[PL] Bewegwijzering in Polen

Moderator: Moderatoren

harry
Wegnummerfotograaf

Re: [PL] Bewegwijzering in Polen

Bericht door harry »

Coen Tunnel schreef: vr 03 mei 2024, 14:05 ^^ Beide namen zijn correct in het Nederlands.
" 'Oostzee' is de gebruikelijkste aanduiding in het Nederlands. 'Baltische Zee' is mogelijk Engelse invloed (Baltic Sea)."
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Pino schreef: zo 05 mei 2024, 13:59 ^^ Maar ik had helemaal geen plan, zei alleen dat ik het een bewegwijzerings-doodzonde vind zoals men het aanpakt. Een sluitende rechtvaardiging van hoe het er staat (of tenminste “het mag je smaak niet zijn, maar daarover valt nu eenmaal niet te twisten”) is nog niet neergelegd. En jouw posts lezen eerder als iets dat dáár de aandacht van probeert af te leiden.
Ik vind dat wel heel erg flauw. Ik heb me best wel ingezet om wegbeheerders op één lijn te krijgen. Verdragen te respecteren. Kaarten 100% te laten matchen met de werkelijkheid, maar ik denk dat het nu tijd is om anderen het werk te laten doen. Mijn zegen hebben ze, maar het gaat dus, voorlopig, niet werken om de reden die ik aan geef. En anders stuur je nog maar eens een mailtje aan de GGDKAdinges die in Polen de wegen beheert. Let op: formuleer in heel netjes Pools. Geef aan hoe ze het in Nederland doen. Stuur een linkje naar relevante wikipedia artikelen en ik volg hier op het forum wel de fotoseries hoe dit in 2091 de bewegwijzering op internationaal hoogwaardig niveau tilt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

Heeft geen zin. Al in 2019 is er op een heel vriendelijke wijze collegiaal tussen bewegwijzeringsmedewerkers van RWS en GDDKiA over de situatie met de pictogrammen gecorrespondeerd. Geen effect, de Polen vinden het prima zoals het nu wordt uitgerold.
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Wat is iemand die :KP: gebruikt voor elke węzeł?

Ęzeł!
Ęzeł!
Ęzeł!
Ęzeł!
Ęzeł!

:mrgreen:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik had geprobeerd hier een foto van te maken, maar die was mislukt, dus maar even een printscreen van Street View.

Dit is in Toruń op de DK91, aan het einde van het 'nieuwe' brugtracé.

Het daadwerkelijke wegontwerp is niet zo dramatisch als de wegwijzer doet suggereren.

Afbeelding

Dit 2x2 tracé is overigens super slecht verbonden met de A1. Je moet of hier links en dan 17 kilometer parallel aan de A1 voordat er een aansluiting is, of rechts, een eind westwaarts door de bebouwde kom om dan weer terug te rijden via de S10 naar de A1 naar het oosten.
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

^^ Daarom is de DK80 ook een stuk beter uitgebouwd
jdb2
autoweg

Bericht door jdb2 »

90°gedraaid op de andere tak:
Afbeelding
SPOILER: TOON

Afbeelding
🍉
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Afstandenbord met Kaunas op de S8 bij Warschau. Dat is nog best wel een eindje rijden, al zal het niet lang meer duren voordat de gehele route een autosnelweg is.

Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Het knooppunt Krzyżowa (A4/A18). Veel PL D schildjes. Maar ook Berlin en Dresden op de wegwijzers.

Afbeelding
A4 Krzyżowa - Zgorzelec 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A4 Krzyżowa - Zgorzelec 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A4 Krzyżowa - Zgorzelec 03 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A4 Krzyżowa - Zgorzelec 04 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A4 Krzyżowa - Zgorzelec 05 by European Roads, on Flickr
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Een afritnummer met een R-nummer op de ringweg van Kraków.

De ringwegen van Warschau en Kraków hebben zulke R-nummers als afrit.

Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Op de A2 staat een afstandenbord met daarop S19 en de E371 onder de streep.

De E371 loopt helemaal niet in dit gebied, die begint in Radom

Afbeelding

Er is eigenlijk geen E-weg in de corridor van de S19, behalve ten zuiden van Rzeszów. Zo bezien is dat misschien wel een omissie in het systeem. Er is wel wat voor te zeggen om de E371 te verleggen naar een beginpunt in Białystok. Een corridor zoals de S11 heeft ook geen E-nummer. En wellicht zou de E28 logischer zijn via de S16 in plaats van door Kaliningrad.

Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Er is kennelijk een nieuw bord voor een omleidingsroute:

Afbeelding

Afbeelding

De oude borden hadden een O-nummer (objazd) met een pijl.
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak »

Met een extreem verwarrende pijlconfiguratie die je dus vooral NIET moet volgen. Hoe verzin je het? :facepalm:
Enne gojje mins blieft altied leave.
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Ik vind het eigenlijk beter dan die oude O-borden
Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik zat mij af te vragen of ik dit pictogram eerder had gezien in Polen. In mijn herinnering zijn de meeste beschrijvingen van industrieterreinen tekstueel. Maar ik let daar ook weer niet erg op. Dit is een elektriciteitscentrale.

Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Op forums wordt geklaagd over de slechte bewegwijzering op de nieuwe S52 in Kraków.

Bijvoorbeeld hier staat rechtdoor als DK52 / DK79. Dat moet de S52 zijn. De DK79 wordt één aansluiting verderop gekruist. De DK52 is hier als S52 uitgevoerd.

Rechtdoor is Katowice van belang, naar de A4 toe. Trzebinia en Bielsko-Biała zijn bestemmingen aan de 79 en 52, maar die bereik je beter via de A4. Dat geldt ook voor de afslaande richting van de DK94 naar Bytom. Bytom is nog behoorlijk ver terwijl je daar ook veel beter via de A4 kan komen. Dat had beter Olkusz kunnen zijn.

Een S52 tussen Kraków en Bielsko-Biała is nog toekomstmuziek, maar die plannen zijn er wel. Echter die route zal vrij ruim ten zuiden van Kraków op de S7 bij Głogoczów aansluiten, dus het is discutabel of Bielsko-Biała dan al op de S52 aan de noordkant van Kraków moet worden aangegeven.

Afbeelding
math1985
dorpsstraat

Bericht door math1985 »

Ik blijf moeite houden met de Poolse bewegwijzering.

Dit bord is ongetwijfeld volledig volgens de standaarden, maar in mijn ogen tegelijk totaal nutteloos:

https://www.google.com/maps/place/Katow ... FQAw%3D%3D
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza »

^^
Rechtdoor ri. centrum is verboden voor voertuigen die meer dan 3,5 ton wegen. Deze voertuigen kunnen naar links om het centrum te bereiken. Is het fraai qua uitvoering? Nee, maar zeker niet nutteloos.
Widejo
verkeersader

Bericht door Widejo »

Helaas geen foto en geen Streetview. Maar gisteren dus Praag gezien op de nieuwe S3 na Swinemünde (Swinoujscie) met 650 (?) KM.

Mij is opgevallen dat ook om Stettin aanpassingen zijn en dat ipv grensdoelen tegenwoordig meer borden met grensoverschrijdende doelen zijn aangebracht.

Berlin ipv of met Kolbitzow op A6.
Rostock ipv van Pasewalk op S10.
En dus ook Praag voor Tsjechië.
Hamburg, meine Perle
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Rostock op de S10 al? Dat verrast mij. Ik kan zo snel geen Street View daarvan vinden.

Of is dat ergens op de DK10 ten westen van Szczecin aangegeven?
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

Enige vermelding van Rostock op de S10 of DK10 lijkt mij een verkeerde keuze. Verkeer Szczecin - Rostock moet gewoon via Kreuz Uckermark gaan. De Duitsers geven dat ook expliciet zo aan: https://maps.app.goo.gl/cqRz8NTVntqMnknr7
Widejo
verkeersader

Bericht door Widejo »

Chris schreef: za 07 jun 2025, 20:13 Rostock op de S10 al? Dat verrast mij. Ik kan zo snel geen Street View daarvan vinden.

Het waren tot dusver 2 opritbordjes, aan de de S10 tussen de A6/S10 wissel en het centrum van Stettin. Ik kan het op SV niet meer vinden.
Hamburg, meine Perle
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Chris schreef: za 07 jun 2025, 20:13 Rostock op de S10 al? Dat verrast mij. Ik kan zo snel geen Street View daarvan vinden.

Hier:
https://maps.app.goo.gl/X2Rn5aYHomWadDT9A?g_st=ac
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Dit zie je in Polen behoorlijk veel, het afstandsbord na de afrit wordt op een vaste afstand geplaatst, maar dat is vaak nog net voor het einde van de verlichting van de aansluiting. Dus het bord staat tussen twee lichtmasten. Als ze het nou standaard 300 meter later zouden plaatsen hadden ze hier geen last van.

