Die zonneparken zijn op dit moment (18.55 uur) het probleem niet. Het is donker, dus die panelen wekken niets op en zorgen niet voor drukte op het net. Al die bezitters van elektrische auto's die net zijn thuis gekomen en een stekker in hun auto pluggen zorgen wel voor drukte op het net.Palance schreef: di 27 feb 2024, 18:45Van wie zijn al die talloze zonnepaneelparken die overal worden neergeplemd? Ze zijn in ieder geval niet van de mensen die thuis electrisch koken of een auto oplden. En 8 zonnepanelen op je dak heeft heel wat minder impact op de druk op het stroommeter dan die vele honderden in die parken. Zouden die zonneparken ook wel eens worden afgeschakeld? Of is alleen de burger de sjaak?Chris schreef: di 27 feb 2024, 9:36 Nu zegt Stedin dat elektrische auto's niet opgeladen moeten worden tussen 16 en 21 uur.
Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen
Moderator: Moderatoren
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
Je bedoelt daarmee dat het voor een gezonde Hollandse jongeman als ik een kleine moeite is om zeker drie keer per week 's avonds na 9 uur met mijn elektrische auto (die ik momenteel gelukkig nog niet heb) rondjes te gaan rijden om ergens in de buurt (of daar ver buiten, want erg veel laadpalen heb ik niet in de buurt staan) een vrije laadpaal te zoeken en dan om bijvoorbeeld 3 uur 's nachts dat ding terug te gaan ontkoppelen en weer naar huis te rijden?RikB schreef: di 27 feb 2024, 15:13 Maar, voor wie het een kleine moeite is, die kan daar toch rekening mee houden? Wat dat betreft is het balangrijk zulke problemen te melden.
Kleine moeite inderdaad. Ik kijk er al naar uit.
-
Ds79m
- 2x3 autosnelweg
Dus als je Prof.dr.mr. Jetten een oplossing laat bedenken, komt daar waarschijnlijk iets van een spitstarief voor elektriciteit in de piekuren als ideaal naar boven. Dan heb je zelf de ‘keuze’ om per sé je auto op het drukste moment op te laden.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
Chris
- Moderator
Energie-deskundige Remco de Boer noemt dat ook: https://twitter.com/remcodb/status/1762461690174562747Ds79m schreef: di 27 feb 2024, 19:23Als de vraag toeneemt, het aanbod vergroten, is wel heel erg twintigste-eeuws natuurlijk. Beter benutten, de vraag beperken, beprijzing, alternatieven stimuleren, consumptie uitstellen, e.d. zijn nu de toverwoorden.

-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Nu niet, nee, maar het wordt wel weer een keer zomer.boe! schreef: di 27 feb 2024, 18:55 Die zonneparken zijn op dit moment (18.55 uur) het probleem niet. Het is donker, dus die panelen wekken niets op en zorgen niet voor drukte op het net. Al die bezitters van elektrische auto's die net zijn thuis gekomen en een stekker in hun auto pluggen zorgen wel voor drukte op het net.
Maar het klopt dat dit even niet direct gaat over zonnepanelen. Indirect wel, want het sentiment is langzamerhand dat elk probleem op het stroomnet de schuld is van de burger: Is er overschot dan is het de schuld van de burger die teveel panelen heeft liggen, is er tekort dan is het ook de schuld van de burger, want die wil na thuiskomst stroom gebruiken.
Laatst gewijzigd door Palance op ma 07 jul 2025, 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
Km357
- 2x2 autosnelweg
De politiek kan evengoed - met wat verbeelding - snel in beweging worden gebracht dat al dat elektrisch rijden ons totaal afhankelijk maakt van anderen en het milieu niet helpt. Laaghangend fruit dat al jaren wordt gezegd, maar waar beleid niet wenst aan te doen.Vahalis schreef: di 27 feb 2024, 16:43 Het aandeel elektrisch ligt, stand januari, op 4,9%. Plus nog eens 3% plug-in. (RVO)
Ligt volgens mij niet aan de snelladers. Het artikel spreekt ook alleen over openbare laadpalen. Daar zullen de AC-laders langs de straat mee bedoeld worden. Fastned heeft net met een netbeheerder afgesproken op piekmomenten voor het net minder af te nemen omdat dan de vraag naar snelladen dan minder is.
Ik denk dat dit een poging is om de politiek in beweging te krijgen. Zoals Rogier wat scherper zegt hebben die de afgelopen jaren wat steken laten vallen.
EV's kunnen zeker hun plek behouden, maar laten we even realistisch zijn en niet doen alsof enkel EV een haalbare kaart is voor het net, de productie en de kost. Dat is écht wishful thinking.
-
Starlet
- stadsweg
Ik waardeer je input, maar als gezonde Hollandse jongeman zet ik momenteel 3x in de week 's avonds mijn auto aan een openbare paal om rond 19.00u. Gelukkig kan je in een app zien of er een aansluiting vrij is op de paal. Gelukkig zijn mijn wijkbewoners sociaal en gedisciplineerd en worden laadpalen niet bezet door auto's met alleen een verbrandingsmotor en worden de meeste EV's weggehaald als de eigenaars voldoende geladen hebben.Rein schreef: di 27 feb 2024, 18:58Je bedoelt daarmee dat het voor een gezonde Hollandse jongeman als ik een kleine moeite is om zeker drie keer per week 's avonds na 9 uur met mijn elektrische auto (die ik momenteel gelukkig nog niet heb) rondjes te gaan rijden om ergens in de buurt (of daar ver buiten, want erg veel laadpalen heb ik niet in de buurt staan) een vrije laadpaal te zoeken en dan om bijvoorbeeld 3 uur 's nachts dat ding terug te gaan ontkoppelen en weer naar huis te rijden?RikB schreef: di 27 feb 2024, 15:13 Maar, voor wie het een kleine moeite is, die kan daar toch rekening mee houden? Wat dat betreft is het balangrijk zulke problemen te melden.
Kleine moeite inderdaad. Ik kijk er al naar uit.![]()
Er zijn 16 aansluitingen binnen 700m lopen (Een kilometer gaan lopen vind ik iets teveel van het goede), maar het komt regelmatig voor dat er 's avonds 13/16 bezet zijn. Dit betekent met regelmaat 500m of meer lopen, dat vind ik geen probleem. Wat echter een probleem is, dat veel auto's tussen 19u en 22u van de lader worden gehaald omdat ze opgeladen zijn, maar als deze auto's pas om 21u gaan laden, dan staan ze de hele nacht aan de paal, want niemand gaat om 1u nog naar buiten.
Voor een lease rijder welke laad op kosten van de zaak is het vervelend voor de zaak, maar een particulier is het soms een tariefsverschil van 1,5 tussen 2 verschillende laadpalen, los van eventuele blokkeertarieven. Het effect is dat deze mensen ook een openbare laadpaal aan gaan vragen wegens bezetting van de huidige palen...
Vanuit de kant van de netbeheerders begrijp ik het wel. De overheid heeft via de ACM altijd verhinderd dat netbeheerders preventief mochten investeren (met hogere kosten tot gevolg) en alleen mochten acteren als er een verzoek tot aansluiting lag.
Nu komen er in bestaande wijken laadpalen welke vaak niet meer zijn dan 3x25A aansluitingen. De ruimte om hier en daar een extra zekering te plaatsen in een straatkast is er vaak wel, maar tegelijkertijd zijn die bestaande huizen soms al van 1 fase naar 3 fase gegaan en/of zijn ze elektrisch gaan koken waardoor het piekvermogen hoger is komen te liggen. Het probleem zit ook niet in de kabels naar de paal of naar de huizen of de ruimte in de straatkast, maar in het aantal kabels en dikte naar de straatkast... Daarvoor moet de straat open. De oplossing zit in meer en dikkere kabels en extra wijk/straat kasten.
De tijdelijke oplossing voor de palen is echter heel simpel: Kies voor nieuwe laapalen locaties waar je er gelijk 4 of 6 naast elkaar kunt zetten en zet deze tijdelijk op 1 aansluiting. In plaats van met 17kW 2 auto's tegelijk laden met 8+ kW kun je ook 4 auto's laden met 4kW of 1 auto met 8kW en 2 met 4kW.
Overigens zijn het voornamelijk veelrijders welke vaak al elektrisch rijden, dus meer auto's betekent niet evenredig meer kWh's benodigd.
-
mvalkenburg
- autoweg
Ik heb net onderweg bij een snellader binnen 2 minuten een actieradius van 1000km+ kunnen bijtanken. Inclusief afrekenen. Zonder ingewikkeld gedoe, zonder congestie, zonder "apps". Zonder zoeken. Zonder afhankelijk te zijn van sociale mensen in mijn wijk. Ik kan weer een week of 2 vooruit.
-
JanVerhoeven
- verkeersader
-
mvalkenburg
- autoweg
En hoe is die schone stroom voor die schone EV's (even afgezien van de productie van die EV inclusief 100% afhankelijk van een wereldwijd opgezette industrie inclusief delving, raffinage, al het transport ertussen dat grotendeels gestuurd wordt door een paar grootmachten en een kartel van de rest) dan opgewekt?
-
JanVerhoeven
- verkeersader
Dat zegt verder niks over hoe problematisch elektrisch rijden met al diens facetten is, logischerwijs bestaat er geen perfect vervoersmiddel waar dat allemaal niet speelt. Het is alleen onderaan de streep wel zo dat er opgeteld, over de hele keten bekeken, minder nadelen aan kleven. Maar dat je langer staat de laden en meer moet nadenken en soms even het gemak gaat missen, dat verandert aan die optelsom niet zo veel. Maar het wordt door sommigen enorm uitvergroot alsof de individuele ervaringen bovenaan staan, en het blijft blijkbaar moeilijk om iets over alle kanten af te wegen in plaats van te zeggen 'dit is voor mij makkelijk, en dat andere heeft ook problemen hoor dus we moeten het zo laten', alsof het begrip kwantificeren uberhaupt niet bestaat.
-
RikB
- stadsweg
Als dat voor jou een kleine moeite is, neem ik mijn petje af voor jeRein schreef: di 27 feb 2024, 18:58Je bedoelt daarmee dat het voor een gezonde Hollandse jongeman als ik een kleine moeite is om zeker drie keer per week 's avonds na 9 uur met mijn elektrische auto (die ik momenteel gelukkig nog niet heb) rondjes te gaan rijden om ergens in de buurt (of daar ver buiten, want erg veel laadpalen heb ik niet in de buurt staan) een vrije laadpaal te zoeken en dan om bijvoorbeeld 3 uur 's nachts dat ding terug te gaan ontkoppelen en weer naar huis te rijden?RikB schreef: di 27 feb 2024, 15:13 Maar, voor wie het een kleine moeite is, die kan daar toch rekening mee houden? Wat dat betreft is het balangrijk zulke problemen te melden.
Kleine moeite inderdaad. Ik kijk er al naar uit.![]()
Ik dacht meer aan iemand met een eigen oprit en laadpaal die na een kantoordag thuiskomt en vindt dat hij het recht heeft om te kunnen laden en dat 'ze' het maar moeten oplossen. Terwijl hij de volgende dag thuiswerkt en alle tijd heeft om even een frisse neus te halen door zijn kabel in zijn eigen lader te hangen om 10.30 als de zon schijnt. Want daar zit m.i. de milieuwinst.
En ja, het recht heeft hij, en 'ze' moeten inderdaad aan oplossingen werken, maar dat wil niet zeggen dat 'we' niet een beetje (!) flexibel moeten zijn.
-
mvalkenburg
- autoweg
Dat kun je een oogkleppen-voorstelling noemen maar is de waarheid rondom het laadproces. Je kunt wel te vuur en te zwaard met oogkleppen op alle ongemakken van het opladen van je EV weg-bagatelliseren, maar dat slaat nergens op.JanVerhoeven schreef: wo 28 feb 2024, 11:58niemand ontkent dat toch ook
. Mijn reactie slaat op jouw oogkleppen-voorstelling dat met "Zonder ingewikkeld gedoe, zonder dit zonder dat", alsof de brandstof bij het tankstation direct uit de grond wordt gedolven en er verder niks achter speelt.
-
Egbert
- expressweg
Ik word een beetje moe van mensen die alle uitersten als de waarheid verkondigen.
En vooral als het als een nietszeggende statement komt om iedereen die iets anders doet voor gek te verklaren.
En vooral als het als een nietszeggende statement komt om iedereen die iets anders doet voor gek te verklaren.
-
Km357
- 2x2 autosnelweg
-
JanVerhoeven
- verkeersader
-
mvalkenburg
- autoweg
Nee, afhankelijkheid van onfrisse regimes voor de zeldzame metalen in de batterijen, en de fossiele brandstoffen om jouw “schone” stroom op te wekken, dat telt niet? Zolang de uitstoot maar niet in de eigen achtertuin is zeker?
En oh ja, de plastics en kunststoffen in die EV’s worden zeker biologisch en uitstootvrij geteeld?
En oh ja, de plastics en kunststoffen in die EV’s worden zeker biologisch en uitstootvrij geteeld?
-
duikgek89
- 2x3 autosnelweg
Als je de mogelijkheid hebt op een gunstig moment te kunnen laden, prima. Dat een klein beetje stimuleren, prima. Maar het kan niet zo zijn dat je straks een voor de bruikbaarheid veel te dure EV hebt en nog niet eens kunt laden als het je uitkomt / als het nodig is; zo dramatisch lijkt de situatie wel te worden en voor je het weet wordt dat afgewimpeld op "zie maar dat je op een ander moment gaat laden".RikB schreef: wo 28 feb 2024, 12:04Als dat voor jou een kleine moeite is, neem ik mijn petje af voor je
Ik dacht meer aan iemand met een eigen oprit en laadpaal die na een kantoordag thuiskomt en vindt dat hij het recht heeft om te kunnen laden en dat 'ze' het maar moeten oplossen. Terwijl hij de volgende dag thuiswerkt en alle tijd heeft om even een frisse neus te halen door zijn kabel in zijn eigen lader te hangen om 10.30 als de zon schijnt. Want daar zit m.i. de milieuwinst.
En ja, het recht heeft hij, en 'ze' moeten inderdaad aan oplossingen werken, maar dat wil niet zeggen dat 'we' niet een beetje (!) flexibel moeten zijn.
Wat zou er dan met het draagvlak gebeuren?!
-
Chris
- Moderator
De vraag schijnt nu al te kelderen. Autobedrijven zeggen het en de ANWB zegt het ook in de Kampioen van deze maand, dus dan moet het wel waar zijn.
Maar goed, ik kan mij voorstellen met de snelheid van het nieuws over netcongestie, mensen afgeschrikt raken, ook omdat de drempel voor veel particulieren hoger is. Je zag afgelopen jaar dat dit ook een groot effect had op de verkoop van zonnepanelen.
-
Km357
- 2x2 autosnelweg
Euro 6 of EV maakt dan niks meer uit. Afhankelijkheid van olie? Je EV's zijn afhankelijk van zoveel even schandelijke zaken, dus aub bespaar me de BS.JanVerhoeven schreef: wo 28 feb 2024, 18:52mag het ook gewoon een wat schonere lucht om ons heen zijn, samen met het wegvallen van de afhankelijkheid van olie?
-
JanVerhoeven
- verkeersader
Dat telt allemaal, maar het is geen kwestie van het een of het ander. Het is een kwestie van wat bij elkaar opgeteld het minste effect en afhankelijkheid heeft. En daarbij wint de EV het eenvoudig van de brandstofwagen. Dat maakt de EV niet biologisch of schoon, dat zijn ook weer overdrijvingen die ik niet pretendeer. Maar dat weerleggen maakt het nog niet even slecht, en daar schuilt een aparte manier van drogredeneren die hier maar keer en keer terugkomt.mvalkenburg schreef: wo 28 feb 2024, 19:36 Nee, afhankelijkheid van onfrisse regimes voor de zeldzame metalen in de batterijen, en de fossiele brandstoffen om jouw “schone” stroom op te wekken, dat telt niet? Zolang de uitstoot maar niet in de eigen achtertuin is zeker?
-
Km357
- 2x2 autosnelweg
Als je properder lucht wil, moet je wel verder kijken dan enkel EV rijden. Veel verder, voor veel meer resultaat. Sowieso is de luchtkwaliteit ondertussen helemaal niet zo dramatisch of gevaarlijk meer.JanVerhoeven schreef: wo 28 feb 2024, 18:52mag het ook gewoon een wat schonere lucht om ons heen zijn, samen met het wegvallen van de afhankelijkheid van olie?
Los daarvan heeft iedereen die zich een EV kan kopen ondertussen wel zowat eentje in huis gehaald. Blijft een gigantisch grote groep over die dat omwille van verschillende redenen niet zal, wil of kan doen. Bijvoorbeeld als je rond Gent in Latem rijdt (heel rijke gemeente) zou je denken dat de EV-switch gemaakt is, de Taycans, EQE's, i-series, E-trons, noem maar op, rijden daar heel veel rond, maar als je dan naar andere wijken gaat in Gent met minder bedeelde mensen ga je zelfs geen Renault Zoë tegenkomen, maar wel laadpalen die niet gebruikt worden en toch tegelijkertijd parking afnemen van de bewoners.
