Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

Joshua
autoweg

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Joshua »

^^ Wat betreft die ("nationale") de E411 loopt trouwens nog verder door tot in het Franse Richemont aan de E25.

Het probleem nu is dat het wegennetwerk (en in principe dan ook de nationale wegnummers) in het beheer zijn door de gewesten en die verschillende meningen hebben daarover. Zo ook als het gaat om wel of niet bewegwijzeren van de E-nummers.
Laatst gewijzigd door Joshua op di 19 mar 2024, 21:18, 3 keer totaal gewijzigd.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

JuwaA35 schreef: di 19 mar 2024, 20:47 Maar ik denk dat ik wel weet waarom dit zo hardnekkig voorkomt in België. Het is omdat België Brussel, hoofdstad van Europa, heeft. En ja, zijn land wil natuurlijk voorop lopen in Europese nummers.
Brussel is niet (officieel) de hoofdstad van de EU en al helemaal niet van Europa. En bovendien is de E-nummering afgegeven door een tak van de Verenigde Naties en heeft dus niks met de EU of zo te maken.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Brussel is wel de defacto hoofdzetel van de EU en haar instellingen en een centraal punt in het Westen van het Europese wegennetwerk. Dat heeft er toch tot bijgedragen dat bepaalde maatregelen hier sneller worden ingevoerd.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Nu kun je over dat “centraal punt” wel twisten in het E-net dat we sinds 1975 hebben. Misschien ook wel onder dat van 1950 (knooppunt E5 en E10, aftakking E40, waar praat je over?) maar dat was nu eenmaal veel kleiner, dus kon je je die status wat makkelijker aanmeten.

Belangrijker natuurlijk: als dat je nationale perceptie is (zoals wij in Nederland ook op bepaalde vlakken een rare hoge dunk van onszelf hebben), ga je je ernaar gedragen. Dan wordt dat groene schildje ineens onderdeel van je identiteit. Zie ook de trots die Zweden indertijd voelden bij hun E3, E4 en E6 toen die vermaledijde wijziging van 1975 kwam. Men had de groene schildjes nu eenmaal al sinds jaar en dag en de A-nummers zijn nu eenmaal onbekend.

Ten tijde van de grote omnummering van 1985, toen ook de E-nummers veranderden, was er denk ik wel ruimte geweest om te wisselen - ook uit enige onvrede met hoe nationaal belangrijke corridors het driecijferige segment in werden gebonjourd. Maar dat gebeurde niet: combinatie wellicht van het feit dat voor de nieuwere snelwegen als de A2, A17 en A27 nu E-nummers waren vrijgekomen met de wetenschap dat iedere discussie waarin taalgroepen elkaar nodig hadden gehad in een onmogelijke koehandel was geëindigd.
Laatst gewijzigd door Pino op di 19 mar 2024, 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Ik denk dat dat vooral komt omdat België een soort mini-Europa is met gewesten die vooral als het ze geen geld kost graag vinden dat ze een onafhankelijk land zijn :rofl2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Pino schreef: di 19 mar 2024, 21:35. Maar dat gebeurde niet: combinatie wellicht van het feit dat voor de nieuwere snelwegen als de A2, A17 en A27 nu E-nummers waren vrijgekomen met de wetenschap dat iedere discussie waarin taalgroepen elkaar nodig hadden gehad in een onmogelijke koehandel was geëindigd.
Ik heb in een grijs verleden wel contact gehad met de Franstalige ambtenaar van de destijds unitaire wegendienst. Die was nogal trots dat hij de 'A 4' het nummer heeft kunnen geven wat het heeft, helaas heeft hij niet echt veel inhoudelijks verteld - eigenlijk vooral wat ik al wist: het nummer is afgeleid van de historische N 4. Van wat ik van zijn verhaal begreep was dat het E nummer juist moest voorkomen dat er verwarring tussen beide wegen zou kunnen ontstaan.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Wow. Dus je tuigt je nationale wegnummering zo op dat snelwegen het A-nummer krijgen van de parallel lopende N-weg, om vervolgens te zeggen dat die snelwegen toch vooral een nummer moeten krijgen als E411 vanwege dreigende verwarring tussen A en N? Daar had ik wel iets anders voor geweten. Namelijk de omnummering van 1985 gebruiken voor een geïntegreerd systeem van A en N.

