[FL] Liechtenstein

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: [FL] Liechtenstein

Bericht door Chris » di 26 sep 2023, 21:15

Wat beelden van de weg van Triesenberg naar Malbun. Dit is de hoogste publieke weg van Liechtenstein, Malbun ligt op 1600 meter hoogte. Gravelwegen gaan nog hoger, tot rond 2.100 meter.

De weg is goed uitgebouwd, met twee brede rijstroken. Malbun is ook een ski-oord.

Afbeelding\
Liechtenstein Triesenwald - Malbun 01 by European Roads, on Flickr

De enige tunnel van Liechtenstein.
Afbeelding
Liechtenstein Triesenwald - Malbun 03 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Liechtenstein Triesenwald - Malbun 04 by European Roads, on Flickr

Baustelle
Afbeelding
Liechtenstein Triesenwald - Malbun 06 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Liechtenstein Triesenwald - Malbun 08 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Liechtenstein Triesenwald - Malbun 11 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Liechtenstein Triesenwald - Malbun 14 by European Roads, on Flickr

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 26 sep 2023, 23:20

^^
Herkenbaar stuk. Malbun is als skioord niet groot, maar heeft wel wat charme. Een leuk skigebiedje, ideaal voor families met kleine kinderen. Als gevorderde wintersporter heb je het echter na een halve dag wel gezien. Toch blijft het altijd weer fraai, wat ik zeker niet van elk (klein) skigebied kan zeggen. En tijdens de eerste Corona lockdown was het sowieso kortstondig de enigste optie. :)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » wo 27 sep 2023, 10:54

En je kunt nog met de kabelbaan omhoog naar de Sareis.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 27 sep 2023, 11:03

Daar gaat ook een semi-verharde weg heen. Iets zuidelijker heb je ook een onverharde weg naar Bettlerjoch (2100 meter).

Op de hellingen rond Malbun heb je ook nog boerenbedrijven die best hoog liggen en nog via wegen bereikbaar zijn, maar die zijn niet publiekelijk toegankelijk.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 27 sep 2023, 11:10

Willem schreef: wo 27 sep 2023, 10:54 En je kunt nog met de kabelbaan omhoog naar de Sareis.
Die maakt natuurlijk deel uit van het genoemde skigebied. ;) Er zijn meerdere kabelbanen, maar de Sareis is inderdaad als enigste ook in de zomer geopend.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 27 sep 2023, 11:18

Wat foto's van de wegkant.

1. De Stegertunnel.
Afbeelding
Liechtenstein - Stegertunnel 01 by European Roads, on Flickr

2.
Afbeelding
Liechtenstein - Stegertunnel 02 by European Roads, on Flickr

3.
Afbeelding
Liechtenstein - Stegertunnel 04 by European Roads, on Flickr

4. Bij Steg, als je uit de Stegertunnel komt.
Afbeelding
Steg 02 by European Roads, on Flickr

5. Tussen Steg en Malbun.
Afbeelding
Malbun 04 by European Roads, on Flickr

6.
Afbeelding
Malbun 03 by European Roads, on Flickr

7. Malbun.
Afbeelding
Malbun 02 by European Roads, on Flickr

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » wo 27 sep 2023, 20:00

Die wegmarkering in de tunnel begrijp ik toch niet zo. :s Het enige wat ik kan bedenken is de maximum hoogte tussen de gele onderbroken lijnen?

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 27 sep 2023, 20:06

De symbolen boven de tunnelingang laten zien dat vrachtwagens binnen die gele kantmarkering moet blijven.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 27 sep 2023, 20:10

Gele markeringen zijn normaal gedeelde fietsstroken. Zwitserland heeft dat ook overal zo toegepast. Maar hier zouden ze een dubbele functie kunnen hebben voor vrachtwagens.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » do 28 sep 2023, 11:47

Zwitserland gebruikt geel op dezelfde locaties als België dat vroeger deed. Het is een context-afhankelijke kleur die samengevat alles wat afwijkt op de gelijkgelegen rijweg ter attentie wil brengen. Het kan een busstrook zijn, het kan een fietspad zijn, het kan een gebied aanduiden waar voetgangers frequent de rijweg oversteken, het kan een parkeer- of stopverbod aanduiden, het kan een gevaarlijke bocht onder de aandacht brengen.

In het geval van de tunnel in bovenstaand voorbeeld, ik vermoed een versmalling van de rijbaan zodat fietsers er ook veiliger kunnen doorrijden, en het duidt meteen ook op een parkeerverbod.

Vandaar dat we in BE daar vroeger vanaf gestapt zijn omdat je anders deze kermis krijgt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier en daar vind je daar bij ons ook nog restanten van

Afbeelding

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 28 sep 2023, 13:08

Wimpie25 schreef: do 28 sep 2023, 11:47op de gelijkgelegen rijweg
Wat bedoel je daarmee? :dontknow:
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » do 28 sep 2023, 14:18

^^
Hetzelfde niveau, deel uitmakende van dezelfde rijweg.

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » do 28 sep 2023, 16:06

Ik heb een aantal jaar geleden nog overnacht in Malbun. ;) Die bergweg er naartoe was een erg fraaie route om te rijden. :)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 10 feb 2024, 19:29

Triesenberg ligt veel hoger dan Vaduz. Ik reed op de terugweg naar beneden en Waze wilde mij continu in smalle zijstraten sturen. In berggebieden zie ik dit vaker, dat navigatiesystemen niet goed het onderscheid maken tussen doorgaande wegen die beter uitgebouwd zijn en iets kortere, maar veel smallere wegen.

Er is dus een brede weg met twee rijstroken tussen Malbun/Triesenberg en Vaduz. Maar ook een secundaire weg die via het Schloss verloopt.

Liechtenstein is overigens een prachtig mooi land, maar het lijkt mij op het oog niet de rijke expats aan te trekken die je in Zwitserland of Monaco wel ziet. Misschien ligt het daarvoor te afgelegen, is het niet stedelijk genoeg, of is er geen vliegveld in de buurt?

Afbeelding
Liechtenstein - Triesenberg - Vaduz 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Liechtenstein - Triesenberg - Vaduz 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Liechtenstein - Triesenberg - Vaduz 04 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Liechtenstein - Triesenberg - Vaduz 05 by European Roads, on Flickr

Vaduz.
Afbeelding
Liechtenstein - Triesenberg - Vaduz 09 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Liechtenstein - Triesenberg - Vaduz 10 by European Roads, on Flickr

Dat gebouw met dat puntdak is de Landtag van Liechtenstein, het parlement.
Afbeelding
Liechtenstein - Triesenberg - Vaduz 11 by European Roads, on Flickr

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 10 feb 2024, 20:22

Chris schreef: za 10 feb 2024, 19:29Liechtenstein is overigens een prachtig mooi land, maar het lijkt mij op het oog niet de rijke expats aan te trekken die je in Zwitserland of Monaco wel ziet. Misschien ligt het daarvoor te afgelegen, is het niet stedelijk genoeg, of is er geen vliegveld in de buurt?
Het is niet zo'n belastingparadijs als Monaco dat bijvoorbeeld is. Dus waarom zou je dan naar Liechtenstein gaan? Qua werk is er ook niet enorm veel te vinden.

JanVerhoeven
zandpaadje

Bericht door JanVerhoeven » za 10 feb 2024, 22:33

^^ en het ene belastingparadijs is het andere niet. Er kan een laag belastingtarief gelden waardoor het fijn wonen is als je vermogend bent (maar waar verder niks stiekems aan is), of dat er brievenbusfirma’s kunnen bestaan op naam van katvangers waardoor in het diepste geheim grote sommen geld kunnen worden weggesluisd. Monaco en Dubai zijn voorbeelden van het eerste, Liechtenstein van het laatste totdat onder druk van de EU ze ook gingen meewerken met belastingdiensten.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » za 10 feb 2024, 23:12

Chris schreef: za 10 feb 2024, 19:29 Liechtenstein is overigens een prachtig mooi land, maar het lijkt mij op het oog niet de rijke expats aan te trekken die je in Zwitserland of Monaco wel ziet. Misschien ligt het daarvoor te afgelegen, is het niet stedelijk genoeg, of is er geen vliegveld in de buurt?
St. Gallen - Altenrhein is als luchthaven natuurlijk niet ver van Liechtenstein verwijderd, de echte rijke expats in Liechtenstein reizen vanaf daar makkelijk met privéjets.

