Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

T-hijs
autoweg

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door T-hijs »

^^
Dit topic wordt toch niet van lieverlee het-grote-actuele-verkeersinformatie-topic, mag ik hopen? Kunnen we ons in dit topic beperken tot hoofdlijnen? Of is het niet de bedoeling dat ik er wat van vind?
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

^^ Ik moet zeggen dat ik opsommingen van specifieke/grote knelpunten op vrijdagen/zaterdagen in juli/augustus wel prettig vind om te lezen. Deze informatie helpt namelijk om een goede route te plannen (en grote knelpunten te ontwijken) als je ergens in de komende weken in het weekend op pad moet. Stel dat die werkzaamheden op de Franse A35 op vrijdagen nou een uur vertraging geven, dan is het zinvol om daar een route omheen te plannen.
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

T-hijs schreef: za 06 jul 2024, 11:20 ^^
Dit topic wordt toch niet van lieverlee het-grote-actuele-verkeersinformatie-topic, mag ik hopen? Kunnen we ons in dit topic beperken tot hoofdlijnen? Of is het niet de bedoeling dat ik er wat van vind?
Het topic valt onder "Reisadviezen & reisverslagen" - naar mijn smaak heb je in zo'n gedeelte van het forum van nature een hoog N=1 gehalte, en persoonlijk verwacht ik dan wat minder discussie op 'hoofdlijnen'. Immers - elke reis ervaring zal van nature subjectief en ervaringsgericht zijn. Deze draad geeft een behoorlijke schat aan informatie waar het op bepaalde tijden van het jaar (kerst, pasen, de voorjaarsvakantie, zomervakantie, Hemelvaart, etc) in Europa tot opstoppingen leidt. Lezers van dit forum kunnen daar hun voordeel mee doen, doordat zij van deze specifieke knelpunten op de hoogte kunnen zijn. :2cents:
Mundial
verkeersader

Bericht door Mundial »

Gisteren ging het bij mij vlot richting West-Spanje behalve Bordeaux. File voor de ring, zowel West als Oost file op de ring en daarna nog eens op het 2x2 stuk. Alles bij elkaar een 45 minuten extra.
Voor het 2x2 A63 deel is de D1010 wel een goed alternatief. Google maps gaf aan dat dat 15 min sneller was (vergeleken door een route met en zonder snelwegen te laten berekenen van Bordeaux tot Bélin-Belliet anders wordt dat niet getoond). Je hebt daar weinig dorpspassages en eigenlijk heel weinig verkeer, de paar houtvesters en opa's die ik tegenkwam kon je makkelijk inhalen doordat de weg vrij breed en kaarsrecht is).
Autostrada
autoweg

Aankomende woensdag (10-jul-2024) speelt Nederland in Dortmund de halve finale op het EK tegen Engeland
Gegeven dat Dortmund “naast de deur” ligt, het in zuid-Nederland al vakantie is en de wedstrijd om 21h begint is er mogelijk extra verkeer op de weg om onderdeel uit te maken van de fan-zone in Dortmund.

Edit: de KNVB verwacht zo'n 75.000 tot 80.000 man...
https://nos.nl/liveblog/2527813-knvb-ve ... -14-30-uur
Laatst gewijzigd door Autostrada op zo 07 jul 2024, 13:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Da’s mooi. Ik zit die avond bij het concert van Pink in de Arena, dan heb ik geen last van verkeer in de richting Dortmund. :lol:
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik reis eigenlijk nooit door Frankrijk tijdens de drukke zomerweekenden. Maar ik vraag mij af hoe overbelast de verzorgingsplaats / aires de service dan wel niet zijn.

Als ik buiten het hoogseizoen door Frankrijk toer dan vind ik de aires vaak al opvallend druk ten opzichte van het verkeersbeeld. Helemaal rond lunchtijd.
Autostrada
autoweg

Chris schreef: ma 08 jul 2024, 22:11 Ik reis eigenlijk nooit door Frankrijk tijdens de drukke zomerweekenden. Maar ik vraag mij af hoe overbelast de verzorgingsplaats / aires de service dan wel niet zijn.

Als ik buiten het hoogseizoen door Frankrijk toer dan vind ik de aires vaak al opvallend druk ten opzichte van het verkeersbeeld. Helemaal rond lunchtijd.
Heel druk. Soms tot op het beroerde af (Aire de l’Aveyron, Aires direct voor en na Paris). Lange rijen voor de toiletten (vooral de dames WC), lange rijen voor de kassa en pomp en amper een tafeltje te vinden.
Enige rustige Aire die wij gezien hebben is Aire du Jardins des Arbres langs de A77; komt ook omdat deze gigantisch is en meerdere delen kent.
Op basis van 2 vakanties in/door Frankrijk in juli 2022 en juli 2023.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Nu zijn op de vakantieroutes de aires de service ruim gebouwd, omdat men het ook wenselijk acht dat mensen stoppen. Wordt op 107.7 FM ook structureel aangeraden, en dat loopt over in zaken die op zwarte zaterdagen extra worden aangeboden. Denk aan animatie rond de speeltuinen, extra ligstoelen, kraampjes met lokale specialiteiten. Maar dat kent natuurlijk zijn grenzen. Ik heb nooit op de echte zwarte zaterdagen over de echt drukke routes gereden, maar je ziet op minder drukke dagen al dat aires de service vollopen. Op zondagen rond zwarte zaterdagen bijvoorbeeld sta je op die hoofdroutes ook al te zoeken naar een parkeerplaatsje. Op aires de repos vind je in mijn ervaring trouwens wel makkelijk een plekje. De diensten binnen op aires de service laten we wat sneller voor wat ze zijn, maar dat is op drukke dagen absoluut geen pretje. Rij voor het toilet is nog één ding, maar eten bestellen en dan geen tafel vinden lijkt me echt een domper.

Mede daarom nemen we voor dit soort ritten altijd onze eigen (picknick)lunch mee.
brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 »

Chris schreef: ma 08 jul 2024, 22:11 Ik reis eigenlijk nooit door Frankrijk tijdens de drukke zomerweekenden. Maar ik vraag mij af hoe overbelast de verzorgingsplaats / aires de service dan wel niet zijn.

Ik denk met name dat je dan de toiletten helemaal wilt vermijden. :rofl2:
Touren is rough so you got to be tough
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Opvallend druk in het Pustertal (Südtirol). Ik dacht dat dit alleen met de wintersport zo problematisch was. Google Maps laat ook wel tal van stagnatie zien op de A12-A13 in Oostenrijk en de A22 in Italië.

Afbeelding
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

De situatie bij Parijs vind ik wel opvallend vandaag. Het aantal filekilometers is namelijk al sinds ongeveer 09.00 uur vanochtend constant. Normaal zie je op dit soort uitreis-vrijdagen dat er na de ochtendspits geen rust ontstaat (dus het aantal filekilometers gelijk blijft), maar dat gaat dan al vrij snel oplopen naar een vroege en superheftige middagspits. En dat gebeurt vandaag niet. Op SYTADIN was de situatie om 10 uur vanochtend nog "exceptionel", rond het middaguur "inhabituel" en inmiddels is de drukte zelfs "habituel" - al is het aantal filekilometers in het Ile de France nog wel iets hoger dan gemiddeld op een vrijdag.

In dezelfde zin zie je dat de reistijd van Charles de Gaulle naar Les Ulis al de hele dag rond de 1.15 uur zweeft. Die is nu nog maar iets van 9 minuten langzamer dan normaal op vrijdag om deze tijd (volgens SYTADIN, en met variaties afhankelijk van de route die je kiest). Eerder op de dag werd met dezelfde reistijd nog gesproken over "25 minuten langzamer dan normaal".

Zoals wel vaker op dit soort dagen is de N118 een bottleneck. Met het substandaard profiel daar op 2x2 loopt die én vol én daar gebeuren de eerste aanrijdingen. A86 oost houdt het eigenlijk best redelijk vandaag. Misschien dat het wat frisse weer hier een rol bij speelt?
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Er zijn gigantische vertragingen om langs Hamburg te komen.

