Wegnummering gewestwegen België voor 1985
Moderator: Moderatoren
-
JuwaA35
- dorpsstraat
Wegnummering gewestwegen België voor 1985
Voorgeschiedenis
Toen ik twee jaar geleden een oude Michelinkaart (N°212, editie 1986) van mijn opa kreeg, en ik 'm openvouwde, was ik stomverbaasd toen ik naar België keek. (Ik zat destijds al op de Wegenwiki.)
Want in plaats van de N74 zag ik de N15, in plaats van N78 de N17 etc.
Ik dacht even dat het een fout was, maar Michelin maakt nooit fouten.
Want toen ik naar de N1 keek en vergeleek met een huidige kaart dacht ik hé, da's nog gewoon hetzelfde.
Onderzoek
Toen ben ik begonnen met een onderzoek en is het gebleken dat de driecijferige gewestwegen vaak nog wel zijn afgeleid van de oude nummering, vaak is slechts het eerste nummer vervangen door het provincienummer, zoals bij de N762 (voorm. N462) en talloze andere gewestwegen (dit is zelfs meer voorkomend dan een N-weg zonder één van deze voorwaarden), of is het provincienummer vooraan toegevoegd, zoals bij de N627 (Withuis-Verviers) (dus de voorm. N27 (Withuis-Winterspelt)) en veel andere gewestwegen.
Wat ook hier en daar gebeurd is is dat het provincienummer vooraan is toegevoegd maar dat de laatste twee oorspronkelijke cijfers zijn omgedraaid, zoals bij de N672 (Verviers-Belle Croix) (dus de voorm. N27) en de N671 (Riemst-Liège) (dus de voorm. N17).
In de tweecijferige nummers zit nauwelijks nog een verwijzing in het oude nummer; af en toe is het laatste nummer gelijk aan het laatste nummer van het voormalige nummer.
Elk eencijferig nummer is dan weer wel behouden, m.u.v. de N6 (Brussel-Beaumont) waardoor de rest van de radiale wegen vanuit Brussel (N6-N9) met één waarde omlaag zijn gegaan.
Er zijn slechts enkele driecijferige overgebleven N-wegen die het hebben "overleefd", hiermee moet men kijken naar of destijds die N-weg met hetzelfde nummer begon als het later ingevoerde Provincienummer. Een opvallend voorbeeld hiervan is de N300 en de N333 (nat. in West-Vlaanderen).
De enige tweecijferige N-wegen die het min of meer hebben "overleefd" zijn de N55, N56 en de N57 door Henegouwen, die aldanniet verkort is na de hernummering, maar waarvan het grootste deel nog altijd dezelfde nummering draagt.
Toch was er toen ook al wel enigszins sprake van wegnummering naar regio. Men vond bijvoorbeeld de laagste tweecijferige N-wegen vooral in het noorden en oosten van het land; de hoogste tweecijferige N-wegen vooral in het westen van het land.
Ook is het zo dat de meeste N-wegen gewoon de oude route bleven volgen, ook na de massa-aanleg van expresswegen in de jaren '70 en '80.
Aanpak per provincie
Zoals men wel weet is men gaan nummeren op provincie. Toch kennen sommige provincies grote verschillen betreft hun aanpak tijdens de omnummering. Hieronder een lijst.
1 : Antwerpen
Score: zeer goed
Bijzonderheden: Twee N-wegen zijn geheel behouden gehouden, dat zijn de N174 (Winkelomheide-Engsbergen) en de N177 (voorloper van de A12).
De provincie Antwerpen heeft zeer goed het oude driecijferige N-wegensysteem opgepakt. Slechts sporadisch ziet men slechts één nummer ipv twee verwijzend naar het oude nummer of het omgekeerde van de twee laatste cijfers van de voormalige N-weg.
2 : Brabant
Score: goed
Bijzonderheden: De N227 en de N273 zijn blijven behouden.
