Weginrichting: wat vinden we hier van?

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Rein
2x4 autosnelweg

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Rein » do 29 feb 2024, 22:20

djiwie schreef: do 29 feb 2024, 21:51 Het voorrangsbord en haaientanden zullen ongetwijfeld als reminder aan die regel geplaatst zijn.
Die reminder is dan niet echt gelukt.

Zoals jij het aangeeft (en daar kan ik mij op zich wel in vinden, al geldt er nog steeds een verbod voor de bus om rechts in te halen) is het een situatie waar het erom gaat een andere weggebruiker voor te laten gaan, terwijl haaientanden en een bord :B6: aangeven dat je voorrang moet verlenen aan bestuurders (op een kruisende weg). Dat bord en de haaientanden regelen iets waarvan geen sprake is en zijn op die plek dus totaal onzinnig en kunnen wat dat betreft dus ook niet als reminder worden gezien.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » vr 01 mar 2024, 0:05

^^ Net alsof een gewone weggebruiker het verschil weet tussen voor laten gaan en voorrang. Dat is zelfs hier al een discussie. Op die manier is het wel degelijk een reminder, want voor de gemiddelde bestuurder is het op deze manier duidelijker dat je de bus voor moet laten gaan.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Durashift
expressweg

Bericht door Durashift » vr 01 mar 2024, 7:13

030 schreef: do 29 feb 2024, 17:50 Weet niet zeker of dit het juiste topic is, maar heeft iemand enig idee waar deze busbaan in Nieuwegein van 50 meter lang (inclusief bussluis) goed voor is?
https://maps.app.goo.gl/7bkRnrnKN4sYhz9x6
Geen idee.. maar als je in de gemeente archieven van Nieuwegein duikt, kom je het antwoord misschien tegen. Waarschijnlijk is de aanpassing in 2005 gebeurd. Ik tref daar een bericht van op internet maar helaas wordt daarin niet de reden van wijziging vertelt.

https://www.pen.nl/artikel/afsluiting-sweelincklaan

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » vr 01 mar 2024, 8:00

A2Racer schreef: do 29 feb 2024, 22:18 Daar zullen betere methodes voor zijn dan haaientanden misbruiken.
Even een locatie checken waar ik vaak langs kom en dan zie ik dit.

Afbeelding

Die pijl ligt er wel sneu bij zo, maar als je er een stuk of drie neerlegt dan heb je wel weer wat eerder door dat je naar links "geduwd" wordt. En je krijgt gauw boze belletjes van die trams :rofl2: .
Die rails helpen daar ook wel dat je je als automobilist te gast voelt op een rijstrook waar trams langs kunnen komen. Een tram gaat niet uitwijken ;)
Rein schreef: do 29 feb 2024, 22:20 al geldt er nog steeds een verbod voor de bus om rechts in te halen
Dit had legaal gekund als er geen rijbaanscheiding maar een blokmarkering had gelegen toch? Al krijg je dan in de breedte een ongemakkelijke overgang tussen het plateau links en het vlakke wegdek rechts.

Jutter
dorpsstraat

Bericht door Jutter » do 14 mar 2024, 19:38

AT5 YouTube - Voetganger en fietser op de vuist op Odebrug

Wat vinden we hiervan (de situatie, niet het opstootje :top: )?

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 14 mar 2024, 23:47

Zebrapaden op fietspaden? Nee, geen voorstander van. Het filmpje laat zien waarom ik er zo over denk.

A2Racer
dorpsstraat

Bericht door A2Racer » do 14 mar 2024, 23:51

^^ Komt niet op veel plekken voor toch? Of ken je meer plekken waar ze het doen?

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 14 mar 2024, 23:53

^^ Mja, in principe in Nederland...

Er zijn onnoemelijk veel plekken waar dat gebeurt. Amsterdam ligt er sowieso vol mee.

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » vr 15 mar 2024, 7:35

Als het zo druk is dat je niet fatsoenlijk kunt oversteken dan heb je een zebrapad wel nodig.
En ik weet niet of een verkeerslicht zal werken.

Zelf een keer achter CS gehad. Je hebt daar tegenwoordig die promenade met een fietspad en een zebrapad om aan het IJ te komen. Bromfietsen vliegen je links en rechts voorbij en ook fietsers stoppen liever niet voor jou.
Het is een vervelend mentaliteitsprobleem.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 15 mar 2024, 8:31

Ik was gisteren in Amsterdam bij VUmc. Daar loopt de De Boelelaan tussen het ziekenhuis en de polikliniek door. De oversteek op straatniveau (een zebrapad) is beveiligd met verkeerslichten, maar die waren gisteren buiten werking. Dan ben je op dat zebrapad aan de goden overgeleverd: 2+2+3 rijstroken en niemand die oplet. Gelukkig is het ziekenhuis nabij.

