shutup:
Volledig akkoord. Vlaams-Brabant spant de kroon voor slechtste bww in Vlaanderen. Het is echt onbevattelijk. Waarom lukt het in Antwerpen (meestal) wel? Toch een gelijkaardig verkeershub.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 11 feb 2024, 19:10

Er zouden toch wel landelijke of in elk geval gewestelijke ontwerpstandaarden zijn voor de pijlen, bordgrootte, lettergrootte, doelenkeuze, doelenpositie op borden, etc? Dit hoeft toch niet elk district zelf te bedenken?

Joshua
stadsweg

Bericht door Joshua » zo 11 feb 2024, 19:19

Dit is geen autosnelwegbewegwijzering maar een mislukte expresswegbewegwijzering, bijkomende is dat er dan ook nog eens twee sterk op elkaar lijkende plaatsnamen met maar 1 letter verschil bewegwijzerd staan.

SAN RED
stadsweg

Bericht door SAN RED » zo 11 feb 2024, 19:37

Nochtans zijn de pijlen van het Antwerpen-style voorhande voor elk district. Het probleem is alleen dat deze zijn gemaakt/toegepast in een CAD programma wat niet de standaard is. De meeste districten zijn daar dus niet mee gediend. Standaard programma is SIMad ( https://www.dlw.be/simad-intro/index-500.htm ) Maar Antwerpen-style staan daar dus niet in als sjablonen. Deze worden dus toegepast in een ander CAD programma, het kan wel geëxporteerd worden naar SIMad voor de uiteindelijke afmetingen voor de wegwijzer fabrikant = Dus Antwerpen-style kan dus niet ontworpen worden in SIMad, wel geëxporteerd. Ik vind het dan ook een blunder dat er totaal geen werk van gemaakt is om het in SIMad te kunnen gebruiken. (heb dit al een tijd geleden hier in dit topic gemeld) Elk district (lees: ontwerpers/ambtenaren) daar makkelijk mee kunnen werken, en dus niet de kennis moeten beschikken van een ander CAD programma zoals nu het geval is.

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » zo 11 feb 2024, 20:02

Wie ontwerpt de wegwijzers eigenlijk? Is dat werkelijk elk wegendistrict apart of zijn dat de provinciale afdelingen? Ik dacht dat de snelwegen ook op een hoger niveau beheerd werden dan de districten?

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » zo 11 feb 2024, 20:10

^^
Dat zijn in principe de provinciale afdelingen die de opdracht doorgeven aan de districten, die dan moeten zorgen voor de praktische uitvoering.

tompie
autoweg

Bericht door tompie » ma 12 feb 2024, 6:14

Wimpie25 schreef: zo 11 feb 2024, 17:54 ^^
Echt onbegrijpelijk hoe hard het tegenwoordig misloopt met de bewegwijzering in de regio Vlaams-Brabant. En dat is dan specifiek het Wegendistrict Vilvoorde dat in bagger uitblinkt.

Volgende kaart illustreert de territoriale verdeling van de wegendistricten in Vlaanderen.

Afbeelding
Dit zijn de districten voor de gewestwegen.
Voor de snelwegen ligt de verdeling anders. Voor West-Vlaanderen bijvoorbeeld Is het district Jabbeke bevoegd voor de E40 en de E403 Brugge-Lichtervelde. Het district Kortrijk is dan weer bevoegd voor de E17-R8-A19 en de E403 Rollegem-Lichtervelde.
In Oost-Vlaanderen doet district Gentbrugge alle autosnelwegen.
Voor de andere provincies: https://www.geopunt.be/?service=https%3 ... Districten
belgie is zo slecht nog niet

