Snelheidscontroles & trajectcontroles
Moderator: Moderatoren
-
hneel
- autoweg
Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles
Hoe zit het met file informatie? Dat is de voornaamste reden dat ik op mijn dagelijkse woon-werk route altijd Google Maps aan heb staan. Ik wil weten of en waar de files staan en hoe lang ze zijn en of het eventueel zinvol is een alternatieve route te nemen, en zo ja welke.
Bij GM weet ik dat de file info automatisch wordt verwerkt adhv locatie van android gebruikers. Maar hoe zit dat bij waze? Is het daar afhankelijk van gebruikers die een file handmatig melden? Of is Waze ook met zijn tijd meegegaan?
Bij GM weet ik dat de file info automatisch wordt verwerkt adhv locatie van android gebruikers. Maar hoe zit dat bij waze? Is het daar afhankelijk van gebruikers die een file handmatig melden? Of is Waze ook met zijn tijd meegegaan?
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Waze is sinds de overname door Google in 2013 gekoppeld aan Google Maps voor het uitwisselen van info betreffende wegafsluitingen en files.
Dat probleem heb ik bij ons in het fijnmazige netwerk van Vlaamse Ruit toch ook wel vaak, zowel in Waze als GMaps. Op de kaart zien wegen buiten de gewestwegen in Vlaanderen er vaak gelijkwaardig uit, dus de navigatietools hebben vaak de neiging om de kortste weg te navigeren. Maar dan word je soms over smalle landwegen gestuurd waar 2 auto's elkaar zelfs niet kunnen kruisen. Dit terwijl gemeenten wel een eigen netwerk aan snelle doorgaande verbindingswegen hebben (vaak nog die oude betonbanen). Maar omdat deze geen eigen onderscheidende categorie hebben, leidt dat niet altijd tot de vlotste route.Chris schreef: do 23 mei 2024, 10:19 Ook heb ik met name in Frankrijk dat hij mij bij onbewegwijzerde kruispunten smalle stegen of landwegen op stuurt terwijl de bestemming nog meer dan 5 kilometer ver weg is. In zulke gevallen rij ik vaak door, als de bestemming niet heel dichtbij is, is er eigenlijk altijd wel een normale weg om er te komen.
-
A2Racer
- stadsweg
Gevaar lijkt me dan dat je afhankelijk wordt van te snel rijden om ergens op tijd te komen.
. Ik heb tot nu toe trouwens altijd het geluid van Waze uitgezet en Flitsmeister aan bij mijn moeder in de auto dus ik weet niet hoe goed Waze is met waarschuwingen. Als je te hard rijdt bij een flitser, geeft die dan ook spraakwaarschuwingen?
Zelf ga ik speakers kopen voor in de motorhelm. Die kan ik dan met zowel Waze als Flitsmeister verbinden dus ik ben dan nog veiligR-R-L schreef: do 23 mei 2024, 9:34 Wat ik persoonlijk erg prettig vind is dat Waze je rijpatroon leert en daar de ETA op aanpast, geeft bij mij intussen wel het rare beeld dat hij overdag al met >100 kmu rekent![]()
-
R-R-L
- stadsweg
Hij geeft altijd gesproken meldingen bij flitsers. In tegenstelling tot Flitsmeister kan je vaste palen niet uitzetten.
Bij Flitsmeister heb ik intussen alle geluiden maar uitgezet. Nu alle meldingen weer zijn aangezet en je pro moet hebben om het weer uit te zetten werd ik horendol van de meldingen. Heen en weer naar de supermarkt al 3x een waarschuwing voor werkzaamheden, inclusief piepjes bij begin en einde. Gruwelijk irritant en afleidend.
-
RikB
- stadsweg
Flitsmeister stond bij mij altijd op de achtergrond. Ik vind apple Kaarten fijn navigeren (gewenning natuurlijk). Het fileoverzicht van FM vond ik ook altijd prettig kijken, maar dat is volgens mij al lang geleden aangepast.
Met de huidige aanpassingen ga ik naar Waze. Misschien toch maar weer een poging om ook navigatie op Waze te doen, dan heb ik maar 1 app nodig.
Met de huidige aanpassingen ga ik naar Waze. Misschien toch maar weer een poging om ook navigatie op Waze te doen, dan heb ik maar 1 app nodig.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Mijn navigatie houdt op de route die het voor mij heeft uitgestippeld op de achtergrond in de gaten of er ergens vertraging optreedt. Zo ja, dan berekend hij automatisch een alternatieve route.
