Binnen bebouwde kom: 50 wordt 30 km/h

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Kaaiman
Secretaris

Re: Binnen bebouwde kom: 50 wordt 30 km/h

Bericht door Kaaiman »

A2Racer schreef: za 09 dec 2023, 7:26
AT5 schreef:Hij is tevreden met de aanpassingen die vannacht gedaan werden. "Het is lekker langzaam", vertelt het raadslid terwijl hij in een auto van AT5 op de Slotermeerlaan rijdt. "Je voelt je veel rustiger en hebt veel tijd om bijvoorbeeld op die fietser te letten."
Ja omdat je er naast blijft hangen :rofl2: .

Bron: AT5
Flirten met fietsers vanuit de auto was nog nooit zo makkelijk. :lol:

Over 9 maanden geboortegolf binnen de Ring. :mrgreen:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Jeroen O
dorpsstraat

Bericht door Jeroen O »

Op het AD staat vanochtend een artikel over de snelheidswijziging:

https://www.ad.nl/auto/vervoersbranche- ... ~a0c5f199/

Frits van Bruggen namens de vereniging RAI zegt dat overal in Nederland dezelfde regels moeten gaan gelden.

Ik weet het niet, maar volgens mij hebben we al een landelijke regel, namelijk een wettelijke maximum snelheid van 50 km/h binnen de bebouwde kom.
Het wordt nu juist een puinhoop omdat diverse gemeentes daar vanaf gaan wijken met onrealistische maximum snelheden.

Als het allemaal echt zo onveilig is, zouden ze ook eens kunnen kijken naar het scheiden van het fiets- en autoverkeer, zodat het autoverkeer veilig 50 kan blijven rijden.
A2Racer
stadsweg

Bericht door A2Racer »

Tja, mij lijkt een verlaging van de maximumsnelheid iets wat je doet als je niks anders kan verzinnen en zoals het raadslid van Denk aangaf kon je die miljoenen gebruiken om onveilige punten aan te pakken. Ik vind dat je knop meer in de richting hebt gezet van "we gaan met zijn allen in de kelder schuilen". Dat zou pas verkeersdoden tegengaan!

Je praat over vijftien dodelijke slachtoffers in Amsterdam. Stel je red ze allemaal, dat valt allemaal te niet bij de economische schade van deze maatregel. Met dat geld hadden we meer kunnen inzetten bij zelfmoordpreventie, jeugdzorg, politie en ziekenhuizen waar je veel meer dan 15 mensen kan redden.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Jeroen O schreef: ma 11 dec 2023, 9:13 Frits van Bruggen namens de vereniging RAI zegt dat overal in Nederland dezelfde regels moeten gaan gelden.
Die gelden toch ook? Ook met Amsterdam? Het is niet zo dat het bord :H1: in Amsterdam wat anders betekent dan de rest van Nederland?

In de praktijk is toch bijna alles al 30 behalve de echte hoofdwegen? Amsterdam had wellicht meer dan elders in Nederland van die wegen waar 50 wat te snel is, maar strak 30 wel heel erg traag. Van die wegen waar je normaal ergens rond de 40 zou rijden.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Tot nu toe vallen de nieuwe 30-wegen waarover ik gereden heb inderdaad in die categorie: wegen waar je vanzelf eerder 40 zou rijden. Maar ik wil toch wel kritisch blijven of de gemeente daar de juiste selectie in heeft gemaakt. Los daarvan heb je natuurlijk rustige tijdstippen waar je op dat soort wegen eerder wel richting de 50 rijdt; dat mag dan nu niet meer. En mensen die op deze 40-wegen principieel 30 gaan rijden, dat wordt ook nog wel irritant.
A2Racer schreef: ma 11 dec 2023, 9:25 Je praat over vijftien dodelijke slachtoffers in Amsterdam. Stel je red ze allemaal, dat valt allemaal te niet bij de economische schade van deze maatregel. Met dat geld hadden we meer kunnen inzetten bij zelfmoordpreventie, jeugdzorg, politie en ziekenhuizen waar je veel meer dan 15 mensen kan redden.
Als je dit puur voor de dodelijke slachtoffers doet (of zelfs de zwaargewonden), kom je van een koude kermis thuis. Het enige waarvoor je dit kunt doen, is een veel algemener plaatje van leefbaarheid in je stad; van balans tussen automobilist en omwonende.