Er is niet veel bekend over de wegnummergeschiedenis van Brabant. Dit is mede omdat ik geen Michelinkaart uit de periode 1978-1985 van dat gebied heb (heeft iemand die (N°2), PB mij!). Van wat we weten is dat slechts de N11, N21 (ged.), N23, N37, N43, N51 (ged.), N53 en N55 juist geëlimineerd zijn.
Meer info komt nog.
Sporen
Omdat ik wel regelmatig in de Ardennen en de Hoge Venen kom, heb ik ook een aantal "antieke Michelinpalen" gespot, waaronder in Remouchamps (kruising N29-N33 (N697-N633)) en in de Hoge Venen (kruisingen N27-N28 (N672/N676-N68)) dubbel.
Statistieken
Al vroeg ontdekte ik dat de N15 (Bergeijk-Florenville) met 218 kilometer wel één van de langste routes van België ooit zou moeten zijn. Maar later ontdekte ik dat de N48 (Bergeijk-Arlon) dé langste route van België ooit was. En met 262 kilometer is het óók de langst genummerde weg ooit genummerd, geheel binnen één land binnen het samenwerkingsverband "BeNeLux".
Mochten jullie geïnteresseerd zijn over dit onderwerp; like het dan even en ik zal meer informatie aan dit bericht toevoegen.
Toen ik twee jaar geleden een oude Michelinkaart (N°212, editie 1986) van mijn opa kreeg, en ik 'm openvouwde, was ik stomverbaasd toen ik naar België keek. (Ik zat destijds al op de Wegenwiki.)
Want in plaats van de N74 zag ik de N15, in plaats van N78 de N17 etc.
Ik dacht even dat het een fout was, maar Michelin maakt nooit fouten.
Want toen ik naar de N1 keek en vergeleek met een huidige kaart dacht ik hé, da's nog gewoon hetzelfde.
Onderzoek
Toen ben ik begonnen met een onderzoek en is het gebleken dat de driecijferige gewestwegen vaak nog wel zijn afgeleid van de oude nummering, vaak is slechts het eerste nummer vervangen door het provincienummer, zoals bij de N762 (voorm. N462) en talloze andere gewestwegen (dit is zelfs meer voorkomend dan een N-weg zonder één van deze voorwaarden), of is het provincienummer vooraan toegevoegd, zoals bij de N627 (Withuis-Verviers) (dus de voorm. N27 (Withuis-Winterspelt)) en veel andere gewestwegen.
Wat ook hier en daar gebeurd is is dat het provincienummer vooraan is toegevoegd maar dat de laatste twee oorspronkelijke cijfers zijn omgedraaid, zoals bij de N672 (Verviers-Belle Croix) (dus de voorm. N27) en de N671 (Riemst-Liège) (dus de voorm. N17).
In de tweecijferige nummers zit nauwelijks nog een verwijzing in het oude nummer; af en toe is het laatste nummer gelijk aan het laatste nummer van het voormalige nummer.
Elk eencijferig nummer is dan weer wel behouden, m.u.v. de N6 (Brussel-Beaumont) waardoor de rest van de radiale wegen vanuit Brussel (N6-N9) met één waarde omlaag zijn gegaan.
Er zijn slechts enkele driecijferige overgebleven N-wegen die het hebben "overleefd", hiermee moet men kijken naar of destijds die N-weg met hetzelfde nummer begon als het later ingevoerde Provincienummer. Een opvallend voorbeeld hiervan is de N300 en de N333 (nat. in West-Vlaanderen).
De enige tweecijferige N-wegen die het min of meer hebben "overleefd" zijn de N55, N56 en de N57 door Henegouwen, die aldanniet verkort is na de hernummering, maar waarvan het grootste deel nog altijd dezelfde nummering draagt.
Toch was er toen ook al wel enigszins sprake van wegnummering naar regio. Men vond bijvoorbeeld de laagste tweecijferige N-wegen vooral in het noorden en oosten van het land; de hoogste tweecijferige N-wegen vooral in het westen van het land.
Ook is het zo dat de meeste N-wegen gewoon de oude route bleven volgen, ook na de massa-aanleg van expresswegen in de jaren '70 en '80.
Aanpak per provincie
Zoals men wel weet is men gaan nummeren op provincie. Toch kennen sommige provincies grote verschillen betreft hun aanpak tijdens de omnummering. Hieronder een lijst.
1 : Antwerpen
Score: zeer goed
Bijzonderheden: Twee N-wegen zijn geheel behouden gehouden, dat zijn de N174 (Winkelomheide-Engsbergen) en de N177 (voorloper van de A12).
De provincie Antwerpen heeft zeer goed het oude driecijferige N-wegensysteem opgepakt. Slechts sporadisch ziet men slechts één nummer ipv twee verwijzend naar het oude nummer of het omgekeerde van de twee laatste cijfers van de voormalige N-weg.
2 : Brabant
Score: goed
Bijzonderheden: De N227 en de N273 zijn blijven behouden.
Er is niet veel bekend over de wegnummergeschiedenis van Brabant. Dit is mede omdat ik geen Michelinkaart uit de periode 1978-1985 van dat gebied heb (heeft iemand die (N°2), PB mij!). Van wat we weten is dat slechts de N11, N21 (ged.), N23, N37, N43, N51 (ged.), N53 en N55 juist geëlimineerd zijn.
Meer info komt nog.
Sporen
Omdat ik wel regelmatig in de Ardennen en de Hoge Venen kom, heb ik ook een aantal "antieke Michelinpalen" gespot, waaronder in Remouchamps (kruising N29-N33 (N697-N633)) en in de Hoge Venen (kruisingen N27-N28 (N672/N676-N68)) dubbel.
Statistieken
Al vroeg ontdekte ik dat de N15 (Bergeijk-Florenville) met 218 kilometer wel één van de langste routes van België ooit zou moeten zijn. Maar later ontdekte ik dat de N48 (Bergeijk-Arlon) dé langste route van België ooit was. En met 262 kilometer is het óók de langst genummerde weg ooit genummerd, geheel binnen één land binnen het samenwerkingsverband "BeNeLux".
Mochten jullie geïnteresseerd zijn over dit onderwerp; like het dan even en ik zal meer informatie aan dit bericht toevoegen.
Laatst gewijzigd door JuwaA35 op zo 26 mei 2024, 12:59, 14 keer totaal gewijzigd.
Met mijn 200+ berichten wellicht niet de grootste, maar wel de jongste upcoming.
Waar ik ook ben, Holwerd, Vasse of Gaanderen, mijn hart verlangt voor altijd naar Vlaanderen.
Waar ik ook ben, Holwerd, Vasse of Gaanderen, mijn hart verlangt voor altijd naar Vlaanderen.
-
Chris
- Moderator
Re: Wegnummering gewestwegen België voor 1985
Misschien zou er nog ergens een officiële wegenlijst kunnen zijn? Het was vroeger niet ongebruikelijk in tal van landen dat wegnummers via een wet of iets dergelijks werden vastgesteld.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Zowat alles dat in België officieel wordt vastgesteld, uitgewerkt of ingevoerd verschijnt in het Staatsblad. De wegnummering als Koninklijk besluit kan je daar ook in terugvinden.Chris schreef: di 13 feb 2024, 12:28 Misschien zou er nog ergens een officiële wegenlijst kunnen zijn? Het was vroeger niet ongebruikelijk in tal van landen dat wegnummers via een wet of iets dergelijks werden vastgesteld.
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op di 13 feb 2024, 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
-
JuwaA35
- dorpsstraat
Inderdaad, zoals ik al zei, er worden daar geen statistieken behandeld. 
Met mijn 200+ berichten wellicht niet de grootste, maar wel de jongste upcoming.
-
JuwaA35
- dorpsstraat
Daarom zet ik die ene link nooit in de referenties, ik heb het tenslotte eerder ontdekt. En met Google Maps meet ik nauwkeurig de oude route van die voormalig N-weg zodat ik een exact resultaat krijg.
