Japanse Duizendknoop

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Via
2x5 autosnelweg

Re: Japanse Duizendknoop

Bericht door Via »

Het zou goed nieuws zijn als er eindelijk een oplossing is voor de duizendknoop die ook nog eens niet chemisch of vervuilend is. En 5 jaar geduld is voor veel weg- en spoorbermen nog wel te overzien. Positief nieuws. :)
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Het is ook geen arbeidsintensieve oplossing. Maar nieuw is ze ook niet, om de zoveel jaar komt in het nieuws dat deze revolutionaire methode ontwikkeld is door onderzoeksgroep x of getest is door beheerder y. Gebruik ze eens op massale schaal zou ik zeggen.
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

Ik ben zelf heel erg nieuwsgierig of het inzetten van de japanse bladvlo de oplossing kan zijn. Dit is in Japan de natuurlijke vijand van de Duizendknoop.
https://nos.nl/artikel/2406718-oplossin ... izendknoop

De bladvlo kan hier blijkbaar overwinteren, deze leeft alleen maar van de Duizendknoop, maar of deze zich hier ook kan vestigen is mij niet bekend.
Ik weet niet of er na 2021 nog nieuws over die bladvlo bekend is.
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Als je een invasieve exoot met een andere exoot gaat bestrijden, wie zegt dan dat de bestrijdende exoot niet ook invasief wordt?

Zo hebben tuinders ooit het veelkleurig Aziatisch lieveheersbeestje geïntroduceerd als natuurlijke luizenbestrijding, maar inmiddels is die soort zich ruim buiten de kassen gaan voortplanten. De soort is dominant en verjaagt/vreet de inheemse soorten lieveheersbeestjes. Bovendien overwinteren ze in groten getale in kieren en spleten van onder andere huizen. In maart/april en oktober tref je die nog wel eens aan de binnenkant van je raamkozijn aan.

Jaren geleden had ik een aantal seizoenen lang last van die beestjes in mijn toenmalige huis. Heb ooit één seizoen zo'n 120 doodgemaakt, die merendeels huisden in een spleet van het bovenraampje aan de voorkant. Maar ik had ze ook aan de achterkant van het huis op het raam lopen, maar dat nest heb ik nooit gevonden.

Kortom: leuk, natuurlijke vijanden hierheen halen. Maar insecten hebben geen wortels en zijn daarmee nog slechter beheersbaar dan planten.
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Dat doet me denken aan deze aflevering van the Simpsons:
Link
Al wordt de methode blijkbaar wel positief beoordeeld: https://www.invasieve-exoten.info/nl/ho ... ladvlo.htm
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje »

Voorzichtig positieve resultaten door de inzet van bramen om de Japanse Duizendknoop te onderdrukken:

https://www.naturetoday.com/intl/nl/nat ... ?msg=31953

Juist door het intensief maaien van bermen ontstaat veel open ruimte waar de duizendknoop zich snel kan ontwikkelen en verspreiden.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Ik heb de indruk dat sinds men de bermen hier pas maakt vanaf eind juni, het inderdaad een stuk beter gesteld is met de duizendknoop. Je zag deze vroeger ook vaak in de bermen van rivieren woekeren, da's nu ook al een stuk minder nu deze al bijna een jaar niet minder onder hun hoogste standen gezakt zijn.
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

Schelpenpaadje schreef: za 27 apr 2024, 9:12 Voorzichtig positieve resultaten door de inzet van bramen om de Japanse Duizendknoop te onderdrukken:

https://www.naturetoday.com/intl/nl/nat ... ?msg=31953

Juist door het intensief maaien van bermen ontstaat veel open ruimte waar de duizendknoop zich snel kan ontwikkelen en verspreiden.
40 CM grond (diepte) afgraven, zeven en weer terugbrengen om daarna pas de Braam aan te planten.
Kneiters, wat een werk
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Kan je beter wat schapen of varkens laten grazen..dan die mechanische bestrijding.

https://blog.groenmaaktgezond.nl/japans ... bestrijden

Overigens..naar mijn ervaring kunnen braamstruiken ook heerlijk woekeren en groeien snel..door de overvloedige stikstof in ons land. Knip het regelmatig weg als het weer ergens vanuit een berm over de weg hangt. Fijn ook..al die doorns erop. :ziek:
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje »

Zeven geeft meer zekerheid dan het inzetten van varkens. Eén stukje over het hoofd zien en de planten groeien weer terug. Plus varkens kun je niet overal inzetten, bijvoorbeeld langs een drukke weg...

Bramen kunnen zeker ook woekeren. Dat is ook nodig om de kracht om een sterke en veel sneller groeiende pland als Japanse Duizendknoop te onderdrukken. Je kunt ze ook zeker niet overal toepassen. Maar waar je ze toepast zijn ze makkelijker in de hand te houden (hoogte en verspreiding) dan de duizendknoop. En het artikel is in feite ook een pleidooi om bermen e.d. waar dat kan wat minder netjes te houden (wat op zich ook goed past in het beleid van meer extensief beheer dat veel gemeenten en wegbeheerders de laatste jaren toch al hebben ingezet).
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

In Beverwijk zet het Noord-Hollands Landschap ook varkens in, en men noemt het een succes: https://www.nhnieuws.nl/nieuws/341529/b ... izendknoop
Maar wat ik meerdere keren lees in het stukje, baart me wel zorgen: "De duizendknoop komt steeds minder sterk terug".
Met andere woorden, het verdwijnt niet!
Dat lijkt me nog steeds geen definitieve oplossing.

De Duizendknoop is echt een gigantisch probleem aan het worden, er moet echt snel iets gebeuren op grote schaal want de problemen nemen exponentieel toe.
Ik zie langs de A1 in het Gooi en A12 tussen Utrecht en Arnhem echt gigantische grote stukken met Duizendknoop waar niks aan gedaan lijkt te worden. Ik vind het echt absurd.

Moeten we niet gewoon met bestrijdingsmiddelen maar aan de gang?
RikB
stadsweg

Bericht door RikB »

Langs de N11 ook de afdekmethode, maar hier wordt gesproken over bacterien en slechts 1 jaar afdekken. Ik ben benieuwd.
https://www.alphens.nl/nieuws/hardnekki ... epakt.html