Weggebonden termen in Nederlands/Vlaams/Afrikaans

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Re: Weggebonden termen in Nederlands/Vlaams/Afrikaans

Bericht door Schelpenpaadje » di 27 feb 2024, 6:53

^^ Zo zie je wat een relatie met een Vlaamse teweeg kan brengen. :mrgreen:

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 27 feb 2024, 7:19

Ger81 schreef: di 27 feb 2024, 0:04 Mijn Vlaamse ex gebruikte niet het knipperlicht, maar de pinker. Tevens in te zetten als 'pinkeren', waarvoor in Nederland geen equivalent bestaat, anders dan 'je knipperlicht gebruiken'.
Knipperen? Dat is in Nederland toch best gangbaar dacht ik.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Ger81
verkeersader

Bericht door Ger81 » di 27 feb 2024, 10:41

^^
Hmm, knipperen zou ik alleen gebruiken om de toestand van een lamp aan te duiden, niet voor de handeling.
Dus het knipperlicht knippert, ikzelf niet. Maar wellicht is dat persoons- of regiogebonden.

Schelpenpaadje schreef: di 27 feb 2024, 6:53 ^^ Zo zie je wat een relatie met een Vlaamse teweeg kan brengen. :mrgreen:
Behoorlijk wat, maar dat is verder zeer off-topic ;)
Ubi volentia est, via est

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » wo 20 mar 2024, 21:29

Ik luister regelmatig naar Vlaamse radiozenders en sommige Vlaamse termen vind ik eigenlijk beter klinken dan het Nederlandse equivalent. ;) Parkeerplaats vs Parking bijvoorbeeld.

Joshua
stadsweg

Bericht door Joshua » wo 20 mar 2024, 21:47

^^ Een parkeerplaats dat is een onderdeel van een parking. En dat woord hoort ook bij het Nederlands en niet eens specifiek bij het Vlaams.

MaartenE
verkeersader

Bericht door MaartenE » wo 20 mar 2024, 22:34

^^
Bedoel je een vak waar één auto in past? Parkeerplaats wordt in Nederland zowel voor één vak als het complete terrein gebruikt. Parking heb ik in Nederland nog nooit iemand horen zeggen. Zie het weleens op borden staan, maar ik neem aan dat dat vanuit het Engels komt en niet via het Vlaams.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » wo 20 mar 2024, 22:45

Een groep parkeerplaatsen wordt in het Nederlands hooguit nog gespecificeerd naar verschijningsvorm, zoals een parkeergarage, of, minder gebruikelijk, een parkeerplein of straatparkeren.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Joshua
stadsweg

Bericht door Joshua » wo 20 mar 2024, 22:57

MaartenE schreef: wo 20 mar 2024, 22:34 ^^
Bedoel je een vak waar één auto in past? Parkeerplaats wordt in Nederland zowel voor één vak als het complete terrein gebruikt. Parking heb ik in Nederland nog nooit iemand horen zeggen. Zie het weleens op borden staan, maar ik neem aan dat dat vanuit het Engels komt en niet via het Vlaams.
Ja dat is wat dat ik bedoel. Maar dat @nederland24 sommige Vlaamse termen eigenlijk beter klinken vindt dan de Nederlandse equivalenten snap ik wel.

En daarbij trouwens moest het woord parking vanuit het Engels komen dan zou dat (mogelijks) via het Frans in de Engelse taal terecht zijn gekomen.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » do 21 mar 2024, 14:39

En dat 'parking' in Vlaanderen in de spreektaal terechtgekomen is, is zeer waarschijnlijk ook via het Frans. Net zoals "weekend" trouwens.

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » zo 24 mar 2024, 21:10

Joshua schreef: wo 20 mar 2024, 21:47 ^^ Een parkeerplaats dat is een onderdeel van een parking. En dat woord hoort ook bij het Nederlands en niet eens specifiek bij het Vlaams.
In het Nederlands zouden we zoiets een parkeerterrein noemen.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » zo 24 mar 2024, 21:14

In mijn omgeving gebruiken we "parkeerplaats" ook wel om "parkeerterrein" aan te duiden.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 25 mar 2024, 13:47

Joshua schreef: wo 20 mar 2024, 22:57 En daarbij trouwens moest het woord parking vanuit het Engels komen dan zou dat (mogelijk) via het Frans in de Engelse Vlaamse taal terecht zijn gekomen.
Dat lijkt me hoogst waarschijnlijk.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » ma 25 mar 2024, 14:06

Wimpie25 schreef: do 21 mar 2024, 14:39 En dat 'parking' in Vlaanderen in de spreektaal terechtgekomen is, is zeer waarschijnlijk ook via het Frans. Net zoals "weekend" trouwens.
Waarom via het Frans en niet rechtstreeks uit het Engels? Jullie gebruiken ook het bij ons totaal onbekende ijskreem, en dat komt toch echt rechtstreeks uit het Engels.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » ma 25 mar 2024, 14:50

^^
Omdat Frans tot in de jaren 70 vaak de belangrijkste bron was van Pseudo-Engels in Vlaanderen. "Ijskreem" is daaropboven tussentaal voor de term "ijscrème" in het Nederlands. Een vertaling van het begrip "crème glace" in het Frans, dat in Vlaanderen ook wel in het dialect als benaming voor roomijs wordt gebruikt. Slagroom wordt door Vlamingen trouwens vaak "crème fraîche" genoemd.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » ma 25 mar 2024, 15:11

^^ In Frankrijk gebruiken ze voor roomijs eigenlijk altijd gewoon glace. IJscrème is in Nederland geen gebruikelijk woord. Crème fraîche kennen we wel, maar daar wordt zeker geen slagroom mee bedoeld (en in Frankrijk ook niet).
Nee, het lijkt mij toch heel wat meer voor de hand liggend dat het Vlaamse ijskreem gewoon rechtstreeks vanuit het Engelse icecream is ontstaan.

