[E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Actuele grote projecten

Moderator: Moderatoren

IIVQ
autoweg

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door IIVQ »

Nee hoor, dat is zelfs de oudste tramlijn van allemaal. Die is continue in gebruik geweest, alleen reden er van 1989 tot 2013 (uit m'n hoofd) alleen diensttrams van/naar de stalling in Jumet.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Een autosnelwegboortunnel kost spijtig genoeg teveel.
Anders zou ik dat wel laten willen realiseren zodat de natuur onaangetast blijft.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Om vanaf de E420 naar de R3-oost te komen is geen echt goede route voorhanden, de directe aansluiting op de R3 is onvolledig.

Dus navigatiesystemen leiden je via een lokale weg aan de rand van Charleroi. Dit is meer een soort woonstraat, heeft drempels, stukjes 30 km/h en krappe rotondes. En heel veel verkeer. Het is verboden voor verkeer van meer dan 5 ton.

Ze zouden er toch eens werk van moeten maken om de E420 richting de R3 aan te leggen via een nieuw snelwegtracé. De E420 is duidelijk ontdekt als transitroute. Ik reed er vrij vroeg dus diverse truckers waren nog aan de nachtrust - op de vluchtstrook of pechhavens van de Franse N51 en de Aire de Woinic van de A34 stond ook weer ramvol. Duidelijk een teken dat hier meer doorgaand verkeer op zit.

Waze laat verkeer Reims - Brussel ook via deze verbindingsweg gaan. Ik ging uiteindelijk richting Liège / Maastricht.

Afbeelding
keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer »

Chris schreef: di 18 jun 2024, 15:03 Dus navigatiesystemen leiden je via een lokale weg aan de rand van Charleroi. Dit is meer een soort woonstraat, heeft drempels, stukjes 30 km/h en krappe rotondes. En heel veel verkeer. Het is verboden voor verkeer van meer dan 5 ton.
Ook leuk als er een ambulance doorheen moet: https://www.google.com/maps/@50.3804053 ... &entry=ttu
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Lekker onoverzichtelijke situatie bij die rotonde @keokiracer. Geen wonder dat er een verkeersspiegel hangt.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Zulke files nodigen dan ergens uit tot de route dwars door de stad, in ieder geval op weg naar Brussel. Maar die is bijvoorbeeld nu toch tien minuten langzamer, Kun je beter deze moeilijke passage hebben.

Toen het Trident-project een paar jaar terug in de ijskast van de Waalse politiek ging, heb ik al voorspeld dat de wal vanzelf het schip wel zou keren en dat lokale druk zal ontstaan om de aansluiting N5/R3 beter te regelen zodra de N5 populairder wordt als doorgaande route en leefomgevingen last beginnen te krijgen van het transitverkeer. Dan gaan mooie Ecolo-principes overboord en kiest iedereen toch voor een prettiger leefomgevingen en niet die permanente file. Dat moment lijkt nu. Het jammere van dit element in de varkenscyclus is dat we vanaf hier nog wel zeker tien jaar zullen moeten wachten totdat er een oplossing beschikbaar is voor het verkeer.
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Er is al een uitgewerkt plan, de zogeheten "trident" (drietand). Dat is, zoals de meeste weguitbreidingsplannen, door de huidige Waalse PS-regering stilgelegd maar ik kan mij voorstellen dat een nieuwe regering waarin MR een rol speelt deze plannen meer prio krijgen.
Probleem van de Trident is dat het ziekenhuis GHdC-IMTR in de weg ligt, en dat pas weg kan als het nieuwe GHdC bij Gilly af is - naar schatting in 2027 of 28.

Maar eigenlijk zou je de westelijke tak ook willen uitbouwen, i.c.m. het ontbrekende deel Nijvel (E19)-Gouy-lez-Piéton (Noordwestelijk einde R3), voor een rechtstreeksere route vanuit Brussel.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

waldo79 schreef: di 18 jun 2024, 15:35 Lekker onoverzichtelijke situatie bij die rotonde @keokiracer. Geen wonder dat er een verkeersspiegel hangt.
Toen ik daar langs kwam was het één rij auto's rechtdoor en van rechts kon er niemand de rotonde oprijden, daar stond een aardige rij.