Op de A1 is op de brug over de Elbe maar 1 rijstrook open omdat een voegovergang kapot is gegaan en reparatie niet kon wachten. Er staat 16 kilometer stilstaand verkeer achter, men rekent de wachttijd in uren. Daardoor ook stilstaand verkeer op de A7 en B75, evenals op alternatieve kruisingen van de Elbe.

Er wordt gemeld dat de wachttijd voor de veerdienst Glückstadt-Wischhafen in beide richtingen 3 uur is. Die veerdienst loont zich nooit als uitwijkroute als er bij Hamburg wat aan de hand is.

Afbeelding
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Je ziet op het kaartje ook mooi de files bij de oostelijker gelegen Elbe-overgangen bij Geesthaacht en Lauenberg. Lauenburg is misschien nog de minst slechte oplossing voor het moment. Dan kun je op weg naar de A7 ook nog een stuk A21 meepakken - en op weg naar de A1 richting Lübeck is zo'n oostelijke overgang natuurlijk nog wat gunstiger. Doe je er "maar" drie uur over van de zuidkant van Hamburg naar het 100 kilometer noordelijker liggende Neumünster.

Okee, misschien is de meest gunstige oplossing nu stoppen met rijden en er een mooie vrijdagmiddag van maken. Al dan niet met een hotel dat wat zuidelijker ligt dan je oorspronkelijk had gepland.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Droomt van een verlengde A20.
:denk:
T-hijs
autoweg

Bericht door T-hijs »

^^
Ik ben zo benieuwd of dat ooit nog gaat gebeuren c.q. of ik dat ooit ga meemaken...
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Aardig wat congestie vandaag in Europa, maar nog niet bepaald topdrukte. In Duitsland was het vrijdag duidelijk drukker dan vandaag.

Op zich het gebruikelijke beeld van files in de meeste landen. Wat mij wel opvalt is dat er in Duitsland minder wegwerkzaamheden met grote hinder lijkt te zijn. Er vallen mij geen wegwerkzaamheden met veelvuldig ongebruikelijk grote vertragingen op. Mijn beeld is dat dit sinds Die Autobahn de boel heeft overgenomen, sowieso minder is. Aan de grens Denemarken-Duitsland lijkt in beide richtingen gecontroleerd te worden.

In Italië en Oostenrijk is de drukte al aardig teruggelopen ten opzichte van vanochtend. De Italiaanse A22 had over bijna de volle afstand van Bolzano naar Verona vertraagd verkeer. Dat lost nu op.

In Parijs maar weinig congestie op dit moment, misschien wel minder dan gemiddeld voor een zaterdagmiddag en ook minder dan vanochtend. De versmalling van de A10 ten zuiden van Tours lijkt wel een vast knelpunt te zijn op vrijdagmiddag en zaterdag. Maar ik denk niet genoeg om voor om te rijden, al is in Frankrijk de echte piek pas over 2 weken.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

De wachttijd voor de grens Kroatië -> Montenegro bedraagt nu 4 uur volgens de HAK ("Kroatische ANWB"). Dan sta je niet lekker met temperaturen rond de 30 graden terwijl er onderweg niet veel mogelijkheden meer zijn om even te pauzeren.

Afbeelding

Volgens Google kun je die route trouwens in 21 minuten afleggen. Daar zit wel wat verschil tussen :)
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Mijn indruk van de verkeersdrukte in Duitsland na de eerste paar drukke weekenden is dat er op de routes naar het zuiden geen wegwerkzaamheden zijn die uitzonderlijk veel vertraging veroorzaken. Dit was voor 2020 problematischer dan nu lijkt het.