Ik vermoed dat het bewegwijzeringsplan niet geïntegreerd wordt ontworpen met het verlichtingsplan. Maar goed, op een gegeven moment moet dit bij wegontwerpers toch op gaan vallen zou je denken...

Afbeelding
Distance sign behind light pole in Poland by European Roads, on Flickr
SAN RED
verkeersader

Bericht door SAN RED »

In België, bij het Oosterweel project, op de parallelweg is er ook één en ander misgelopen tussen de verlichtingspalen.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Wat ik wel onzinnig vind in Polen is dat elke afrit al op 3000 meter wordt aangekondigd, maar dat het volgende bord pas op 500 meter staat, gevolgd door het actiepunt bij de afrit.

Dit kwam mij erg onnodig over, ik zou afritten op 1500 meter aankondigen, met twee keer een vorkbord op 1000 en 500 meter. Tegen de tijd dat het 500 meter bord in beeld komt ben je alweer vergeten dat er een afrit komt en dan is de beslistijd wel kort.

Afbeelding
S6 Gdynia - Bożepole Wielkie 08 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
S6 Gdynia - Bożepole Wielkie 09 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
S6 Gdynia - Bożepole Wielkie 10 by European Roads, on Flickr
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Het bord met de afritdoelen op 500 meter vind ik het grotere probleem hier. Da's wel heel kort op de afrit. 500 meter komt met een snelheid van 120 km/h neer op 15 seconden om het te kunnen lezen en jezelf zonodig naar rechts te verplaatsen. In gebieden waar afritten elkaar kort opvolgen kun je niet anders, maar hier bestaat geen enkele reden om weggebruikers niet wat meer tijd te geven om na te denken over het wel of niet nemen van de afrit. En op basis van het aankondigingsbord kun je niet verwachten dat die beslissing wordt genomen - ook niet als dat op pak 'm beet 1500 meter zou worden geplaatst.

De vraag over wat ideaal zou zijn begint denk ik met de vraag hoeveel voorwegwijzers je wilt plaatsen. Als je vindt dan één aankondigingsbord en één voorwegwijzer met alle doelen erop wel volstaat, waarom zou je een tweede vorkbord plaatsen? If anything, bouw wat ruimte in voor een servicebord. In het klassiekere stramien met één aankondigingsbord, één bord met alle doelen en misschien nog ergens tussendoor een servicebord vind ik het Nederlandse stramien 1200-600-0 met mogelijk servicebord op 900m het prettigst. Het laat bij 120 km/h een 18 seconden ná de laatste voorwegwijzer om je voor te bereiden op de afslag, en het proces begint op 36 seconden. Misschien zou een totaal van 40 seconden nog wat chiquer zijn, maar dat resulteert dan weer in eerste aankondigingen op een 1400 meter. Dat laat zich niet zo makkelijk in gelijke blokken hakken als 1200 meter; een gekend voordeel van het cijfer 12.

De Belgische benadering met 1500-800-0 (vrijwel gelijk aan de Britse/Amerikaanse) vind ik ook niet slecht, maar 800 meter tussen een laatste vooraankondiging en de uitsmijter ervaar ik wel als relatief lang. Da's 24 seconden en dan ga je je op een gegeven moment afvragen wanneer er eens iets gaat gebeuren. De Belgische praktijk is uiteraard een extra voorwegwijzer op 400 meter waar alleen de afritnaam herhaald wordt, maar dat voegt dan weer vrij weinig toe behalve een herinnering dat de afrit nu echt gaat komen. Zet dan het servicebord neer op 400 meter. Waar ik de wachttijd na de laatste voorwegwijzer echt lang vind, is in Frankrijk - waar je in dunbevolkte regio's vaak eindigt in een 2000-1000-0, met het servicebord dan nog vóór de eerste aankondiging.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Een nieuw afstandenbord op de S1. Met exoniem. Ik vraag mij af of er veel verschil in uitspraak tussen Żylina en Žilina zit. Voor mijn gevoel niet.

Afbeelding
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

^^ Dat zal.

Maar tussen Arnhem of Arnheim zit net zo goed vrijwel geen verschil.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Nog een wegwijzer op de S1 bij Oświęcim:

Afbeelding