Øresund brug

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Mwise2012
woonerf

Øresund brug

Bericht door Mwise2012 »

Hoi,
Ik ga binnenkort naar Zweden en ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de øresund brug want ik rijd via de drie bruggen richting Karlskrona. Kan iemand mij er misschien wat meer over vertellen? (Ik weet dat ik het ook gewoon kan opzoeken op google of wegenwiki maar ik ben benieuwd wat de forumgebruikers er van weten)

Bedankt!
Autisme of AS(S) is geen stoornis!!
waldo79
4x3 autosnelweg

Re: Øresund brug

Bericht door waldo79 »

Wat wil je erover weten. Het zijn 3 bruggen over grote wateren die (ei)landen van elkaar scheiden.
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

Wellicht handig:

Als je via Puttgarden reist (ferry van Scandlines), kan je gelijk ook een combiticket kopen voor de tolbrug. Deze combi is goedkoper dan deze 2 loskopen EN je mag de videolaan van de tolbrug gebruiken (max 30 km/h)
Mwise2012
woonerf

Bericht door Mwise2012 »

Ik ga eerst naar slagelse in Denemarken met de auto en daar tussen gaan we met de auto richting Karlskrona, växjö en daarna gaan we weer terug naar slagelse
Mwise2012
woonerf

Bericht door Mwise2012 »

Dus Ik ga over 2 tolbruggen en 4 retour
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Als je via de bruggenroute door Denemarken naar Zweden gaat, kom je drie grote bruggen tegen. De Nieuwe Kleine Beltbrug (Den Nye Lillebæltsbro), de Grote Beltbrug (Storebæltsbroen) en de Sontbrug (Øresundsbron). De Kleine Beltbrug is tolvrij, maar bij die andere twee bruggen moet je wel flink tol betalen.

Voor zover ik weet zou je dat in ieder geval voor de Grote Beltbrug met een transponder kunnen doen, maar dan moet je die weer aanvragen etc. Je kunt echter ook met creditcard en ik neem aan ook bankpas betalen. Bij deze brug is er in ieder geval geen (voor Nederlandse kentekens werkend) systeem voor kentekenherkenning. De kosten per rit zijn momenteel DKK 275 (€ 37). Zie hier voor meer informatie.

Bij de Sontbrug kan je ook met creditcard/bankpas betalen, maar je kunt ook een jaarabonnement afnemen waarmee je 60% of meer korting krijgt per rit en waarbij wel gebruik gemaakt wordt van kentekenherkenning (en je dus zonder stoppen door kunt rijden). De kosten van het jaarabonnement zijn lager dan de korting die je krijgt en dit is dus altijd voordeliger dan wanneer je twee keer de volle mep betaalt. Terug in Nederland kan je het jaarabonnement gelijk weer opzeggen (zodat je niet een jaar later automatisch opnieuw voor een jaarabonnement moet betalen). Om een jaarabonnement te kunnen afsluiten moet je eerst een account aanmaken op oresundsbron.com. Heb je eenmaal een account dat kan je daar via ØresundGO het jaarabonnement afsluiten. Dit kost DKK 359 (€ 48) en per rit betaal je dan DKK 175 (€ 23) in plaats van DKK 505 (€ 68) en dus bespaar je circa € 90 op een retour. Zie hier de prijzen.
Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs »

Ik heb een paar jaar in Malmö gewoond en vaak de brug genomen. Altijd mooi om overheen te gaan. Wel duur, maar als je geld wilt besparen kun je beter sowieso niet naar Scandinavie op vakantie gaan. ;-)

Naast Karlskrona e.o. vond ik Kalmar en Oland ook mooi.
Tip: Växjö spreek je uit als "Wek-geu"
Mwise2012
woonerf

Bericht door Mwise2012 »

^^ wow ik dacht zoiets als veks-jeu of zo maar ik denk dat wij gewoon met bankpas of creditcard aan het poortje betalen.
Nog een weetje: je kan wèl met kenteken betalen via øresund pay, dus niet via BroBizz, je moet eigenlijk hetzelfde doen als wat Rein zei: Een account maken, maar dan teken je een online contract bij øresund pay en dan rijd je door het bizz-poortje en dan krijg je de rekening later toegestuurd. (Het contract is geldig bij bijna alle tolpoortjes in Scandinavië)
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

^^ :? ik dacht dat ik het al redelijk duidelijk had uitgelegd, maar óf het was toch minder duidelijk dan ik dacht óf je hebt het niet gelezen,

Ik weet niet in hoeverre ØresundGO ook bij andere tolpoorten werkt, maar in ieder geval niet bij de Grote Beltbrug.