Nog wel filegevoelig:

* A1 Osnabrück - Vechta in beide richtingen door werkzaamheden. Werd eerder gezegd dat dit reuze mee valt, maar Google Maps geeft er bijna elke dag congestie weer en er zijn ook veel ongevallen
* A1 passage Hamburg, vooral richting noorden
* A3 Köln - Frankfurt, werkzaamheden zorgen hier toch wel frequent voor files
* A5 Walldorf - Karlsruhe in beide richtingen, ook werkzaamheden die files veroorzaken. Geen monsterfiles, maar wel structureel wat vertraging
* A6 richting westen voor Kreuz Walldorf, zijn ook werkzaamheden die regelmatig behoorlijke files veroorzaken
* A7 tussen Ulm en Memmingen in beide richtingen.
* A7 rond de knooppunten Hattenbach en Kirchheim vanwege werkzaamheden, vooral richting noorden.
* A7 passage Hamburg in beide richtingen
* A8 bij Pforzheim bij de werkzaamheden in beide richtingen
* A8 bij Albaufstieg, vooral richting oosten
* A8 voor het Dreieck Inntal. Dit is eigenlijk altijd zo. Vertraging is kennelijk meer dan Google Maps suggereert. Vaak lange stukken langzaam / stop-and-go.
* A61 ten zuiden van Bonn, waar het verkeer van de A565 er bij invoegt en dan de werkzaamheden bij de Ahrtalbrücke

Je ziet wel dat het verkeersbeeld op vrijdagmiddag anders is dan zaterdag en zondag. Locaties als Hamburg of regio München zijn altijd wel raak, maar een brede strook door Midden-Duitsland heeft op zaterdag duidelijk minder congestie dan op vrijdag. Met name Rhein-Ruhr, Frankfurt, Kassel, Hannover, etc.

Wat wel opvalt is dat er bij de grote werkzaamheden tussen Würzburg en Nürnberg niet enorme files ontstaan. Wel af en toe incidenten, maar relatief weinig structurele congestie. Het is een lang stuk baustelle, maar het oogt niet als een must om te vermijden. Bij Regensburg zijn de problemen ook voorbij sinds dat verbreed is.
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

A2 Port Westfalica & A10 Rangsdorf kunnen ook op dat lijstje.

Veel stilstaand verkeer en staat regelmatig genoemd op de lijst van de ADAC. Zoals eerder op dit forum uitgelegd heeft Google Maps moeite met stilstaand verkeer
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

Chris schreef: zo 21 jul 2024, 14:39 Wat wel opvalt is dat er bij de grote werkzaamheden tussen Würzburg en Nürnberg niet enorme files ontstaan. Wel af en toe incidenten, maar relatief weinig structurele congestie. Het is een lang stuk baustelle, maar het oogt niet als een must om te vermijden.
Ik heb daar vorig jaar in het najaar gereden. In beide richtingen zijn de rijstroken breed genoeg dat de maximumsnelheid 80 of 100 is. Er is nog wel een inhaalverbod voor vrachtwagens en aanhangwagens, maar dat is het. De capaciteit zal nog wel iets lager zijn dan een 2x2 autosnelweg zonder werkzaamheden, maar het zorgt inderdaad niet voor enorme vertragingen.
Wat waarschijnlijk wel meehelpt is dat verkeer Fulda-Nürnberg gemakkelijk kan omrijden via Bamberg. De omweg is zo klein dat zelfs in filevrije situaties het de voorkeursroute is, puur omdat een weg zonder werkzaamheden toch prettiger rijdt dan een weg met. Daardoor zal het verkeersaanbod op de A3 ook lager zijn dan in een situatie zonder werkzaamheden, wat de doorstroming daar ook weer ten goede komt.
Autostrada
autoweg

Vanwege een voertuig brand is de Seelisbergtunnel op het Gotthard tracé momenteel in beide richtingen gesloten. Het leidt tot file op de H2 richting de A4. Inmiddels is de tunnel in zuidelijke richting weer open. Naar verwachting gaat de tunnel in noordelijke richting aan het einde van de middag weer open.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Dit weekend is één van de drukste van de zomer. In Duitsland begint nu op grote schaal congestie te ontstaan op lange-afstandsroutes naar Noord-Duitsland en Zuid-Duitsland.

Omdat het tolstation van de A31 bij Gye elders werd besproken, een screenshot. Toevallig zit er net een camper vast in de linker 30 km/h poort.

Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Het filebeeld valt mij enigszins mee voor de laatste zaterdag van juli. Het is druk op plekken waar je het verwacht, maar er zijn ook wel grote gebieden met nauwelijks files.