Dat heb ik trouwens net ook gedaan bij de N16.
Hebben jullie nog wat tips voor mijn zinsopbouw in de Wegnummergeschiedenis?
Dat heb ik trouwens net ook gedaan bij de N16.
Hebben jullie nog wat tips voor mijn zinsopbouw in de Wegnummergeschiedenis?
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Nederland kent het begrip nationale route niet. Je zult hier dus iets specifieker moeten zijn.JuwaA35 schreef: di 13 feb 2024, 12:26 En met 262 kilometer is het ook de langste nationale route ooit genummerd van de gehele Benelux.
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
--Harry.
-
Joshua
- autoweg
Op basis van deze lijst heb ik opgemerkt dat bepaalde gebieden veel N wegen hadden en andere gebieden zo goed als weinig of zelfs geen N wegen hadden.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Waarvan is de N dan afgeleid van de Nederlandse N-wegen? Ik kan moeilijk geloven dat het al van oudsher stond voor 'niet-autosnelweg', dat lijkt eerder een soort backroniem zoals SOS dat niet voor Save Our Souls staat maar gewoon de gemakkelijkste morscode was.
Laatst gewijzigd door Alfa op di 13 feb 2024, 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Joshua
- autoweg
Komt van oorsprong van de Franse Route Impériales later Routes Royales en dan nog later de Routes Nationales.
Laatst gewijzigd door Joshua op di 13 feb 2024, 18:17, 2 keer totaal gewijzigd.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
-
JuwaA35
- dorpsstraat
Vergeet niet dat er (pas) vanaf de jaren '70 ook nog de driecijferige N-wegen in België werden ingevoerd en dat zul je niet in de lijst terug kunnen vinden.
-
Archeopendra1234
- verkeersader
Wat was de oude logica achter de E-nummers?
Nu is het een heel duidelijk systeem vergelijkbaar met het interstate systeem
Nu is het een heel duidelijk systeem vergelijkbaar met het interstate systeem
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Wie eerst komt eerst maalt?Archeopendra1234 schreef: di 13 feb 2024, 17:55 Wat was de oude logica achter de E-nummers?
Nu is het een heel duidelijk systeem vergelijkbaar met het interstate systeem![]()
-
JuwaA35
- dorpsstraat
Ja oké
dat wist ik ook wel. Ik wil vooral alleen maar duidelijk maken dat de E35 de enige voormalige E-weg is die nog steeds in Nederland loopt, (aldanniet verplaatst) is. Ook een weetje: de A12 (voorheen dus onderdeel van de E36) is de énige E-weg die qua waarde OMLAAG i.p.v. omhoog is gegaan (36-1=35). Bij de rest van de E-wegen (in Nederland) is de waarde omhooggegaan.
Gesproken over mijn onderschrift : als je die naam van de zandweg waar ik het over heb opzoekt, dan kom je (omdat deze naam uniek is) te weten waar ik ongeveer woon. Ik wandel vaak op die weg.
Gesproken over mijn onderschrift : als je die naam van de zandweg waar ik het over heb opzoekt, dan kom je (omdat deze naam uniek is) te weten waar ik ongeveer woon. Ik wandel vaak op die weg.
-
Chris
- Moderator
Nederland had lange tijd geen echte wegnummering met N-wegen als zijnde nationale wegen.Alfa schreef: di 13 feb 2024, 17:49 Waarvan is de N dan afgeleid van de Nederlandse N-wegen? Ik kan moeilijk geloven dat het al van oudsher stond voor 'niet-autosnelweg', dat lijkt eerder een soort backroniem zoals SOS dat niet voor Save Our Souls staat maar gewoon de gemakkelijkste morscode was.
Je had de rijkswegen, maar die werden niet met dat nummer bewegwijzerd. Autosnelwegen kregen pas in 1976 een A-nummer.