-
CasablancaMarocco
- verkeersader
^
Dat verschil is ook duidelijk in mijn straat te zien.
100% sociale huurwoningen en we hebben hier geen enkele elektrische auto in de straat.
Aan de overkant staan vrijstaande woningen en daar zie je toch wel dat minstens 25% beschikt over een laadpaal met elektrische auto.
Dat verschil is ook duidelijk in mijn straat te zien.
100% sociale huurwoningen en we hebben hier geen enkele elektrische auto in de straat.
Aan de overkant staan vrijstaande woningen en daar zie je toch wel dat minstens 25% beschikt over een laadpaal met elektrische auto.
-
Vahalis
- autoweg
-
Km357
- 2x2 autosnelweg
Even herhalen, de enige reden waarom EV zo opgedrongen wordt is beleid, politici. Want hun impact op de klimaatwijziging is allerminst aangetoond.
-
Chris
- Moderator
https://www.omroepwest.nl/nieuws/481258 ... ansluiting
Verhaal van Omroep West over een appartementencomplex in Noordwijk. Het is opgeleverd, maar is nog geen stroomaansluiting en die gaat ook niet snel komen. Maar sommigen hebben al hun oude huis verkocht en zijn nu dus min of meer dakloos.
De appartementen zijn in september 2023 opgeleverd maar er kan niet eerder dan september 2024 een stroomaansluiting komen.
Verhaal van Omroep West over een appartementencomplex in Noordwijk. Het is opgeleverd, maar is nog geen stroomaansluiting en die gaat ook niet snel komen. Maar sommigen hebben al hun oude huis verkocht en zijn nu dus min of meer dakloos.
De appartementen zijn in september 2023 opgeleverd maar er kan niet eerder dan september 2024 een stroomaansluiting komen.
-
JanVerhoeven
- verkeersader
Waar komt die dualiteit vandaan dat het óf het klimaat moet helpen óf alleen maar politieke stimulans voor elitegoederen moet zijn? Niemand beweert toch dat die transitie alleen maar in gang is gezet om het klimaat te redden? En dus als je dat kan in twijfel kan trekken, er verder geen voordelen kunnen bestaan?Km357 schreef: do 29 feb 2024, 19:26Bedankt dat je gewoon zegt wat zovelen denken, dat EV's voor de happy few zijn, en opgedrongen worden door een nog happier few die zich over budgetten amper hoeft zorgen te maken.
Even herhalen, de enige reden waarom EV zo opgedrongen wordt is beleid, politici. Want hun impact op de klimaatwijziging is allerminst aangetoond.
-
Km357
- 2x2 autosnelweg
Ondertussen blijven industrie en cruise-schepen tonnen uitstoten en iedereen vindt dat maar ok. Beleid inclusief. Want je vrije tijd, daar betaal je genoeg belasting voor om het te mogen uitgeven. Dat is dus A-OK!
Ik zie momenteel geen enkel voordeel bij EV's voor rijke mensen terwijl mensen met minder middelen meer en meer moeten spenderen om een status-quo te behouden. En op zich, om het die rijke mensen mogelijk te maken dat zij wel elitair kunnen doen met hun hypocriet EV.
Er is een minderheid EV-rijders die denkt zoals veganen en die denkt dat ze de wereld redden, maar dat is gewoon jezelf voorliegen, jezelf beter doen voelen, een soort mindfulness. Met andere woorden psychologisch gezever, en dat kan met genoeg feiten en gevolgen gewoon bewezen worden.
-
Vahalis
- autoweg
Je haalt wel heel veel uit mijn woorden. In ieder geval dingen die ik er niet ingestopt heb.
Ik vind nieuwe auto's (en op dit moment tweedehands) sowieso niet te betalen, ook die dode Dino's tanken. Dus ik ben wel blij met die happy few, anders zou er ook geen tweedehands markt zijn.
De meer betaalbare EV's komen er trouwens stap voor stap aan. Misschien komt het nog wel goed met ze
-
Km357
- 2x2 autosnelweg