Coen Tunnel schreef: do 20 jun 2019, 22:55 Even ten zuiden van Poitiers zit nog een gek kort stukje waar de weg even naar 2x1 versmalt vanwege een krap viaduct. Maar dat is zo kort dat het weinig oponthoud geeft: https://www.google.com/maps/@46.5291816 ... 312!8i6656
De komende jaren wordt de N10 in het departement Vienne verder uitgebouwd. Het korte stukje waarvan hierboven sprak zal ook worden aangepakt. Het gaat dan voornamelijk om het aanpassen van enkele kruisingen door deze af te schaffen of om te bouwen naar ongelijkvloers. Op het eerste deel zal ook de rijbaan aangepast worden naar 2x2 rijstroken. Het gaat om volgende drie delen:
- Croutelle - Ligugé (werken worden uitgevoerd tussen 2020 en 2023)
- Ruffigny - Vivonne (werken nog niet geprogrammeerd)
- Vivonne - Les Minières (werken nog niet geprogrammeerd)
Tja, dat stuk A10 kost voor vrachtwagens bijna € 60 terwijl de route langer is en waarschijnlijk meer tijd kost. Dan is het niet echt verwonderlijk dat vrijwel alle vrachtwagens de N10 nemen.
En dat is op zich ook geen probleem, de intensiteiten zijn laag en zorgen niet voor problemen.
Ik vind ten noorden van Angoulême de split tussen de N10 en de N141 wel fascinerend. Als je op de N10 ten zuiden van de stad op een 10.000 vrachtwagens zit, lijkt het erop dat die zich 55-45 splitsen in routes naar het noorden richting de A10 bij Poitiers en richting de A20. Die laatste route is nog goedkoper vanaf Parijs, maar kent natuurlijk een flink enkelbaans stuk met gelijkvloerse aansluitingen - dubbel wanneer men niet direct aankoerst op de A20 bij Limoges, maar de wat kortere route pakt naar La Souterraine over de D951-N145.
Dat zijn voor een deel wegvakken waar je toch echt geen tolmijdende vrachtwagens wilt, al zijn het er maar 4500 per dag. Maar goed, da’s het probleem met snelwegtol in een notendop.
Die afsnijding langs Bellac is volgens mij verboden voor doorgaand vrachtverkeer. De ‘gewone’ route langs Limoges lijkt me niet zo’n probleem voor vrachtwagens.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Ja, de route Bellac - Chasseneuil is inderdaad verboden voor vrachtverkeer. De N141 is helaas toch nog steeds een route waar vrachtverkeer dodelijke ongelukken veroorzaakt op de enkelbaans stukken. Tussen de N10 en de A20 resteert er daar nog maar een van. Het goede nieuws is dat aan een bypass gewerkt wordt, zodat straks een volledig 2x2-route buiten bebouwde kom ontstaat. Het slechte nieuws is dat de aanleg van dit stuk N141 extreem langzaam lijkt te verlopen.
Ja, met de vele overbelaste enkelbaans pareltjes in onze regionen hebben we eigenlijk niet echt recht van spreken, maar het tempo waarop in Frankrijk drukke en gevaarlijke wegen worden uitgebouwd naar een hogere standaard ligt helaas wel erg laag. Zelfs de ooit ambitieuze plannen van de RCEA hebben daar niet veel aan veranderd.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Tja, onze enkelbaans pareltjes zijn dan weer zo overbelast dat het aantal van die stomme vrachtwagen-ongevallen, bijvoorbeeld bij inhalen over andere weghelft, wat kleiner is. Maar wat Frankrijk in deze discussie voor mij een echt problematisch land maakt, is de impact van tolheffing. Zonder meteen te willen vervallen in “Stop de kindermoord”-achtige retoriek: er vallen wel slachtoffers op dorpspassages ergens in de Charente door vrachtwagens op weg van Parijs naar Bordeaux. Voor wie er een prima A10 en zelfs een prima N10 ligt, die vrachtwagenchauffeurs (van hun baas moeten) vermijden vanwege de tolheffing. Dat is een soort perverse prikkel geworden die levens kost.