Het aantal miljoenen dat hier tegenaan wordt gegooid lijkt me overigens beperkt. Voorlopig een grote informatiecampagne plus de nieuwe borden.
A2Racer
stadsweg

Bericht door A2Racer »

^^ De gemeente Amsterdam geeft in hun uitleg aan dat een belangrijke factor de veiligheid is.

En 30 is nogal een slechte snelheid; als je die in zijn twee rijdt produceert dat meer lawaai toch? In zijn drie werkt de motor heel slecht.
Attietattie
2x5 autosnelweg

Bericht door Attietattie »

A2Racer schreef: ma 11 dec 2023, 9:25Je praat over vijftien dodelijke slachtoffers in Amsterdam. Stel je red ze allemaal, dat valt allemaal te niet bij de economische schade van deze maatregel.
Welke economische schade?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Attietattie
2x5 autosnelweg

A2Racer schreef: ma 11 dec 2023, 9:49En 30 is nogal een slechte snelheid; als je die in zijn twee rijdt produceert dat meer lawaai toch? In zijn drie werkt de motor heel slecht.
Ik vind dit echt een slap excuus (die anderen hebben gegeven vóór jou). Er rijden steeds meer mensen elektrisch, dus dat probleem is dan verdwenen. En als de Vmax 50 is, rijdt men 55 en als deze 30 is, rijdt men 40. Dat gaat prima in z'n 3 en dan heb je dus toch een relatief forse snelheidsreductie.

We moeten verkeersregels niet gaan aanpassen op hoe auto's motorisch in elkaar zitten.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Ik rijd nog fossiel, maar dat is tegenwoordig wel een automaat met 9 versnellingen. In mijn laatste handgeschakelde auto (met zes versnellingen) zou ik in een zone 30 trouwens ook in de derde versnelling hebben gereden. 2 kwam dan pas in beeld in de echte smalle woonstraten, maar daar ligt de snelheid dan eerder op of zelfs onder 20.
A2Racer schreef: ma 11 dec 2023, 9:49De gemeente Amsterdam geeft in hun uitleg aan dat een belangrijke factor de veiligheid is.
Ik kan en wil niet voor de gemeente Amsterdam spreken, maar je praat denk ik over een veiligheid die men niet wil meten in aantallen verkeersslachtoffers. Maar net zo hard in schrikreacties en bijna-ongelukken. In de tussentijd blijft natuurlijk ook de medische statistiek staan dat bij een aanrijding tussen een auto en een onbeschermd persoon (fietser, voetganger) de kans op zwaar letsel echt enorm veel groter is bij impact met 50 km/h dan bij 30. Dat is misschien een wat papieren tijger wanneer er maar iets van 15 verkeersdoden per jaar te betreuren zijn in je gemeente, maar het zit natuurlijk ook wel ergens tussen de oren.

Ben trouwens wel wat getriggerd door de opmerking van Chris dat Amsterdam (tot vorige week) meer 50-wegen zou hebben terwijl in kleinere steden vrijwel alles behalve de absolute hoofdwegen toch al op 30 zit. In absolute kilometers klopt dat natuurlijk, maar als je kijkt naar de categorie van wegen waar je normaal 40 zou rijden, zijn dat vaak de ontsluitingswegen van woonwijken; datgene wat tussen het stedelijke hoofdwegennet en de klassieke zone 30-woonstraten of woonerven zit. Ik noem als voorbeeld deze Zwaluwlaan in Schiedam, in de omgeving waar ik opgroeide. Nu is er sinds mijn jeugd al best wel wat gedaan aan het straatbeeld, maar op deze 40-weg geldt toch echt nog een maximumsnelheid van 50. En ik denk dat dat in heel veel steden zo speelt: zowel op de hoofdassen van volkswijken als op de verschillende latere stadsuitbreidingen.

Dit soort wegen zijn de wegen bij uitstek die Amsterdam nu "treft", en waar Rotterdam en Den Haag al mee bezig zijn. Andere steden hebben ze zeker ook wel, maar misschien in absolute aantal kilometers te weinig om echt beleid over te maken (of debat over te hebben). Maar het lijkt me een kwestie van tijd voordat ze de grote steden zullen volgen. Het maakt dat ik de opmerkingen van de RAI inderdaad een wat losse flodder vind.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 11 dec 2023, 14:03, 2 keer totaal gewijzigd.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

Jeroen O schreef: ma 11 dec 2023, 9:13 Als het allemaal echt zo onveilig is, zouden ze ook eens kunnen kijken naar het scheiden van het fiets- en autoverkeer, zodat het autoverkeer veilig 50 kan blijven rijden.
Dat is nu precies wat de afgelopen 25 jaar het beleid is geweest. Maar er komt een moment waarop alle mogelijkheden om meer te scheiden wel uitgeput zijn. Er is daarvoor simpelweg niet overal voldoende ruimte voor aanwezig.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Absoluut het verhaal van de laatste 25 jaar, waarbij de beschikbare schaarse ruimte misschien vroeger zo was opgedeeld dat de fietsers het met een smal strookje moesten doen en de voetgangers ook niet al teveel ruimte kregen -want fijn voor de auto- en men juist dát niet meer van deze tijd vindt. Mensen hoeven zich in hun eigen wijken niet gemarginaliseerd te voelen op smalle stoepen en smalle fietspaden om ruim baan te laten aan automobilisten. Dat kan maar in één ding resulteren, namelijk smallere rijbanen. Iets wat trouwens al eerder, op een net wat andere manier, gebeurde in de pure woonstraten (zie deze post van de uiteraard geheel onpartijdige Dutch Cycling Embassy). Is de huidige benadering de enige oplossing bij dat uitgangspunt? Neuh, het kan ook anders opgelost worden: shared spaces, fietsstraten, dat soort werk, met maximumsnelheid 30. Of grijze Duurzaam Veilig-varianten als de wijkontsluitingsweg of de ETW+ waar niemand echt vrolijk van wordt. En natuurlijk is ruimte maken voor 50 km/h, en niet-gemotoriseerd verkeer zoekt het maar uit, ook een optie. Maar niet eentje die politiek of publieke opinie mee heeft.

Ik zou dat verhaal van de laatste 25 jaar ook wel in een nog veel langere tijdslijn willen plaatsen. Eentje die begint in de vroege jaren '60. Toen men door begon te krijgen dat massamotorisatie ook wel zijn negatieve kanten had, was bijna de eerste reactie een complete scheiding tussen gemotoriseerd verkeer en niet-gemotoriseerd verkeer. Bekendste voorbeeld uiteraard de Bijlmer, maar je ziet het ook wel in Lelystad en in wat Britse New Towns. Idee daarachter was onder meer uitgewerkt in het rapport "Traffic in Towns" van de Britse commissie Buchanan uit de jaren '60. Een succesvol stedenbouwkundig concept werd dat echter niet. Niet alleen in de Bijlmer, maar ook in het Verenigd Koninkrijk roept het niet bepaald warme gevoelens op. Dus sindsdien zitten we meer op de gedeelde straten. Daarmee doel ik niet noodzakelijkerwijs op de shared space-gedachten van Hans Monderman, maar wel op het idee dat er (zeldzame autowegen ruim buiten woonwijken daargelaten) één straat is die moet worden gebruikt voor voetgangers, fietsers, parkeren en gemotoriseerd verplaatsen. Vanaf daar is het gewoon verdelen van een schaarse ruimte, en het accepteren dat gemotoriseerd verkeer en niet-gemotoriseerd verkeer conflicten met elkaar zullen hebben (in de zin van "elkaar kruisen"), wat dus wordt opgelost als hierboven omschreven.

Je kunt hier wellicht nog wel iets van een cesuur aanbrengen bij wat er is gebouwd vanaf eind jaren '80. Stedenbouwkundigen kunnen het vast beter dateren, maar wijken die vanaf toen werden aangelegd kregen vaak wijkontsluitingswegen op breder profiel, waar die schaarste dus minder speelde. Maar denk maar niet dat men die wegen vervolgens heeft uitgebouwd om lekker ontspannen 50 te gaan rijden. Ik kijk bijvoorbeeld naar deze ontsluitingsweg in een Vinex-wijk in Berkel en Rodenrijs, dit stuk Schiedam, of dit stuk IJburglaan dat nu net 30 is geworden. Alleen al vanwege zaken als schrikreacties is 35-40 gewoon een best mooie snelheid op dat soort wegen en daar worden ze ook op ontworpen. Als ze al geen onderdeel worden gemaakt van de zone 30.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