Ehuls
verkeersader

Bericht door Ehuls » ma 25 mar 2024, 17:37

Ja dat kom je natuurlijk bij de Afrikaanse 'Aftrekplek'.

Afbeelding

Heeft voor zover ik begreep de betekenis van een stopplaats langs de weg (Google Translate vertaald het als 'afzet locatie'.)

Ger81
verkeersader

Bericht door Ger81 » wo 27 mar 2024, 10:23

^^
De betekenis lijkt mij eerder te liggen in de orde van een plek om inlichtingen af te nemen / in te winnen. Ofwel een informatiepunt 8-)
Ubi volentia est, via est

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » wo 27 mar 2024, 12:57

Het wil eigenlijk vooral zeggen; "plaats waar inlichtingen worden verschaft". Maar in talen als het Afrikaans en Nederland valt zoiets onmogelijk één op één te vertalen. Da's het moeilijkst aan beide talen kennen en tussen de twee regelmatig te moeten wisselen; de idiomen en versteende uitspraken die door beide taalgroepen perfect kunnen begrepen worden.

Afzetten, afladen/aflaaien, ophalen, verschaffen, voorzien/voorsien,... bestaan immers ook allemaal in beide talen en kunnen ook allemaal die betekenis hebben. "Inligting aftrekplek" wil in het Afrikaans nu eenmaal "informatiepunt" zeggen, omdat men dat ooit zo beslist heeft. En da's ook de reden waarom dit topic zo interessant is :)

jdb2
autoweg

Bericht door jdb2 » do 28 mar 2024, 10:21

Joshua schreef: za 24 feb 2024, 23:15 In België gebruiken we ook het woord viaduc(t). Hier onze verschillen tussen een brug en een viaduct:
  • Een brug dat is meestal laag/kort en overspant meestal 1 of 2 infrastructuren.
  • Een viaduct is meestal lang en overspant heel hoge hoogtes: valleien/dallen of over stedelijke gebieden.
Niet noodzakelijk hoogte. Zie bvb het viaduct van Merksem en het viaduct van Wilrijk. Ik denk dat viaduct gebruikt wordt wanneer het meerdere wegen/waterlopen/spoorwegen/... overspant. Brug overspant enkel 1 weg/waterloop/spoorweg/...

Overigens gebruiken de Belgische wegcode en de theoretische leerstof wel gewoon de "Nederlandse" termen zoals rijstrook en autosnelweg. Pechstrook dan weer wel een officiële term.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » do 28 mar 2024, 15:47

In Vlaanderen heeft men het eerder over 'lichten' zonder voorvoegsel dan over verkeerslichten of stoplichten, wat in Nederland gebruikelijk is. Een rotonde wordt meestal een rond punt genoemd.

Overigens gebruik ik zelf als Nederlander het woord 'parking' ook nog wel eens, om het onderscheid tussen een vak en een terrein duidelijker te maken.

jdb2
autoweg

Bericht door jdb2 » vr 29 mar 2024, 11:58

Kaaiman schreef: zo 25 feb 2024, 15:40 ^^ En wegenis natuurlijk. ;)
Is dat niet gewoon een samentrekking van "wegeninstantie", een ander woord voor wegbeheerder?

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » vr 29 mar 2024, 13:11

^^
Wegenis wil specifiek duiden op het geheel van de openbare ruimte dat onderhouden wordt door de bevoegde instantie.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 29 mar 2024, 18:08

jdb2 schreef: vr 29 mar 2024, 11:58 Is dat niet gewoon een samentrekking van "wegeninstantie", een ander woord voor wegbeheerder?
Nee. het slaat niet op de beheerder maar op de wegen zelf. Het gewegte dus.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

juupke
dorpsstraat

Bericht door juupke » di 02 apr 2024, 19:19

In de Vlaamse verkeersinformatie wordt weleens gewaarschuwd voor een 'mazoutspoor' op de baan en 'zwalpende' voertuigen, oftewel een (stook)oliespoor en bestuurders die de waarschuwing hebben gemist of die een paar 'pinten' te veel op hebben. :mrgreen:

Wordt de term 'verzorgingsplaats' trouwens ook in Vlaanderen gebruikt? Over het algemeen spreekt men hier dacht ik van een 'snelwegparking' of kortweg 'parking'.
Never drink and drive

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » di 02 apr 2024, 20:50

^^
Dat klopt, het Vlaams Verkeerscentrum gebruikt daar in de tekstuele berichtgeving de term "parking". De gesproken media gebruiken dan weer de term "...file vanaf het parkeerterrein bij xxx...". Een langdurig overblijfsel uit de tijd dat de VRT heel allergisch was aan anglicacismen en belgicismen (zoals huisbrandolie).