In 1957 werd een nummering van 11 N-wegen gecreëerd in aanvulling op de E-wegen: https://www.wegenwiki.nl/Nummeringsstelsel_1957
Maar 11 N-wegen vormen niet bepaald een nationaal systeem.
Een landelijk systeem kwam er pas in 1982: https://www.wegenwiki.nl/Nationaal_Routenummerplan
Toen was 'N' kennelijk al wel standaard voor 'niet-autosnelweg'.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Dat is een sequentieel systeem. Er wordt dan gewerkt met opéénvolgende nummers en als er een nieuwe weg wordt aangelegd (of genummerd) krijgt die het nummer n+1. Er zijn eigenlijk maar weinig landen (wegbeheerders) die zo werken. Meestal is er wel iets van een systeem, een 'spinnenweb' (nummers lopen kloksgewijs op vanaf een bepaald centraal punt), een 'clustering' (nummers in een bepaald deelgebied beginnen met hetzelfde cijfer) of, zoals het E nummersysteem, een 'grid'. Dat is een raster waarbij bijv. oneven nummers noord-zuid lopen, even nummers west-oost en vervolgens toenemen van het noordwesten uit naar het zuidoosten.Alfa schreef: di 13 feb 2024, 17:57Wie eerst komt eerst maalt?Archeopendra1234 schreef: di 13 feb 2024, 17:55 Wat was de oude logica achter de E-nummers?
Nu is het een heel duidelijk systeem vergelijkbaar met het interstate systeem![]()
Medeforummer Marcel heeft een uitgebreide website samengesteld:
https://sites.google.com/site/roadnumberingsystems/home
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Dat is ook vrij logisch; in Nederland konden Rijkswegen een A nummer of een N nummer krijgen afhankelijk van hun uitbouwtoestand, en voor Provinciale wegen geldt hetzelfde, al hebben er maar heel weinig provinciale A wegen bestaan. Er zijn er trouwens nog steeds een paar. Mocht men in Nederland voor het 'Franse' lettersysteem hebben gekozen dan hadden de meeste autosnelwegen een R(W) nummer gehad en de provinciale wegen een P(W) nummer. Overigens administratief hadden wegen in beheer van provincies of gemeenten vaak een P (primair), T (tertair) of Q (quartair) nummer. Dit kwam je eigenlijk alleen tegen in ambtelijke documenten en soms in krantenartikelen van vroeger. 'In het veld' waren zulke aanduidingen uiterst zeldzaam.Een landelijk systeem kwam er pas in 1982: https://www.wegenwiki.nl/Nationaal_Routenummerplan
Toen was 'N' kennelijk al wel standaard voor 'niet-autosnelweg'.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Een beetje. De nummers 1-22 waren de hoofdwegen van het systeem. De hogere nummers waren aanvullend. Die laatste werden regionaal geclusterd. Naarmate zich meer landen aansloten bij de Verklaring van Genève, werd het systeem alleen maar onoverzichtelijker. Wat ook niet hielp, was dat het systeem in de kern was opgebouwd door West-Europese landen (en een paar Middel-Europese). Daarom zie je ook dat die hoofdwegen sterk geconcentreerd waren in West-Europa.Alfa schreef: di 13 feb 2024, 17:57Wie eerst komt eerst maalt?Archeopendra1234 schreef: di 13 feb 2024, 17:55 Wat was de oude logica achter de E-nummers?
Binnen de hoofdwegen kun je denk ik nog wel een informele splitsing aanleggen tussen de wegen E1-9, wat echt vrij lange routes waren, en wat daar nog boven zat. Ik wil een E10 Parijs-Amsterdam of een E11 Parijs-Salzburg niet tekort doen, maar ze ademen minder de paneuropese droom van de E3 en de E4.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 14 feb 2024, 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.
-
JuwaA35
- dorpsstraat
Oké, interessant, maar dit wordt een beetje té off-topic. :|
Ik denk dat ik mijn onderschrift maar ga aanpassen.
Ik denk dat ik mijn onderschrift maar ga aanpassen.
