Jazeker! Dat geldt ook (deels nog steeds, A1-A4) voor alle ééncijferige snelwegen, de A10 (N10 = nu N9), de A14 (voorm. N14 Poppel-Mouscron) en de A54 (voorm. N54 Ninove-Charleroi).IQ[] schreef: wo 14 feb 2024, 21:08 Grappig, de A27 is dus eigenlijk afgeleid van de voormalige N27. Weer wat geleerd.
En trouwens gesproken over Maaseik, daar liep voorheen de N17 (= nu N78), destijds een lange N-weg van ongeveer 185 kilometer, die liep van de Nederlandse grens bij Kessenich (N273 Napoleonsweg → Venlo) via Riemst, Liège, Huy, Namur en Dinant naar de Franse grens bij Heer-Agimont (N51 → Givet) liep, dus (vrijwel) geheel aan de westoever van de Maas. Hiermee zou je kunnen zeggen dat de N17 voorheen onderdeel zou zijn geweest van een voormalige route van Geldern (via Venlo, Liège, Namur en Charleville-Mezières) naar Reims. Dat waren vroeger twee zeer belangrijke steden; Gelder als hoofdstad van het graafschap Gelre en Reims als hoofdstad van de Champagne (en als oude Romeinse stad).
En dat de Makelaardij N78 het eigenlijk "fout" heeft, want de meeste huizen aan de "N78" zijn natuurlijk van voor 1985, en toen was het dus de N17
Ook vormde Maaseik het beginpunt van de voomalige N21, een ook lange route van wel 192 kilometer welke hier begon (misschien exact aan de Pater Sangersbrug aan de NL grens?)) en helemaal via Bree (= nu N721), Leopoldsburg, Diest, Tienen en Charleroi naar de Franse grens bij Beaumont liep.
Hiervan heb ik nog meer details toegevoegd op Wegenwiki : zie https://www.wegenwiki.nl/N21_(België) .
Al deze informatie heb ik niet van de bovenstaande link van wegen-routes, ik heb dit allemaal stuk voor stuk zelf uitgezocht.