Die weg is overigens bar slecht, schots en scheef liggende betonplaten en amateuristisch uitgevoerde asfaltreparaties.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ De minister hield dit voorjaar nog vol dat er echt niets aan de hand is met de doorstroming bij Charleroi. Haalt de TomTom traffic index bij en zegt dat Charleroi doorrijdt als een zonnetje (bron). Nu zou ik van een Ecolo-minister in een rood-groene regering niet veel anders verwachten, en het probleem is natuurlijk ook veel te lokaal om ook maar enige invloed te hebben op zo'n TomTom index. Maar heeft MR of hebben andere Waalse partijen een punt gemaakt van de N5/Trident/een alternatief in de laatste verkiezingen? Anders ben je nu feitelijk momentum kwijt tot aan de volgende verkiezingen.
Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

^^ Onbegrijpelijk, zo'n minister, maar ja.

Terwijl als je om te beginnen zou kiezen voor de aanleg van een verbinding in het verlengde van de A503 met de N5 (feitelijk de westelijke tand van de trident-oplossing), dan was je denk ik al een heel eind:

• Geen doorgaand verkeer meer door de buitenwijken van Charleroi, maar om de stad heen.
• Relatief lage kosten, omdat je geen knooppunt met de R3 hoeft te bouwen.
• Verbindingen in alle gewenste richtingen

En zo'n verbinding zou krap 5 km lang hoeven te zijn.
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Tsja. Het is ook een rare reactie van Ecolo. Het is prima om tegen de uitbouw van snelwegen en/of meer wegverkeer re zijn, maar leg dan niet een snelweg aan waardoor de route naar een niet onaanzienlijke punt van Frankrijk een stuk sneller wordt dan de alternatieven over Luxemburg (of Longwy, hetzelfde verhaal, maar dan niet door woonwijken) of over Mons.

De N5 ligt er nu eenmaal met vrijwel-autowegstatus, dat er dan enorme verkeersdruk komt op het ontbrekende stuk had iedereen je kunnen vertellen. Dit is gewoon een probleem negeren en hopen dat het weggaat.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Chris schreef: di 18 jun 2024, 16:06
waldo79 schreef: di 18 jun 2024, 15:35 Lekker onoverzichtelijke situatie bij die rotonde @keokiracer. Geen wonder dat er een verkeersspiegel hangt.
...
Die weg is overigens bar slecht, schots en scheef liggende betonplaten en amateuristisch uitgevoerde asfaltreparaties.
Mij hoor je in Europa niet meer zo gauw klagen over dit soort wegdek. In grote delen van Centraal-Azië was Wallonië of Italië mijn referentiekader. Soms was het beter, veelal gelijk of slechter.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

IIVQ schreef: di 18 jun 2024, 16:46Het is ook een rare reactie van Ecolo. Het is prima om tegen de uitbouw van snelwegen en/of meer wegverkeer re zijn, maar leg dan niet een snelweg aan waardoor de route naar een niet onaanzienlijke punt van Frankrijk een stuk sneller wordt dan de alternatieven over Luxemburg (of Longwy, hetzelfde verhaal, maar dan niet door woonwijken) of over Mons.
Het is een nogal typisch antwoord als je de N5-problemen onbesproken laat en in plaats daarvan vol ingaat op de lage score van Charleroi in de TomTom-index. En dat dan met een soort flair van "waar heb je het over?" terwijl je het gemaakte punt vol onbeantwoord laat. Ecolo heeft van 2014-2019 in de Waalse oppositie gezeten, dus kan vermoedelijk wel zijn handen afhalen van het ontstaan van de N5-problemen door de uitbouw van de route verder zuidelijk. Maar dat geldt natuurlijk alweer veel minder voor die partijen met wie Ecolo regeringsverantwoordelijkheid deelt, en dat maakt dit antwoord inderdaad nogal bizar.

