[E017] A14-E17 Antwerpen - Gent - Kortrijk

Bespreek hier alles over de Belgische autosnelwegen.

Moderator: Moderatoren

poller1
stadsweg

Re: [E017] A14-E17 Antwerpen - Gent - Kortrijk

Bericht door poller1 »

Zaterdagavond is me dat nog zodanig opgevallen, dat ik de linkerrijstrook heel dat stuk vermeden heb.
Minstens 3 cm hoog, elke 100, 150m?
Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E »

Ik denk niet dat het wortelopdruk is maar spattingen (omhooggedrukt door uitzetten).
Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail »

Is inderdaad een speciaal stuk daar, als er file staat of traag verkeer is valt het echt op dat het precies voegen zijn die naar boven komen, ik dacht eerst aan oude betonplaten onder het wegdek aangezien het enkel de linkerrijstrook betreft maar geen idee of het dat is.

Als ik me niet vergis zijn hier ook binnenkort werken gepland op enkele stukken tussen Gent en Sint-Niklaas, maar het is me niet geheel duidelijk of ze de linkerrijstrook dan gaan aanpakken.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Linkerrijstrook is nog het nieuwst van ze allemaal, aangezien dat deze autosnelweg in het begin als 2x2 werd aangelegd met ruimte reservering aan de binnenkant. Op de foto's (bij Kortrijk) ziet het er niet duidelijk uit of dat het met beton is of niet: https://beeldbank.kortrijk.be/index.php ... ef0?s=&c=2; https://beeldbank.kortrijk.be/index.php ... b1f?s=&c=2.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Kenw00t
dorpsstraat

Bericht door Kenw00t »

Die hobbels zijn er volgens mij al heel lang. Toen ik van 2011 tot 2014 nog in Antwerpen werkte, reed ik dagelijks met de nodige daver over die linkerrijstrook.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Ik ben zelf nog maar één keer over de E17 gepasseerd en die hobbels herinner ik me inderdaad ook nog. En dat was al van voor Corona geleden.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

De E34/N49 heeft op bepaalde plaatsen zelf ook hobbels bij het betonnen wegdek en niet aan de voegen zelf maar dwars halverwege de beton(platen).
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

^^ Dat was vroeger een pak erger en kon je nauwelijks sneller dan 90 rijden (waar je 120 mocht). Nu bestaat het probleem nauwelijks nog.
Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail »

Joshua schreef: ma 29 apr 2024, 17:52 Linkerrijstrook is nog het nieuwst van ze allemaal, aangezien dat deze autosnelweg in het begin als 2x2 werd aangelegd met ruimte reservering aan de binnenkant. Op de foto's (bij Kortrijk) ziet het er niet duidelijk uit of dat het met beton is of niet: https://beeldbank.kortrijk.be/index.php ... ef0?s=&c=2; https://beeldbank.kortrijk.be/index.php ... b1f?s=&c=2.
Is de E17 tussen Gent & Antwerpen oorspronkelijk al in het begin niet aangelegd met 3 rijstroken en ruimtereservering naar 4 rijstroken (het stuk tusssen Gentbrugge en Beervelde)?
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

^^ Ik heb daar zelf eigenlijk geen enkel idee van. De middenberm die is daar een stuk opvallend breder dan normaal.

Ik heb eens naar de ooit geplande autosnelwegen gekeken maar die liggen daar niet in de buurt: Afbeelding.
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

^^ Moest de snelweg Brussel - Knokke-Heist de E17 daar niet kruisen?
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

^^ Dat kan ook maar dat is dichterbij Lokeren:
Afbeelding.
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

^^ Dat valt toch wel mee? De brede middenberm houdt op bij het viaduct van de Bijkamstraat, maar dat viaduct heeft wel twee ongebruikte delen voor parallelbanen. Dat kan dus de ruimtereservering voor een knooppunt ten westen daarvan zijn. Dat zou goed matchen met de route voor de A11 op dat kaartje. De N407 staat op dat kaartje aangegeven met een dunne lijn, en het is duidelijk dat het knooppunt E17 x A11 net ten oosten daarvan moest zijn.
Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail »

^^ Dat is een logische verklaring, was al vergeten dat die plannen ook ooit bestaan hebben.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

In de categorie 'kleine verhalen':

Mysteries van Vlaanderen: wie is het meisje op het bord van E17 snack in Waasmunster?