Locatie in Streetview:
https://www.google.com/maps/@52.3352525 ... ?entry=ttu

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » vr 15 mar 2024, 12:51

Egbert schreef: vr 15 mar 2024, 7:35 Als het zo druk is dat je niet fatsoenlijk kunt oversteken dan heb je een zebrapad wel nodig.
Je ziet zelf dat een zebrapad ook niet werkt, dus dan heb je dat ook niet nodig.

Je hebt een veilige oversteekvoorziening nodig. In welke vorm, dat is vraag twee.

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » vr 15 mar 2024, 13:38

Attietattie schreef: vr 15 mar 2024, 12:51
Egbert schreef: vr 15 mar 2024, 7:35 Als het zo druk is dat je niet fatsoenlijk kunt oversteken dan heb je een zebrapad wel nodig.
Je ziet zelf dat een zebrapad ook niet werkt, dus dan heb je dat ook niet nodig.
Misschien een beetje handhaven? Ik weet ook wel dat alle fietsers door rood rijden, maar dit is gewoon te gek. Zet er een agent neer die continu boetes uitschrijft, dan heb je zijn salaris verdiend en maak je een mentaliteitsverandering.

Want als je er een verkeerslicht neerzet dan negeert iedereen dat, zie eerdere opmerking.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 15 mar 2024, 16:23

In Brunssum zijn onlangs werkzaamheden gestart aan het Bodemplein. Daar komen twee rotondes heel dicht op elkaar:

Afbeelding

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » vr 15 mar 2024, 16:31

Dat worden wel flink grote punaises...

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » vr 15 mar 2024, 16:42

^^
Wat een rare constructie inderdaad. Je zou een botrotonde verwachten als het zo dicht op elkaar ligt.
Vreemd ook dat autoverkeer vanaf de zuidzijde Lindeplein (op plaatje onterecht aangeduid als Rumpenerstraat) naar de Lindestraat ten westen weer mogelijk gemaakt wordt. Nu heeft men daar met een stukje eenrichtingsverkeer deze sluiproute juist geblokkeerd.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » vr 15 mar 2024, 17:08

^^ Een voordeel van 2 rotondes is dat een deel van het linksafslaand verkeer elkaar niet hindert. Deze relaties leggen ook een kortere weg af dan bij een kluifrotonde of een ovonde. Door de hoek waaronder de wegen elkaar kruisen bestaat er ruimte voor dit ontwerp. Keerzijde is dat, als het druk is, verkeer dat moet wachten voor de tweede rotonde kan terugslaan tot op de eerste rotonde. Geeft dit zelfs kans op een gridlock? Heel benieuwd hoe dit in de praktijk gaat functioneren.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » vr 15 mar 2024, 17:27

De enige manier hoe hier een gridlock kan ontstaan is wanneer je vanuit beide zijstraten veel linksafslaand verkeer hebt. Afhankelijk van de exacte locatie kan de kans daarop bijna nul zijn.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 17 mar 2024, 18:13

Vreemde voorrangssituatie op het kruispunt IJsselweg - Oostergouw in Hoorn.
Afbuigende voorrangsweg met zijstraat (het Oostergouw) rechtsaf, prima.
https://maps.app.goo.gl/jnpEXo1f86YZGsbi8

Maar... als je dan rechtsaf wilt slaan, blijk je opeens voorrang te moeten verlenen.
https://maps.app.goo.gl/AtguE5xnuCVqfwJSA

Behalve dat dat conflicteert met de eerdere :B1: , is vooral de vraag aan wie je voorrang moet verlenen. Er is geen fietsoversteek en verkeer van links heeft óók een :B6: en haaientanden. Mis ik iets? :dontknow:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » zo 17 mar 2024, 19:32

Jutter schreef: do 14 mar 2024, 19:38 AT5 YouTube - Voetganger en fietser op de vuist op Odebrug

Heel eenvoudig, je hebt bestuurders en niet-bestuurders.

Zwakke weggebruikers bestaan wegcodetechnisch niet.

Fietsers moeten voetgangers voorrang verlenen op een zebrapad en daarmee gedaan. Het geweld lost niks op natuurlijk en keur ik ook gewoon af, maar ik snap de frustratie wel.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » zo 17 mar 2024, 20:10

Km357 schreef: zo 17 mar 2024, 19:32Zwakke weggebruikers bestaan wegcodetechnisch niet.
Su-per relevant ook, wat er in de Belgische wetgeving staat. :facepalm:

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » zo 17 mar 2024, 20:21

Attietattie schreef: vr 15 mar 2024, 12:51

Je hebt een veilige oversteekvoorziening nodig. In welke vorm, dat is vraag twee.
Verkeerslichten met rood-negatie preventiesysteem. Op het fietspad spijkerstrippen die omhoog komen bij rood, op het voetpad berenklauwen die bij rood naar boven komen en getriggerd worden.

A2Racer
dorpsstraat

Bericht door A2Racer » zo 17 mar 2024, 20:58

Wellicht is een ongelijkvloerse kruising goedkoper dan dat :lol: .

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » ma 18 mar 2024, 8:26

Wouter N14 schreef: zo 17 mar 2024, 18:13
Behalve dat dat conflicteert met de eerdere :B1: , is vooral de vraag aan wie je voorrang moet verlenen. Er is geen fietsoversteek en verkeer van links heeft óók een :B6: en haaientanden. Mis ik iets? :dontknow:
Misschien worden de verkeerslichten vaak op oranje knipper gezet tijdens rustige uren? Want anders zie ik ook geen reden om een verkeersgeregeld kruispunt een afbuigende voorrangsweg te geven.
Maar dan nog is het verwarrend.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 18 mar 2024, 9:11

^^ Gisteren stonden deze en andere VRI's inderdaad op geel knipper. Misschien toch maar de gemeente eens vragen :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » wo 27 mar 2024, 16:26

Chris schreef: ma 04 apr 2022, 16:21 Aan de sporen te zien kan je wel aflezen dat het idee van zo'n fietsrotonde volledig is mislukt. Kennelijk rijdt iedereen over het middeneiland. En ik vermoed dat bijna geen fietser daadwerkelijk die rotonde driekwart rond gaat, maar gewoon links ervan afsnijdt. Daarmee is het enkel een dom obstakel midden op de weg.
Bij de fietsrotonde in Jirnsum is een bord verschenen dat fietsers op het fietspad maant om de fietsrotonde niet te gebruiken:

Afbeelding

Even verderop ligt een meer traditionele manier om in te voegen op de rijbaan.

Jutter
dorpsstraat

Bericht door Jutter » wo 03 apr 2024, 8:06

Km357 schreef: zo 17 mar 2024, 19:32
Jutter schreef: do 14 mar 2024, 19:38 AT5 YouTube - Voetganger en fietser op de vuist op Odebrug

Heel eenvoudig, je hebt bestuurders en niet-bestuurders.

Zwakke weggebruikers bestaan wegcodetechnisch niet.

Fietsers moeten voetgangers voorrang verlenen op een zebrapad en daarmee gedaan. Het geweld lost niks op natuurlijk en keur ik ook gewoon af, maar ik snap de frustratie wel.
En daarmee gedaan? Daarmee dus niet gedaan zoals uit het filmpje blijkt, want de fietsers stoppen niet. Huidige situatie voldoet niet.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » wo 03 apr 2024, 8:09

^^ Dat ligt dan aan de fietsers en dat ga je niet oplossen met aanpassingen. Slagbomen en rood licht bij spoorwegen zijn ook niet genoeg om een minderheid er van te weerhouden om toch maar over te steken, met alle gevolgen van dien. Darwinism imo.

Jutter
dorpsstraat

Bericht door Jutter » wo 03 apr 2024, 8:11

Schelpenpaadje schreef: wo 27 mar 2024, 16:26 Bij de fietsrotonde in Jirnsum is een bord verschenen dat fietsers op het fietspad maant om de fietsrotonde niet te gebruiken:
Bijzonder bord, lijkt me eerder een variant op zo'n bord voor als bromfietsers van het fietspad af moeten.

Piles
autoweg

Bericht door Piles » wo 03 apr 2024, 19:07

Misschien werkt dit: https://www.dumpert.nl/item/100088917_221d71c6 :lol:

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » do 04 apr 2024, 18:25

De bugrailing op de Maxwell Taylorbrug is vandaag weer eens aangereden. https://www.kliknieuwsveghel.nl/nieuws/ ... edig-afges
Dit is toch veel te stijf om zo te gebruiken? Ik snap dat uitbuigruimte in dit geval ten koste zou gaan van de breedte van het fietspad maar dit is wel heel extreem. Het hekwerk is niet eens verbogen en van de auto is alles rechtsvoor afgebroken.