Anyway, Ecolo is tijdens de laatste Waalse verkiezingen ook weer flink kleiner geworden, dus er zal wel weer een toontje lager gezongen gaan worden. Maar als gezegd: lijkt me wenselijk dat hier wel zo langzaam aan wat politiek momentum gaat ontstaan, want anders zit je weer stil tot de volgende verkiezingen.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

En de budgetten zijn structureel krap in Wallonië. Dit kan een project danig in de weg zitten.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

IIVQ schreef: di 18 jun 2024, 15:41 Dat is, zoals de meeste weguitbreidingsplannen, door de huidige Waalse PS-regering stilgelegd maar ik kan mij voorstellen dat een nieuwe regering waarin MR een rol speelt deze plannen meer prio krijgen.
Zowel Ecolo alsook PS hebben verloren dus die gaan er niet meer in zitten.
Pino schreef: di 18 jun 2024, 16:23 Maar heeft MR of hebben andere Waalse partijen een punt gemaakt van de N5/Trident/een alternatief in de laatste verkiezingen? Anders ben je nu feitelijk momentum kwijt tot aan de volgende verkiezingen.
Bij hun verkiezingsprogramma staat dat ontbrekende schakels alsnog moeten worden aangelegd, dan werd de N54 tussen Erquelinnes en Anderlues genoemd:
MR schreef:2.4.3. IN HET OPENBAAR BELEID WORDT BETER REKENING GEHOUDEN MET HET PLATTELAND
Voor de MR zijn plattelandsontwikkeling en economische ontwikkeling met elkaar verbonden. Op het gebied van mobiliteit zal de MR er dus voor zorgen dat het federale en regionale beleid rekening houdt met plattelandsgebieden, die weinig profiteren van het openbaar vervoer. Wij stellen voor om snelle buslijnen uit te breiden vanuit gemeenten waar geen spoorlijn doorkruist wordt, naar de dichtstbijzijnde werkgelegenheidscentra en IC-IR-stations. We moeten ook rekening houden met het platteland in mobiliteits- en infrastructuurplannen door plattelandsgebieden tot een prioriteit te maken en te voorkomen dat projecten (zoals de RN54) jarenlang worden uitgesteld voordat ze worden opgegeven, waardoor bepaalde plattelandsgebieden worden geïsoleerd.
Programma; pagina 48: https://www.mr.be/wp-content/uploads/20 ... 2024-2.pdf.
Laatst gewijzigd door Joshua op di 18 jun 2024, 18:45, 3 keer totaal gewijzigd.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Mooie woorden, laat het bestuur maar prioriteiten stellen welke wegen worden aangelegd.
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

Aantal jaar geleden via dit geitenpaadje gereden. Ik dacht toen dat het kwam doordat er iets afgesloten was.
De N5 is een prima route, behoudens de eerste paar kilometer. De komende jaren gaat deze weg alleen maar aan populariteit winnen als deze meer en meer ontdekt wordt door het transit verkeer.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Tussen Couvin en Fraire zit nog wel echt slecht beton, waar je eigenlijk niet 120 wil rijden omdat het zo oncomfortabel is.

Ze zijn net ten noorden van Couvin wel werkzaamheden aan het uitvoeren aan de rijbaan richting noorden, maar dit is maar een kort stuk. Er is een 2-0 systeem en 50 km/h.