Een jong meisje is al jaren het uithangbord van een wegrestaurant in Waasmunster. Onvermoeibaar knipoogt ze naar iedereen die de E17 neemt van Antwerpen naar Gent. De duim omhoog, happend van haar eeuwige hamburger. Wie is ze? En wat is haar link met 1 van de oudste snelwegrestaurants van ons land?

Volledig artikel: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/07/05 ... -van-e17s/

Afbeelding
Die E17-snack is sowieso erfgoed te noemen, een van de laatste zelfstandig uitgebate kleinere snackbars langs de snelweg:
Afbeelding

Er was enkele jaren geleden sprake dat het tegen de grond zou gaan, maar bij mijn weten staat het er nog steeds: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210215_95139463:

Uit dat artikel:
Binnenkort zal de hele parking langs de E17 in Waasmunster er anders uitzien. Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) wil de parking tegen 2024 een make-over geven en veiliger maken. Ter vervanging van het bestaande eethuis komt een moderne restaurantkiosk met sanitair blok. Die parking zelf wordt helemaal heringericht. “Er komt camerabewaking”, horen we bij AWV Oost-Vlaanderen. “De accommodatie staat er al bijna vijftig jaar en is totaal verouderd. Daarom wordt ook het eethuisje gesloopt en vervangen door een nieuwe kiosk.”
Jelle Giesing is een doorgewinterde Nederlandse trucker, met een internationaal routepalmares, die af en toe stopt in Waasmunster. “Ik heb al bijna heel Europa rondgereden”, zegt Jelle. “En wat merk ik de jongste jaren? Dat in België de leuke frituurtjes en kleinschalige wegrestaurantjes verdwijnen. Niet alleen langs de snelwegen, ook langs de gewestwegen. Men geeft de ketens vrij spel, ten koste van kwaliteit en persoonlijke bediening.”
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

Het is een wat verouderde gelegenheid.
Tegelijk voorziet het wel in een behoefte en er zou eventueel iets nieuws gebouwd kunnen worden.

Bij de ingang moet je wel op de drempel letten: mijn moeder was dat ooit vergeten waarna ze met een gecompliceerde botbreuk in het ziekenhuis aldaar belande.
Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail »

https://wegenenverkeer.be/werken/dynami ... aag-asfalt

Ik ben eens benieuwd hoe ze dit hier gaan oplossen, het klinkt goed, maar ik ben toch vooral benieuwd hoe ze deze nieuwe bewegwijzering er gaat uitzien (hopelijk geen geknungel zoals in het Brusselse) en hoe men de rijstrookconfiguratie daar gaat aanpakken. Er zijn dus sinds een jaar al RVMS borden geplaatst die nu pas in werking gaan, misschien was een combinatie van RVMS borden met RSS portieken beter geweest.
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

Wat is eigenlijk de limiet ter hoogte van Kortrijk?
120?
Tommy
autoweg

Bericht door Tommy »

120
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail »

Ik zie ze daar nog tussen Kortrijk-Oost en Aalbeke richting Rijsel de snelheid aanpassen naar 100 of 90km/u n.a.v de nieuwe rijstrookconfiguratie daar. Ter hoogte van het Ei van Kortrijk is de rechterrijstrook ook maar raar vorm gegeven met een taper die de bestuurders naar rechts verplicht te rijden terwijl je er ook gewoon perfect rechtdoor kunt rijden. Ik snap wel wat de bedoeling is, maar je had hier beter een extra vak voor de afrit aangelegd ipv hoe de situatie nu is, ik vraag me af wat dat op drukke momenten geeft.
vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce »

De E17 krijgt op verschillende locaties tussen Gent en Antwerpen (rijrichting Antwerpen) een nieuw wegdek deze zomer. Meer info via: https://wegenenverkeer.be/werken/asfalt ... n-kruibeke
Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail »

Het viel mij afgelopen zondag op dat de snelheidsbeperking van 70km/u voor vrachtwagens (+3,5t) niet aangegeven stond op het viaduct van Gentbrugge in beide richtingen. Is dit een foutje of aanpassing van het beleid?
Thom
verkeersader

Bericht door Thom »

^^ zijn deze borden weggehaald?
https://maps.app.goo.gl/fxwhz4MagStDo5sn8
Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail »

Daar heb ik niet opgelet, ik was vooral gefocust op de dynamische borden, maar op de vaste borden heb ik niet gelet (ik vermoed dat die niet weggehaald zijn).
Jump
autoweg

Bericht door Jump »

De borden staan er nog, en de dynamische borden stonden aan zoals gebruikelijk. Met 70 dus.