Hotels onderweg

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

RonaldH76
zandpaadje

Re: Hotels onderweg

Bericht door RonaldH76 » zo 11 feb 2024, 22:32

Kijk daar heb ik wat aan, bedankt voor de tips !

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » ma 12 feb 2024, 9:11

^^
Enige jaren geleden overnacht in hotel Au Riesling in Zellenberg (in de Elzas). Groot privé parkeerterrein, deels zelfs overdekt.

Durashift
expressweg

Bericht door Durashift » ma 12 feb 2024, 22:26

Vraag wel ff naar de inrijhoogte van de parkings.. want dadelijk past het niet met je dakkoffer. ;)

CasablancaMarocco
verkeersader

Bericht door CasablancaMarocco » ma 12 feb 2024, 23:46

Ligt het aan mij of zijn hotels behoorlijk duur geworden, ik zou graag het Japan festival willen bijwonen in Düsseldorf 1 juni, maar ik zie dat het ongeveer begint bij 250 euro voor een nacht, ik dacht dat Duisburg als vervallen industriestad misschien een stuk goedkoper zou zijn, maar ook daar beginnen de prijzen rondom de 200 euro per nacht.

De laatste twee weken van juni ga ik naar Griekenland (17 overnachtingen) en betaal nog geen 600 euro voor een mooie hotelkamer met zwembad, dus dan is 200 euro even schikken voor een nacht. :mrgreen:

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » di 13 feb 2024, 19:40

^^ Als je in een goed hotel wilt verblijven, is 200 euro per nacht niet ongewoon. Bovendien liggen de prijzen tijdens evenementen zoals festivals en beurzen, altijd wat hoger dan normaal.

Nu liggen Düsseldorf en Duisburg in het Ruhrgebiet, maar je zou nog naar een hotel in Krefeld kunnen kijken.

Of zoek een "Gasthof": een "herberg" zeg maar, waar je niet alleen kunt overnachten maar 's avonds ook kunt eten. Je vind ze voornamelijk op het platteland en ze worden vaak gerund door een familie. Typisch Duits: schoon, veel hout en goedkoper dan een hotel in een stad.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 13 feb 2024, 20:20

Of zoek via bv Secret Escapes. Afgelopen weekend was ik in Münster. De kamer die ik had kostte rond de 230 Euro via booking.com. Via Secret Escapes kon ik er voor zo’n 90 Euro goedkoper verblijven.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 14 feb 2024, 0:53

Hajo schreef: di 13 feb 2024, 19:40 ^^ Als je in een goed hotel wilt verblijven, is 200 euro per nacht niet ongewoon. Bovendien liggen de prijzen tijdens evenementen zoals festivals en beurzen, altijd wat hoger dan normaal.
Ook de Ibis Budget ligt daar in Düsseldorf op die avond al op 164 euro, en Mercure gaat weg voor 360 euro, dus het zal aan het evenement liggen. 200 euro is trouwens best veel geld voor een hotel, dan zit je in de meeste steden toch al in het hogere segment en niet meer in goede middenklasse hotels. Ik betaal dat vrijwel nooit, en ik slaap bijna altijd in goede (hogere) middenklasse hotels met goede beoordelingen op booking.com en Google Maps.

Koots
woonerf

Bericht door Koots » wo 14 feb 2024, 11:10

Leuk topic dit, zal wat van mijn ervaringen delen. Boeken doe ik eigenlijk bijna alleen via Booking.com, werkt gemakkelijk en duidelijk. Soms raadpleeg ik de site van het hotel in kwestie, maar dat heeft me zelden een voordeel opgeleverd.

In Frankrijk verblijven we, en route naar de Cote d'Azur, onderweg in een hotel (omdat ik donderdag- op vrijdagnacht begin met rijden en we pas op zaterdag op de camping terecht kunnen). Laatste jaren wil ik op de vrijdag al zover mogelijk Frankrijk inkomen en verbleven we vaak in een Novotel in Aix-en-Provence, niets bijzonders en redelijk betaalbaar voor de 2 kamers die we met z'n vijven nodig hebben. Zwembadje, koude rosé in de middag/avond en vriendelijk personeel. Vorig jaar verbleven in Sausset-les-Pins, recht aan de zee. Iets duurder dan Novotel, maar heerlijk zwembad en prima kamers. Omdat we meestal op vrijdag redelijk op tijd aankomen is het voor ons iets meer dan alleen even slapen en weer door, zo begin je de vakantie echt lekker met een leuk hotel.

In het verleden met vriendin (nu vrouwlief) ook regelmatig in een Formule 1 verbleven.. ach, je bent net student-af en hoeft alleen maar te pitten... en 's ochtends lekker stokbroodje met Nutella en een koffie, top!

Onderweg naar de wintersport regelmatig in Rohrdorf en bij Ulm overnacht. Vaak prima hotels, goede restaurants erbij en lekker sfeertje.

In 2005 een lange rondreis gemaakt met z'n tweetjes aan de westkant van de US, zonder mobiele telefoon (die werkte daar niet). De eerste dag in San Francisco naar de Amerikaanse ANWB gegaan, de AAA. Daar een hotel-coupon-boekje opgehaald en met dat boekje en de kaart onze reis verder uitgestippeld. Voor een habbekrats geslapen in Arizona ($35 per nacht, incl. gratis biertje tijdens happy hour) en ook wel eens wat duurder, maar nooit boven de $125. We hadden onszelf een budget gesteld van $200 per dag voor eten en overnachten, en dat is prima gelukt.
"I'll try being nicer if you try being smarter.."

Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein » wo 14 feb 2024, 13:55

Koots schreef: wo 14 feb 2024, 11:10Boeken doe ik eigenlijk bijna alleen via Booking.com, werkt gemakkelijk en duidelijk. Soms raadpleeg ik de site van het hotel in kwestie, maar dat heeft me zelden een voordeel opgeleverd.
In het verleden boekte ik ook vaak via booking.com, maar de laatste jaren toch wel wat minder. Mijn observatie is dat booking.com vaak juist wat duurder is dan wanneer je rechtstreeks bij een hotel (of een hotelketen) boekt, zeker als je rekening houdt met bijvoorbeeld ontbijt (à 18 of 26 euro of zo per persoon per dag, leuk als je met zijn vijven bent en een paar nachten ergens wilt overnachten :nuts: ) of specifieke kamers.

Feitelijk signaleer ik een beetje hetzelfde als de beweging die bol.com heeft doorgemaakt. In het verleden scherpe prijzen (waarbij je er eigenlijk altijd het goedkoopste uit was), maar in de loop van de tijd 'stiekem' duurder geworden dan alternatieve kanalen.
CasablancaMarocco schreef: ma 12 feb 2024, 23:46 Ligt het aan mij of zijn hotels behoorlijk duur geworden
Het ligt zeker niet aan jou, want op sommige plaatsen (en op sommige dagen) zijn hotelprijzen tegenwoordig belachelijk duur geworden. Overigens ook bijvoorbeeld stacaravans e.d. op zuid-Europese campings in de zomerperiode. Er zijn aanbieders te vinden die 400 of 450 euro per nacht durven te vragen voor een niet eens extreem luxe accomodatie. Ik realiseer me dat er een schaarste is aan goede campings met veel faciliteiten en zeker in hoog zomer, maar dezelfde soort accomodaties waren vijf jaar geleden 200 tot 250 euro en de prijzen zijn in die paar jaar feitelijk verdubbeld. En ook toen was het al niet echt 'goedkoop' te noemen.

MaartenE
verkeersader

Bericht door MaartenE » wo 14 feb 2024, 14:45

^^
Heb het hier al eens eerder getypt. In 2014 voor 60 euro per nacht tijdens hoogseizoen in Parijs overnacht, in 2022 in april bij hetzelfde hotel 200 euro. Niet uit te leggen.

Voor de grap nu gekeken, als ik volgende week vrijdag boek is het 110 euro /nacht via het hotel.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 14 feb 2024, 15:21

Ik heb vorig jaar in ruim 35 hotels overnacht, allemaal in de categorie 3 sterren. In Zweden, Noorwegen, Finland, Duitsland, Polen, Frankrijk, Italië en Oostenrijk.

Afgezien van een Scandic hotel in Kirkenes dat € 150 kostte was ik overal tussen € 60 en 100 per nacht kwijt, meestal rond de 80. In Polen wat goedkoper.

Maar ja, dat is buiten de schoolvakanties en ook aan de randen van het hoogseizoen. Niet midden juli of augustus. En niet in de echt grote steden.

Ik zou overigens aanbevelen om de familiehotels niet automatisch over te slaan, maar wel de reviews te lezen. Familiehotels bieden vaak meer waar voor je geld dan gestandaardiseerde ketenhotels, kamers zijn vaak ruimer.
Via booking.com is het ook mogelijk om huisjes (cottages) te boeken waar je dan niet de schoonmaakkosten nog erbij moet betalen, wat je bij AirBNB wel vaak hebt blijkbaar. Ik gebruik AirBNB nooit meer.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 14 feb 2024, 16:17

Rein schreef: wo 14 feb 2024, 13:55 Mijn observatie is dat booking.com vaak juist wat duurder is dan wanneer je rechtstreeks bij een hotel (of een hotelketen) boekt, zeker als je rekening houdt met bijvoorbeeld ontbijt (à 18 of 26 euro of zo per persoon per dag, leuk als je met zijn vijven bent en een paar nachten ergens wilt overnachten :nuts: ) of specifieke kamers.
Het doet denken aan het concept “enshittification”: eerst zijn dit soort platforms echt heel goed voor hun users en dan is alle concurrentie weg; dan gaan ze de gebruikers uitzuigen om de aanbieders beter aan zich te binden; en uiteindelijk wordt ook die aanbieders alle benefit onthouden en is het vooral een geldmachine voor de aandeelhouders geworden. Ik mag Booking graag gebruiken om te zoeken, maar ben toch meestal beter uit rechtstreeks. En dat rechtstreekse element legt ook wel vaak persoonlijk contact dat mogelijkheden biedt.

Wat betreft prijzen in het algemeen: ik denk dat hotels toch steeds meer worden gerund op de algoritmes waarop ook Duitse benzineprijzen en vliegtickets worden vastgesteld. Allemaal braaf gedifferentieerd door computersystemen die erop zijn gericht om de winst te maximaliseren. Dat maakt enigszins nostalgisch naar Links und Rechts der Autobahn, waar je hotels uitzocht op basis van sterren en dan stond daar gewoon een vaste prijs bij voor een Doppelzimmer. Ook voor de grote uitreisdagen in de zomer. Helaas, voorbij die tijd…

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » wo 14 feb 2024, 17:50

Chris schreef: wo 14 feb 2024, 15:21 Maar ja, dat is buiten de schoolvakanties en ook aan de randen van het hoogseizoen. Niet midden juli of augustus. En niet in de echt grote steden.
Opvallend, maar eigenlijk ook heel logisch, is dat de prijzen in de luxehotels in steden (uitgezonderd de meest toeristische) juist stukken lager zijn in de vakantieperiodes en op zondagen, omdat de zakelijke reizigers vrijwel afwezig zijn in deze periodes. Zo heb ik een aantal jaar geleden voor prijzen van rond de €60 (per kamer, per nacht, excl. ontbijt) kunnen overnachten in een vijfsterrenhotel in Warschau met een beoordelingsscore van boven de 9. Waarschijnlijk was ik méér kwijt geweest in een twee- of driesterrenhotel dat zich wel met name op toeristen richt.
Pino schreef: wo 14 feb 2024, 16:17 Wat betreft prijzen in het algemeen: ik denk dat hotels toch steeds meer worden gerund op de algoritmes waarop ook Duitse benzineprijzen en vliegtickets worden vastgesteld. Allemaal braaf gedifferentieerd door computersystemen die erop zijn gericht om de winst te maximaliseren.
De prijzen bij Booking zijn tegenwoordig tot in het absurde gedifferentieerd. Mijn vrouw en ik zoeken tegenwoordig via onze eigen accounts op zowel een laptop als een mobiele telefoon en het is al eens gebeurd dat we daarbij vier verschillende prijzen voorgeschoteld kregen voor dezelfde hotelkamer op dezelfde datum...

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 14 feb 2024, 18:05

Seat Ibiza schreef: wo 14 feb 2024, 17:50 Opvallend, maar eigenlijk ook heel logisch, is dat de prijzen in de luxehotels in steden (uitgezonderd de meest toeristische) juist stukken lager zijn in de vakantieperiodes en op zondagen, omdat de zakelijke reizigers vrijwel afwezig zijn in deze periodes.
Tip voor een weekend Brussel: zoek in de Europese wijk. Meestal topdeals, omdat er in het weekend toch niemand komt. Misschien is het voordeel van de huidige tijd dan weer wel dat je dit soort deals in luxehotels tegenwoordig veel beter kunt vinden dan vroeger. Maar daar koop je niets voor wanneer die “gewoon” vol zitten met zakelijk publiek, en je in het middensegment wordt afgeknepen op de omschreven manier.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 15 feb 2024, 13:29

^^ Geldt ook voor Luxemburg-stad, om nog maar een ander voorbeeld dichtbij te nemen. Vrijwel altijd goedkoper in het weekend dan doordeweeks, al helemaal als je in Kirchberg zit of bv. het goede Légère-hotel in Munsbach. In andere steden kun je vaak wel geluk hebben bij hotels in/rond kantorenwijken en beurscomplexen (als er geen beurs is, uiteraard). Als je niet per se in het centrum hoeft te zitten, kan het lonen om even wat verder te kijken voor je een hotel boekt.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » vr 16 feb 2024, 15:10

Het zal ook wel aan Engeland liggen, denk ik, waar de prijzen na corona min of meer uit de hand zijn gelopen.

Het goedkoopste hotel tijdens mijn vakantie kost maar £ 85 (inclusief ontbijt). Dat is een hotel op het platteland in Wales. Het duurste hotel is mijn (uiteraard zou ik bijna zeggen) hotel in London, voor een verblijf van vrijdag tot en met zondag (een weekendje dus) bedraagt de prijs meer dan 250 pond / euro per nacht. Zonder ontbijt (kost nog eens £ 28 extra). Dat betaal je tegenwoordig kennelijk voor een goed hotel in een wereldstad. :nahzeg:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 16 feb 2024, 19:02

^^ Het ligt ook een beetje aan wat je eisen zijn en hoe kieskeurig je bent. Als ik bijvoorbeeld voor volgende week in Londen kijk kan ik ook nog wel goede viersterrenhotels voor onder de € 200 per nacht vinden. Maar inderdaad, veel goedkoper wordt lastig in die klasse.

En verder vind ik in de UK over het algemeen Premier Inn wel een prima keten, met goede middenklasse hotels. Als je daar tijdig boekt zijn prijzen tussen de £ 50 en £ 80, afhankelijk van de locatie uiteraard, echt nog wel te vinden. Met ontbijt erbij wordt het dan wel wat duurder, maar het Britse ontbijt is vaak wel uitgebreid. £ 28 vind ik echter ook erg aan de prijs, zeker in een land waar juist bij (fastfood)restaurants zoveel opties zijn qua ontbijt en je vast buiten de deur ergens wel voor veel minder een goed ontbijt kan scoren.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » vr 16 feb 2024, 19:19

Ik kom de afgelopen 10-15 jaar vrij regelmatig in de UK en kan nou niet zeggen dat ik het opeens veel duurder vindt worden. Hangt uiteraard wel een beetje samen met de wisselkoers die momenteel wat ongunstiger is.

Maar ja, Londen is uiteraard wel een geval apart. Gaan we in mei met gezin heen voor een paar dagen en toch echt wel ontzettend moeten zoeken om onder de 200 euro per nacht uit te komen.