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 12 feb 2024, 14:13

^^ In Vlaams-Branbant is volgens die kaart dus het district Aarschot bevoegd voor de E314 tot knooppunt Leuven, district Leuven voor de E40 tot aan knooppunt Sint-Stevens-Woluwe en is de R0 verdeeld tussen Vilvoorde en Halle: Vilvoorde doet het grootste stuk, eigenlijk alles behalve het stuk in het zuidwesten tussen de Brusselse gewestgrens en de Wallonië, dat dus door Halle beheerd wordt. Is zoiets in de praktijk ook zichtbaar in de bewegwijzering? Er zal toch ook wel coördinatie zijn vanuit de provinciale afdelingen.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » ma 12 feb 2024, 14:34

^^
Mijn ervaring is dat dit niet echt zichtbaar is in de bewegwijzering. De signalisatie op Knooppunt Heverlee is bijvoorbeeld altijd al uniform geweest. Waar het (vroeger) wel zichtbaar aan kon zijn, was het de onderhoudsfrequentie, of de bevestigingstechnologie. Maar sinds dat dat allemaal over geheel Vlaanderen gestandaardiseerd geweest is, heb ik de indruk dat borden tenminste binnen de provincies zelf steeds op dezelfde manier geplaatst worden.

Thom
verkeersader

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Thom » zo 18 feb 2024, 15:09

Thom schreef: do 04 jan 2024, 20:18 Ik zag vanmorgen nieuwe borden hangen op de E34 ri. KP Sint Anna Linkeroever voor afrit 8, N420 en verder richting KP Antwerpen-West hangen er borden met o.a. Rijsel (Lille). Helaas geen foto’s kunnen maken.
Hierbij de nieuwe borden.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tijdelijke (?) borden voor KP Antwerpen-West.
Afbeelding

Nog twee maal de rechtdoor-borden in de spoiler
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » zo 18 feb 2024, 15:47

Dat enorm drukke vorkbord en Gent [SPATIE SPATIE SPATIE SPATIE SPATIE] Luik maken het er niet rustiger op. Gent en Luik hadden met een afstand van 400mm best gekund. Ook het doel Antwerpen-Centrum ben ik niet zo van gecharmeerd. Aangezien er geen andere doelen zijn die op Antwerpen wijzen, had Antwerpen zonder Centrum prima geweest.
Svenlo

Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein » zo 18 feb 2024, 16:19

^^ Je zit hier feitelijk op de ring van Antwerpen (en zodra Oosterweel af is helemaal) en dat maakt het raar om, wanneer je uit Antwerpen komt en net de snelweg bent op gereden en/of je al meerdere Antwerpse afritten hebt gehad, op zo’n bord alleen Antwerpen neer te zetten. Het zou een beetje hetzelfde zijn als hier op het rechterbord (of hier op het linkerbord) 'Amsterdam' te zetten.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » zo 18 feb 2024, 18:03

Ik denk dat KP Benelux een beter voorbeeld is:

Afbeelding

Joshua
stadsweg

Bericht door Joshua » zo 18 feb 2024, 19:17

Het eerste is me al te druk. Gelukkig staan Gent en Luik niet onderaan dat bord dan staan ze anders recht boven de pijlen en dat had dan nog verwarrender overgekomen. En dat knooppunt Antwerpen-West dat is veel te klein.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 25 feb 2024, 13:39

Nieuwe borden voor verzorgingsplaatsen. Nog niet overal zijn de borden vervangen of zijn de oude weg gehaald. Mijn eerste indruk is zeer positief: de nieuwe borden zijn een grote verbetering ten opzichte van de oude zwart op witte stijl.

E19 Minderhout:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

E313 Ranst:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

E313 Tessenderlo heeft nog allemaal oude borden.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » zo 25 feb 2024, 13:55

^^ Hoewel het een enorme verbetering is tov wat er eerst stond vind ik de verhouding tussen tekst en symbolen wat zoek. Of de naam van de vzp kon groter of de symbolen kleiner. Dat verschil in grootte maakt de borden een beetje rommelig
Svenlo

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 25 feb 2024, 13:58

Ik vind het wel prima. De naam is immers ondergeschikt qua belang.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 25 feb 2024, 14:41

^^ Dat laatste ben ik dan wel met je eens, maar ik ben het wel met Sven eens dat hier de verhouding zoek is. Vooral Ranst staat er wat dat betreft niet goed op doordat dat dan ook nog eens een eerder smal tekstvak is. Als ik het goed, zie is het totale witte vak met naam vzp even hoog als de afstandsaanduiding direct eronder. Dat is sowieso niet echt de gangbare ontwerpstandaard voor afwijkend gekleurde vakken, en dan vind ik hier ook de lettergrootte binnen dat witvak niet handig - de letters zitten te dicht tegen de rand aan.