Laatst gewijzigd door JuwaA35 op wo 14 feb 2024, 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.
-
harry
- Wegnummerfotograaf
OK, wat jij wil. Dit is de laatste post van mij in dit topic.
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
--Harry.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Hier de “hoge heer” die alleen maar behulpzaam wilde zijn met een link waar tenminste een lijst staat (al is het maar voor de naslag), maar ook wat gedachten over nummeringssysteem. Daar had ik wat meer kop en staart aan kunnen geven, maar dat schoot er om allerlei redenen bij in. Dat je voor je onderzoek dingen naar tweede plan wilt tillen met primaire bronnen, kan ik helemaal plaatsen, maar ik kon uit je vraagstelling niet afleiden of je deze secundaire bron en bijbehorende duiding al kende.JuwaA35 schreef: di 13 feb 2024, 19:56 De "hoge heren" verwijzen naar die ene link op wegen-routes "voor verdere informatie over de geschiedenis van de wegnummering van vóór 1985" en nemen in plaats van dit die éne opmerking over de Interstate en E-wegen over als hoofdonderwerp (vanwege míjn onderschrift?) en discusseren daar verder over terwijl we het hier eigenlijk over de voormalige N-weg nummering van België moeten hebben.
Dat discussies een beetje afdwalen op een manier die jouw zoektocht niet helpt: ik vrees dat je onderschrift daar inderdaad wel een rol in speelde, maar het is ook de manier waarop dingen op het forum nu eenmaal gaan. Uiteindelijk zit er een prima moderatoren-team dat waar nodig discussies kan afsplitsen etc, maar daar bestaat ook wel een soort beleid dat je dat voor een paar posts niet gaat doen. Brengt meer verwarring dan dat het oplost.
Beste wat je in mijn ervaring kun doen is een poging de discussie on topic te brengen met nieuwe inzichten. Zelf moderatortje spelen is niet productief. En desnoods is er nog de meld-knop
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Ik heb eens getracht dat specifieke Koninklijk Besluit uit het Staatsblad op te graven, maar het is quasi onbegonnen werk. De zoekmachine van het Staatsblad is quasi dezelfde als die van onze Stedelijke Bibliotheek in 1999, en daar heeft nooit iemand iets succesvol mee kunnen opzoeken. 
-
JuwaA35
- dorpsstraat
Laatst gewijzigd door JuwaA35 op do 15 feb 2024, 12:27, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Kaaiman
- Secretaris
Je slaat echter steeds zelf het gesprek dood door bitse, ondankbare opmerkingen te maken naar forummers die de moeite nemen om inhoudelijk op je te reageren. En zielige opmerkingen maken in onleesbaar kleine lettertjes bevorderen de sfeer ook niet bepaald. Dus tsja, dan moet je niet vreemd opkijken dat men jou links laat liggen.
Kortom: je bepaalt zelf voor een groot deel in hoeverre mensen enthousiast met je mee willen denken.
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
JuwaA35
- dorpsstraat
Ik ben eigenlijk op zoek naar specifiek Michelin kaart N°2 en het liefst tussen 1981 en 1986 maar NIET nieuwer. Toch heb ik deze helaas nog nooit gevonden bij kringlopen of (oude) boekenmarkten etc.
Laatst gewijzigd door JuwaA35 op wo 14 feb 2024, 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Tommy
- autoweg
Ik heb nog geen tijd gehad, maar ik heb hier ook wel nog héél oude kaarten liggen. In feite zou ik de N-nummers van toen eens moeten oplijsten. Wie weet zien we dan een patroon...
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
JuwaA35
- dorpsstraat
De officiele stafkaarten van het Nationaal Geografisch Instituut (van Abdij ter Kameren) bevatten zelfs in zijn geheel géén nummering van wegen, tot midden jaren '90 (maar dit is al te "laat".)
-
Joshua
- autoweg
-
IQ[]
- expressweg
Grappig, de A27 is dus eigenlijk afgeleid van de voormalige N27. Weer wat geleerd.