Dat kan betekenen dat als ik bijvoorbeeld op een snelweg rij en mijn bestemming rechtdoor is, mijn navigatie ineens zegt de volgende afslag te nemen. Na het volgen van een alternatieve route, stuurt hij mij dezelfde snelweg weer op. Maar de file op die snelweg heb ik op deze manier mooi omzeilt.
Overigens:
Voor het kopje thee, zie mijn eerdere post, moest ik inderdaad wéér naar een geldautomaat. Dit keer voor 20 eurootjes, het minimum. Het was inderdaad "Keine Kartenzahlung, nur Bar" waarbij de ober (model pinguïn) uit vertwijfeling zijn ogen richting de hemel ophief, dit dus:
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
Afrit13
- verkeersader
Overigens heb ik om bovenstaande reden als ik naar Duitsland ga altijd iets van €50 contant bij me, tenzij ik even kort de grens over ga.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Dat is een goed idee. Ik probeer steeds weer geen contant geld op te nemen, maar in Duitsland ontkom je er niet aan. Op een gegeven moment zul je toch op zoek moeten naar een geldautomaat.Afrit13 schreef: do 23 mei 2024, 22:51 Overigens heb ik om bovenstaande reden als ik naar Duitsland ga altijd iets van €50 contant bij me, tenzij ik even kort de grens over ga.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
hneel
- autoweg
Hm, nog niet helemaal tevredne met Waze. Zoals ik al zei gebruik ik navigatie op mijn dagelijkse route vooral voor files. GM staat dan ook standaad op overzicht ipv straat-niveau. Maar Waze schakelt na een paar seconden automatisch weer terug naar straat-niveau. Zeer irritant.
Overigens, de meldingen werken wel goed. Vanochtend stonder een statiefje bovenop een viaduct. Welliswaar in de andere richting, maar toch.
(Kan misschien ook MONO of iets anders geweest zijn, maar het werd wel netjes op tijd aangegeven)
Overigens, de meldingen werken wel goed. Vanochtend stonder een statiefje bovenop een viaduct. Welliswaar in de andere richting, maar toch.
(Kan misschien ook MONO of iets anders geweest zijn, maar het werd wel netjes op tijd aangegeven)
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
Kan je toch instellen?hneel schreef: vr 24 mei 2024, 9:17Maar Waze schakelt na een paar seconden automatisch weer terug naar straat-niveau. Zeer irritant.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
hneel
- autoweg
Vast. Maar dat wordt weer zoeken, want er zijn best een hoop instellingen.Attietattie schreef: vr 24 mei 2024, 9:25Kan je toch instellen?hneel schreef: vr 24 mei 2024, 9:17Maar Waze schakelt na een paar seconden automatisch weer terug naar straat-niveau. Zeer irritant.
Waarom gaan ze er van uit dat ik dat zo zou willen? Er zit immers ook gewoon al een knop om terug naar straatniveau te gaan.
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
Poeh zeg. Pas maar op dat je niet moe wordt. Dit is 1x 2 minuten pielen en je hebt iets waar je wél tevreden over bent/zou kunnen zijn.hneel schreef: vr 24 mei 2024, 9:56Vast. Maar dat wordt weer zoeken, want er zijn best een hoop instellingen.
Ik heb er net naar gekeken en het kostte mij geen 2 minuten. Hier een vraag erover stellen kost opzeker méér tijd.
Omdat het een vrij professionele tent is die ongetwijfeld research heeft gedaan naar wat het gros wil. Dat betekent (voor bijna alles in het leven) dat dingen voor 99% van de gevallen bij aanvang precies zo zijn zoals jij het zou willen en nu loop je tegen die ene procent aan. Deal with it.hneel schreef: vr 24 mei 2024, 9:56Waarom gaan ze er van uit dat ik dat zo zou willen? Er zit immers ook gewoon al een knop om terug naar straatniveau te gaan.
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Ik heb gisteren Waze er nog eens opgegooid na het 8 jaar niet meer gebruikt te hebben (mijn Android destijds veranderde voor ongekende redenen in een Gourmet-plate telkens ik Waze langdurig gebruikte). Na installatie kon ik me onmiddellijk terug aanmelden met mijn Google-profiel en was ik na 2 minuten al vertrokken met navigeren. Het configureren kost inderdaad geen tijd.
De Apple Carplay interface werkt ook aangenaam en ik denk dat ik voor het dagelijks pendelen gewoon mijn Waze ga openen bij vertrek. Voor navigatie op heel lange afstand houd ik het voorlopig nog bij Gmaps, omdat je die routes kan opslaan en delen met anderen.