Kortom, zo maak je de leesbaarheid van de naam wel behoorlijk slecht. Ik heb er op zich geen moeite mee om de naam als weinig relevant weg te laten. Maar als je het dan neer wilt zetten, doe het dan fatsoenlijk.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » zo 25 feb 2024, 18:37

Snelwegfreak schreef: zo 25 feb 2024, 13:39 Nieuwe borden voor verzorgingsplaatsen.
Gisteren zag ik op de E34 Eindhoven-Antwerpen ook bij alle verzorgingsplaatsen dat de wegwijzers zijn vervangen door nieuwe in deze stijl.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » zo 25 feb 2024, 20:19

In de regio Antwerpen zijn inderdaad alle borden voor verzorgingsplaatsen al vervangen door exemplaren in de nieuwe stijl. Ik vrees ervoor dat dit in Vlaams-Brabant nog wel even gaat duren...

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » ma 26 feb 2024, 10:20

Goed dat deze vernieuwingsronde in Antwerpen ook voltooid is! Ik vraag me af wie deze borden heeft uitgedacht en ontworpen, ik denk eerlijk dat dit getekend is door mensen die invloed hadden op de ‘Antwerp stijl’ bebording. Hopelijk gaat deze stijl ook eens doorbreken en verplicht uitgevoerd in de rest van heel Vlaanderen!

Je ziet trouwens dat de eerste stijl van die witte bewegwijzering van nevenbedrijven midden jaren 2000 wel kleiner uitgevoerd waren als de laatste exemplaren voor de nieuwe stijl, (zelfde geld ook voor de witte borden 1600m en 400m afritaanduiding, deze worden nu ook groter uitgevoerd als midden jaren 2000) ik dacht dit wel maar was er niet 100% zeker van.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » ma 26 feb 2024, 10:51

^^
Het klopt inderdaad dat die groter uitgevoerd zijn. Je ziet daar het verschil met de oudste nog resterende exemplaren. Die zijn meestal ook groen geworden ondertussen :)

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 26 feb 2024, 17:57

Mikhail schreef: ma 26 feb 2024, 10:20 ik denk eerlijk dat dit getekend is door mensen die invloed hadden op de ‘Antwerp stijl’ bebording.
Ik dacht hier gelezen te hebben dat de verantwoordelijken voor de Antwerpenstijl-bewegwijzering inmiddels vertrokken zijn of andere functies hebben bij AWV. Het verloop bij de overheid is tegenwoordig groot, dat gaat ten koste van continuïteit.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » ma 26 feb 2024, 18:02

^^
Maar in Antwerpen hebben ze duidelijke richtlijnen achtergelaten en nieuwe competente mensen in de plaats aangenomen. Dat kunnen we van de rest van Vlaanderen niet altijd zeggen.

EtienneM
Moderator

Bericht door EtienneM » ma 26 feb 2024, 22:19

^^ Zijn deze richtlijnen ook ergens online te vinden?
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » di 27 feb 2024, 11:50

Wimpie25 schreef: ma 26 feb 2024, 18:02 ^^
Maar in Antwerpen hebben ze duidelijke richtlijnen achtergelaten en nieuwe competente mensen in de plaats aangenomen. Dat kunnen we van de rest van Vlaanderen niet altijd zeggen.
Ik vind het überhaupt bizar dat een provincie haar eigen bewegwijzering mag ontwikkelen. Hoewel het Antwerpen-Design een enorme vooruitgang is daar niet van, vind ik eigenlijk dat het naar het gewest uitgerold zou moeten worden.
Svenlo