Qua tankstations heb je er een aantal net ten zuiden van Charleroi, maar daarna is er niks meer langs de route tot aan de A34 Aire des Ardennes, die 100 kilometer verderop zit. Ik denk dat er wel markt is voor een aire ergens op dat stuk.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Autostrada schreef: di 18 jun 2024, 19:34 De komende jaren gaat deze weg alleen maar aan populariteit winnen als deze meer en meer ontdekt wordt door het transit verkeer.
Zeker en vast, het gaat de Caroloregio zijn economie zelf fors vele malen verbeteren en die van Wallonië zelf ook natuurlijk.
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

^^ Vorig jaar op weg naar Andalusië (geen geintje) deze weg voor het laatst gepakt. Het wegdek vond ik reuze meevallen; eigenlijk niet eens noemenswaardig slecht. Ik reed wel met een (volgeladen) SUV.
Ik heb getankt op de rotonde met de N574 (Q8), vanaf daar redde ik het in één ruk naar Aire du Jardin des Arbres (A77). Die laatste is overigens een heerlijke stop, zeker met kleine kinderen. Je hebt daar speeltoestellen en alle ruimte voor een potje voetbal.
Het klopt dat je na die Q8 bar weinig tegenkomt - het is ook wel de charme van die route (het schiet lekker op als je door het niets rijdt)
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Autostrada schreef: di 18 jun 2024, 20:05 Het wegdek vond ik reuze meevallen; eigenlijk niet eens noemenswaardig slecht.
Bijzondere beleving. Er zit een stuk van iets van 15 kilometer dat bestaat uit gebroken betonplaten, slecht opgevulde asfaltreparaties en de fameuze bordjes 'route degradée' (die je vroeger op de E25 ook veel zag). Ik denk wel de slechtste E-weg van België op dit moment.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ daartegenover is het stuk tussen Couvin en de Franse grens gewoon helemaal prima. Dat deel zou trouwens zo een A-nummer kunnen krijgen, volgens mij volledig autosnelweg-profiel.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

^^
Ja de A5.
Toen dat het eerste stuk daarvan opende werd die als autosnelweg aangeduid, maar na de openstelling van het tweede stuk is dat hele traject naar een autoweg gedegradeerd. Ook opmerkelijk om te vermelden: aan de Franse zijde eindigt de A304 niet tot op de grens maar die gaat daar net voor nog over in de N51.
Laatst gewijzigd door Joshua op di 18 jun 2024, 21:19, 2 keer totaal gewijzigd.
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Joshua uit het MR-programma schreef: di 18 jun 2024, 17:57 en te voorkomen dat projecten (zoals de RN54) jarenlang worden uitgesteld voordat ze worden opgegeven, waardoor bepaalde plattelandsgebieden worden geïsoleerd.
Of die A54 nou zo'n missing link is...
Het haalt misschien 10mn van de route via de N90/N55 of N53 af. Maar voor doorgaand verkeer naar St. Quentin is de E19 nu al dusdanig veek sneller en in het tussenliggende gebied liggen geen plaatsen van betekenis.

Bouw dan de westelijke tak van de trident eerst (Al ben je dan welhaast verplicht de tak Nijvel-Gouy-Lez-Pièton ook aan te leggen om te voorkomem dat de E420 tussen de Dorsale via R9 naar de R3 volloopt. Tot mijn verbazing is die route maar 2mn sneller dan via de N59 tussen Seneffe en Chapelle-lez-Herlaiemont, dus wellicht is met daar wat verbeteringen en juist wat verkeersremmende maatregelen op de A54/R9/A502.
De oostelijke tak zal m.i. minder gebruikt worden en kan later wel eens aangelegd worden.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De oostelijke tak is korter naar de A54 richting Brussel. En richting Namur, al is dat belang wellicht secundair. Maar in deze tijd van navigatiesystemen kunnen kleine verschillen soms wel bepalend zijn voor de verkeersstromen, zie ook al dat verkeer op die lokale weg in Loverval.

Een westelijke tak kan wel interessant zijn als ze ook de R3 zouden verlengen naar het knooppunt Arquennes. Volgens mij bedoelen we daar hetzelfde met 'de tak Nijvel-Gouy-Lez-Pièton'.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

IIVQ schreef: di 18 jun 2024, 20:53 Of die A54 nou zo'n missing link is...
Ja dat dacht ik zelf in mijn eigen ook al. Maar aangezien dat met haakjes staat lijkt me dat er dan alsnog wel kans is op dat soort dingen.
IIVQ schreef: di 18 jun 2024, 20:53 Bouw dan de westelijke tak van de trident eerst (Al ben je dan welhaast verplicht de tak Nijvel-Gouy-Lez-Pièton ook aan te leggen om te voorkomem dat de E420 tussen de Dorsale via R9 naar de R3 volloopt. Tot mijn verbazing is die route maar 2mn sneller dan via de N59 tussen Seneffe en Chapelle-lez-Herlaiemont, dus wellicht is met daar wat verbeteringen en juist wat verkeersremmende maatregelen op de A54/R9/A502.
De oostelijke tak zal m.i. minder gebruikt worden en kan later wel eens aangelegd worden.
Chris schreef: di 18 jun 2024, 20:59 Een westelijke tak kan wel interessant zijn als ze ook de R3 zouden verlengen naar het knooppunt Arquennes. Volgens mij bedoelen we daar hetzelfde met 'de tak Nijvel-Gouy-Lez-Pièton'.
Dat knooppunt Arquennes ziet er dan ook zo uit alsof daar tussen de rijrichtingen een route moest komen. Raar want dat lijkt dan alsof men 2 verbindingen wou realiseren.
Laatst gewijzigd door Joshua op di 18 jun 2024, 21:22, 2 keer totaal gewijzigd.
JanVerhoeven
verkeersader

Bericht door JanVerhoeven »

^^ dat staat ook op diens Wegenwiki-pagina beschreven.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

De N54 is volgens mij nogal een symbooldossier, een duidelijk zichtbare missing link in het landschap die al veertig jaar wordt uitgesteld. Na de Nederlandse ervaring met de A4 Midden-Delfland snap ik wat voor soort dynamieken dat op kan leveren. Dus niet verbaasd dat dat terug blijft komen, terwijl het voor N5-verkeer toch relatief makkelijk is om te zeggen “er ligt toch een weg; wat zeik je nou?” Maar goed, het is óók veel N5-vrachtverkeer in je directe leefomgeving tegenover weinig mensen die écht last hebben van dat gat in de N54.

Terug naar de N5: doordat er voor de westelijke tak een volledig knooppunt klaar ligt, zou ik denken dat dat makkelijker is om neer te leggen. En als dat twee kilometer extra oplevert naar de A54-noord (via de R3, via de R9 zal dat niet zo spelen), dan is dat maar zo. Met de huidige staat van de N5 en de aansluiting bij Châtelet zie ik geen sluipverkeer daarheen gaan. Een tweede Trident-tak zou dan vooral bonus zijn. Maar goed, dit alles wel op de aanname dat die westtak makkelijker is. Ik zie in het verlengde van de A503 niet direct sporen in het landschap van ruimtereservering.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Pino schreef: di 18 jun 2024, 21:46 “er ligt toch een weg; wat zeik je nou?”
Ik hoop dat dit niet hun gedachtengang zou zijn want dan zouden we misschien terug byebye "trident" moeten zeggen.
Pino schreef: di 18 jun 2024, 21:46 (via de R3, via de R9 zal dat niet zo spelen)
Ja dat is waar maar sommigen willen de R3 niet (zogezegd) belasten met dat verkeer terwijl het mogelijk is.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Tja, met oosttak belast je de R3 minder. Maar als hij moeilijker aan te leggen is dan de A503 verlengen op west, is het ook kiezen tussen twee kwaden. Mogen ze van mij allemaal zelf weten, maar stil zitten lijkt me geen optie.

Bedoel je trouwens niet dat ze de R9 niet willen belasten met dat verkeer? Daar kom ik namelijk wel bij. En met een westtak moet je mogelijk wel wat meer je best doen om transitverkeer naar de R3 te krijgen.