-
Durashift
- expressweg
Attietattie schreef: vr 24 mei 2024, 10:35Poeh zeg. Pas maar op dat je niet moe wordt. Dit is 1x 2 minuten pielen en je hebt iets waar je wél tevreden over bent/zou kunnen zijn.hneel schreef: vr 24 mei 2024, 9:56Vast. Maar dat wordt weer zoeken, want er zijn best een hoop instellingen.
+1 @ hneel.hneel schreef: vr 24 mei 2024, 9:56Waarom gaan ze er van uit dat ik dat zo zou willen? Er zit immers ook gewoon al een knop om terug naar straatniveau te gaan.
Moet dit nou zo?
Iemand stelt zich, naar mijn mening, open op en deelt zijn twijfels..dan hoeft dat toch niet 'pats boem' terzijde geschoven als 'gezeur'?
Ik snap ook niet zo veel van Waze, vind de kaartweergave maar vreemd. GM is ook mijn vriend niet maar voor een leek wel iets makkelijker 'monkey proof',. denk ik.
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
Ik denk niet dat het per se zo hoeft. Klagen over iets wat vermoedelijk niet gangbaar is, de rest van de wereld blijkbaar fijn vindt en je bovendien zelf zo ingesteld hebt staan, het teveel moeite vindt om het aan te passen, maar wel de energie kunnen vinden de rest van de wereld ervan in kennis te stellen, vind ik wel ietwat zeurderig ja.Durashift schreef: vr 24 mei 2024, 15:21Moet dit nou zo?
Iemand stelt zich, naar mijn mening, open op en deelt zijn twijfels..dan hoeft dat toch niet 'pats boem' terzijde geschoven als 'gezeur'?
Klopt. Het logische effect is dat je het minder kunt personaliseren. Soort Android versus iOS denk ik.Durashift schreef: vr 24 mei 2024, 15:21Ik snap ook niet zo veel van Waze, vind de kaartweergave maar vreemd. GM is ook mijn vriend niet maar voor een leek wel iets makkelijker 'monkey proof',. denk ik.
Ik vind ook dat je wel enorm veel instellingen hebt hoor. Maar als je daar geen zin in hebt, functioneert de boel prima zonder naar de instellingen te kijken. Wil je iets speciaals/anders, ja dan zal je daar toch echt iets voor moeten doen.
Maar als het alleen gaat om file-info, dan kan je natuurlijk ook gewoon een website van de ANWB ofzo open zetten.
-
sven_engelen
- expressweg
Ik heb Waze al een tijdje op Apple Carplay en ik wil niet meer zonder. Zelfs als ik geen route ingesteld heb staan, staat Waze aan puur voor de files en flitsers. Hij staat bij mij zelfs op donkere modus om mijn oogjes te sparen.
Svenlo
-
duikgek89
- 2x3 autosnelweg
Je had minder bot kunnen zijn, maar ik ben het verder volledig met je eens. Het is een "gratis" programma wat best goed in elkaar zit voor "gratis" software, dan hoef je niet te zeuren als je na installatie 10min door de instellingen moet wandelen en daarna nog een paar keer een paar minuten om bij te schaven.Attietattie schreef: vr 24 mei 2024, 16:01Ik denk niet dat het per se zo hoeft. Klagen over iets wat vermoedelijk niet gangbaar is, de rest van de wereld blijkbaar fijn vindt en je bovendien zelf zo ingesteld hebt staan, het teveel moeite vindt om het aan te passen, maar wel de energie kunnen vinden de rest van de wereld ervan in kennis te stellen, vind ik wel ietwat zeurderig ja.Durashift schreef: vr 24 mei 2024, 15:21Moet dit nou zo?
Iemand stelt zich, naar mijn mening, open op en deelt zijn twijfels..dan hoeft dat toch niet 'pats boem' terzijde geschoven als 'gezeur'?![]()
Menig dure software is op dat vlak veel verschrikkelijker.
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
Absoluut waar.
-
Durashift
- expressweg
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
Hm. Nooit zo bij stilgestaan. Als kleurenblinde is navigatie sowieso niet enorm makkelijk leesbaar denk ik?
-
Durashift
- expressweg
Dat zal ook verschillen, per persoon, denk ik.
Ik kan de blauwe lijn van de optimale route wel duidelijk zien.
Vooral die vertragingskleurren zijn bij mij het.probleem.
Ik kan ook met TT navi overweg, qua beeldherkenning.
~~~~~
Ook las ik laatst hier dat de kleur van de GM kaart, achtergrond, gewijzigd was. Dat heb ik niet waar genomen ; het is voor mij dezelfde, grijze, tint.
Ik kan de blauwe lijn van de optimale route wel duidelijk zien.
Vooral die vertragingskleurren zijn bij mij het.probleem.
