Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

harry
Wegnummerfotograaf

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door harry »

Mikhail schreef: do 28 mar 2024, 11:26 waarom kan dit gewoon niet de N9 worden?
Omdat er dan hectometerwaarden moeten worden aangepast. Ook in allerlei administratieve systemen.
En meestal past het niet, dus moeten alle hoger liggende hm-waarden ook worden aangepast. Dat is een hoop werk (= geld) want de N9 is behoorlijk lang.

In Nederlnd lossen ze dat soms zó op:
Afbeelding
De omlegging rond Wesepe, midden in de lange N348. Op de wegwijzers staat gewoon N348, maar op de hm-bordjes dus dit.
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Uiteindelijk is het voor de weggebruiker natuurlijk niet gunstig om op je doorgaande route van de N9 naar de N9a naar de N9 en naar de N9b te moeten. We zitten wat dat betreft altijd vrolijk te klagen over Italië. Moeten het dan niet zelf gaan doen, al haal je het van de richtinggevende borden af en komt het slechts terug op de hectometerbordjes. De meest gangbare oplossing bij een bypass van een plaats is eigenlijk om een beetje te smokkelen, met kilometers die ietsje langer zijn dan een kilometer - het gaat tenslotte meer om generieke plaatsbepaling dan om exacte wetenschap. Dan krijg je "hectometers" van 110 meter of zo.

Dat wordt in het gangbare beleid wel begrensd door een maximale afwijking. Men wil niet dat de marge met de exacte posities niet al te groot wordt. Volgens de Nederlandse Richtlijn Hectometrering mogen bij wijzigingen in een route die een langer of korter tracé opleveren "hectometers" worden gehanteerd tussen 90 en 110 meter. Kom je bij een bypass niet uit, dan moet je dus gaan zoeken naar alternatieven. Nu heb ik in een buitenland (ik gok Italië of Frankrijk) wel eens ergens een soort schrikkelkilometer gezien, een km 3a. Dat moeten je computersystemen maar aankunnen, maar het helpt wel om iets aan te kunnen bieden dat past bij de geleiding van de weggebruiker. Het N348-model in Nederland is eenzelfde variant daarop. Maar de werkelijke oplossing die we er in Nederland voor hebben verzonnen is het systeem waarin de kilometrering van wegen bewust niet op km 0 begint en zo af en toe een sprong maakt. Een hieraan gerelateerde oplossing zie je wel in andere landen, namelijk de weg in een aantal sectoren hakken en zo met kilometerwaarden komen als A-12,3. Alles met het doel om bij latere aanleg van een omlegging maar een beperkt gedeelte te hoeven her-kilometreren.

Toen in 1982 de kilometrering van de toenmalige rijksweg 48 werd vastgesteld, heeft men om de een of andere reden gekozen voor doorlopende kilometrering van Arnhem tot Hoogeveen. Dit terwijl het stuk ten noorden van Brummen (waaronder dus Wesepe) sowieso moest worden voorzien van nieuwe waarden. Geen idee waarom toen geen sprongen zijn ingebouwd. Je ziet hier mooi wat voor soort prijs je dan dus betaalt. Ik heb trouwens ook het idee dat men hier binnen de "foutmarge" van de iets langere kilometers had kunnen blijven, maar ook dat model is om de een of andere reden niet toegepast.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Bij de N19 is het net omgekeerd verlopen, daar heeft de oude hoofdweg een suffix gekregen (N19f) en is er een nieuwe route vastgelegd. En dat was ruim na 2000.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Precies zo is het bij heel veel Belgische N-wegen gegaan: dat bij aanleg van een bypass de oude hoofdweg suffixen krijgt. In veel andere landen waren die stukjes vaak allang afgewaardeerd, maar dat ligt in België geloof ik lastiger. Maar als je dan het wegnummer wilt laten doorlopen over de nieuwe bypass, moet je dus wel iets met die extra meters. Ik heb desalniettemin wel het gevoel dat dat doorgaans lukt, en dat je dus niet zo heel snel suffixen krijgt over de doorgaande route.

Kijk ik naar Asse: we praten toch over dit stukje? Dat is toch helemaal geen bypass, maar een zijtakje, waarbij doorgaand verkeer dat de N9 volgt helemaal niet van dat wegnummer afraakt?
Sophie
expressweg

Bericht door Sophie »

Ik vermoet dat dat het begin van een bypass is. Maar zolang ie niet af is is een doorgaand wegnummer onzin.
Die joode ahle Zick, die maache mer jrad mit, denn die joode ahle Zick vun Morje, die es hück.
De goede oude tijd, die beleven we net, want de goede oude tijd van morgen is vandaag.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Inderdaad het begin van een bypass. Gevoelig project dat al langer aansleept. Laatste bericht in deze draad suggereert dat het project weer even op ijs staat. Hoe dan ook zou je pas iets met de verdere wegnummering moeten doen wanneer die bypass er ook daadwerkelijk ligt.
JuwaA35
dorpsstraat

Bericht door JuwaA35 »

Ik vind het daarom wel erg goed dat de Duitsers al zeer lang de suffix n (neu) achter het Bundesstraße-nummer zetten bij een nieuwere bypass. Dan heb je eigenlijk geen problemen met die nieuwere hectometerwaarden.

Toch vind ik het eigenlijk gewoon vals, als je bij een nieuwere bypass de hectometerafstand tijdelijk "modificeert", al is het maar 10%. Een kilometer blijft 1000 meter, niet 1100 of 900 meter.

Gesproken over die
harry schreef: do 28 mar 2024, 13:13 Afbeelding
De omlegging rond Wesepe, midden in de lange N348. Op de wegwijzers staat gewoon N348, maar op de hm-bordjes dus dit.
N348 bij Weespe, ik weet niet of dat wel wettig is, gezien de prefix R eigenlijk bestemd is voor de recreatieve routes.
Ik wil terug naar Limburg, voordat de toekomst mij in mijn eigen huis wurgt
Als je dat maar weet
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

JuwaA35 schreef: do 28 mar 2024, 16:00 Ik vind het daarom wel erg goed dat de Duitsers al zeer lang de suffix n (neu) achter het Bundesstraße-nummer zetten bij een nieuwere bypass. Dan heb je eigenlijk geen problemen met die nieuwere hectometerwaarden.

Toch vind ik het eigenlijk gewoon vals, als je bij een nieuwere bypass de hectometerafstand tijdelijk "modificeert", al is het maar 10%. Een kilometer blijft 1000 meter, niet 1100 of 900 meter.
Op een wat bochtiger traject loop je al snel tegen vergelijkbare verschillen aan tussen binnenbocht, midden van de weg en buitenbocht. Lekker pragmatisch blijven, prima zo.

De Duitse positie is er wel degelijk op gericht om de suffix n weg te halen en het doorlopende wegnummer toe te kennen aan die n-weg. De n is er vooral vanwege tijdsverloop. En met een beetje expresweg-project dat in vele fases wordt uitgevoerd kan het zo zijn dat je behoorlijk lang zult rijden over de weg met suffix. Het kan ook eindigen in enig politiek gedoe, zoals op de B31, waar het gevoelig ligt om het gebypasste stuk rond Sipplingen af te waarderen en dus ook de n blijft hangen in het nummer van de bypass. Iets soortgelijks trouwens met Franse wegnummers in de N1xxx-serie, waar het de bedoeling is om de voorloop-1 (en eventuele daaropvolgende nullen) uit het wegnummer te halen zodra het uitbouwproject is afgerond en de oorspronkelijke weg is afgewaardeerd. Veel Duitse wegen hebben daarbij trouwens geen doorlopende kilometrering, en het risico op dubbele kilometerwaarden is daar aanzienlijk. Maar dat is omdat ze voor de exacte plaatsbepaling werken met zogenaamde Stationszeichen. En die zijn wel uniek, met dank aan het hakken in sectoren zoals ik eerder omschreef. Mede daarom zijn in Duitsland ook negatieve kilometerwaarden toegelaten op de hectometerbordjes.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

In het geval van Asse is dat te begrijpen, omdat de hoofdweg zelf nog bestaat en de omleiding in wezen een zijtak is. Vanaf de ring rond Asse volledig is en de doorrit door het dorp een lokale weg kan het wegnummer helemaal over de omleiding geleid worden.

EDIT: niet gezien dat er een pagina achter zat
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

Als je een bypass maakt en het verschil in weglengte niet enorm veel langer is, dan kun je hectometers van meer dan 100m introduceren. In Nederland is dat al eens gedaan...
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Sterker nog: het staat (inclusief grenzen) als oplossing in de Richtlijn Hectometrering 2015.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

JuwaA35 schreef: do 28 mar 2024, 16:00 ik weet niet of dat wel wettig is, gezien de prefix R eigenlijk bestemd is voor de recreatieve routes.
Prefixen van wegnummers zijn voorzover ik weet niet bij wet geregeld.
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Hoe dan ook niet in de vorm van een verbod dat ze niet mogen worden gebruikt als op dit paaltje. Neemt niet weg dat ik het moeilijk kan verenigen met wat er zoal in de Richtlijn Hectometrering 2015 staat (voor de liefhebber: online te vinden). Terug naar België: ik zie het N348-model nou niet echt als iets wat in België inspiratie zou moeten brengen over hoe je dit soort materie aanpakt.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

harry schreef: do 28 mar 2024, 19:48
JuwaA35 schreef: do 28 mar 2024, 16:00 ik weet niet of dat wel wettig is, gezien de prefix R eigenlijk bestemd is voor de recreatieve routes.
Prefixen van wegnummers zijn voorzover ik weet niet bij wet geregeld.
In het RVV 1990 zijn bij de wegwijzers (in Hoofdstuk K) de wit-op-rode A-nummerschildjes omschreven als 'routenummer autosnelweg', de zwart-op-gele N-nummerschildjes als 'routenummer niet-autosnelweg', de wit-op-groene E-nummerschildjes als 'Europese hoofdroute' en de spoelen in zwart-op-wit met S-nummers als 'stadsroutenummers'. In principe staat er niks over verplichte prefixen. Een zwart-op-geel nummer zoals de R348 kun je zodoende beschouwen als simpelweg een 'niet-autosnelweg'. R-nummers voor de recreatief-toeristische routes staan niet genoemd in het RVV 1990.
Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail »

Pino schreef: do 28 mar 2024, 14:47 Kijk ik naar Asse: we praten toch over dit stukje? Dat is toch helemaal geen bypass, maar een zijtakje, waarbij doorgaand verkeer dat de N9 volgt helemaal niet van dat wegnummer afraakt?
Als je het in zijn actuele toestand ziet dan klopt je redenering en was ik te snel met mijn aanname om hier de N9 als 'hoofdweg' te laten doorlopen, als de ring rond Asse eenmaal af is zal men de N9k wel hernummer naar een nieuwe ringweg me dunkt.

Door mijn vraagstelling zie ik nu ook in dat het niet zo 'makkelijk' is om zo maar even de omleiding de nummer te geven van de doorgaande weg, het is een afweging van hoe lang of kort deze nieuwe omleiding zal zijn, en dan komt het R-nummer systeem van ons landje nog wel goed van pas.
jdb2
autoweg

Bericht door jdb2 »

Nog niet eerder gezien, tekstueel bord op z'n Amerikaans.
Afbeelding
https://maps.app.goo.gl/dti6ZaCejoXtdTom6

Naast het vermelden van Bergen ipv Mons is dit wel adding insult to injury voor de Walen die die richting uit moeten. Had er dan "serrez a droite" bijgezet. :duck: ;)
Op een serieuze noot, dit bord is eigenlijk overbodig. De lus heeft maar 1 rijstrook en direct hierna volgt een portaalbord met een rijstrookindeling.
🍉
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Nou ja, het bord staat op Vlaams grondgebied. Dus correct naar Vlaamse maatstaven.
jdb2
autoweg

Bericht door jdb2 »

Daarom de knipoog ;)
🍉
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

jdb2 schreef: wo 03 apr 2024, 11:21

Naast het vermelden van Bergen ipv Mons is dit wel adding insult to injury voor de Walen die die richting uit moeten. Had er dan "serrez a droite" bijgezet. :duck: ;)
Op een serieuze noot, dit bord is eigenlijk overbodig. De lus heeft maar 1 rijstrook en direct hierna volgt een portaalbord met een rijstrookindeling.
Dat zal nog een heel oude knoepert zijn. Verder, ik denk dat jouw vertaling nog voor ietsje extra "insult" zou gezorgd hebben. Ik ken eigenlijk amper tot geen wegentermen uit het Frans, maar zou dat dan niet vertaald kunnen zijn als "Charleroi - Mons -- Restez à droite"? :)
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ In het kader van de communautaire strijd had ik dan nog wel gevoeld voor “Charleroi Mons … va t’en!” Dit onder het motto “jullie willen zo graag in het Frans bediend worden, nou dat kan.”
jdb2
autoweg

Bericht door jdb2 »

Wimpie25 schreef: wo 03 apr 2024, 12:03 Ik ken eigenlijk amper tot geen wegentermen uit het Frans, maar zou dat dan niet vertaald kunnen zijn als "Charleroi - Mons -- Restez à droite"? :)
Komt in Frankrijk nog wel eens voor bij tolpoorten.
Afbeelding
Strikt genomen betekent het iets anders, hier wordt gevraagd om actie te ondernemen (naar rechts bewegen), ipv rechts aanhouden (naar analogie met het Engelse keep right), maar in de context van "verkeerstaal" is de boodschap uiteindelijk hetzelfde.
🍉
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

jdb2 schreef: wo 03 apr 2024, 11:21 Afbeelding
https://maps.app.goo.gl/dti6ZaCejoXtdTom6
Lekker begin van de geleiderail ook... :facepalm:
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

^^ Moet nog gerepareerd worden.

Afbeelding
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Rene schreef: wo 03 apr 2024, 13:21
Iets met verder kijken en de lengte van neuzen.... :mrgreen:
jdb2 schreef: wo 03 apr 2024, 12:13
Komt in Frankrijk nog wel eens voor bij tolpoorten.

Strikt genomen betekent het iets anders, hier wordt gevraagd om actie te ondernemen (naar rechts bewegen), ipv rechts aanhouden (naar analogie met het Engelse keep right), maar in de context van "verkeerstaal" is de boodschap uiteindelijk hetzelfde.
Het is duidelijk dat ik nooit in Frankrijk kom. De voornaamste term die ik ken, is "Cedez le passage", die valt ook niet één op één te vertalen. :)
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

^^ Ik zou graag die aanduiding van 'CEDEZ LE PASSAGE' ook in Wallonië zien verschijnen.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Waarom precies, omdat de Walen niets van voorrang verlenen kennen? :lol:
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Wimpie25 schreef: wo 03 apr 2024, 13:53
Rene schreef: wo 03 apr 2024, 13:21
Iets met verder kijken en de lengte van neuzen.... :mrgreen:
Ik kom iets te vaak in Vlaanderen om te constateren dat zulke situaties met defecte geleiderail daar best maanden, zo niet jaren kunnen blijven bestaan. En ik ga ervanuit dat jij al ongewenste situaties bij het meldpunt laat weten.
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak »

boe! schreef: wo 03 apr 2024, 13:35 ^^ Moet nog gerepareerd worden.
https://i.imgur.com/ZaUnR9R.jpeg
Dat maakt het niet minder gevaarlijk én slecht dat dit er zo bij staat. Dit soort schades moet je binnen een dag herstellen en in de tussentijd plaats je er een barrier voor.
Wimpie25 schreef: wo 03 apr 2024, 13:53 Iets met verder kijken en de lengte van neuzen.... :mrgreen:
Iets met de ernst van de situatie niet inzien of daar nonchalant over doen. Dat gebeurt op dit vlak net iets te vaak in België (Vlaanderen én Wallonië).
Enne gojje mins blieft altied leave.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Ervanuit gaan dat zoiets daar jaren blijft liggen, is echt wel een verkeerde inschatting. Een beschadigde of aangereden vangrail tot daar aan toe, akkoord dat die soms nog te lang op een herstelling wachten.

Maar een gedemonteerde vangrail zoals te zien op de foto, waar de verse bandensporen nog in de berm te zien zijn, daarvan uitgaan dat wij ZOIETS langdurig laten liggen is echt wel een verkeerde manier van denken. Het gaat hier over een gaande plaatselijke herstelling nota-bene en weeral wordt hier met termen als "laks", "nonchalant" en "not done" gesmeten als het over Vlaanderen gaat...
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Neen, dat suggereer ik niet. Ik deel alleen wat ik waarneem. En absoluut zal er veel snel hersteld worden. Maar de mens merkt nu eenmaal eerder op wat in negatieve zin opvalt.