Betekent concreet dat onbelangrijk geworden N-wegen als N1 en N3 ergens het driecijferige circuit in waren gegaan, terwijl de N4 hangende aanleg van de A4 dat nummer had behouden en dat er voor daarna alvast een nummer voor was gereserveerd. Laten we zeggen N94, naar de N-weg die nu een beetje onbelangrijk loopt te wezen heel kort op de A4. Had je voor die laatste een plek in het driecijferige segment kunnen reserveren als N941 (altijd een handige toevoeging aan af te waarderen wegnummers omdat je het, door het geringe ruimtebeslag, in bestaande schildjes kwijt kunt).
JuwaA35
dorpsstraat

Bericht door JuwaA35 »

^^ Wat bedoel je?
Je bedoelt toch niet dat sommige ééncijferige N-wegen na 1985 geheel of gedeeltelijk zijn afgewaardeerd naar (twee- of) driecijferige N-wegen?
De N94 maakte voor 1985 trouwens deel uit van de N48, wat met 262 kilometer toevallig ook nog eens de langste genummerde route (geheel binnen één land binnen de Benelux) ooit was, zelfs langer dan de ooit geplande rijksweg 15 (Maasvlakte-Denekamp). (Alleen de huidige E40 binnen België is zo'n 17 kilometer langer, maar dit geldt niet, de E40 is een Europese weg en is opgesplitst in de A3, A10 en A18.)
Met mijn 228 berichten wellicht niet de grootste, maar wel de ambetantste.
Waar ik ook ben, Holwerd, Vasse of Gaanderen, mijn hart verlangt voor altijd naar Vlaanderen.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Nee dat bedoel ik niet. Want er is in 1985 maar één route uit het eencijferige segment gehaald, namelijk de toenmalige N6 (en voor de liefhebbers is ook aan het einde van de toenmalige N9 wat geprutst). Maar het gevolg was dus dat wegen als A1 en N1, A4 en N4 etc parallel aan elkaar bleven lopen.

Het punt dat ik maakte is dat, wanneer een ooit verantwoordelijk ambtenaar aan Vinny vertelt dat A4 en N4 bij elkaar niet handig is, je je moet afvragen of die N-nummers van 1985 (en de eencijferige vanuit Brussel in het bijzonder) nou zo handig waren.
JuwaA35
dorpsstraat

Bericht door JuwaA35 »

Ja, oké, 'k begrijp het nu. Dankuwel voor het blijvend respect (ik zag de emoji :facepalm: al aankomen).
En wat je zegt, dit heb ik exact ook zo willen neerzetten, maar ik dacht dat jullie dat allemaal wel wisten (zie het door mij aangemaakte topic Wegnr. gewestwegen voor 1985 waarin ik dit exact zelfde verhaal vertel).
Nu je het toch over de N9 (huidig -1) hebt, inderdaad eindigde de N9 oorspronkelijk veel zuidelijker aan de Franse grens (via wat nu de N308 is) wat me qua nummer wel verbaasd eigenlijk (waarom niet +1).
Waar ik ook ben, Holwerd, Vasse of Gaanderen, mijn hart verlangt voor altijd naar Vlaanderen.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Wow. Dus je tuigt je nationale wegnummering zo op dat snelwegen het A-nummer krijgen van de parallel lopende N-weg, om vervolgens te zeggen dat die snelwegen toch vooral een nummer moeten krijgen als E411 vanwege dreigende verwarring tussen A en N? Daar had ik wel iets anders voor geweten. Namelijk de omnummering van 1985 gebruiken voor een geïntegreerd systeem van A en N.
Volgens mij was dat niet helemaal de strekking van zijn verhaal. Ik denk dat hij probeerde uit te leggen dat voor doorgaand (Europees georienteerd) verkeer het makkelijker was om in de onderstaande afbeeldingen een (indirecte) verwijzing naar een Europese hoofdroute te zien. Een 'E' schidje voor het belang en een 'ander' nummer om aan te geven dat het geen plaatselijke rondweg is.

https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP ... authuser=0

https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP ... authuser=0

Het vervelende is dat ik zijn bijdrage niet meer kan terugvinden, hij was actief op het ooit levendige E411 forum.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Ach ja, het E411-forum. If anything jammer dat het niet is overgelopen in een even levendige discussie op het SARA-forum onder Franstalige Belgen (of bijdragen aan Wikisara over wegen in Franstalig België).

Het punt dat de man maakte kan ik volgen ... voor een beperkt deel. Een kleur die eruit springt zodat je meteen ziet dat een bord gaat over een weg met een bepaald belang, vind ik helemaal prima. Hoef je niet te koppelen aan noties van Europees belang ofzo, maar het is de kern van waarom je op OWN in de meeste Europese landen verwijzingen naar de snelweg in een afwijkende kleur ziet. Geen betere manier om op het eerste gezicht te weten hoe en wat. En dat gaat met een groen schildje natuurlijk prima, zeker als je richtinggevende borden voor de rest blauw zijn. Maar het dwingt je er niet toe om met E-nummers te werken. De twee verwijzingen die je linkte hadden ook prima gewerkt met een 4 in een Autobahn-zeshoek, desnoods A4 in een groen schildje in Italiaanse stijl. Of natuurlijk een rood Nederlands A4-schildje.

Het witte Belgische A/R-schildje dan misschien wat minder. Maar dat ligt dus totaal niet aan het feit dat er een A-nummer in staat, maar aan het feit dat het wit is. Dat is toch veel meer een rustgevende achtergrondkleur, terwijl je hier juist iets wilt dat er een beetje uitspringt voor de onmiddellijke aandacht. Zie verder de basisbeginselen van de heraldiek.
Laatst gewijzigd door Pino op vr 22 mar 2024, 9:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Zelf denk ik dat je het meer moet zien in de tijdgeest. In Nederland was het snelwegennet eind jaren '70 al zo'n beetje af. In ieder geval voor zover het de internationale corridors betrof, met natuurlijk een aantal hinderlijke onderbrekingen zoals de N 2 tussen 's Hertogenbosch en Eindhoven, alsmede het provisorium bij Weert, het ontbreken van de A 28 ("E 8") tussen Utrecht en Amersfoort en nog zo wat van die dingen. In Franstalig België moest de grootse buit nog worden binnengehaald: de snelwegen naar Luxemburg en naar Luik. Deze werden langzaam doorgetrokken met steeds doorgaand verkeer nog lang over niet uitgebouwde oude straatwegen. In België heeft men destijds gekozen om het belang te onderstrepen dat een weg behoort tot het netwerk van Europese routes (E nummers, groen schildje) en voor lief te nemen dat sommige verbindingen driecijferig werden. In Nederland gekozen (iets eerder) om verder te gaan met A nummers in een rood schildje en de E nummers juist uit te faseren, die in de periode daarvoor meer courant waren.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Franstalig België was vanaf WO2 bezig met maar één buit, genaamd de Autoroute de Wallonie (in parlementaire stukken ook structureel onder die naam, alsof de Ardennen niet Wallonië waren). Dit naast uiteraard de verbindingen door Waals Brabant en Henegouwen, die niet echt debat vergden. Ze waren er in die zin ook net zo hard bij toen werd gekozen voor een E411 (indertijd E40) tot Courrière en dan kon je verder over de uit te bouwen N4. Die nota bene eerst werd uitgebouwd tot driestrooksweg en pas later naar 2x2.

