Snelheidscontroles & trajectcontroles

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Attietattie
2x5 autosnelweg

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Attietattie »

Jeff schreef: do 02 mei 2024, 13:39 ^^ Die had ik al in het A16 topic geplaatst
Het is maar goed dat ie in dit topic ook staat! :top:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Snelwegfreak schreef: do 02 mei 2024, 11:24 Flitsmeister is straks niet meer gratis te gebruiken via Android Auto/Apple CarPlay :arrow: https://www.bnr.nl/nieuws/mobiliteit/10 ... s-functies
Het stortregent zeer negatieve beoordelingen op Google Play, nu in de gewone mobiele versie zelfs voor de weergave van GPS-snelheid betaald moet worden en veel flitsers ook achter een betaalmuur zijn verdwenen.

Platform verval in optima forma. Het leuke is, dat het hele platform afhankelijk is van meldingen van (gratis) gebruikers, dus de kwaliteit (dekking) gaat dramatisch achteruit. Inclusief hun product naar radiostations en dergelijke...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
A2Racer
stadsweg

Bericht door A2Racer »

^^ Je hoort toch gewoon een melding te krijgen bij alle flitsers? Staat ook nog op de website.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Is mij ook opgevallen. Je moet nu een PRO abonnement nemen om bijvoorbeeld de GPS snelheid te kunnen zien. De prijs valt wel mee: € 3 per maand. Maar leuk is het niet, nee. :|

Gratis alternatieven:
https://www.autovisie.nl/extra/betalen- ... rnatieven/
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Piles
autoweg

Bericht door Piles »

Hier is de hele vriendengroep overgestapt op Waze.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Flitsmeister is in België quasi volledig onbekend. Hier is Waze als gratis platform het populairst, of mensen die vaak de baan doen en ook dikwijls in Frankrijk op vakantie gaan, kopen een aparte unit van Coyote. Die hebben trouwens ook een heel degelijk betalende app in de aanbieding.
Coyote Systems zet hun flitsmelder trouwens als "rijhulpsysteem" in de markt, zonder over flitsmeldingen te spreken. :lol:

Het was trouwens ook wel populair als GPS tracker, je wist altijd waar je auto zich ergens bevond. Maar die functionaliteit zal wel meer aan belang verliezen, nu elke moderne auto een ingebouwde GPS-tracker heeft.

Afbeelding
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Ik heb zojuist Waze geïnstalleerd. Nog niet met een account en anoniem, eerst eens kijken hoe het bevalt. Wat wel opvalt is dat het een vrij uitgebreide app is.
hneel
autoweg

Bericht door hneel »

Zelf heb ik nog heel lang FlitsNav gebruikt. Een door hobbyisten van FlitsService gemaakte app. Het zag er wat spartaans uit, maar deed wat het moest doen. En met name de afhandeling van trajectcontroles was mooi. Je kon dan per sector zien hoe hard je gemiddeld had gereden. Geen idee of andere apps dat ook zo hebben. Aanvankelijk waren de meldingen allemaal user-input, maar de laatste jaren deelden ze ook info van FlitsMeister. Maar na een recente Android update werkte de app niet meer. De ontwikkelaars zijn er al lang geleden mee gestopt, en ook in de FlitsService site lijkt niet heel veel leven meer te zitten.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst
Attietattie
2x5 autosnelweg

hneel schreef: ma 20 mei 2024, 13:45 Zelf heb ik nog heel lang FlitsNav gebruikt.
Ik ook! Was een heel fijne app!
hneel schreef: ma 20 mei 2024, 13:45De ontwikkelaars zijn er al lang geleden mee gestopt, en ook in de FlitsService site lijkt niet heel veel leven meer te zitten.
Klopt, het is helaas overleden. Het forum dat ze hadden, is ook dood. De gebruikers daarvan zijn overgestapt naar https://forumindex.nl/
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Waarom heet dat eigenlijk forumindex.nl ?
Attietattie
2x5 autosnelweg

Geen idee. Er moest snel een nieuw forum komen omdat er mot was. Dus de naam mocht geen verwijzing hebben naar Flitsservice.
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

Dus ik moet betalen voor oude functies die ik gebruik, zodat ze er nog meer zooi bij in kunnen klussen waar betere alternatieven voor zijn.
Attietattie
2x5 autosnelweg

^^ En als je het omdraait, is het eigenlijk absurd dat je gratis gebruik kunt maken van een app die jou misschien €100 (of heel veel meer) per jaar bespaart.

Ik betaalde al voor de app. Niet omdat ik de betaalde functies nodig had, maar omdat ik ze dankbaar ben en ze mijn geld dus verdienen.
Robonus
autoweg

Bericht door Robonus »

^^
Ze verdienden al geld aan mij door advertenties te tonen en ze hebben vast wel een gebruikersprofiel opgebouwd met locaties waar ik vaak kom en andere persoonlijke eigenschappen die ze voor een leuk zakcentje doorverkopen aan derden.