Overigens krijg je niks thuisgestuurd, ze halen het gewoon van je creditcard af.
Mwise2012
woonerf

Bericht door Mwise2012 »

Oh ja, sorry dat was een foutje het word inderdaad van je creditcard afgeschreven.
Gelukkig maar dat wij toch hebben gekozen om gewoon bij het poortje te betalen want we twijfelden!
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Ieder zijn ding, ik vond met een paar minuten werk een paar tientjes verdienen eigenlijk best lekker. :yes:
Mwise2012
woonerf

Bericht door Mwise2012 »

Huh? Die begrijp ik niet
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

^^
Om een jaarabonnement te kunnen afsluiten moet je eerst een account aanmaken op oresundsbron.com. Heb je eenmaal een account dat kan je daar via ØresundGO het jaarabonnement afsluiten. Dit kost DKK 359 (€ 48) en per rit betaal je dan DKK 175 (€ 23) in plaats van DKK 505 (€ 68) en dus bespaar je circa € 90 op een retour. Zie hier de prijzen.

Optie A: Abonnement + 2 keer rit met korting = 48 + 2 x 23 = 94 euro

Optie B: Twee keer rit zonder korting = 2 x 68 =  136 euro

Jullie prefereren blijkbaar optie B en ik prefereer optie A.

42 euro besparen door even een account aan te maken en dat abonnement af te sluiten vind ik snel verdient. Overigens heb ik het abonnement een week na thuiskomst weer opgezegd en kreeg ik een paar dagen later nog € 26 teruggestort. Ik heb geen idee waarom, maar uiteindelijk kostte optie A me per saldo dus in totaal € 68 (en dat is exact de helft van de totale kosten van optie B). :puntmuts:
Laatst gewijzigd door Rein op di 25 jun 2024, 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik ben benieuwd hoe lang die loophole nog bestaat. Weinig toeristen zullen dit überhaupt uitzoeken, maar voorheen was dit onpraktisch omdat je een fysieke transponder moest aanschaffen en later weer terugsturen.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Ik denk dat loophole niet het goede woord is, omdat dat de indruk wekt dat er ergens een achterdeurtje is waardoor je 'stiekem' korting kan behalen. Men geeft echter op de website een vrij duidelijk overzicht van prijzen waardoor je vrij makkelijk kan vaststellen dat al bij een enkele retourrit het voordeliger is om 'even' een abonnement af te sluiten. En iedere toerist die even wat voorwerk doet voor hij op vakantie gaat, zal vrij snel bij deze informatie komen.

Men schrijft het er ook letterlijk bij:
oresundsbron.com schreef:With the ØresundGO discount agreement, you get the lowest price on the bridge toll and save the annual fee already on the first return journey.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

En direct opzeggen zal maar een minimaal aantal gebruikers doen. Over het algemeen is het lucratief om dit veelgebruikers abonnement af te sluiten en de tolmaatschappij pakt toch de meeste winst op degene die met creditcard betaalt.
mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg »

Heb even de proef op de som genomen (wat ik al niet over heb voor het forum...) en mijn abo gisteren opgezegd. Ik had vooruitbetaald tot september. Vandaag stond - naar rato - het vooruitbetaalde deel weer op mijn rekening. Ik was toch al van plan om het op te zeggen, maar ik ging er eigenlijk vanuit dat ik non-refundable een jaar vooruit had betaald, maar dat blijkt dus niet het geval te zijn.

Als ik nu in mijn Öresundpay account kijk, zijn mijn beide bizzes nog steeds actief + het kortingsabo voor de Grote Beltbrug. Dus ik laat dit maar lekker zo lopen, handig om een Autopass geschikte badge te hebben voor Denemarken + Noorwegen en als ik de Öresundbrug weer eens neem sluit ik wel weer een abo af.
Mwise2012
woonerf

Bericht door Mwise2012 »

Hoe zijn de Denen en Zweden eigenlijk op het idee gekomen om de brug te bouwen?
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Hier staat het een en ander over de historie van de verbinding: https://www.wegenwiki.nl/%C3%98resundbrug
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Mwise2012
woonerf

Bericht door Mwise2012 »

Best wel bijzonder! Hoe duur zal het wel niet zijn geweest?
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

^^ Artikel gelezen?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge