[F] bewegwijzering in Frankrijk

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel »

Het is Kortrikj. ;) De wegwijzer met die spelfout is overigens wel in een deplorabele staat: https://www.google.nl/maps/@50.7455181, ... ?entry=ttu
Boeck536
stadsweg

Bericht door Boeck536 »

^^ Met daarnaast de inconsistentie dat Menen, Oostende en Gent ééntalig in het Nederlands staan aangegeven.
Al met al lijkt het hoog tijd om dit bord te vervangen.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

https://maps.app.goo.gl/YwHeb3BDQGiq9iNv7

Dit zijn nieuwe borden, die verwijzen slechts naar het wegnummer. De E nummers staan er ook op, op die manier heb ik het alleen (nog) in de omgeving Lille gezien.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Boeck536 schreef: zo 24 dec 2023, 7:32 ^^ Met daarnaast de inconsistentie dat Menen, Oostende en Gent ééntalig in het Nederlands staan aangegeven.
Al met al lijkt het hoog tijd om dit bord te vervangen.
Terwijl dat de gewoonte er in Frankrijk is om buitenlandse plaatsen zelf ook alleen maar in het Frans aan te duiden. Maar in het geval van de Vlaamse of plaatsen met korte namen maken ze uitzonderingen. KORTRIJK (Courtrai) is dan zelf ook apart want normaalgezien zou er COURTRAI (Kortrijk) staan.

Beetje verder aan de splitsing zelf staan er zelf ook nog van die oude: https://www.google.com/maps/@50.7473909 ... ?entry=ttu
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Allan C
verkeersader

Bericht door Allan C »

We seldom see the kind of roadsign in a autoroute...
Afbeeldingold sign on A47 by FreewayAllan, sur Flickr
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

De A47 is ook wat vergane glorie :lol:
Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark »

Wat houden die zwarte ruitertjes in met die lijnen erop? Locatie is de M660 in Lille.

Afbeelding
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Ik denk een kantelwalsbord om een eventuele afsluiting te bewegwijzeren.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

Mark schreef: zo 10 mar 2024, 9:01 Wat houden die zwarte ruitertjes in met die lijnen erop? Locatie is de M660 in Lille.
Dat lijkt mij een verwijzing naar ville de CroiX.

Afbeelding

:arrow: https://www.google.nl/maps/@50.6668302, ... ?entry=ttu
tompie
autoweg

Bericht door tompie »

Coen Tunnel schreef: zo 24 dec 2023, 0:58 Het is Kortrikj. ;) De wegwijzer met die spelfout is overigens wel in een deplorabele staat: https://www.google.nl/maps/@50.7455181, ... ?entry=ttu
Deze wegwijzer is trouwens recent vervangen
belgie is zo slecht nog niet
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ Met hopelijk Kortrijk erop.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Coen Tunnel
Voorzitter

Naar aanleiding van een discussie over de gedeclasseerde A701, die nu D2701 is, viel het mij op Streetview op dat langs die voormalige snelweg ook nog een mooi stuk antiek staat: https://www.google.com/maps/@47.9493303 ... &entry=ttu

De snelweg opende hier in 1973, het bord zou best wel eens al 51 jaar oud kunnen zijn.
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

Vierzon lijkt me opgenomen als indicatie dat hier de bewoonde wereld stopt en vanaf daar de woestenij genaamd N20 begon? Het voegt anders weinig toe tov Bourges.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Vergeet niet dat er ook nul A71 lag in de jaren '70. Die "woestenij" begon al ongeveer direct ten zuiden van Orléans. Pas eind jaren '80 ontstond er een lekker doorlopende A71 tot aan het centrum van Frankrijk.

Dus in de jaren '70 zal de gangbare route van Parijs naar Clermont nog over de N7/N9 zijn gelopen. Wie hier bij Orléans de N20 opging, zal inderdaad Vierzon als eerste doel van enige omvang voor zich hebben gehad. De weg naar Bourges was de ex-N144, die ergens halverwege Orléans en Vierzon aftakte. In zoverre vind ik eigenlijk Bourges het opvallende doel: vanaf deze N60 bezien een aftakking van een aftakking.

In plaats van Vierzon had er wat mij betreft ook wel Limoges mogen staan, maar ik kan Vierzon op zich wel plaatsen, ook omdat daar ook toen al oost-west-routes kruisten.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

^^ Toch is Bourges wel iets van drie keer zo groot als Vierzon, en duidelijk de grootste stad in een verder vrij lege regio, dus zo’n merkwaardige keuze zou het ook niet zijn. Het is ook een Niveau 4-doel, waarbij Vierzon Niveau 3 is.

Maar Bourges is vanaf de A10 ondertussen volledig gesneuveld, dus dat oude bord zorgt nu ook voor een discontinuïteit.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

^^ Het bord laat mooi zien hoe het (snel)wegennet in Frankrijk rond Orléans begin jaren '70 ontwikkeld was: géén A71/A20, de A10 hield op bij Tours. Het begin van de A71 bestond wel, als afrit, en eindigde op de N152.

Vierzon geeft, zoals door sommigen opgemerkt, de N20 aan en staat daarmee voor alle achterliggende doelen. Limoges zal in die tijd vast bij Vierzon op de borden zijn verschenen, van Toulouse weet ik dat het kort voor Limoges op de borden verschijnt. Heb op FB wel eens een foto gezien van een betonnen Michelinbord langs de N20 met daarop 'Toulouse 302'.

Bourges (Pino zegt de N144, ik denk eerder in Vierzon de N76 oppakken) staat dan óók voor de richting Clermont-Ferrand. Vergis je niet: van Parijs naar Clermont via de (oude) route N7-N9 lijkt het meest voor de hand liggend, maar is qua afstand niet significant korter of langer dan via de N20-N76-N144-N9 route. Qua reistijd zal het evenmin veel gescheeld hebben in die dagen.

De aanwezigheid van beide doelen kan ik dus wel verklaren. Dat er geen Limoges staat, maar wél Vierzon is denk ik omdat men die plaats als splitsing van twee belangrijke routes zag.

Het enige wat ik me oprecht afvraag is waarom je via de A10 naar de N20-zuid gestuurd werd. Je moest dan vervolgens via de N152 langs de Loire terug de stad naar de N20, die brug was de dichtsbijzijnde oversteekmogelijkheid. Zou over de N20 door de stad niet sneller geweest zijn? Of is dit een vroege poging om het verkeer uit de stad te krijgen?

De A71-brug over de Loire opende pas in 1980 en de snelweg eindigde toen bij de huidige afrit 2. Of werd er in 1973 gedacht dat de nieuwe brug eerder open zou gaan en sorteerde dit bord daar op voor?
Coen Tunnel
Voorzitter

Teetje schreef: wo 05 jun 2024, 10:51Bourges (Pino zegt de N144, ik denk eerder in Vierzon de N76 oppakken)
De afstand van 116 km vanaf hier bereik je enkel door vanaf Salbris de N144 te nemen, via Vierzon is langer. De afstand is precies die over de A10-A71-N152-N20-N144, het is 116 km tot aan de binnenstad van Bourges.
Het enige wat ik me oprecht afvraag is waarom je via de A10 naar de N20-zuid gestuurd werd. Je moest dan vervolgens via de N152 langs de Loire terug de stad naar de N20, die brug was de dichtsbijzijnde oversteekmogelijkheid. Zou over de N20 door de stad niet sneller geweest zijn? Of is dit een vroege poging om het verkeer uit de stad te krijgen?
Ik denk dat laatste.

Wel opvallend dat de afstanden op dit bord nooit zijn aangepast. Al toen de A71 gereed was in de jaren '80 klopten deze niet meer helemaal.
Autostrada
autoweg

Op basis van jullie reacties begrijp ik dat mijn veronderstelling juist was;
Paris - Tours verwijst natuurlijk naar de A10
Vierzon verwijst naar de N20 en alles wat daar achter ligt, om Bourges (en achterliggende doelen) te bereiken moest je vóór Vierzon afslaan dus het is logisch dat Bourges een aparte vermelding krijgt.

De A71 opent als afslag van de A10 tot sortie 1 in 1973; het tracébesluit voor het stuk tussen sortie 1 en sortie 2 inclusief brug over de Loire wordt in 1975 vastgesteld (aldus wikisara); logisch dat men verkeer naar Vierzon alvast via de A10 stuurt. Het duurt vervolgens pas tot 1980 voordat dit stukje weg daadwerkelijk opent. Ter illustratie; het tracébesluit om de A71 aan te leggen tussen de A10 en sortie 1 wordt genomen in 1971, de weg opent daadwerkelijk in 1973. Een veronderstelde opening van het stuk naar sortie 2 in de nabije toekomst was dus niet zo heel gek.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Vierzon is ook veel meer een knooppunt dan Bourges, A20, A71 en A85. Bourges is in die zin niet meer dan een plaats langs de A71, die ook nou weer niet zo groot is. Het wordt vanuit de regio ook amper beter bewegwijzerd dan pak 'm beet Châteauroux is mijn indruk. Of nog opvallender: Montluçon.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Bourges is hoe dan ook departementshoofdstad. Alleen dat al levert toch wel het nodige regionale verkeer op. Wel vaker OWN/RN-verkeer dan autosnelweg-verkeer. Dat vertaalt zich vermoedelijk ergens in de bewegwijzering op de snelwegen, terwijl in de departementen de prefectuur toch wel heel vaak een groen doel is.
Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

Voor de liefhebber hier nog even de hierboven besproken situatie rond Orléans in 1976 en 1985.

Bron: Michelinkaart 64 - uitgave 1976:

We zien aan de westkant de A10 passeren. Een expressweg (nu onderdeel van de D2701) vormt de verbinding tussen de A10 en de N20 en vormt daarmee de noordelijke toegangsweg tot de stad. De weg is dan al ongelijkvloers en heeft één afrit.

Aan de westkant van de stad zien we het eerste stompje van wat later de A71 zal worden eindigen op de N152. De toekomstige doortrekking over de Loire en zuidwaarts is in ontwerp weergegeven.

Leuk detail: het zuidelijke eindpunt van de experimentele aerotrain staat ook op de kaart.

Afbeelding

Bron: Michelinkaart 64 - uitgave 1985:

Inmiddels heeft de noordelijke toegangsweg het tot autoroute geschopt en mag zich A701 noemen. Een deel van de doortrekking aan de oostkant van de stad (N60) staat weergegeven in ontwerp.

Aan de westkant van de stad heeft de A71 zijn nummer gekregen en is inmiddels de Loire overgestoken. De snelweg eindigt ten zuidwesten van de voorstad (als je dat dorp zo mag noemen) Olivet bij wat nu afrit 2 is. Er is van daar een verbindingsweg aangelegd naar de N20 toe. In zuidelijke richting is de A71 in aanleg.

Afbeelding

Tot slot nog twee kopietjes uit een krantenartikel uit 1973 waar verslag gedaan wordt van de opening van de nieuwe snelweg naar Parijs. De foto's bij het artikel laten echter de huidige D2701 zien t.h.v. de huidige afrit Saran-centre.

Kijkend in westelijke richting. Wat opvalt is dat het bord dat naar de A10 verwijst, op Parijs en Blois na, dus geen melding maakt van Tours, Vierzon en Bourges zoals het bord een stukje verder terug op dezelfde weg. Zou het bord dat er vandaag de dag nog steeds staat dan toch van een latere datum zijn?

Afbeelding

Kijkend in oostelijke richting:

Afbeelding

Misschien zijn beide plaatjes ooit eerder hier op het forum gedeeld, maar weet dit niet zeker.

Dezelfde situatie nu: https://www.google.com/maps/@47.9479178 ... &entry=ttu
https://www.google.com/maps/@47.9490303 ... &entry=ttu
JB81
autoweg

Bericht door JB81 »

Leuke kaarten. Olivet was vroeger onze vakantie-tussenstop op weg naar de Dordogne. Kon de camping nog zo terugvinden. De eerste jaren was het daarna nog enkel N20 tot aan onze "afslag" in Souillac, ieder jaar kwam er een stuk snelweg bij.
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

De eerste keer in Frankrijk was in 1990 in de omgeving van Bergerac.
De A71 lag er toen al maar de A20 niet. Dus vanaf Vierzon was het binnendoor rijden.

In mijn beleving was de N20 toen al zo goed uitgebouwd dat sommige delen zonder aanpassingen A20 werden.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Het WikiSARA-dossier geeft dat wel aardig weer. Je reed in 1990 expresweg ten zuiden van Vierzon, maar vooral op een lang stuk van afrit 25 tot 36. Dat hoefde alleen te worden omgebouwd naar autosnelweg-standaard, wat geen heel grote slag zal zijn geweest (ze zitten meestal in weinig zichtbare dingen als uitvoegstroken). Los daarvan was in 1990 de ombouw van wat stukken niet-expresweg naar autosnelweg in volle gang, dus daar zul je toen ook wel de "vroege voordelen" van hebben kunnen genieten...
Autostrada
autoweg

De borden zijn wel redelijk consistent met hoe ze nu zijn; Paris + Chartres en Blois + Vierzon; geen Tours of Bourges dus, net zoals op die foto's uit het oude krantenknipsel. Alleen Bordeaux heeft het niet gered.
https://maps.app.goo.gl/49dyer5Vmc2sEoxj8

