Uiteindelijk is het voor de weggebruiker natuurlijk niet gunstig om op je doorgaande route van de N9 naar de N9a naar de N9 en naar de N9b te moeten. We zitten wat dat betreft altijd vrolijk te klagen over Italië. Moeten het dan niet zelf gaan doen, al haal je het van de richtinggevende borden af en komt het slechts terug op de hectometerbordjes. De meest gangbare oplossing bij een bypass van een plaats is eigenlijk om een beetje te smokkelen, met kilometers die ietsje langer zijn dan een kilometer - het gaat tenslotte meer om generieke plaatsbepaling dan om exacte wetenschap. Dan krijg je "hectometers" van 110 meter of zo.
Dat wordt in het gangbare beleid wel begrensd door een maximale afwijking. Men wil niet dat de marge met de exacte posities niet al te groot wordt. Volgens de Nederlandse Richtlijn Hectometrering mogen bij wijzigingen in een route die een langer of korter tracé opleveren "hectometers" worden gehanteerd tussen 90 en 110 meter. Kom je bij een bypass niet uit, dan moet je dus gaan zoeken naar alternatieven. Nu heb ik in een buitenland (ik gok Italië of Frankrijk) wel eens ergens een soort schrikkelkilometer gezien, een km 3a. Dat moeten je computersystemen maar aankunnen, maar het helpt wel om iets aan te kunnen bieden dat past bij de geleiding van de weggebruiker. Het N348-model in Nederland is eenzelfde variant daarop. Maar de werkelijke oplossing die we er in Nederland voor hebben verzonnen is het systeem waarin de kilometrering van wegen bewust niet op km 0 begint en zo af en toe een sprong maakt. Een hieraan gerelateerde oplossing zie je wel in andere landen, namelijk de weg in een aantal sectoren hakken en zo met kilometerwaarden komen als A-12,3. Alles met het doel om bij latere aanleg van een omlegging maar een beperkt gedeelte te hoeven her-kilometreren.
Toen in 1982 de kilometrering van de toenmalige rijksweg 48 werd vastgesteld, heeft men om de een of andere reden gekozen voor doorlopende kilometrering van Arnhem tot Hoogeveen. Dit terwijl het stuk ten noorden van Brummen (waaronder dus Wesepe) sowieso moest worden voorzien van nieuwe waarden. Geen idee waarom toen geen sprongen zijn ingebouwd. Je ziet hier mooi wat voor soort prijs je dan dus betaalt. Ik heb trouwens ook het idee dat men hier binnen de "foutmarge" van de iets langere kilometers had kunnen blijven, maar ook dat model is om de een of andere reden niet toegepast.