Dus Franstalig België mag je in het dossier E411/E25 terugbrengen tot de provincie Luxemburg. Zij hebben daar met name hard aan getrokken, ondanks de rest van Franstalig België. Dat deden ze overigens wel onder meer met de E-nummers en de Verklaring van Genève in de hand; dat de E9 (E25) en de E40 (E411) beter moesten. Een argument dat vermoedelijk stuk was geslagen als niemand de bewuste E-nummers had gekend. Je hebt dat E-argument natuurlijk ook elders aan het werk gehad: E42 in de Oostkantons, E45 in Umbria, spaar ze allemaal. Het is in zoverre ook een mes dat aan twee kanten snijdt, die E-nummers centraal zetten. Want voor je het weet word je voor één of ander regionaal karretje gespannen met een Europees groen schildje. Er moeten van tijd tot tijd toch ook politici zijn die ze hierom vervloeken en veel liever naar nationale nummers willen die werkelijke prioriteit weergeven.
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

^^ Die laatste paragraaf doet me denken aan de E420 tussen Charleroi en Charleville-Mézières, die verkocht werd als de laatste missende schakel tussen Rotterdam en Marseille.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Het Franse vervolg tussen Charleville en Reims evenzeer. Het is een vast stramien in vele landen: je wilt een regio ontsluiten (waar goede redenen voor kunnen zijn), het project komt niet van de grond, je probeert bredere support te krijgen door het in te bedden in een of andere internationale verbinding. Ik vrees de dag dat iemand in Wallonië de E46-kaart gaat spelen…

Nou vind ik het uiteindelijk prima dat de E411, E25 in de Ardennen en de N5/A34-verbinding er uiteindelijk in hun huidige vorm gekomen zijn. Het ís goed voor de regio’s, internationaal verkeer kan erop meeliften, het ontlast daarmee ook weer andere corridors, bevordert verkeersveiligheid etc. De benadering om vanaf 1960, terwijl werd gebouwd aan de belangrijkste snelwegen, eerst de capaciteit van bestaande N-wegen te verhogen, alvorens te kunnen beginnen over de uitbouwstandaard - ook prima te volgen. Hetzelfde is in wel meer landen gebeurd.

Het was mooi geweest als dit rond 1960 was geformuleerd als de Horizon 2010. Dat had een hoop politiek gescheeld. Maar juist daarom: dit ontmaskert de liefde voor het groene schildje als iets dat politiek fijn is; niet als iets dat echt nut heeft voor de ter plaatse onbekende weggebruiker. En dat maakt het cirkeltje rond naar mijn eerdere punt over inrichting van de wegnummering…
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Pino schreef: vr 22 mar 2024, 8:52 ^^ Het Franse vervolg tussen Charleville en Reims evenzeer. Het is een vast stramien in vele landen: je wilt een regio ontsluiten (waar goede redenen voor kunnen zijn), het project komt niet van de grond, je probeert bredere support te krijgen door het in te bedden in een of andere internationale verbinding.
Misschien is dat ook wel hoe politieke besluitvorming werkt. Er zullen heel weinig politici kleinere plaatsen op zo'n route kennen, laat staan dat ze er ooit geweest zijn. Dan moet je het maar opblazen om er iets herkenbaars van te maken.

Ik kwam destijds een artikel tegen over de N277 in Nederland. Een provinciale weg in Brabant. Die werd in de jaren '60 verkocht als potentieel onderdeel van de autosnelweg van Ludwigshafen naar Amsterdam. Tja... ;)
Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail »

Joshua schreef: di 19 mar 2024, 20:57 ^^ Wat betreft die ("nationale") de E411 loopt trouwens nog verder door tot in het Franse Richemont aan de E25.

Het probleem nu is dat het wegennetwerk (en in principe dan ook de nationale wegnummers) in het beheer zijn door de gewesten en die verschillende meningen hebben daarover. Zo ook als het gaat om wel of niet bewegwijzeren van de E-nummers.
Als er in de verkeersinformatie verwezen wordt naar de Expressweg/Snelweg E34/A11/N49 Knokke-Maldegem-Zelate-Antwerpen gaat men nog meer de A11 vernomen dan de N49 of E34, maar dat is natuurlijk wel een speciaal geval want dit is 1 rechtstreekse weg (met een onbekende E status voor velen en waar het E en A nummer pas de laaste jaren prominent aanwezig is, gezien het eerst een expressweg was en nadien stelselmatig als snelweg uitgerold werd) en toch 3 verschillende nummers in totaliteit kent.

Een consequente verwijzing naar E34/A11 zou ook al veel schelen, maar behalve wij hier op dit forum is er volgens mij niemand die hier van wakker ligt...
Laatst gewijzigd door Mikhail op vr 22 mar 2024, 11:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Chris schreef: vr 22 mar 2024, 10:20Misschien is dat ook wel hoe politieke besluitvorming werkt. Er zullen heel weinig politici kleinere plaatsen op zo'n route kennen, laat staan dat ze er ooit geweest zijn. Dan moet je het maar opblazen om er iets herkenbaars van te maken.

Ik kwam destijds een artikel tegen over de N277 in Nederland. Een provinciale weg in Brabant. Die werd in de jaren '60 verkocht als potentieel onderdeel van de autosnelweg van Ludwigshafen naar Amsterdam. Tja... ;)
Dat verhaal over de Middenpeelweg vind ik niet heel bizar wanneer je het inpast in de brede planvorming van de Linksrheinische Autobahn. Dat artikel was van 1960, toen voor het eerst contouren begonnen te ontstaan van een tweede autosnelweg langs de Rijn (bedenk je dat van de Rechtsrheinische in die periode nog maar net de laatste missing links werden opgevuld). Ik kan best plaatsen dat er in De Peel mensen waren die hun handen omhoog hielden "daar kun je onze Middenpeelweg goed voor gebruiken". Want als je het plat slaat, had dat prima gekund: van Ravenstein naar Kessel, zuidelijk langs Venlo en door naar Mönchengladbach was een mooie directe lijn geweest, en de N277 zou al mooi tussen de dorpen lopen. Jammer voor de regio dat vervolgens anderen een bovenregionale blik loslieten op het geheel, zodat al snel werd besloten dat Linksrheinische Autobahn fase 1 de grote steden op de linker Rijnoever zou bedienen (dus via Nijmegen-Boxmeer en A57 naar Köln); en dat de fase 2-shortcut Nijmegen-Venlo-Erfttal beter de Maas kon volgen dan de N277. Want minder nieuw asfalt en een wat dichter bevolkt gebied.

In algemene zin klopt het natuurlijk wat je zegt over hoe politiek werkt. Je moet je plannen een beetje opblazen buiten je relatief kleine groepje van direct belanghebbenden. Als je iemand al aan jouw kant kunt krijgen met een inhoudelijk argument / gedeeld belang, gaat alles makkelijker dan met de eeuwige uitruil en elkaar iets gunnen dat de politiek zo eigen is. Maar in de tussentijd zegt het veel over de voordelen van programmatische aanpak, die we in Nederland al een kleine eeuw hebben. Technocraten een totaalplaatje laten schetsen, te realiseren met langjarige planning en een meerjarenbudget zodat je niet de politiek nodig hebt om voor ieder individueel project los financiering los te krijgen. Dat is geen garantie voor het uitblijven van regionale koehandel, maar het helpt wel. Nu had België met zijn snelwegenprogramma ook wel een vorm van programmatische aanpak, maar dat hield een beetje op na het op gang brengen van het kern-snelwegennet (huidige E17, E19, E40, E42, E313). Op dat moment was de landelijke politiek zo verzuurd geraakt dat het geheel ontaardde in iedereen om de beurt iets toestoppen, de beruchte wafelijzerpolitiek, in plaats van programmatisch kijken naar hoe de kern het beste aan te vullen.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Mikhail schreef: vr 22 mar 2024, 11:23
Joshua schreef: di 19 mar 2024, 20:57 ^^ Wat betreft die ("nationale") de E411 loopt trouwens nog verder door tot in het Franse Richemont aan de E25.