Als je ziet hoe het bord er in 2011 uit zag ben ik toch wel geneigd om te zeggen dat het van later datum is
https://maps.app.goo.gl/CF4GHsxhSWkhrEPM7

Zelf heb ik ook herinneringen aan een reis naar de Dordogne via de N20 begin jaren 90. Echte steden hoefde je niet door, maar er zaten toch behoorlijk wat enkelbaans stukken op de route. Op de terugweg waren we blij dat we Vierzon eindelijk weer bereikt hadden.
Laatst gewijzigd door Autostrada op za 08 jun 2024, 7:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Ik zat net voor de Wegenwiki wat te kijken naar de uitbouw door de tijd, ook met de stukken die eerst expresweg werden voordat ze werden uitgebouwd. Tot 1998 moest je door Chateauroux, grootste plaats tussen Vierzon en Limoges. En ook een plaats als Uzerche ging je nog lang doorheen.

Ik heb hier wel eens wat mensen nostalgisch zien schrijven “ieder jaar was de snelweg weer een beetje verder”, maar onder de streep wil dat weinig anders zeggen dan dat er veel niet-snelweg was. En een ritme van 20 kilometer wél 10 kilometer niet (en met niet bedoel ik ook geen expresweg) betekent ook dat je nooit lekker in een doorrijd-ritme komt.
hoompey
dorpsstraat

Bericht door hoompey »

Châteauroux had wel een oudere rondweg, aan de oostkant. Uzerche daarentegen was een echt knelpunt, met steile hellingen aan beide kanten van het dorp en een smalle dorpspassage.
Ik herken je beeld van de trage N20 wel, als wij in de jaren 80 naar de Périgord gingen had mijn vader een sterke voorkeur om via de N10 aan te rijden, die was toen al voornamelijk 2x2 en je had tot Poitiers de keuze tussen A10 en de RN net er naast.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Kan ik me goed voorstellen. De N20-situatie midden jaren ‘80 was dat er een groeiend stuk expresweg rond Limoges was, maar dat was het wel zo’n beetje. Pas eind jaren ‘80 begon grootschaliger uitbouw elders.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

Het past wel binnen het hier eerder al eens geschetste beeld dat het hele gebied tussen grofweg de A10 aan de westkant en de A6-A7 aan de oostkant nog tot ver in de jaren ‘80 en ‘90 een bijzonder kleinschalig wegennet had. Limoges had 40 jaar terug toch waarschijnlijk ook al wel zo’n 200.000 inwoners in de agglomeratie, maar behoudens dat stukje expresweg N20 langs de stad was de dichtstbijzijnde echte snelweg denk ik de A10 bij Poitiers, ruim meer dan 100 kilometer verderop.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Absoluut. De hoek van Clermont-Ferrand/Saint Etienne had dan nog industrie die zorgde voor snelwegen daarheen. Die gaven dan tenminste nog enige ontsluiting aan de oostkant van het Centraal Massief, ook doordat toenemende verkeersvraag van en naar Clermont ervoor zorgde dat daar al vrij vroeg de N9 richting Issoire was uitgebouwd. De N20-corridor moest het met veel minder doen. Nou is Limoges uiteindelijk de 38e stad van Frankrijk, dus dat zal geen enkele prioriteit hebben gegeven - waar in Nederland een stad als Groningen op een gegeven moment wel zijn hand kon ophouden. Je komt ook niet langs Limoges als je op weg bent van Parijs naar een veel grotere stad (behalve dan Toulouse, maar dat werd eerst bediend via omwegen).

Nu zijn er ook buiten het midden wel behoorlijke streken aan te wijzen waar nog heel lang geen snelwegen kwamen (juist die omstandigheid moet hebben bijgedragen aan het creëren van de groene borden), maar de ontsluiting was gewoon heel lang matig. Het is daarbij niet zo dat de Franse overheid stilzat. Het land heeft uiteindelijk zijn vorm en verdeling van de bevolking tegen, zodat ze niet zoals veel anderen met iets van 2-3 snelwegen een hele hoop konden bedienen. Daarom ook het fenomeen driestrooksweg om met minder investering meer redelijk te kunnen bedienen. Vanaf 1970 had uitbouw van de N20 de aandacht, maar dat project kostte onvermijdelijk ook tijd…
Laatst gewijzigd door Pino op za 08 jun 2024, 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.