In Frankrijk is het de bekende drukte op de A7.

Bij Valence ontstaat structureel een flinke file richting zuiden. Dit is al vele weekenden zo.

Men gaat dan binnendoor rijden via de oude N86 langs de Rhône, maar het is twijfelachtig of dit sneller is. Het is een enkelbaans weg die afgaande op Google Maps, op diverse trajecten over vele kilometers stilstaand verkeer heeft.
Afbeelding

Op de grens Spanje-Frankrijk staat weer het beeld van een ongebruikelijk lange file op de A9 voor het tolstation Le Boulou, en gelijk ook op de Spaanse N-II tot de grensovergang Le Perthus. Dit duidt erop dat Frankrijk grenscontroles uitvoert op dat punt. Aan de andere kant van de Pyreneeën bij Hendaye is niet zo'n verkeersbeeld.

Wat mij overigens mee valt is dat Frankrijk niet is gaan controleren op de noordgrens, met name op de routes van Brussel naar Parijs (zoals de A2).

Bij Parijs is amper congestie, al meldt Google Maps wel veel wegafsluitingen. Waarvan ik mij afvraag of sommige kloppen.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

https://nos.nl/artikel/2530477-files-in ... -aantallen

De ANWB zegt ook dat het vandaag relatief mee viel. Mijn indruk is dat het met name in Frankrijk minder was, wellicht toch veel Parijzenaren die eerder op vakantie gegaan zijn dit jaar vanwege de Olympische Spelen. Of pas volgend weekend vertrekken.

In Duitsland is ook op minder trajecten extreme hinder vanwege werkzaamheden. Op een aantal plekken is het wel structureel raak, maar op het oog minder dan voorheen. Over de Alpen was het heel druk, maar bijvoorbeeld op de A12-A13 viel het mee, pas in Italië loopt de A22 compleet vast.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Vandaag is denk ik het laatste weekend dat er nog veel mensen richting zuiden reizen, maar je ziet dat de files al meer richting noorden zijn.

Als ik de balans op zou moeten maken, zou ik zeggen dat dit - afgezien van covid - één van de minst filegevoelige zomers in tijden is geweest. Het is denk ik een combinatie met relatief weinig wegwerkzaamheden met hinder in Duitsland en Oostenrijk en het feit dat Parijs eerder dan gebruikelijk is leeggelopen vanwege de Olympische Spelen. Het is echt opvallend hoe de verwachtingen van chaos bij Parijs er volkomen naast zaten, weekend na weekend. Het is zelden zo rustig geweest.

Dat Parijzenaren minder massaal tegelijk op vakantie zijn gegaan zoals voorheen lijkt ook tot minder intense congestie te hebben geleid in Frankrijk. Een verbreding zoals de A10 bij Orléans en ten zuiden van Tours lijkt ook te hebben geholpen, ook had de A61 duidelijk minder congestie, wellicht ook door de gedeeltelijke verbreding.

De Franse A7-A9 blijft wel heel erg druk op zulke dagen, waar de mate van congestie sterk verweven is met de hoeveelheid ongevallen.

Als ik een stad moet aanwijzen waar het vakantieverkeer het meeste hinder heeft, dan is dat denk ik Hamburg. Op vrijdagen is dat beeld wat diffuser, want dan heb je ook andere steden waar dan vakantieverkeer mixt met het gewone weekendverkeer en forenzenverkeer. Hamburg is echter zeer filegevoelig op zo ongeveer alle dagen van de week, op bijna alle momenten overdag. En op alle routes (er zijn er maar twee, de A1 en A7). Ook opvallend is de frequente congestie op de rest van de A7 in de regio Rendsburg.

Over de Alpen blijft een route als de A22 in Italië elk weekend fors overbelast, maar de hinder op de A13 in Oostenrijk was weer een stuk minder. In Zwitserland natuurlijk de gebruikelijke congestie bij de Gotthardtunnel, maar echt grote problemen op de A13 via de San Bernardino bleven beperkt tot enkele dagdelen. In Italië is de A14 van Bologna naar Rimini gekend, maar leek minder extreem dan anders. In Slovenië is de A1 naar Ljubljana vaste prik op vrijdagen en zaterdagen. De wachttijden voor de Karawankentunnel leken dit jaar niet buitensporig lang. De congestie voor de grens met Kroatië is duidelijk minder omdat dit land sinds een tijdje bij Schengen zit.