Ik denk dat dat beeld ook wel komt, doordat het zelfs voor rijke expats moeilijk is om in Liechtenstein te vestigen. Als EU-burger is het al lastig genoeg, als Zwitser zelfs al iets moeilijker en al helemaal moeilijk wordt het voor derde landen. Andere microstaten zijn veel opener, vooral als je veel geld meebrengt, hetgeen in Liechtenstein niet persé een ticket voor een permanente verblijfsvergunning is.

Je ziet in Liechtenstein ook veel minder luxe woningen en huizen staan, vergeleken met Zwitserland. Het dorpsbeeld van eigenlijk alle plaatsen in Liechtenstein voelt nergens extreem luxe aan. Rij dan maar eens door het Zwitserse kanton Zug...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 10 feb 2024, 23:23

SnarfFlevoland schreef: za 10 feb 2024, 23:12 Je ziet in Liechtenstein ook veel minder luxe woningen en huizen staan, vergeleken met Zwitserland. Het dorpsbeeld van eigenlijk alle plaatsen in Liechtenstein voelt nergens extreem luxe aan. Rij dan maar eens door het Zwitserse kanton Zug...
Ja dat viel mij ook. Het is wel welvarend, maar exorbitante luxe spat er niet vanaf. Dat zie je ook niet aan de auto's bijvoorbeeld.

Het gemiddelde brutosalaris is wel € 7260 (6850 CHF). Dat is wel veel hoger dan Nederland of Duitsland, maar redelijk vergelijkbaar met Zwitserland.

https://www.statistikportal.li/de/theme ... erb/loehne

Ik zie ook een statistiek dat 57% van de beroepsbevolking in Liechtenstein uit het buitenland komt. Het is natuurlijk een ministaat dat in lang niet alles zelfvoorzienend kan zijn. Ik was bij dat Schloss Vaduz waar men aan het bouwen was en ik hoorde daar Italiaans gesproken worden.

MINI
dorpsstraat

Bericht door MINI » zo 11 feb 2024, 12:14

Liechtenstein is inderdaad een mooi landje om te bezoeken als je in de buurt bent in van Oostenrijk of Zwitserland.

Bij het Schloss waren ze in juni ook al aan het bouwen.
En het is inderdaad zo dat je daar veelal gewone auto's ziet en niet zoals dat in Monaco het geval is.
Denk dat het in Andorra en San Marino vergelijkbaar is met Liechtenstein.

Sondermaut
stadsweg

Bericht door Sondermaut » zo 11 feb 2024, 21:12

Om in zo'n klein landje van nog geen 40.000 inwoners in alle werkgelegenheid te kunnen blijven voorzien heb je ook gewoon die buitenlandse beroepsbevolking nodig. Er schijnen vooral veel Oostenrijkers uit Vorarlberg in Liechtenstein te werken. Het grensoverschrijdende openbaar vervoer naar Feldkirch is daarom behoorlijk goed en wordt de komende jaren nog verder uitgebreid, bijvoorbeeld door de enige treinverbinding van het dwergstaatje niet meer alleen in de spits aan te bieden.

Verder is het wel een mooi, maar ogenschijnlijk ook schreeuwend duur land, voor wat betreft wat ik ervan gezien heb. Ik ben in augustus 2023 een kwartier in het land geweest op doorreis van Wien naar Zürich met de trein. Het langeafstandsverkeer heeft alleen geen planmatige stops op een van de Liechtensteinse stations.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 12 feb 2024, 7:57

^^
Het treinverkeer door Liechtenstein is inderdaad interessant. Een S-Bahn die alleen doordeweeks in de spitsuren rijdt, maar daarnaast ook een internationale trein (Zürich-Innsbruck-Salzburg) die dagelijks (ook in het weekend) zonder stop Liechtenstein doorkruist tussen Buchs (SG) en Feldkirch. Nogal jammer voor Liechtenstein als de infrastructuur voor je neus ligt, maar er amper gebruik van kunt maken.
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op ma 12 feb 2024, 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.