Ik kan ook met TT navi overweg, qua beeldherkenning.
~~~~~
Ook las ik laatst hier dat de kleur van de GM kaart, achtergrond, gewijzigd was. Dat heb ik niet waar genomen ; het is voor mij dezelfde, grijze, tint.
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Ik gebruik nu al enkele dagen Waze in wagen. Wat mij opvalt, is hoe hard het tegenwoordig een reskin is van Google Maps. Zowel qua navigatie als de basiskaart zelf. Dat is geen verrassing gezien het platform eigendom is van Google. Wat ik wel opmerkelijk vind, is dat er in Waze wel dingen mogelijk zijn die in Gmaps al lang zijn geschrapt. Zo kan je kiezen tussen de grijze weergave uit Maps, of een functie aanzetten die wegen in 5 verschillende categoriën een aparte kleur geeft.
- SPOILER: TOON
-
hneel
- autoweg
Waar haalt ANWB zijn info vandaan? Is dat tegenwoordig ook net als Google via android location info, of werken ze nog met info van de meetlussen in de weg?Durashift schreef: za 25 mei 2024, 22:38Ik vertrouw de file info van de ANWB app ook meer dan de info van Google. Ik kan ook niet zo veel met de betekenis van de kleuren op GM, als kleurenblinde. De file.lijst in de ANWB app past mij beter.
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
In Amsterdam komen er flexflitsers op diverse wegen die in snelheid zijn verlaagd naar 30 km/h afgelopen december.
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/336591/f ... -amsterdam
Bijzonder stukje in dat artikel: "We beginnen met een klein aantal flitspalen, want we weten nog niet hoeveel overtredingen dit op gaat leveren. Daarnaast weten we ook niet hoeveel mensen in beroep gaan en welke gronden ze aandragen. Het moet allemaal wel goed verdedigbaar zijn voor de rechter."
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/336591/f ... -amsterdam
Bijzonder stukje in dat artikel: "We beginnen met een klein aantal flitspalen, want we weten nog niet hoeveel overtredingen dit op gaat leveren. Daarnaast weten we ook niet hoeveel mensen in beroep gaan en welke gronden ze aandragen. Het moet allemaal wel goed verdedigbaar zijn voor de rechter."
-
DjIdee
- autoweg
Mbt look&feel wellicht, onder de motorkap staat de waze kaart behoorlijk op zichzelf en zijn het juist de actieve edits (vanuit de community) die hem veel preciezer en actueler maken (vrijwel altijd) dan google maps. Rondom Groningen (met alle omzettingen rondom Ring Zuid) bv goed te merken. Maps heeft vaak een paar dagen nodig om weer 'bij' te zijn. Afsluitingen in de avonduren net zo, Maps niets, Waze ziet dat een flink stuk snelweg dicht is.Wimpie25 schreef: zo 26 mei 2024, 1:24 Ik gebruik nu al enkele dagen Waze in wagen. Wat mij opvalt, is hoe hard het tegenwoordig een reskin is van Google Maps. Zowel qua navigatie als de basiskaart zelf. Dat is geen verrassing gezien het platform eigendom is van Google. Wat ik wel opmerkelijk vind, is dat er in Waze wel dingen mogelijk zijn die in Gmaps al lang zijn geschrapt. Zo kan je kiezen tussen de grijze weergave uit Maps, of een functie aanzetten die wegen in 5 verschillende categoriën een aparte kleur geeft.
- SPOILER: TOON
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
Ik ben een Waze-fanboi, maar dit ervaar ik toch niet helemaal. Ik kom zo nu en dan wel eens bij afsluitingen en zie ze dan in Maps net zo goed staan.DjIdee schreef: do 30 mei 2024, 15:50Afsluitingen in de avonduren net zo, Maps niets, Waze ziet dat een flink stuk snelweg dicht is.
-
Jeff
- expressweg
"Flexflitser A16 uitgezet omdat OM overspoeld werd met flitsmeldingen"
Hier komen duizenden bestuurders heeeeeeel goed weg. Manmanman
Hier komen duizenden bestuurders heeeeeeel goed weg. Manmanman
-
hneel
- autoweg
Hoezo flitsmeldingen naar het OM? Ik snap het niet.
"Hee OM, er staat een flitser op de A16. Wisten jullie dat?"
"Eh ja, die hebben we er zelf neergezet."
"huh?"
"Hee OM, er staat een flitser op de A16. Wisten jullie dat?"
"Eh ja, die hebben we er zelf neergezet."
"huh?"
-
Jeff
- expressweg
Elke foto die een flitspaal maakt, moet beoordeeld worden door Politie of OM