[A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

paolie
expressweg

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door paolie »

^^ ik heb zowel in de Hoofddorppleinbuurt als op het Surinameplein gewoond en helaas destijds vaak genoeg gezien welke gevolgen beperkingen op de A10 zuid of de A10 west hadden op het onderliggend stedelijk wegennet. En ik kan je verzekeren dat die effecten niet prettig waren voor de leefbaarheid van de bewoners…
JanVerhoeven
verkeersader

Bericht door JanVerhoeven »

^^ dat bestrijdt toch ook niemand :s alleen de suggestie wordt gedaan, en dan moet je even verder filosoferen van een weekendafsluiting of een reeks calamiteiten tegelijk, is om de A10 te schrappen en dat de A9 en A5 de 'ring' worden. Dan krijg je ook niet meer dat men over de huidige route een sluipweg probeert te vinden.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Dan krijg je Antwerpen scenario’s qua files, zo niet nog erger. Het is niet zo dat de hoeveelheid verkeer opeens ‘weg’ is als er een weg wordt weggehaald.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

JanVerhoeven schreef: za 29 jun 2024, 17:07 ^^ dat bestrijdt toch ook niemand :s alleen de suggestie wordt gedaan, en dan moet je even verder filosoferen van een weekendafsluiting of een reeks calamiteiten tegelijk, is om de A10 te schrappen en dat de A9 en A5 de 'ring' worden. Dan krijg je ook niet meer dat men over de huidige route een sluipweg probeert te vinden.
Je onderschat volledig de hoeveelheid lokaal verkeer dat hier rijdt en helemaal niks heeft aan de A9 of A5. Dat lokale verkeer heeft geen andere keuze dan het onderliggend stedelijk wegennet.
Attietattie
2x5 autosnelweg

Bericht door Attietattie »

Rein schreef: za 29 jun 2024, 17:10Het is niet zo dat de hoeveelheid verkeer opeens ‘weg’ is als er een weg wordt weggehaald.
Ik wás ook in die veronderstelling. Toch zijn er recentelijk meerdere projecten geweest die het tegendeel hebben bewezen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
ben28
polderweggetje

Bericht door ben28 »

Op de A10 links thv het oude ING gebouw is dit weekend de spitsstrook verwijderd. Het hele stuk vanaf de A4 is daar nu :A1-90:, maar wat mij op viel is dat de rijstroken extreem smal zijn geworden omdat ruimte nodig is voor de bouwwegen. Ik ben benieuwd of dit tot veel ongelukken gaat leiden.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Niet alleen de spitsstrook is weg, maar er is nu één uitvoegstrook minder richting s108 waardoor het gelijk opstroopt richting s108 en het direct terugslaat richting A4 en A10 west. Dit gaat nog veel ellende geven wanneer de vakantietijd voorbij is.
A2Racer
stadsweg

Bericht door A2Racer »

:A1-90: vanaf knooppunt de nieuwe meer (0.9)

Afbeelding

Bij afrit s108 heb je nu een divergerende taper.

Afbeelding
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

A2Racer schreef: wo 03 jul 2024, 13:08 :A1-90: vanaf knooppunt de nieuwe meer (0.9)
De spitsstrook op het laatste stukje A4 is vervangen door een reguliere rijstrook zo te zien.
A2Racer schreef: wo 03 jul 2024, 13:08 Bij afrit s108 heb je nu een divergerende taper.
Met zeer beperkte toegevoegde waarde ten opzichte van een volle tweede rijstrook gedurende een kilometer of zo.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Rein schreef: wo 03 jul 2024, 13:19 De spitsstrook op het laatste stukje A4 is vervangen door een reguliere rijstrook zo te zien.
En dat geldt ook voor de spitsstrook op de A10 zelf, tussen afrit 8 en knooppunt Amstel.
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Meen je dat nou? Ik heb er deze week al verschillende keren gereden, maar dit nog niet in de gaten gehad. Vind ik best knap van mijzelf, want gewoonlijk valt elke verandering mij gelijk op. Kan er dit keer aan liggen dat ik daar eigenlijk altijd op de linkerrijstrook rij :rofl2:
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

^^ Er is inderdaad niet zo veel veranderd, alleen een beetje verf aan de rechterkant van de rijbaan.
En de kantelwalsborden draaien niet meer. :)
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Attietattie
2x5 autosnelweg

Bericht door Attietattie »

Zou dat dan één van de langste stukken snelweg zonder vluchtstrook (niet zijnde spitsstrook) zijn?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

^^ Misschien dat de Roertunnel nog iets langer is? (Heb het niet gecheckt.)
--Harry.
ben28
polderweggetje

Bericht door ben28 »

Rein schreef: do 04 jul 2024, 20:47 Meen je dat nou? Ik heb er deze week al verschillende keren gereden, maar dit nog niet in de gaten gehad. Vind ik best knap van mijzelf, want gewoonlijk valt elke verandering mij gelijk op. Kan er dit keer aan liggen dat ik daar eigenlijk altijd op de linkerrijstrook rij :rofl2:
Alle rijstroken zijn volgens mij versmald op dat :A1-90: stuk, maar de linker voelt wat ruimer aan :lol:
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

Blijkbaar is afgelopen weekeinde bij hijswerkzaamheden bij station Amsterdam-Zuid de snelweg tot 15 cm verzakt. Deze gaat de komende nacht opnieuw dicht voor herstel.
Op 15 juli 2024 vanaf 20.30 uur is de A10 Zuid richting Schiphol/Rotterdam afgesloten vanwege een spoedreparatie. Het verkeer wordt omgeleid via de A2 en A9. Door werkzaamheden in het weekend is er schade aan de snelweg bij station Amsterdam Zuid.

Vanaf vrijdagavond 12 juli is er gewerkt aan de vernieuwing van station Amsterdam Zuid. Hiervoor was het nodig om zwaar materieel op de A10 te zetten. De A10 Zuid was daarom het hele weekend afgesloten. Vanzelfsprekend is vooraf onderzocht of de weg de enorme kranen zou kunnen dragen. Daaruit kwamen geen risico’s naar voren. Na verwijdering van het materieel bleek de weg toch zo’n 15 centimeter te zijn verzakt, op de plek waar een kraan had gestaan om palen te draaien en damwanden uit de grond te trekken. Er is schade op drie rijstroken. Voor de reparatie moeten alle vier de rijstroken dicht.
:arrow: https://zuidas.nl/blog/2024/07/15/15-ju ... reparatie/
PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber »

^^ De ondergrond moet daar wel bar slecht zijn want zo te zien op de foto stond de kraan van Sarens op grote "sloffen" afgestempeld. En dat men het verzakken pas merkte bij het inpakken van de kraan lijkt mij heel erg stug. Als machinist houdt je continue de boel in de gaten dus ook wat de stempelplaten doen. Sowieso moet je de afstempeling corrigeren als de boel zoveel verzakt.

De stempeldrukken kunnen inderdaad erg hoog zijn.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

Bouwcombinatie Van Hattum en Blankevoort wint aanbesteding bouw tunnel Zuidasdok.
:arrow: https://zuidas.nl/blog/2024/07/23/bouwc ... zuidasdok/
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje »

Zuidasdok gunt twee contracten: één contract voor het ontwerpen van de noordelijke en zuidelijke tunnel en één contract voor het realiseren van de tunnel. De realisatie van de noordelijke en zuidelijke tunnel wordt in één keer gegund maar vooralsnog in delen opgedragen. Beide contracten worden aan dezelfde bouwcombinatie gegund.
Betekent dit dat de opdrachtgever nog kan afzien van het opdragen van de realisatie van de tweede tunnel?
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Dat lijkt mij wel, want er is een maand geleden bewust voor gekozen voorlopig alleen de zuidelijke tunnel aan te leggen.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

^^ bij het niet opdragen van de noordelijke tunnel zal er wel een afkoopsom betaald moeten worden?
Dan krijg je weer het spel kosten afkoopsom versus de kosten van (door)bouwen etc..
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 »

Afbeelding
Vanaf de A4. Een vast rijstrokenbord. Kantelwalsbord is weg, mast staat er nog wel.
Spoor van de doorgetrokken streep die hier begon is nog zichtbaar schuin over de rijstrook.

Afbeelding
Bij de aansluiting S108. Ook hier nog sporen zichtbaar van oude markering.

Afbeelding
Slingerpijlenbord

Afbeelding

Afbeelding
Hier staat de bermkantelwals er nog na de taperuitvoeger. Portaalbord nu permanent in open stand.

Afbeelding
Knooppunt Amstel
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

^^ het leek mij wel wat duidelijker (gisteravond). Minder hectisch en geen afkruising verderop waar mensen zenuwachtig van kunnen worden.

Vorig weekend hebben ze trouwens een metrodek bij Station-Zuid verplaatst / ingeschoven.
(..)Maandag is een massieve betonnen plaat van één miljoen kilo geplaatst op station Amsterdam Zuid, terwijl het gewone treinverkeer doorging. De 100 bij 4 meter grote plaat werd in zes uur tijd over speciaal aangelegde schuifbanen geschoven, met behulp van een glijpasta. Deze constructie vormt de basis voor de metrosporen, die later deze week verder zullen zakken naar hun definitieve positie. Vanaf 26 augustus hervatten de metro's hun routes over dit nieuwe dek.(..)

https://www.headliner.nl/item/metrodek- ... efdb-39649
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje »

Opnieuw schade aan de A10 door werkzaamheden:
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/340876/o ... kzaamheden
Kaasdrager
woonerf

Bericht door Kaasdrager »

boe! schreef: di 23 jul 2024, 18:19
Bouwcombinatie Van Hattum en Blankevoort wint aanbesteding bouw tunnel Zuidasdok.
:arrow: https://zuidas.nl/blog/2024/07/23/bouwc ... zuidasdok/
900 miljoen, dat is bijna net zo hoog als de volledige originele aanbesteding (990).
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

Het werk aan de Brittenpassage (de nieuwe tunnel onder de A10 en station Amsterdam-Zuid) gaat onverminderd door. Werkzaamheden die vanaf de snelweg nauwelijks zichtbaar zijn. In onderstaand artikel een update van de werkzaamheden incl. diverse foto's.

:arrow: https://zuidas.nl/blog/2024/09/27/bouwe ... inperrons/
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Ik fietste vandaag rond 12:00 langs de N522 door Ouderkerk a/d Amstel, daar stond het verkeer richting Amstelveen vast tot ongeveer de Esso (vlak voor de A2), (en de brug was niet net open geweest). Gister reed ik rond dezelfde tijd over het fietsviaduct Meibergdreef over de A2+A9 en ook daar was het langzaamrijdend tot stilstaand verkeer op de rijbaan A9 richting Amstelveen. Opvallend voor relatief kleine werkzaamheden aan de A10, waarbij dit niet de logische omrijroute is voor deze werkzaamheden (verbindingsbaan A10 Zuid->A10 West)...
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

^^ Doordat de A10 zuid dicht was, stond er op de A9 een stevige file. Wellicht geven Waze etc dan aan dat via de N522 sneller is om bij Amstelveen en verder te komen. Of mensen worden bij KP Amstel richting A2 geleid, zien in de verte de file richting A9 opdoemen en denken slim te zijn door de N522 te nemen.
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

De reconstructie van knooppunt Amstel staat sinds gisteren op Tenderned.
:arrow: https://www.tenderned.nl/aankondigingen ... cht/356475
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ Hoe gaat dat nieuwe :KP: Amstel eruit zien? Of betreft het regulier onderhoud waarbij ook de viaducten worden vervangen?
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel