Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Wouter N14
Moderator

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Wouter N14 » ma 25 mar 2024, 9:35

De bijnaam "potvis" kende ik nog niet voor safe end terminals :)
https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/163 ... gelanceerd
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » ma 25 mar 2024, 9:58

^^
"Dat noemen we een save end-constructie. Als er iemand in de berm raakt en tegen de rails aan botst, absorbeert dat deel de snelheid," aldus Van der Maas. Het vervangt de constructie van de vangrails die in de grond verdwijnen. "Die was een stuk gevaarlijker, omdat een auto hierdoor kan worden gelanceerd."
Los van de spelfout: dat van het lanceren zien we een paar posts hierboven. Dan kun je beter over het oude, schuine beginstuk rijden...
Enne gojje mins blieft altied leave.

Tomlang
zandpaadje

Bericht door Tomlang » di 26 mar 2024, 22:41

Snelwegfreak schreef: ma 25 mar 2024, 9:58 ^^
"Dat noemen we een save end-constructie. Als er iemand in de berm raakt en tegen de rails aan botst, absorbeert dat deel de snelheid," aldus Van der Maas. Het vervangt de constructie van de vangrails die in de grond verdwijnen. "Die was een stuk gevaarlijker, omdat een auto hierdoor kan worden gelanceerd."
Los van de spelfout: dat van het lanceren zien we een paar posts hierboven. Dan kun je beter over het oude, schuine beginstuk rijden...
En toch is het in de Verenigde Staten een geleiderail zonder begin terminal al sinds de jaren 80 ondenkbaar.
Ik vind het erg makkelijk om te zeggen dat je maar beter over een schuin beginstuk kan rijden. De safe end is een full scale geteste constructie, als het nogsteeds niet voldoet dan ligt het probleem bij de crash test standaarden.
Laten we eerlijk wezen dat een schuine constructie wel degelijk een ongeluk kan verergeren, ik vraag me ook af of het niet minstens zo erg was afgelopen als dat in de situatie het geval was geweest. Het systeem bied in ieder geval enige vorm van voorspelbaarheid wat volledig mist bij een schuin beginpunt, ik ben er ook zeker niet van overtuigd dat de safe end de beste oplossing is maar wel een veiligere tenzij de toekomst anders zal vertellen.

Joshua
stadsweg

Bericht door Joshua » di 26 mar 2024, 22:45

Die potvissen die zijn er ook in België en dan vooral in Vlaanderen. Er zit dan ook soms iets bruin tussen. In Wallonië gebruiken ze meer die gelijk in de Verenigde Staten.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » wo 27 mar 2024, 8:10

Joshua schreef: di 26 mar 2024, 22:45 Die potvissen die zijn er ook in België en dan vooral in Vlaanderen. Er zit dan ook soms iets bruin tussen.
Een bruinvis? :duck:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » wo 27 mar 2024, 10:59

Joshua schreef: di 26 mar 2024, 22:45 Die potvissen die zijn er ook in België en dan vooral in Vlaanderen. Er zit dan ook soms iets bruin tussen. In Wallonië gebruiken ze meer die gelijk in de Verenigde Staten.
Heb je daar ook een voorbeeld van? Da's mij nog nooit opgevallen.

Joshua
stadsweg

Bericht door Joshua » wo 27 mar 2024, 17:36

Ik heb geen specifiek idee waarover dat het gaat dus ik stuur alle twee de dingen maar door:

Als je alle details ziet dan is er een soort bruine (ik denk een soort van afremming) spul tussen te zien:https://www.google.com/maps/@51.0008205 ... &entry=ttu.

Het in Wallonië in gebruik zijnde: https://www.google.com/maps/@50.4694059 ... &entry=ttu.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » wo 27 mar 2024, 19:42

^^
Het kan aan mij liggen, maar ik zie echt niet over wat het gaat? :)

Tomlang
zandpaadje

Bericht door Tomlang » wo 27 mar 2024, 23:21

Joshua schreef: wo 27 mar 2024, 17:36 Ik heb geen specifiek idee waarover dat het gaat dus ik stuur alle twee de dingen maar door:

Als je alle details ziet dan is er een soort bruine (ik denk een soort van afremming) spul tussen te zien:https://www.google.com/maps/@51.0008205 ... &entry=ttu.

Het in Wallonië in gebruik zijnde: https://www.google.com/maps/@50.4694059 ... &entry=ttu.
Dat bruine is geloof ik purschuim wat bedoeld is om ongedierte eruit te houden. Die types terminals die in Wallonië gebruikt worden zijn niet echt in Amerika veel gebruikt. De reden overigens dat dit soort types niet in Nederland gebruikt kunnen worden is omdat ze geen adequate verankering kunnen bieden voor H2 kerende systemen die standaard gebruikt worden in Nederland. Daarom heeft in opdracht van RWS saferoad een versterkte overgang ontworpen met extra sterke bevestiging voor de safe end om het H2 kerende vermogen te kunnen behouden overal op de constructie, ook is het lastig om een correcte overgang te maken omdat die systemen een N2 kerende werking hebben. Kortom dat soort systemen zouden niet aan de veiligheidseisen voldoen van RWS.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » wo 27 mar 2024, 23:41

^^
Hier kan je eentje observeren die al aangereden geweest is. Overigens heeft ie het nog wel best lang volgehouden. Voor zover ik in de geschiedenis van Streetview kan terugkijken, heeft ie in Maart 2023 voor de eerste keer een klein tikje gehad. Na ergens in 2020 geïnstalleerd geweest te zijn.

https://www.google.com/maps/@50.8695571 ... ?entry=ttu

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » do 28 mar 2024, 6:16

Tomlang schreef: di 26 mar 2024, 22:41De safe end is een full scale geteste constructie, als het nogsteeds niet voldoet dan ligt het probleem bij de crash test standaarden.
Ja, alles is tegenwoordig "full scale getest" en is voorzien van een CE-keurmerk. Maar daar wordt niet voor niets mee gespot: alles heeft een CE-keurmerk, maar de beleving is dat het allemaal minder presteert dan wat we al decennia hadden staan. Dat blijkt overigens ook steeds vaker uit foto's van ongevallen met nieuwe types geleiderails of terminals. En dat het probleem mogelijk in de teststandaarden ligt is een conclusie die hier al regelmatig is getrokken.
Tomlang schreef: di 26 mar 2024, 22:41Laten we eerlijk wezen dat een schuine constructie wel degelijk een ongeluk kan verergeren, ik vraag me ook af of het niet minstens zo erg was afgelopen als dat in de situatie het geval was geweest.
Dat de oude schuin oplopende constructie een ongeval niet kan verergeren zal ik niet tegenspreken, maar in veel gevallen heb ik wel het idee dat het gevaar van de oude beginpunten tamelijk overtrokken wordt. Vooral door degenen die daar financieel belang bij hebben.
Tomlang schreef: di 26 mar 2024, 22:41Het systeem bied in ieder geval enige vorm van voorspelbaarheid wat volledig mist bij een schuin beginpunt
Dat zien we dus bij het ongeval waar we het over hadden: die voorspelbaarheid is er alleen als je er precies recht van voren tegenaan rijdt. Zo niet, tja, dan is het maar de vraag wat er gebeurt. Schijnbaar kun je dus alsnog gaan vliegen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

jowilly
dorpsstraat

Bericht door jowilly » do 28 mar 2024, 12:26

Tomlang schreef: wo 27 mar 2024, 23:21 ....De reden overigens dat dit soort types niet in Nederland gebruikt kunnen worden is omdat ze geen adequate verankering kunnen bieden voor H2 kerende systemen die standaard gebruikt worden in Nederland. Daarom heeft in opdracht van RWS saferoad een versterkte overgang ontworpen met extra sterke bevestiging voor de safe end om het H2 kerende vermogen te kunnen behouden overal op de constructie, ook is het lastig om een correcte overgang te maken omdat die systemen een N2 kerende werking hebben. Kortom dat soort systemen zouden niet aan de veiligheidseisen voldoen van RWS.
Enigszins populistisch verwoord. Voor zover bekend is heeft Saferoad geen 'full scale trektest' uitgevoerd op hun 'potvis' :lol: systemen. Dit hoefde ook niet destijds in versie 1 van het compendium, alleen een rekenkundige o.i.d. verklaring was genoeg. Daarnaast is ook bekend dat...
- Een terminal wordt alleen met auto’s getest. Een zwaar voertuig bijv. een bus dus niet.
- De direct aansluitende geleiderail als overgangsconstructie tussen terminal en (bestaande) geleiderail wordt ook alleen met auto’s getest.
- Het verwerken van trekkrachten (prestatieklasse H2) door de terminal staat niet in de EN1317 beschreven en wordt ook niet gemeten tijdens een test.
In principe kan elke producent zijn end terminal aanbieden bij RWS. De vraag is alleen of men de moeite wilt nemen om de trektesten uit te voeren. Tja, sinds v2 van het compendium wordt 'opeens' een full scale trektest geëist. Hoe hoog wil je de drempel leggen..... :sadley: Een actie puur om de diversiteit tegen te gaan. Hoe opvallend kun je zijn in je 'beleid'.

Maar ja, wat nou als je nu een (bovengrondse)verankering toepast aan het begin van je streng t.h.v. de overgangsconstructie met daarvoor een end terminal geplaatst? Is dit niet een dezelfde situatie t.h.v. een CADO of ONDO !? :? Is dit een reden voor niet acceptatie?
NB: De (bedenkelijke) handmatige CADO die regelmatig langs de weg wordt geplaatst, heeft geen CE, geen praktijktesten, geen trekproeftesten en dergelijke. En de grap is, het staat gewoon lang de weg :wall:
Snelwegfreak schreef: Dat de oude schuin oplopende constructie een ongeval niet kan verergeren zal ik niet tegenspreken, maar in veel gevallen heb ik wel het idee dat het gevaar van de oude beginpunten tamelijk overtrokken wordt. Vooral door degenen die daar financieel belang bij hebben.
Eens. Het enige 'voordeel' van de huidige beginpunt regel is dat je een mogelijk ontwerp discussie de kop indrukt.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » zo 31 mar 2024, 17:44

https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/3 ... e-vangrail

Tegenwoordig ook al RIMOB's van beton, lees ik. :top:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

jowilly
dorpsstraat

Bericht door jowilly » zo 31 mar 2024, 18:32

^^
De automobilist was op een zogeheten rimpelbuisobstakelbeveiliger gebotst.
Dat is een betonnen rand tussen de hoofdweg en de afrit met een vangrail eromheen.
Het zorgt er voor dat een crash minder grote gevolgen heeft.
Inderdaad een hele interessante beschrijving :rofl2:

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » zo 31 mar 2024, 19:12

Op zich prima. De strekking van het verhaal is duidelijk en voor de leek is het voldoende informatie.

Maar het niveau van degene die dit verslag heeft geschreven is niet astronomisch, zoveel is duidelijk.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 31 mar 2024, 19:16

Hoeveel mensen van buiten de wegbeheerderswereld weten überhaupt wat een RIMOB nou precies is? Een leek ziet een betonnen barrier met daarvoor een stalen constructie die in elkaar kan schuiven, en voila.

Foto van een safe-end terminal 'potvis' langs de A28 bij Wezep.
Afbeelding
A28 aansluiting Wezep 31-03-2024 63 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A28 aansluiting Wezep 31-03-2024 60 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A28 aansluiting Wezep 31-03-2024 62 by European Roads, on Flickr

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » ma 01 apr 2024, 9:08

^^
Op deze foto's zie je inderdaad goed het product tussen de "vissenkom" en de opschuifbalk zitten. Het lijkt wel wat op purschuim.

Tomlang
zandpaadje

Bericht door Tomlang » ma 01 apr 2024, 23:28

jowilly schreef: do 28 mar 2024, 12:26
Tomlang schreef: wo 27 mar 2024, 23:21 ....De reden overigens dat dit soort types niet in Nederland gebruikt kunnen worden is omdat ze geen adequate verankering kunnen bieden voor H2 kerende systemen die standaard gebruikt worden in Nederland. Daarom heeft in opdracht van RWS saferoad een versterkte overgang ontworpen met extra sterke bevestiging voor de safe end om het H2 kerende vermogen te kunnen behouden overal op de constructie, ook is het lastig om een correcte overgang te maken omdat die systemen een N2 kerende werking hebben. Kortom dat soort systemen zouden niet aan de veiligheidseisen voldoen van RWS.
Enigszins populistisch verwoord. Voor zover bekend is heeft Saferoad geen 'full scale trektest' uitgevoerd op hun 'potvis' :lol: systemen. Dit hoefde ook niet destijds in versie 1 van het compendium, alleen een rekenkundige o.i.d. verklaring was genoeg. Daarnaast is ook bekend dat...
- Een terminal wordt alleen met auto’s getest. Een zwaar voertuig bijv. een bus dus niet.
- De direct aansluitende geleiderail als overgangsconstructie tussen terminal en (bestaande) geleiderail wordt ook alleen met auto’s getest.
- Het verwerken van trekkrachten (prestatieklasse H2) door de terminal staat niet in de EN1317 beschreven en wordt ook niet gemeten tijdens een test.
In principe kan elke producent zijn end terminal aanbieden bij RWS. De vraag is alleen of men de moeite wilt nemen om de trektesten uit te voeren. Tja, sinds v2 van het compendium wordt 'opeens' een full scale trektest geëist. Hoe hoog wil je de drempel leggen..... :sadley: Een actie puur om de diversiteit tegen te gaan. Hoe opvallend kun je zijn in je 'beleid'.

Maar ja, wat nou als je nu een (bovengrondse)verankering toepast aan het begin van je streng t.h.v. de overgangsconstructie met daarvoor een end terminal geplaatst? Is dit niet een dezelfde situatie t.h.v. een CADO of ONDO !? :? Is dit een reden voor niet acceptatie?
NB: De (bedenkelijke) handmatige CADO die regelmatig langs de weg wordt geplaatst, heeft geen CE, geen praktijktesten, geen trekproeftesten en dergelijke. En de grap is, het staat gewoon lang de weg :wall:
Snelwegfreak schreef: Dat de oude schuin oplopende constructie een ongeval niet kan verergeren zal ik niet tegenspreken, maar in veel gevallen heb ik wel het idee dat het gevaar van de oude beginpunten tamelijk overtrokken wordt. Vooral door degenen die daar financieel belang bij hebben.
Eens. Het enige 'voordeel' van de huidige beginpunt regel is dat je een mogelijk ontwerp discussie de kop indrukt.
Dat een test van de overgangsconstructie tussen terminal en geleiderail performance level H2 niet bestaat in de huidige NEN1317 is de hele reden waarom RWS speciaal door saferoad een versterkte overgang heeft laten ontwerpen en testen, die de volledige trekkracht kan waarborgen van het H2 kerend systeem. Deze mogelijkheid is er met erg weinig systemen zonder al te veel aanpassingen, vandaar een van de redenen dat RWS de safe end heeft gekozen. Nee een verankering direct na de terminal zou inderdaad een mogelijke oplossing zijn, echter wel lastig in de praktijk toe te passen omdat er ook een stijfheid overgang zou moeten zijn tussen de terminal dat mogelijk een H1 of N2 kerende werking heeft. Kortom safe end is het makkelijks. Rijkswaterstaat stelt als een eis van een verticaal beweegbare afsluiting in geleideconstructie (de CADO die hier bedoelt word) dat deze in gesloten toestand dient te voldoen aan een in prestatie klasse H2 kerende werking conform NEN1317-2. Mocht dit niet het geval zijn heeft het systeem een overgangsperiode van 2 jaar.