Gratis bestaat niet toch?
Attietattie
2x5 autosnelweg

Robonus schreef: di 21 mei 2024, 13:17Gratis bestaat niet toch?
Precies dat. :top:
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Op weg naar Trier heb ik Waze gebruikt in plaats van Flitsmeister. Het is wel even wennen en alle instellingen goed zetten, maar tot nu toe heb ik nog geen klachten.
djiwie
stadsweg

Bericht door djiwie »

Robonus schreef: di 21 mei 2024, 13:17 ^^
Ze verdienden al geld aan mij door advertenties te tonen en ze hebben vast wel een gebruikersprofiel opgebouwd met locaties waar ik vaak kom en andere persoonlijke eigenschappen die ze voor een leuk zakcentje doorverkopen aan derden.

Gratis bestaat niet toch?
Als maker van een app denk ik niet dat flitsmeister zo groot is dat ze echt een (nuttig) profiel van je kunnen maken dat ook commercieel interessant is. En mobiele advertenties zijn geen enorme vetpot helaas. Dus waarschijnlijk verdienden ze wel aan je, maar niet genoeg.

Dat hun volledige business model tegelijkertijd ook drijft op meldingen van users (waaronder een groot deel gratis users, neem ik aan) is dan weer niet zo handig als je een hoop bestaande features achter een betaalde versie stopt. Zal voor fm ook wel een lastige afweging zijn geweest maar ik denk dat ze nu en de gunfactor verspeeld hebben en een hoop gebruikers anar waze gejaagd hebben. En daarmee minder betrouwbaar worden voor de gebruikers die nu wel betalen.
Attietattie
2x5 autosnelweg

De boel valt of staat met de omvang van de gebruikersgroep. Anders was ik wel bij FlitsNAV gebleven, die voor mij veel prettiger was. Helaas stortte de omvang van de groep in, dus had je er niks meer aan.

Ik kan me voorstellen dat je als bedrijf een bepaald soort arrogantie over je heen krijgt, als werkelijk iedereen in Nederland jouw app kent en de meesten het ook gebruiken. Wat kan er dan nog mis gaan he...

Ik ben benieuwd hoe het zich hier zal manifesteren.
captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 »

Wimpie25 schreef: ma 20 mei 2024, 12:44 Flitsmeister is in België quasi volledig onbekend.
De grap is dat het in belgische handen is. Proximus is de eigenaar van Flitsmeister via dochter Be-Mobile. Dat is ook gelijk de reden dat er nu een betaalmuur voor is gekomen, er moet namelijk nu geld verdiend worden. Ik denk dat het de doodssteek is voor Flitsmeister, want er zijn voldoende alternatieven die net zo goed werken.
Attietattie
2x5 autosnelweg

^^ Nee, er kómen nu alternatieven die binnenkort net zo goed gáán werken. ;)
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Aah, nu valt de puzzel voor me in mekaar. Men in is België al langer aan het timmeren aan een volwaardige tegenhanger voor het monopolie van Coyote. Als ik de strategie van Be-Mobile zo bekijk, is men dus van plan om van Flitsmeister een 1-op-1 concurrent te maken, met een gelijkaardig abonnementstructuur en een assortiment aan dashboard-units. De app zelf gaat daar - zoals bij Coyote - tweede viool spelen. Ik had altijd gedacht dat men daar zelf een nieuw bedrijf voor uit de grond ging stampen, maar men gaat het dus op de schouders van de gekende naam van Flitsmeister klaarspelen.

Los daarvan wil men in Vlaanderen een app uitwerken die verkeerslichten regeling actief kan weergeven aan een weggebruiker, en de regeling zelf ook aan de weggebruikers kan aanpassen. Die technologie kan dan ook uit Flitsmeister gefileerd worden en in de - nog te lanceren - Vlaamse app worden ingebouwd.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Ik heb Flitsmeister gedag gezegd en ben overgestapt naar Waze.
hneel
autoweg

Bericht door hneel »

Hoe gebruiken jullie Waze? Ook als navigatie dan? Zelf ben ik al jaren gewend aan GM voor navigatie en wil dat het liefst zo houden. Dan zou ik Waze ernaast op de achtergrond moeten draaien, maar dan uiteraaard zonder elke keer routes in te voeren.
Bij Flitsmeister viel het me op dat daar ook een navigatie bij zat. En de standaard instelling daar was dat als je die niet gebruikte de app na 5 minuten vanzelf afsloot. Wie bedenkt zoiets? :facepalm:

Attietattie schreef: ma 20 mei 2024, 22:41 ^^ En als je het omdraait, is het eigenlijk absurd dat je gratis gebruik kunt maken van een app die jou misschien €100 (of heel veel meer) per jaar bespaart.

Ik betaalde al voor de app. Niet omdat ik de betaalde functies nodig had, maar omdat ik ze dankbaar ben en ze mijn geld dus verdienen.
Op zich heb ik niks tegen betalen. In de loop de jaren heb ik al voor heel wat apps betaald. Maar dat was dan altijd eenmalig en een bedrag van hooguit enkele euros. Het idee van een abbonement staat me erg tegen.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst
Attietattie
2x5 autosnelweg

hneel schreef: do 23 mei 2024, 9:07 Hoe gebruiken jullie Waze? Ook als navigatie dan?
Ja, ook als navigatie. Ook al ziet het er niet uit, het is normaliter heel veel beter dan Google Maps. En ik test dat vrijwel dagelijks uitgebreid door Google Maps op mijn auto aan te zetten en Waze ernaast op de telefoon.
hneel schreef: do 23 mei 2024, 9:07Zelf ben ik al jaren gewend aan GM voor navigatie en wil dat het liefst zo houden. Dan zou ik Waze ernaast op de achtergrond moeten draaien, maar dan uiteraaard zonder elke keer routes in te voeren.
Je kunt ze toch ook allebei op de voorgrond draaien met gedeeld scherm? Is verre van ideaal, maar je kunt een beetje schuiven met de schermindeling.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Ik gebruik Waze ook al vele jaren voor mijn navigatie (hoewel ik over het algemeen de weg in Nederland ook zonder navigatie wel weet te vinden). Ik zou niet weten waarom ik (daarnaast) nog Gmaps zou moeten gebruiken, dat voegt naar mijn idee ook weinig/niks toe.
R-R-L
stadsweg

Bericht door R-R-L »

Gebruik Waze al een paar jaar naar volle tevredenheid. Eerst was Google Maps nog net even beter met het navigeren naar bedrijven en contacten, intussen werkt dat ook perfect in Waze. Qua informatie onderweg staan Flitsmeister en Waze voor mij op gelijke hoogte. Wat ik persoonlijk erg prettig vind is dat Waze je rijpatroon leert en daar de ETA op aanpast, geeft bij mij intussen wel het rare beeld dat hij overdag al met >100 kmu rekent :lol:
DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee »

Flitsers had ik vroeger nog Flitsnav voor, toen die ter ziele ging, ben ik volledig naar Waze gegaan.
En ja, de interface van Google Maps is ergens fijner / rijker, de routering / accuraatheid van Waze wint.
En daarnaast de meldingen voor flitsers / andere dingen.
Grote gebruikersgroep, en een hele groep edittors die bovenop de wijzigingen zitten / kaart edits, maar ook integraties met oa NDW.
Integreert ook prima met Android Auto.

Let wel op: Waze is al enige tijd eigendom van Google, daar vind op de achtergrond meer en meer samenwerking plaats.
En omdat het gratis is, ben jij het product.

Voordelen heeft dat ook, in sommige modellen is het al native beschikbaar als navigatiemiddel als de Android Auto in de auto daar de basis is (denk aan Renault, naast Google Maps): https://autofans.be/nieuws/varia/51090- ... integratie
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Waze bevalt mij ook wel. En dan heb ik 'm nog maar drie dagen gebruikt. :)

Die rare fratsen als "Baby-waze" en zo vind ik, hoewel grappig, overbodig. Bovendien moet je voor bepaalde functies de app constant aan hebben staan en een account hebben. Ga ik niet doen, ik ga liever anoniem door het leven en het gaat niemand aan waar ik ben of waar ik naartoe ga. :nahzeg:
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Waze is wat minder in bergachtige gebieden. Ik heb regelmatig dat hij mij niet de hoofdweg wil laten volgen (want langer), maar haarspeldbochten wil laten afsnijden via landweggetjes of steegjes. Op een 2D omgeving lijkt dat sneller.

Ook heb ik met name in Frankrijk dat hij mij bij onbewegwijzerde kruispunten smalle stegen of landwegen op stuurt terwijl de bestemming nog meer dan 5 kilometer ver weg is. In zulke gevallen rij ik vaak door, als de bestemming niet heel dichtbij is, is er eigenlijk altijd wel een normale weg om er te komen.

Google Maps is wel duidelijk beter met POIs. Dat is dan weer het voordeel van een zoekmachine die er uit ziet als een kaart. En in het buitenland werp ik toch periodiek een blik op de verkeerslaag in Google Maps om te kijken of er een eind verderop niet een grote opstopping is die Waze nog niet pakt.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Ik gebruik naast Waze ook de navigatie in mijn auto. Die hou ik up to date en bij vertragingen berekend het automatisch een alternatieve route.

Daarover gesproken, het is langzamerhand tijd dit terrasje in Trier te verlaten en koers te zetten richting Utrecht. Ik heb nog € 1,20 aan muntjes in mijn portemonnee. De thee zal ongetwijfeld meer kosten, dus eens kijken hoe de ober reageert als ik dat aangeef. O wee als "Kartenzahlung nicht möglich" is, dan moet ik wéér naar een geldautomaat... :x