Anderszijds staat Frankrijk ook vol met bordjes "verboden voor meer dan 7,5+ ton, tenzij lokaal", zo de vrachtwagens op de tolweg duwend, dus extra kost voor de logistiek en extra kost voor de eindconsument. Het lijkt me dan meer om geld te draaien dan veiligheid an sich.
Zelfs de grootste ex-RN's hebben dat soort verboden, zoals stukken oude RN6 en RN7, die écht gemaakt zijn op vrachtwagenverkeer.
Die wegen kunnen de vrachtwagens prima aan; de dorpen waar ze doorheen gaan wellicht minder. En een onschuldig persoon die het slachtoffer wordt van zo’n vrachtwagen-gerelateerd ongeval krijg je het ook niet uitgelegd. Dus de keuze van de departementen snap ik wel. Op N-wegen zie je het minder, maar dat zal mede zijn omdat er alleen nog N-wegen liggen op corridors van nationaal belang waar geen A-weg ligt. Dus die kun je moeilijk gesloten verklaren.
Je zit hier uiteindelijk toch in precies de hoek waarom men in Spanje besloot om tolvrije A-wegen aan te leggen naast N-wegen en bestaande concessies niet te verlengen. Je wilt doorgaand verkeer (en de vrachtwagens in het bijzonder) gewoon zoveel mogelijk op snelwegen; iedere prijsprikkel die het tegendeel dreigt te bewerkstelligen moet je weghalen.
Overigens ben ik wel benieuwd of tolmijden onder vrachtwagens nu op de een of andere manier aan het toenemen is en of verboden dat dan effectief een halt toeroepen. Een A6-A7 heeft altijd meer dan genoeg vrachtverkeer gehad; ik heb toch niet het idee dat een heel significante groep daar ooit interesse heeft gehad in de enkelbaans RN. De N10 is vermoedelijk een soort kadootje dat je bijna niet kunt laten liggen -hoeveel vrachtwagens zijn er eigenlijk nog wél op het parallelle stuk A10?- maar zoals in mijn posts te lezen valt vind ik het nogal bizar dat nog ongeveer de helft van het verkeer dat opteert voor tolvrij dan dus liever opteert voor nog langer tolvrij tegen extra kilometers. Dat zit een beetje in eenzelfde hoek als van de Benelux naar Lyon rijden over Nancy-Besançon omdat het kan, en dat gebeurt volgens mij niet echt.
Ik heb vanochtend de N10 zuidwaarts gereden vanaf Poitiers tot Bordeaux.
Er zijn op het noordelijk deel nog 3 sets van kruispunten waar tussen de 2 en 3,5 kilometer een maximumsnelheid van 90 km/h geldt. De N10 is echter wel uitgebouwd als voie express op dat deel (dus met vluchtstroken).
Er stonden veel minder flitspalen dan ik had verwacht / dacht te herinneren van 9 jaar geleden. Het viel mij ook niet tegen dat de hele passage door Angoulême gewoon op 110 begrensd is. Daarmee zijn die korte stukjes 90 bij kruispunten ook het enige stuk dat geen 110 is.
Er rijdt veel vrachtverkeer op de N10, met name ten zuiden van Angoulême, zoals eerder besproken rijdt daar toch wel merkbaar meer vrachtverkeer. Tot problemen met de doorstroming leidt dit echter niet. Er geldt een inhaalverbod en op een enkeling na wordt dat nageleefd. Het autoverkeer is licht, zal bij Angoulême in de spits wel wat drukker zijn.
Ik heb ook het idee dat er minder flitspalen staan t.o.v. 6 jaar geleden en ook het zuidelijke deel is nu 2x2.
Angouleme is wel druk in mijn herinnering, maar het blijft wel 90 rijden.
Met de caravan vind ik het een ideale besparing van tol en tijd t.o.v. de A10. Dat kleine stukje 90 aan de noordkant is best acceptabel.
Alleen de aires zijn natuurlijk niet op peage niveau. Brandstof is er wel goedkoper, maar als het zo goor is als wat wij vorig jaar tegenkwamen, betaal ik liever iets meer voor de brandstof i.c.m. een schoon toilet.
Het is al een tijdje geleden dat ik er heb gereden, maar de enige aires langs de N10 die ik wel oké vond, zijn die bij Bédenac. Maar die liggen op het zuidelijke deel, en zijn maar zo'n 15-20 minuten van de grotere aires langs de A10 ten noorden van Bordeaux. En die aires langs de A10 liggen op een tolvrij deel dat nog onder de concessie van VINCI valt, dus die zijn doorgaans ruim in orde.
Van noord naar zuid maakte ik daarom vaak nog wel even een sanitaire stop bij Aire de Poitiers Jaunay-Clan langs de A10, de laatste aire voor je de N10 oprijdt.
Herkenbaar, zo’n stop vlak voordat je de expresweg oprijdt. Geldt feitelijk voor alle denkbare wissels van tolweg naar expresweg in Frankrijk. Op de N10 zelf ben ik nooit gestopt bij een aire, wel bij truckstop-achtige tenten op afritten. Berbezieux (stukje ten zuiden van Angoulême) staat me in het bijzonder bij: in de auto in stromende regen onze broodjes gegeten en toen binnen koffie gehaald. Als het erop aankomt, heb je ook nog een paar McDo’s op N10-afritten zitten voor een bak koffie terwijl het je misschien wel meer te doen is om een schoon toilet.
Maar je bent natuurlijk wel afhankelijk van openingstijden en het afslaan/oprijden is met caravan bewerkelijker. Iets dat ook geldt voor stops bij grote winkelcentra bij afritten.
Coen Tunnel schreef: wo 05 jun 2024, 13:54
...de enige aires langs de N10 die ik wel oké vond, zijn die bij Bédenac...
Toen wij er (richting zuid) waren was de afvoer verstopt, en al lang genoeg om mensen een plekje tussen de bomen te laten zoeken getuige de dotjes gebruikt papier Dat was misschien dus domme pech en een week later alweer verholpmen. Maar deze zomer probeer ik toch de N10 qua Aires te skippen.
Langs de A10 zijn de aires soms ook niet wat je verwacht.
Op de terugweg uit Spanje had ik rond Bordeaux overnacht en wilde de eerste aires langs de A10 gebruiken om te ontbijten. Sommige waren dicht en bij de ander kon je koffie en een croissantje krijgen maar ook niet meer dan dat.
Ontbijt op Franse aires is inderdaad niet echt waar ze op ingericht zijn. Vroeg in de ochtend mag je blij zijn als het restaurant open is. Duitse Raststättes zijn wat dat betreft vrij sterk ingericht op mensen die echt de hele dag onderweg zijn, net zoals Italianen tijdens hun commute nog met gemak een bak koffie drinken aan de bar van een Autogrill. De klassieke Franse aire ligt ergens onderweg tussen twee grote steden waarbij het model is dat je ergens tijdens een verplaatsing van de een naar de ander wel een pauze kunt gebruiken. De grootste aires liggen daarbij niet voor niets halverwege. Maar in dat model is ontbijt duidelijk iets wat je al wordt geacht thuis te hebben gedaan - of desnoods bij je lokale bakker ...
Vanochtend reed ik weer de N10 richting noorden, alleen het deel tussen Bordeaux en Angoulême. De hoeveelheid vrachtverkeer is echt extreem te noemen, misschien omdat dit een maandagochtend is en het dan weer los mag na het zondagrijverbod. Maar het was bijna één sliert vrachtwagens, ik heb bijna het hele stuk op de linkerrijstrook gereden. Overigens hielden bijna alle vrachtwagenchauffeurs zich wel aan het inhaalverbod. Zonder inhaalverbod zou er denk ik geen doorkomen aan zijn geweest.
Toen ik in juli over de N10 reed had die op veel stukken nieuw asfalt gekregen, reed uitstekend.
Er lijken ook minder camera's te staan (zelfs in de 90 zones bij de kruispunten en rond Angoulême, waar die nog te veranwoorden zijn stonden er bijna geen), op sommige plaatsen piepte de navigatie van de auto (uit 2021) maar stond er geen meer.
In noordelijke richting konden we de Aire de Maine-de-Boixe wel appreciëren, zeer veel bomen (en dus schaduw).
We hebben eens een village étape geprobeerd en konden Mansle wel appreciëren. Gezellig marktplein met terasjes en vlak bij de N10.
Het nodigde uit om een volgende keer eens wat langer in de streek te blijven hangen.