https://maps.app.goo.gl/mvDZNEfTrzz2HswC7

Zo'n tien jaar geleden is deze weg geherprofileerd en ontworpen op 40 km/h als 'gebruikssnelheid'. Volgens mij werkt dat prima en had de gemeente de moeite van bordjes plaatsen kunnen besparen. De paar 'scheurders' hou je toch niet tegen. Meest gevaarlijke punt voor 'zwakke weggebruikers' is overigens afslaand verkeer. Er is altijd heel veel volk op straat dus dan is het makkelijk om net die ene racefiets over het hoofd te zien die wat in je dode hoek verborgen zit... :geenlach:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ meer dan 15 jaar geleden alweer. En hier wordt gewoon 50 gereden hoor, kan het weten, heb er rond 2010 een tijdje gewoond.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Ik vind het een wat vreemd profiel, moet ik zeggen. Op de oudste Streetview-beelden zie je nog wel een fysieke middenberm, terwijl dat nu hoofdzakelijk met belijning wordt gedaan? Verbaast me niet dat hier eerder 50 dan 40 wordt gereden. Ik denk zo vlug ook dat je hier met een ander dwarsprofiel wel degelijk die 40 had kunnen bereiken, ook beter dan met een paar bordjes. Maar goed, er zullen toen wel goede redenen zijn geweest om het zó te doen. Als het in het huidige 30-denken eerder anders zou worden gedaan: misschien dat er in 2040 weer eens geld is voor herinrichting…

Dat je scheurders dan maar moeilijk stopt: tja, dat is overal en altijd lastig, zeker wanneer je budget voor fysieke herinrichting beperkt is én wanneer fysieke herinrichting er niet voor mag zorgen dat hulpdiensten hinder ondervinden. Maar van 30 gaat dan meer normstellende werking uit die aso’s verder buiten de orde plaatst. En mocht zo iemand nog eens een ongeluk veroorzaken, dan heeft dat wel werking in civiele afwikkeling en/of strafmaat. Helpt dat dan volledig in de racefiets-gevallen die Vinny omschrijft? Natuurlijk maar beperkt; geen garanties in het leven (en dat nog los van racefietsers met rijgedrag waar ze pech over zich afroepen). Maar met iedere kilometer die de automobilist langzamer rijdt dan 50, gaat wel de kans omhoog dat de automobilist in die drukte de fietser nog op tijd ziet. En zelfs als het te laat is, is de kans op een impact met fatale snelheid lager.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Attietattie schreef: ma 11 dec 2023, 9:51
A2Racer schreef: ma 11 dec 2023, 9:25Je praat over vijftien dodelijke slachtoffers in Amsterdam. Stel je red ze allemaal, dat valt allemaal te niet bij de economische schade van deze maatregel.
Welke economische schade?
Volgens de fietsprofessor is het juist andersom: door aan de 50 km/h vast te houden wordt er juist verlies aan omzet door winkeliers geleden.. :roll:

Ja, het is maar druk in de openbare ruimte.. daar kan je de 50 km/h niet meer bij hebben.. :nahzeg:

https://www.nporadio1.nl/fragmenten/dit ... we-normaal

Vanaf minuut 2:35.
Attietattie
2x5 autosnelweg

Pino schreef: ma 11 dec 2023, 22:14Maar met iedere kilometer die de automobilist langzamer rijdt dan 50, gaat wel de kans omhoog dat de automobilist in die drukte de fietser nog op tijd ziet.
Misvatting! Als ik met 50 op een kruispunt afrijd, is de kans enorm veel kleiner dat er een fietser in mijn dode hoek zal verschijnen dan wanneer ik 15 rijd.

Ik word er haast zenuwachtig van als mijn voorganger treuzelt en daardoor de deur openzet voor fietsers in mijn dode hoek.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Ik herken wat je zegt. In een overzichtelijke situatie kun je bij het naderen van een rechtsafslaande beweging een beetje doseren: zorgen dat je ruim genoeg vóór fietsers zit met wie je een conflict zou kunnen krijgen, of juist hen voorlaten. Beetje gas kan daarbij wonderen doen. Maar dat werkt alleen voor dat type conflict en voor andere weggebruikers die je ook daadwerkelijk ziet. Vinny omschrijft drukke situaties die naar hun aard onoverzichtelijk zijn.

Het werkt trouwens ook niet voor andersoortige conflicten, inclusief het spreekwoordelijke kind dat ineens ergens vandaan de weg op komt.

Nog wat betreft de fietsprofessor: je kunt het ook overdrijven. Hoewel winkeliers in winkelstraten er zelf ook wat van kunnen door bij iedere verkeersmaatregel meteen “omzetverlies!” te roepen. Afgelopen week weer in Amsterdam-Oost op de notoir chaotische Javastraat. Besluiten ze hem eenrichtingsverkeer te maken, staat meteen weer de ondernemersgarde klaar met “er moest natuurlijk iets gebeuren maar dit is slecht voor ons.”
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Nog een nadeel van die 30 km/h is dat er blijkbaar heel veel automobilisten zijn die het allemaal niet even goed begrepen hebben en die ook 30 km/h gaan rijden waar de Vmax gewoon 50 km/h is gebleven. Bloedirritant wanneer je er achter zit en door hoge middenbermen niet kunt inhalen. Ik had vanmorgen weer zo'n goochemerd voor mij zitten, nota bene een soort van beroepschauffeur in zo'n scholierenbusje. :booooos:
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

Afbeelding
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Even tot hier :yes:
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

De voormalige N-473 in de kom van Delftgauw is (volgens Streetview) al meer dan 10 jaar voorzien van een snelheidslimiet van 30 km/h.
Daarmee is ook een vreemde situatie ontstaan: Wie vanaf Delft (viaduct A13) naar de AH van Delftgauw rijdt, heeft officieel een limiet van 30 km/h. Wie vanaf de N470 Delftgauw dezelfde weg inslaat, heeft een limiet van 50 km/h.

(om het overigens nog maar niet te hebben over het gedrag van andere weggebruikers zodra je 30km/h aanhoudt op die ex N-473. Aan de andere kant is die 30 km/h totaal ongeloofwaardig)
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Jeff schreef: zo 03 mar 2024, 11:07 Delftgauw ... Delftgauw ... Delftgauw
3 x fout :mrgreen:
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

Palance schreef: zo 03 mar 2024, 12:03
Jeff schreef: zo 03 mar 2024, 11:07 Delftgauw ... Delftgauw ... Delftgauw
3 x fout :mrgreen:
Ik kan mijn herkomsT in diT gevalT nieT meer verbergen :mrgreen:
Thom
verkeersader

Bericht door Thom »

Als ik laatste streetview-beelden bekijk zie ik eigenlijk niks geks (maar dit kan in de tussentijd veranderd zijn). De Delftsestraatweg is idd 30 km/h, maar de hoofdrijbaan van de Laan der Zeven Linden is 50 km/h. De Zuidpoldersingel is ook 50 km/h behalve een kort stukje bij de fietsoversteek Gildepad, dit is 30 km/h.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Rotterdam had al aangekondigd om 30 tot de standaard te willen verheffen in de stad. Dat zou alleen via een weg van de geleidelijkheid gaan, in plaats van een “Amsterdamse big bang”. Wel, het besluit per 2025 ligt er. Met 115 getroffen straten vind ik het toch wel een soort van big bang.

https://www.rotterdam.nl/30-kmu-in-rotterdam
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Jeff schreef: zo 03 mar 2024, 11:07 De voormalige N-473 in de kom van Delftgauw is (volgens Streetview) al meer dan 10 jaar voorzien van een snelheidslimiet van 30 km/h.
Daarmee is ook een vreemde situatie ontstaan: Wie vanaf Delft (viaduct A13) naar de AH van Delftgauw rijdt, heeft officieel een limiet van 30 km/h. Wie vanaf de N470 Delftgauw dezelfde weg inslaat, heeft een limiet van 50 km/h.
Ik snap dit niet, het is toch geen Frankrijk?
Als je in Nederland een bebouwde kombord hebt met 30, wil dat niet zeggen dat de hele plaats 30 heeft (zoals in Frankrijk). Op die weg zie ik dan ook dat 30 na iedere kruising herhaald wordt. En andere wegen hebben dus gewoon 50, hier bijvoorbeeld
https://www.google.nl/maps/@51.9987422, ... &entry=ttu
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ In Frankrijk is dat voor zover ik weet ook niet zo. Al zal er vast wel her en der een gemeente zijn die denkt dat het wel zo werkt.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Dit artikel suggereert inderdaad dat je een zone 30 nodig hebt, al dan niet geplaatst op het kombord. In de tussentijd zie je in een 30-stad als Parijs wel een reguliere :A1-30: op het kombord en daarna nul herhaling. Op de wegen waar je dan wel 50 mag, staat er vervolgens een :A1-50:
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ ik zie juist wel herhaling in Parijs:
https://maps.app.goo.gl/5o9gbCdCQFz3dEgQ7?g_st=ic
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Mijn beeld van een beetje Streetviewen is dat niet op zijn Amsterdams bij iedere zijstraat wordt herhaald. Maar misschien kijk ik in verkeerde buurten of wil men geleidelijk gaan bijplaatsen.