JanVerhoeven
zandpaadje

Bericht door JanVerhoeven » ma 12 feb 2024, 10:50

^^ zelfs al zouden ze stoppen, het is er doorgaans praktischer om de bus nemen die op meer plekken komt en veel vaker rijdt. Die keer dat je wel verder moet zit je er een kwartier langer in en sta je op een station in een van de buurlanden. Ik snap wel dat je dan de treindienst kan verbeteren door niet nodeloos in Liechtenstein te stoppen, vanuit een “Imagine there’s no countries” perspectief.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 12 feb 2024, 19:25

SnarfFlevoland schreef: ma 12 feb 2024, 7:57 ^^
Het treinverkeer door Liechtenstein is inderdaad interessant. Een S-Bahn die alleen doordeweeks in de spitsuren rijdt, maar daarnaast ook een internationale trein (Zürich-Innsbruck-Salzburg) die dagelijks (ook in het weekend) zonder stop Liechtenstein doorkruist tussen Buchs (SG) en Feldkirch. Nogal jammer voor Liechtenstein als de infrastructuur voor je neus ligt, maar er amper gebruik van kunt maken.
Het aantal inwoners zou normaal gesproken geen tussenstop van een IC(E) trein rechtvaardigen. Ik heb ooit het verhaal gehoord dat de prins van Monaco zo verbolgen was dat alleen tijdens de spits treinen zouden stoppen hij zelf een aantal rijtuigen heeft gekocht en die nu worden geleased door de Franse spoorwegen in ruil voor een bediening van tenminste één keer per uur per richting op werkdagen een trein. In Lichtenstein zouden ze dat ook kunnen doen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 12 feb 2024, 19:42

JanVerhoeven schreef: ma 12 feb 2024, 10:50 ^^ zelfs al zouden ze stoppen, het is er doorgaans praktischer om de bus nemen die op meer plekken komt en veel vaker rijdt. Die keer dat je wel verder moet zit je er een kwartier langer in en sta je op een station in een van de buurlanden. Ik snap wel dat je dan de treindienst kan verbeteren door niet nodeloos in Liechtenstein te stoppen, vanuit een “Imagine there’s no countries” perspectief.
Ik ben ooit met de bus vanaf Buchs SG gegaan, dat werkt prima. Liechtenstein heeft een voor zo'n klein land uitgebreid busnetwerk met op meerdere plaatsen aansluiting op het Zwitserse spoor, en ook naar Feldkirch in Oostenrijk. Op de meeste lijnen zijn halfuurfrequenties, tussen Schaan (de grootste plaats) en Buchs SG rijdt zelfs elke 10-15 minuten een bus:

Afbeelding

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » di 13 feb 2024, 14:41

Met een relatief hoge welvaart en goede busverbindingen naar nabijgelegen stations in beide buurlanden zouden méér IC-stops niet per se leiden tot meer mensen die de trein nemen van/naar Liechtenstein denk ik.

Recent maakte de Grote Podcastlas een aflevering over dit bijzondere land: https://www.grotepodcastlas.nl/aflevering/liechtenstein

Sondermaut
stadsweg

Bericht door Sondermaut » wo 14 feb 2024, 6:49

Het langeafstandsverkeer hoeft wat mij betreft ook niet te gaan stoppen in een van de stations van Liechtenstein, al heeft het hier vooral mee te maken dat het achterland dat de Intercity's dan bedienen erg beperkt is en het nieuw bediende station stukjes achterland gaat snoepen van andere IC-stations. In dit soort dunbevolkte gebieden is niet altijd alleen het aantal inwoners van de plaats met het grote station maatgevend, maar ook hoeveel mensen er in de plaatsen omheen wonen.

Daarom stoppen er juist wel langeafstandstreinen in het nabijgelegen Bludenz. De stad zelf heeft nog geen 20.000 inwoners, maar eromheen liggen diverse (toeristische) dorpen die bij elkaar een vervoerspotentie hebben van ongeveer het drievoudige aantal mensen, als je toeristen meerekent.