Verder heb je de grensproblematiek op de Balkan, die op Google Maps minder opvalt, waar de data vooral van de lokale politie komt.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

https://nos.nl/artikel/2532745-meer-fil ... zaterdagen

Hoewel het geen officiële zwarte zaterdag is, was het op de Franse wegen vandaag drukker dan de afgelopen twee zaterdagen, die wel zo te boek stonden. Om 12.00 uur stond er in totaal 1131 kilometer file in Frankrijk, meldt de ANWB.

Alhoewel ik wel geloof dat er vandaag meer file stond (omdat er meer verkeer in beide richtingen is, in plaats van hoofdzakelijk naar het zuiden), heb ik het idee dat deze cijfers van de ANWB een grote overschatting zijn. Het is eerder enkele honderden kilometers (300-400) en niet 1.000+ kilometer, als je kijkt naar groen, geel en rood op Google Maps.

Wellicht rekenen ze hele trajecten als file terwijl er daadwerkelijk maar op een deel file staat. Of dat als er drie files van 10 kilometer op de A7 staat, ze de hele A7 van Vienne tot Orange als een file rekenen.

Of al het stadsverkeer in Frankrijk wordt meegerekend. Dan zou je base level al honderden kilometers file moeten zijn terwijl het snelwegennet bijna helemaal free-flow is. Toen men in Nederland floating car data van TomTom en andere aanbieders ging gebruiken werd er ook ineens meer dan het dubbele aan files gemeld.

TomTom heeft ook de neiging om de files visueel te overdrijven door alles rood te maken terwijl meer dan de helft van zo'n afstand 60+ km/h rijdt. Bijvoorbeeld op de A63 rekenen ze nu 18 kilometer file terwijl dat op Google Maps alleen geel is met 11 minuten vertraging. Geel voldoet volgens mij in veel gevallen al niet eens aan de definitie van een file in Nederland (minder dan 50 km/h).
janneman
dorpsstraat

Bericht door janneman »

Afgelopen zondag vanaf Les Landes naar Pedrosillo el Ralo vlak voor Salamanca gereden. Ik heb nog nooit op die route (sinds 2004) zoveel drukte meegemaakt. Parkeerplaatsen bomvol net als de tankstations. Er stonden dikke rijen voor de pompen. Een enkele zelfs vanaf de snelweg. Er was zelfs een tankstation dat leeg was..gelukkig hadden ‘‘s morgens we bij Total Castets goed afgetankt zodat we vrij ver konden komen met de caravan aan de haak en een gemiddelde van 1:10. Verder ook regelmatig in een file gestaan.
Het viel ons wel op dat het overwegend Fransen waren die ook die kant opgingen.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Dat leid je af uit de Franse kentekens? Zijn vaak mensen van Portugese en Marokkaanse achtergrond namelijk die daar de grote reisgolf veroorzaken. Gaan dan terug naar hun geboortegrond. Het zijn vaak vrij specifieke reistijden die ze gebruiken, met reizen door de nacht en dan forse files op de tolstations nabij San Sebastián die dan in de loop van de dag afnemen.
Autostrada
autoweg

Pino schreef: zo 11 aug 2024, 8:28 ^^ Dat leid je af uit de Franse kentekens? Zijn vaak mensen van Portugese en Marokkaanse achtergrond namelijk die daar de grote reisgolf veroorzaken. Gaan dan terug naar hun geboortegrond. Het zijn vaak vrij specifieke reistijden die ze gebruiken, met reizen door de nacht en dan forse files op de tolstations nabij San Sebastián die dan in de loop van de dag afnemen.
De reistijden zijn doorgaans afgestemd op de vaarschema's van de boten naar Marokko. Dientengevolge krijg je inderdaad redelijke colonne-vorming van dat verkeer; althans dat viel mij vorig jaar op aan de oostelijke corridor (AP-7).