Robonus
autoweg

Bericht door Robonus » di 02 apr 2024, 7:14

Het kost me moeite om hier op LI niet op te reageren, maar dit is wel het meest perfecte voorbeeld hoe het dus NIET moet.

Te dicht op de weg, nóg steilere beginpunten dan normaal, té korte strengen, en beginpunten in de buitenbocht. Dat dit vol trots getoond wordt geeft maar weer aan hoe slecht het met het inzicht in NL is over dit soort oplossingen.

https://www.linkedin.com/posts/tom-mull ... 34304-m6rs

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 02 apr 2024, 10:59

Is geen afscherming eigenlijk niet veiliger?

Het is ook langs een 60-weg, moet je dan überhaupt wel afschermen? Al lijkt dit qua verkeersbeeld typisch een 'erftoegangsweg' te zijn waar in werkelijkheid maar bar weinig verkeer naar een erf gaat.

jowilly
dorpsstraat

Bericht door jowilly » di 02 apr 2024, 16:11

Tomlang schreef: ma 01 apr 2024, 23:28 Dat een test van de overgangsconstructie tussen terminal en geleiderail performance level H2 niet bestaat in de huidige NEN1317 is de hele reden waarom RWS speciaal door saferoad een versterkte overgang heeft laten ontwerpen en testen, die de volledige trekkracht kan waarborgen van het H2 kerend systeem. Deze mogelijkheid is er met erg weinig systemen zonder al te veel aanpassingen, vandaar een van de redenen dat RWS de safe end heeft gekozen.
Mooi verhaal.
Nee een verankering direct na de terminal zou inderdaad een mogelijke oplossing zijn, echter wel lastig in de praktijk toe te passen omdat er ook een stijfheid overgang zou moeten zijn tussen de terminal dat mogelijk een H1 of N2 kerende werking heeft.
Interessante insteek. Wat is de toegevoegde waarde van de stijfheidsovergang bij deze oplossing?
Rijkswaterstaat stelt als een eis van een verticaal beweegbare afsluiting in geleideconstructie (de CADO die hier bedoelt word) dat deze in gesloten toestand dient te voldoen aan een in prestatie klasse H2 kerende werking conform NEN1317-2. Mocht dit niet het geval zijn heeft het systeem een overgangsperiode van 2 jaar.
Een rekenkundige onderbouwing tbv de prestatieklasse dat geloof ik wel, maar dan de rest nog. Full scale testrapportjes zou, voor dit specifieke systeem, meer overtuigend werken. Overgangsperiode?? Maak daar maar minstens 20 jaar van :facepalm: Voor de rest is het gewoon wachten op een (fataal)ongeluk.

jowilly
dorpsstraat

Bericht door jowilly » di 02 apr 2024, 16:31

Robonus schreef: di 02 apr 2024, 7:14 Het kost me moeite om hier op LI niet op te reageren, maar dit is wel het meest perfecte voorbeeld hoe het dus NIET moet.
Te dicht op de weg, nóg steilere beginpunten dan normaal, té korte strengen, en beginpunten in de buitenbocht. Dat dit vol trots getoond wordt geeft maar weer aan hoe slecht het met het inzicht in NL is over dit soort oplossingen.
Zag de LI post en de eerste reactie was inderdaad :wow: en :facepalm:
Maar toen dacht ik de post gaat niet over het hoe, wanneer, waar, controleren, etc. iets geplaatst moet worden?.
Het ziet er allemaal fantastisch uit, netjes geplaatst en wel. Het resultaat als je een gecertificeerd plaatser bent. Opdrachtnemer en leverancier blij!
B(

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » do 04 apr 2024, 20:13

Hoe verhoudt deze boog zich tot de laatste richtlijnen? Ik rij hier elke dag en verbaas me keer op keer over deze situaties. Ik weet dat het 80 km/h is en daarvoor vind ik het erg onveilig en zou relatief weinig extra geleiderail hier de situatie beter maken, maar is dat ook nodig conform richtlijnen?

Diepere waterberging niet afgeschermd:
https://maps.app.goo.gl/91RF8wiCPeQYPrNQA

Portaal niet afgeschermd, rail rechts begint bij bochtschild:
https://maps.app.goo.gl/Joi3RgVHf4Pczko88

Viaductpeiler niet afgeschermd:
https://maps.app.goo.gl/FwZMgm6RHqWuaVeP6

Portaal niet afgeschermd:
https://maps.app.goo.gl/Ep91vfCxBV92X5ZG7

Hoog talud met risico op doorschieten andere rijbaan niet afgeschermd:
https://maps.app.goo.gl/ZNmhfDXe8iF3VgdZ6

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 04 apr 2024, 20:40

De simpele rekensom is snelheid /10, dus zou je een obstakelvrije zone van een meter of 8 moeten toepassen. Dat klopt niet precies, maar is wel het ezelsbruggetje (moet 6m zijn volgens Wiki). Alles wat je laat zien is een obstakel, dus zou alles afgeschermd moeten worden. Ik zou niet trots zijn als dit mijn ontwerp zou zijn.

Ander woord dat van toepassing zou kunnen zijn is: broddelwerk.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » vr 05 apr 2024, 3:31

Rond Eindhoven is alles rondom 2009 opgeleverd. Dat is inmiddels 15 jaar gereden toen richtlijnen anders waren. Overigens wordt er wel een stuk harder gereden dan 80 op de N2…
Svenlo

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » vr 05 apr 2024, 8:22

sven_engelen schreef: vr 05 apr 2024, 3:31 Rond Eindhoven is alles rondom 2009 opgeleverd. Dat is inmiddels 15 jaar gereden toen richtlijnen anders waren.
Je gaat er niet minder dood van omdat de richtlijnen vroeger anders waren.

Buiten dat, kan ik me niet voortellen (herinneren) dat zo'n portaalpoot ooit zo in de vrije ruimte heeft mogen staan.

jowilly
dorpsstraat

Bericht door jowilly » vr 05 apr 2024, 15:16

^^
Het antwoord is simpel, destijds was CROW P202 (de laatste papieren versie) van toepassing.
De richtlijn voor de obstakelvrije ruimte was toen;
- Gewenst 6,00 m
- Minimaal 4,50 m
Dus alles staat op min. 4,50 m.
NB: De huidige richtlijn is geschreven voor de marktpartijen, dus er wordt nu één minimale maatvoering gegeven voor 80km/u wegen.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » vr 05 apr 2024, 18:07

^^
Wat is de richtlijn nu dan? En hoe werkt dat qua overgangen van oude op nieuwe richtlijnen? Pas aanpassen bij reconstructie denk ik?

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 05 apr 2024, 19:27

Bij verandering aan bouwwerken zoals een huis mag men ook de stand der techniek ten tijde van de bouw blijven hanteren.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 05 apr 2024, 19:51

jowilly schreef: vr 05 apr 2024, 15:16 NB: De huidige richtlijn is geschreven voor de marktpartijen, dus er wordt nu één minimale maatvoering gegeven voor 80km/u wegen.
Wat ik zelf het vreemde hieraan vindt is dat men hier uitgaat van de maximumsnelheid, en niet van de V85. Is daar niet iets over opgenomen in de richtlijnen?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer