Vernieuwing bewegwijzering Wallonië

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Re: Nieuwe bewegwijzering in Wallonië

Bericht door Seat Ibiza »

Joshua schreef: ma 10 jun 2024, 21:23 Ik hoop dat de toekomstige regering daar niet in verder gaat. Want het verdwijnen van intern verlichte wegwijzers dat is een typisch iets voor ECOLO (Groen).
Zo ongeveer in de gehele wereld zijn of worden intern verlichte wegwijzers afgeschaft en vervangen door reflecterende exemplaren. Iets dat ook prima kan. Om daar ECOLO op te 'bashen' slaat dus nergens op.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Inderdaad, in Vlaanderen is dat vrijwel exact 20 jaar geleden ingezet, het vervangen van klassieke lichtbakken door reflecterend. Hoewel ik enorme fan was van de oude handwegwijzers, waren deze absoluut niet duurzaam in onderhoud. Een nieuwe handwegwijzer zomaar aan de totem toevoegen was ook niet mogelijk. In de praktijk waren de meeste van deze installaties stuk en onleesbaar in het donker.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ Van alle intern verlichte handwijzers in Amstelveen die ik in beheer heb (stuk of 80 schat ik in), heb ik een jaar of 4 geleden de platen laten vervangen door retroreflecterende platen. Ondanks de ledverlichting bleven er jaarlijks lampen stuk gaan, dat was ik wel zat.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Het is op de ene manier erg spijtig, maar op de andere manier moeten wij in de toekomst (mee) kunnen verder gaan.
Hetzelfde met de verledding, het is nu niet anders.

Mijn oplossing: behoud de totem zelf, hang de reflecterende wegwijzers er dan gewoon aan.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ bij de Nederlandse totems kan de gelukkig heel makkelijk. Kwestie van lichtconsole afkoppelen en platen in de frames vervangen.
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak »

De Nederlandse frames zijn gemakkelijk te openen met het slotje aan de bovenkant. Dan laat je "de neus" naar beneden bungelen en kun je zo de platen eruit en er weer in schuiven. Makkelijker gaat bijna niet.
Enne gojje mins blieft altied leave.
jdb2
autoweg

Bericht door jdb2 »

Refererend naar de titel van het artikel: in Wallonië zal de leesbaarheid de facto erop vooruitgaan omdat de verlichte wegwijzers 9 van de 10 keer defect zijn.
🍉
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Zelfs in het goed georganiseerde Holland: ik rijd bepaald niet dagelijks door het donker, maar het duurt uiteindelijk nooit lang voordat je er weer eens eentje ziet die door een kapotte lamp niet leesbaar is. Hoe mooi leesbaar een van binnenuit verlichte wegwijzer ook is (als ze het wel doen), ik zal ze doordat je dit element er altijd bij krijgt niet missen.

Wat me meer triggert zijn de vele teksten in dat RTBF-artikel over afstanden. Met hele rechtvaardiging alsof de aanleg van één rotonde aangegeven afstanden al onjuist zou kunnen maken. En alles ophangen aan de GPS. Nou hoeft er wat mij betreft echt geen afstandsaanduiding op iedere handwegwijzer, maar geen enkele afstandsaanduiding meer geven “want GPS”, dat zie ik toch niet als een internationale trend die elders al 20 jaar terug is ingezet. Ook niet als je je beperkt tot enkelbaans OWN. Het gaat er uiteindelijk ook niet zozeer om dat je afstanden kunt berekenen over GPS, maar dat je zo af en toe ook nog eens wat bruikbare informatie naar weggebruikers toe duwt - in ieder geval op wegen met een doorgaand karakter.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

paolie schreef: ma 10 jun 2024, 23:17 ^^ bij de Nederlandse totems kan de gelukkig heel makkelijk. Kwestie van lichtconsole afkoppelen en platen in de frames vervangen.
Het vervangen van de plexiplaten door retrorelecterende platen was in theorie ook wel mogelijk (en gebeurde het geval van de gewone inwendig verlichte verkeersborden ook effeftief. Maar ik doelde eerder echt op een volledig nieuwe arm / bestemming toevoegen. Dat gebeurde amper omdat het technisch nogal complex was, of het was een gewone reflecterende handwegwijzer. Zoals hier in Leuven, een totem die voor ongekende reden elke vernieuwingsoperatie op dat kruispunt overleeft.

https://www.google.com/maps/@50.8721239 ... &entry=ttu
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

Probleem is alleen dat je bij kleine kapitaalhoogtes, zoals bij Nederlandse handwegwijzers, er zodanig dicht voor moet staan om het te kunnen lezen, dat de koplampen volledig onder de wegwijzerarmen doorschijnen. Retroreflectieve platen zijn dan ook nogal zinloos.

Wat dat betreft kan het wel in gebieden waar de wegwijzerarmen een stuk lager aan de mast hangen dan in Nederland en de gebruikte kapitaalhoogte groter is, zoals in België doorgaans wel het geval is.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ ik heb die ervaring niet in Amstelveen. Vrijwel alle handwijzers zijn sinds de vervanging van de platen prima leesbaar. Sterker nog, de meeste zelfs beter leesbaar dan voorheen. Alleen als je heel dichtbij bent, schijnen de koplampen er onderdoor, maar dan is er eigenlijk altijd sprake van voldoende omgevingslicht om de platen toch te kunnen lezen.
Wat mij betreft is dit echt een forse verbetering ten opzichte van de oude situatie, waar eigenlijk standaard wel 10-20% helemaal niet leesbaar was vanwege defect licht.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

Wimpie25 schreef: di 11 jun 2024, 0:23
paolie schreef: ma 10 jun 2024, 23:17 ^^ bij de Nederlandse totems kan de gelukkig heel makkelijk. Kwestie van lichtconsole afkoppelen en platen in de frames vervangen.
Het vervangen van de plexiplaten door retrorelecterende platen was in theorie ook wel mogelijk (en gebeurde het geval van de gewone inwendig verlichte verkeersborden ook effeftief. Maar ik doelde eerder echt op een volledig nieuwe arm / bestemming toevoegen. Dat gebeurde amper omdat het technisch nogal complex was
Ook dat gaat bij ons heel eenvoudig. Je ziet de bevestigingsgaten voor extra armen in iedere mast al zitten.
https://maps.app.goo.gl/KdvMZnDK6hrPqNCk9?g_st=ic
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Gedachte op zichzelf: als het dan toch om materiaal besparen gaat, was dit niet ook een moment geweest om af te stappen van het eerder inefficiënte model van één bestemming per paneel? En zijn die hoge wegwijzers op de kruising dan nog wel het logische format, in plaats van bijvoorbeeld een regelborden of vertakkingsbord kort vóór de kruising? Lijkt me ook relevant met dat “onderdoorschijn-risico”.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

paolie schreef: di 11 jun 2024, 8:19
Ook dat gaat bij ons heel eenvoudig. Je ziet de bevestigingsgaten voor extra armen in iedere mast al zitten.
https://maps.app.goo.gl/KdvMZnDK6hrPqNCk9?g_st=i
Dat lijkt inderdaad iets modulairder te zijn van aard dan de onze. Zoals je hier kan zien, was het zelfs bij de heel hoge exemplaren in en rond Brussel niet echt mogelijk om meer dan 5 handwegwijzers per richting te voorzien. Eventueel kon er wel eentje bijgehangen worden in de richting waar er nog ruimte was.

https://www.google.com/maps/@50.8198556 ... &entry=ttu
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Ik doelde eigenlijk om dat te doen gelijk hier, zo op die manier: https://www.google.com/maps/@50.8021336 ... &entry=ttu.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Die bij Leonard hebben mijns inziens geen meerwaarde aangezien ze op het beslispunt staan. Onleesbaar klein lettertype en hangt zelfs uit het zicht.
Hensepens
autoweg

Bericht door Hensepens »

paolie schreef: ma 10 jun 2024, 22:36 ^^ Van alle intern verlichte handwijzers in Amstelveen die ik in beheer heb (stuk of 80 schat ik in), heb ik een jaar of 4 geleden de platen laten vervangen door retroreflecterende platen. Ondanks de ledverlichting bleven er jaarlijks lampen stuk gaan, dat was ik wel zat.
Aha, het is u waardoor de mooie verlichte handwijzers in Amsgelveen zijn vervangen door niet altijd fijn reflecterende platen...
☹️😜
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

waldo79 schreef: di 11 jun 2024, 20:09 Die bij Leonard hebben mijns inziens geen meerwaarde aangezien ze op het beslispunt staan. Onleesbaar klein lettertype en hangt zelfs uit het zicht.
Die hangen daar nog vanuit de tijd dat daar eigenlijk OWN was. Over die specifieke totems hebben trouwens al wel taaldisputen plaatsgevonden. Uiteindelijk is beslist dat ze in Vlaanderen staan en enkel dus in het Nederlands dienen weer te geven. Maar als je naar 2009 teruggaat, waren de oude lichtbakhandwegwijzers nog wel in het Frans.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Pino schreef: ma 10 jun 2024, 23:49 ^^ Zelfs in het goed georganiseerde Holland: ik rijd bepaald niet dagelijks door het donker, maar het duurt uiteindelijk nooit lang voordat je er weer eens eentje ziet die door een kapotte lamp niet leesbaar is. Hoe mooi leesbaar een van binnenuit verlichte wegwijzer ook is (als ze het wel doen), ik zal ze doordat je dit element er altijd bij krijgt niet missen.

Wat me meer triggert zijn de vele teksten in dat RTBF-artikel over afstanden. Met hele rechtvaardiging alsof de aanleg van één rotonde aangegeven afstanden al onjuist zou kunnen maken. En alles ophangen aan de GPS. Nou hoeft er wat mij betreft echt geen afstandsaanduiding op iedere handwegwijzer, maar geen enkele afstandsaanduiding meer geven “want GPS”, dat zie ik toch niet als een internationale trend die elders al 20 jaar terug is ingezet. Ook niet als je je beperkt tot enkelbaans OWN. Het gaat er uiteindelijk ook niet zozeer om dat je afstanden kunt berekenen over GPS, maar dat je zo af en toe ook nog eens wat bruikbare informatie naar weggebruikers toe duwt - in ieder geval op wegen met een doorgaand karakter.
Bij knooppunt Brugge is ook geëxperimenteerd met intern verlichte led-wegwijers met reflecterende folie, dus dus nog steeds behoorlijk leesbaar is als de lamp kapot zou zijn. Dit heeft zich ook uitgebreid naar andere plaatsen in Vlaanderen. Vooral bij uitsmijters en sommige portalen durft men nog intern verlichte lwegwijers te plaatsen omdat die door de hoogte waarop ze hangen niet goed beschenen worden door de koplampen.
jdb2
autoweg

Bericht door jdb2 »

Men kan ook voor de Spaanse oplossing gaan waarbij portaalborden een beetje gekanteld zijn. Lijkt een goedkope en eenvoudige oplossing.
https://maps.app.goo.gl/UXzic2XKHjh6tdGG9
Als je 's nacht de Spaans-Franse grens oversteek zie je dat het wel werkt: in Spanje schijnen de koplampen vanop afstand op een groter deel van het bordoppervlak dan in Frankrijk, waar slechts de onderkant belicht wordt.
🍉
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Dat schuin ophangen zie je natuurlijk net zozeer in Nederland. Nog het mooiste zichtbaar aan de vorm van onze bewegwijzeringsportalen, maar ook aan uithouders zoals deze valt het mooi te zien.
jdb2
autoweg

Bericht door jdb2 »

Dat is me in Nederland nooit opgevallen, zelfs op die foto is het moeilijk te zien. In Spanje hangen ze wel onder een grotere hoek. Zelfs van het vooraanzicht zie je dan ze schuin hangen.
https://maps.app.goo.gl/Pyqrk7UouQSDM23GA
🍉
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Pino schreef: wo 12 jun 2024, 10:20 ^^ Dat schuin ophangen zie je natuurlijk net zozeer in Nederland. Nog het mooiste zichtbaar aan de vorm van onze bewegwijzeringsportalen, maar ook aan uithouders zoals deze valt het mooi te zien.
Dat wordt in de meeste landen zo gedaan, vroeger nog meer dan nu. Het hangt er vanaf hoe jouw folie daar is op voorzien, daar gaan metingen aan vooraf. Alleen is in Spanje wel in een héél schuine hoek.

Als is het bv in Slovenië (en de andere voormalige deelrepublieken) ook wel onder een redelijk felle hoek.

https://www.google.com/maps/@46.0336806 ... &entry=ttu

In Vlaanderen iets subtieler

https://www.google.com/maps/@51.2660072 ... &entry=ttu
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op wo 12 jun 2024, 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Mensen met meer technische kennis moeten maar inschatten of er nog een slagje te maken valt met één graad meer. Dat soort discussies daargelaten kan ik niet anders zeggen dan dat ik er in Nederland en Frankrijk geen specifieke moeite mee heb om op een verder onverlichte weg in het donker de hoog opgehangen bewegwijzering te lezen. Alles dankzij de combinatie van retroflecterende folie, moderne koplampen en de manier waarop de borden hangen (hoogte, hellingshoek). Dus dat kun je als uitgangspunt nemen, hoezeer je verder ook iets kunt vinden van de hoogte waarop bijvoorbeeld Nederlandese handwegwijzers hangen en hoe die dan nog belicht zijn van korte afstanden in het individuele geval. Dat moet dan in ieder geval het antwoord zijn op de vaste repons van de Vrienden van de Intern Verlichte Bewegwijzering dat het écht nodig is.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

Hier zie je toch duidelijk de hoek waarin borden in Nederland hangen, in dit geval op het OWN.

https://www.google.be/maps/@52.3074379, ... &entry=ttu
Tommy
autoweg

Bericht door Tommy »

Wimpie25 schreef: wo 12 jun 2024, 10:41 Als is het bv in Slovenië (en de andere voormalige deelrepublieken) ook wel onder een redelijk felle hoek.

https://www.google.com/maps/@46.0336806 ... &entry=ttu
Dat is de verlichting. Het bord zelf is ook onder een subtiele hoek ;-)
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Haha miljaar, dat had ik echt niet door :)
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Duitsland doet dat zelf ook soms, verlichting bovenop plaatsen.

Het is nu wat dat betreft boven de weg geplaatste portalen: dat blijft bestaan in de vorm van een lichtbak/intern verlichte wegwijzer, (waarschijnlijk de reden dat daar nog nieuwe uiteraard LED van geplaatst worden) omdat koplampen er niet altijd op schijnen.
Laatst gewijzigd door Joshua op wo 12 jun 2024, 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Er is geen enkel land die die nog nieuw plaatst, hoogstens de inwendig met LED verlichte zoals in Vlaanderen.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Pino schreef: wo 12 jun 2024, 10:44 Dat moet dan in ieder geval het antwoord zijn op de vaste repons van de Vrienden van de Intern Verlichte Bewegwijzering dat het écht nodig is.
Niemand zegt dat het écht nodig is, maar het is wel duidelijker. Je mag best streven naar de beste oplossing.