Als er in de verkeersinformatie verwezen wordt naar de Expressweg/Snelweg E34/A11/N49 Knokke-Maldegem-Zelate-Antwerpen gaat men nog meer de A11 vernomen dan de N49 of E34, maar dat is natuurlijk wel een speciaal geval want dit is 1 rechtstreekse weg (met een onbekende E status voor velen en waar het E en A nummer pas de laaste jaren prominent aanwezig is, gezien het eerst een expressweg was en nadien stelselmatig als snelweg uitgerold werd) en toch 3 verschillende nummers in totaliteit kent.

Een consequente verwijzing naar E34/A11 zou ook al veel schelen, maar behalve wij hier op dit forum is er volgens mij niemand die hier van wakker ligt...
Wat betreft de N49, een Oost-Vlaams wegnummer: in de toekomst na de ombouw naar A11 gaat die alleen nog maar overblijven vanaf het knooppunt westkapelle tot bij het einde van de N34. Ik ben dan wel benieuwd wat dat er daarna dan met dat wegnummer gaat gebeuren.

Ik zie de Vlaamse Overheid dat wegnummer niet veranderen. In tegenstelling tot de Waalse overheid die de wegnummers soms wel blijft veranderen. Moest het in Wallonië zijn dan zie ik een 3de klasse/categorie tweecijferige N-weg nog een andere route verloop krijgen.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

De Vlaamse overheid durft ook wel eens wegnummers wijzigen, maar heel zelden.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Franstalig België was vanaf WO2 bezig met maar één buit
Bij bijna alles wat ik zelf op het E411 forum zei, bijvoorbeeld de noodzaak tot ombouw van knooppunt Cheratte, was het antwoord van de mensen daar: 'Mee eens, maar daar is geen geld voor'. Volgens mij zijn (vrijwel) alle snelwegen in Wallonië aangelegd omdat ze op een of andere manier in Vlaanderen genoeg steun kregen om er in te investeren. En daar waar het niet is gelukt zijn GTI's in het landschap verschenen.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Wimpie25 schreef: vr 22 mar 2024, 14:20 De Vlaamse overheid durft ook wel eens wegnummers wijzigen, maar heel zelden.
Wegbeheerders veranderen intern hun nummers eigenlijk nooit. Het kost immers geld en levert voor hen niet meteen voordeel op. Daarin is Vlaanderen echt niet uniek. In Frankrijk komen omnummeringen veel vaker voor, maar daar ligt dat juist omdat het wegbeheer verandert: meestal gaat dat dan van de nationale overheid naar het departement of tegenwoordig de metropoolregio. In België is natuurlijk de grote omummeroperatie in de jaren '80 geweest en in Nederland in 1993 (ook met de wijzigingen van het wegbeheer). Ik voorzie zelf in de (nabije) toekomst ook geen andere praktijk. Het wegennet is zo goed als af. Ik ben nog wel benieuwd wat er met de wegnummers rondom Antwerpen gebeurt als daar de nieuwe infrastructuur gereed komt.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Vinny schreef: vr 22 mar 2024, 19:03Bij bijna alles wat ik zelf op het E411 forum zei, bijvoorbeeld de noodzaak tot ombouw van knooppunt Cheratte, was het antwoord van de mensen daar: 'Mee eens, maar daar is geen geld voor'. Volgens mij zijn (vrijwel) alle snelwegen in Wallonië aangelegd omdat ze op een of andere manier in Vlaanderen genoeg steun kregen om er in te investeren. En daar waar het niet is gelukt zijn GTI's in het landschap verschenen.
In de begintijd van de snelwegen was er naar mijn gevoel nog wel iets van een nationaal programma. Als verbindingen tussen de grote bevolkingscentra kon er niet veel discussie bestaan over nut, en dat nut was in zekere zin natuurlijk ook gedekt door de Verklaring van Genève en bredere West-Europese gedachten over wederopbouw (en bij sommige corridors: verdediging bij een Russische inval). Maar als je wegen-routes.be zo leest, had je ook toen al concurrentie of nu eerst de Autoroute de Wallonie moest worden aangelegd of de E3.

Dat was echter wel een tijd waarin het economisch en demografisch beter ging in Wallonië. De tijd van de wafelijzerpolitiek, waarin onnodige projecten in Wallonië (en ach, ook een E411) moesten worden uitgevoerd als tegengewicht voor projecten die Vlaamse groei accommodeerden, moest nog komen. En nu zijn wegen alweer een lange tijd geregionaliseerd. Het “geen geld” is de logische consequentie daarvan. Scheelt een hoop in de communautaire discussies. Een E420 is, naast steun zoeken uit EU-structuurfondsen, in zoverre vooral een discussie tussen de verschillende Waalse regio’s die een beetje bevredigd moeten worden.
Laatst gewijzigd door Pino op za 23 mar 2024, 9:08, 1 keer totaal gewijzigd.
JuwaA35
dorpsstraat

Bericht door JuwaA35 »

Wat betreft de N49, een Oost-Vlaams wegnummer: in de toekomst na de ombouw naar A11 gaat die alleen nog maar overblijven vanaf het knooppunt westkapelle tot bij het einde van de N34. Ik ben dan wel benieuwd wat dat er daarna dan met dat wegnummer gaat gebeuren.

Ik zie de Vlaamse Overheid dat wegnummer niet veranderen. In tegenstelling tot de Waalse overheid die de wegnummers soms wel blijft veranderen. Moest het in Wallonië zijn dan zie ik een 3de klasse/categorie tweecijferige N-weg nog een andere route verloop krijgen.

^^ Inderdaad. Want ik zat al te denken aan het nummer 396 (afgeleid van het ter plekke pré-1985 N-nummer 296) maar die is al in gebruik. Ik denk dat het vooral een lastige kwestie is om een nieuw nummer te bepalen. De meeste driecijferige nummers zijn namelijk al in gebruik. Als men dan "de eerste de beste" nummer wil, dan wordt het 328.

Maar ^^ inderdaad, het heeft eigenlijk gewoon geen nut. Alhoewel ik geen goed voorbeeld kan vinden van een N-weg beginnend met een ander provincienummer dan (één van) de provincie(s) waar die doorheen loopt (natuurlijk m.u.v tweecijferige die op een nul eindigen).
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

^^ Het zou ook nog N34 kunnen worden.

En je hebt ook nog de N49a door de Waaslandtunnel in Antwerpen, maar dat zou ook heel goed de N70 kunnen worden.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Als je van de Natiënlaan een driecijferig wegnummer wil maken dan liggen de N 360, N 374 en de N 376 het meest voor de hand, dat zijn de wegen die er direct op aansluiten en daar ook op doodlopen en dus doorgetrokken kunnen worden.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

De N349 past nog wel het beste als driecijferig N-wegnummer.
JuwaA35
dorpsstraat

Bericht door JuwaA35 »

^^ Ook dat zou evt. kunnen (vergelijkbaar met de N308) maar helaas is de N349 al in gebruik, maar eindigt wel op de N49. Misschien door de huidige N349 volledig af te waarderen, alhoewel dat vrijwel nooit gebeurt.

Ik check altijd eerst de Wegenwiki-Sjabloonpagina van die provincie. Daar staat alles mooi op een rijtje.
Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail »

Wimpie25 schreef: vr 22 mar 2024, 14:20 De Vlaamse overheid durft ook wel eens wegnummers wijzigen, maar heel zelden.
Ik heb nooit goed begrepen waarom omleidingen sinds de jaren 2000 prefixnummers krijgen ipv de hoofdnummer van die weg. Zo heb je bijvoorbeeld de omleiding in Asse die N9k noemt ipv N9, waarom kan dit gewoon niet de N9 worden? Dat lijkt me toch veel logischer.