Toscana (Livorno) - Nieuwegein 1-Aug-2024

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Rein
2x4 autosnelweg

Re: Toscana (Livorno) - Nieuwegein 1-Aug-2024

Bericht door Rein »

Ik heb wel eens via Offenburg de omgekeerde richting gereden. Dat was een prima verbinding die goed doorreed.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Met die doorsteek is weinig mis inderdaad. Aan Franse kant 2x2; aan Duitse alsmaar rechtdoor door een bos. Voor wat het waard is: in de jaren ‘90 was de A35 er nog een stuk minder aan toe en lag die Pont Pfimlin tussen Offenburg en Illkirch-Graffenstaden er ook nog niet. Toch was het voor mijn ouders gunstiger om Rotterdam-Basel via Luxembourg te rijden, dus dat deden we dan ook. De doorsteek ging dan dwars door Strasbourg en aan Duitse kant over de B28 expresweg. Ik zeg dat niet om die doorsteek te promoten, maar om aan te geven dat die doorsteek een druppel op een gloeiende plaat is. Als ‘ie over OWN moet in plaats van op de logische plek bij Basel, kost het max tien minuten extra.

Dat betekent dat alleen als de keuze Duitsland/Frankrijk in je systeem een vrij marginale is, een doorsteek over OWN in plaats van direct bij Basel net het kwartje de andere kant uit kan doen vallen. Met een bestemming als Nieuwegein zit dat marginale er wat meer in dan naar Rotterdam, maar als je de route vooral rijdt omdat hij relaxter is, doen tien minuten bij Offenburg de analyse nou ook niet meteen totaal omklappen.
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

We rijden nu op de Gotthard aan; net voorbij afrit 44.
De Gotthard app geeft 20 minuten, tunnel dus gewoon lijkt mij?
Autostrada
autoweg

Wij wilden bij Quinto de weg af maar werden door verkeersregelaars de weg weer op gestuurd. Alleen Zwitserse kentekens mochten de weg af.
Autostrada
autoweg

Via de vluchtstrook zijn we inmiddels op pasroute. Vrouwlief kan wat rijervaring in de bergen opdoen :ziek:
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Autostrada schreef: vr 02 aug 2024, 10:24 Wij wilden bij Quinto de weg af maar werden door verkeersregelaars de weg weer op gestuurd. Alleen Zwitserse kentekens mochten de weg af.
Bijzonder, het werd wel gemeld dat dit gebeurt aan de noordkant van de Gotthard, maar dat komt vooral van de Duitstalige media. De anderstalige gebieden zijn op dit soort zaken toch wel een blind spot in de Zwitserse media.

Je hebt de omroepen SRF in het Duitstalige deel, RSI in het Italiaanstalige deel en RTS in het Franstalige deel. Groot nieuws zal op al die kanalen wel komen, maar dit soort meer lokale dingen vermoedelijk niet.

Dan zou je er dus al bij Faido af moeten. In Ticino liggen de afritten wat verder uit elkaar dan in Uri.
Autostrada
autoweg

We zitten weer op de A2. Mooie route via de pas, op zichzelf al de moeite waard!
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Autostrada schreef: vr 02 aug 2024, 10:10 We rijden nu op de Gotthard aan; net voorbij afrit 44.
De Gotthard app geeft 20 minuten, tunnel dus gewoon lijkt mij?
Inmiddels 10 km file richting noorden, je bent op tijd door de corridor gegaan lijkt mij.
Autostrada
autoweg

We rijden nu op de A4 net na Strasbourg, precies bij het tolstation. Bestemming de snellader van Wittlich.

Na de Gotthard redelijk goed gegaan tot Luzern. Door ongeval 1 rijstrook dicht; wij zijn de weg af gegaan om te laden waardoor we het oponthoud aardig konden minimaliseren, aangezien de rijstrook na het laden weer open was.

Rijden door Zwitserland blijft een constante bingo tussen 80, 100 en 120 met een keten van linksplakkers. Ik vond dat er nog wat aardig vrachtverkeer was. Bij Basel ben ik via Rheinfelden gegaan, prima bevallen en scheelde aardige file bij Bazel.

Eenmaal op de BAB5 een lege weg, maar die vult zich snel na de grens. Na de aftakking naar Lyon (die wij niet namen wegens file op de Franse N83) kwamen we in langdurig stop en go terecht. Vermoeiend rijden, niet eens enorme vertraging maar een gemiddelde van zo’n 60 km/h op het hele stuk vanaf Freiburg tot Offenburg. Het weer hielp wederom niet echt, met felle onweersbuien. De andere kant op zag het er ook dramatisch uit.

Hopelijk kunnen we soepel langs Saarbrücken en blijven de onweersbuien een beetje uit onze buurt - we zien ze op de buienradar in onze buurt.

De A4 rijdt gelukkig prettig, een wereld van verschil met de BAB5.
Autostrada
autoweg

Chris schreef: vr 02 aug 2024, 10:40 Dan zou je er dus al bij Faido af moeten. In Ticino liggen de afritten wat verder uit elkaar dan in Uri.
Wij zijn dus doorgereden en hadden het geluk dat de file begon precies op het punt dat de pas route via de vluchtstrook geleid wordt. Eenmaal gekozen voor de vluchtstrook kun je er onmogelijk nog af, er ligt zo’n plastic drempel met schildjes om de 2m als fysieke scheiding over de hele lengte tot de afrit van de pas. Door het tunneltje vlak bij Madrano hebben ze het passend gekregen door alles een beetje in te snoeren.
Prima systeem, maar als de file nog langer is ben je dus wel de klos of je moet inderdaad nog vóór Quinto de weg af.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

^^ én, vanavond laat nog thuis komen?
Autostrada
autoweg

^^ om 21h45 reden wij de A2 af. 16h45 nadat wij de Italiaanse A12 betreden hadden bij Rosignano (net ten zuiden van Livorno).

Een lange dag! Kids blij om thuis te zijn. Pa en ma ook.
6 laadstops en 1350 km.

Rit vanaf Franse A4 ging heel soepel. Heerlijke wegen, rustig - klein beetje pielen door Saarbrücken maar dat gaf geen vertraging en vanaf de supercharger bij Wittlich na de verplichte pommes bratwurst zoevend naar huis.
A1 en A60 in de Eiffel een schril contrast met de BAB5 (en vermoedelijk ook BAB61 en 3)
T-hijs
autoweg

Bericht door T-hijs »

^^
Welkom thuis!

De Duitse A5 vind ik met name vanaf Basel richting Karlsruhe echt een heel vervelende weg. Ik had in jullie plaats, in combinatie met de file op de N83, waarschijnlijk liever de route door de Vogezen (N66 - N57) genomen.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

T-hijs schreef: vr 02 aug 2024, 22:32De Duitse A5 vind ik met name vanaf Basel richting Karlsruhe echt een heel vervelende weg.
Sinds 10 jaar (alweer) heb je 2x3 rijstroken tot Offenburg. Dus dan blijft er nog een ruime 100 kilometer over vanaf Basel tot Offenburg met 2x2 rijstroken waar je inderdaad nogal veel gejaagd rijden hebt, het is een saaie route waar men zo hard mogelijk wil rijden ook al is het vaak te druk om een hoge kruissnelheid te kunnen aanhouden.

Het is wel jammer dat de laatste 10 jaar eigenlijk geen voortgang is geboekt op de verdere verbreding van de A5 richting Freiburg. Het lijkt er ook niet op dat er snel wat gaat gebeuren daar. Freiburg is ook een beetje het centrum van de Groene politiek in Baden-Württemberg en daar past een verbreding van de A5 niet goed in, vinden ze daar.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Weet niet of dat puur Groene politiek is. De verbreding van de A5 Offenburg-Freiburg was in de de bonds-planning 2030 altijd al weiterer Bedarf. En er ligt nog wel wat op de stapel vordringlicher Bedarf. De A5 tot aan Offenburg/Strasbourg lag op die stapel en de financiering daarvan heeft al meer dan genoeg vingers in de aarde gehad. Moest met een PPS omdat er in Berlijn anders geen geld voor beschikbaar was.

Het nieuws uit Baden-Württemberg is op zich dat men de verbreding graag ziet, maar mogelijk maakt men zich er ook niet sterk genoeg voor. Als er infra-investeringen naar de regio moeten, dan ligt de voorkeur wel bij het spoor Karlsruhe-Basel. Dus er zal nog veel water door de Hochrhein vloeien voordat we hier iets kunnen verwachten.
Autostrada
autoweg

Chris schreef: vr 02 aug 2024, 22:42
Sinds 10 jaar (alweer) heb je 2x3 rijstroken tot Offenburg. Dus dan blijft er nog een ruime 100 kilometer over vanaf Basel tot Offenburg met 2x2 rijstroken waar je inderdaad nogal veel gejaagd rijden hebt, het is een saaie route waar men zo hard mogelijk wil rijden ook al is het vaak te druk om een hoge kruissnelheid te kunnen aanhouden.
Het hele stuk van de Zwitserse grens tot de 2x3 begint bij Offenburg is gelimiteerd op 120 km/h. Op de paar kleine delen waar het rustig was (met name direct aan het begin na het invoegen vanuit de A98) werd er niet gejaagd. Duitsers houden zich toch wel redelijk aan de vMax als deze aangegeven staat, zeker in baustelles maar ook stoppen ze met jagen als er een tijdelijke limiet geldt (althans zo is mijn ervaring).
Het was er wel véél te druk voor 2x2 (eigenlijk geldt dat gewoon tussen Luzern en Offenburg).
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Is dat nu helemaal 120 km/h? In mijn herinnering was dat alleen een stuk bij een kuuroord en nabij de Zwitserse grens 120 km/h.

Wellicht ook een resultaat van het rijgedrag daar. Zwitsers staan er ook bekend om dat ze dan 'los' gaan in Duitsland, en voor Duitse bestuurders zijn de onbegrensde delen de enige vrijheid die ze lijken te hebben in het leven.
Autostrada
autoweg

Terwijl de auto nog ingepakt voor de deur staat, hier nog even een kort verslag van de terugreis.
Eind vorige week hadden wij besloten om de terugreis niet in 2x te gaan rijden, maar in één lange rit. Wij hadden aan de voorkant al ingeschat dat het een lange, taaie dag zou zijn om met een EV zo'n 1350 kilometer te rijden, via een van de meest notoire knelpunten in het Europese verkeersnetwerk: de Gotthard. Onze geschatte reisduur was 18h00 (inclusief laadstops).
Uiteindelijk gaf de extra vakantiedag in combinatie met de weerzin tegen 2 middelmatig lange dagen in de auto de doorslag om het in 1 dag af te werken.
Van te voren had ik bedacht om via de gebaande route van Livorno (A12, A15, A1, Milano) naar de Gotthard te rijden, om vervolgens bij Basel de insiders-tip route via A35, A4, Saarbrücken, Verviers naar huis te rijden.
Ter voorbereiding had ik de Gotthard-traffic website aan mijn vrouw laten zien, daarnaast aan de rand van het zwembad een paar keer Google Maps in de gaten gehouden; daarbij vielen mij 3 zaken op:
- de Gotthard zo vroeg als mogelijk passeren
- de Italiaanse A15 zit elke nacht dicht tussen 22h en 06h vanwege een renovatie van dalbruggen
- de Franse N83 had sinds deze week slechts 1 rijstrook naar het noorden beschikbaar net na Colmar, zonder hoogwaardige alternatieven

Op basis van die uitgangspunten kwam ik op een vertrek om 05h00 's ochtends, dan zou ik nét na de nachtafsluiting via de A15 naar de A1 kunnen, en toch betrekkelijk vroeg bij de Gotthard aankomen. Op basis daarvan vertrokken wij gisteren ochtend rond 4h50 bij onze accommodatie en passeerden rond 05h00 het tolstation bij Rosignano, dat is het zuidelijke begin van de Italiaanse A12. De weg was compleet leeg, de enige passanten die ons af en toe inhaalden waren Nederlanders. De weg bleef compleet leeg tot het invoegen van de A11-A12 dir bij Viareggio, daar kwam er wat vrachtverkeer op de route alsmede wat er uit zag als lokale forenzen (bestelbusjes, dat soort werk). Toch bleef het rustig; een versmalling naar 2+1 bij Marina di Massa hadden we theoretisch gewoon met 130 km/h kunnen passeren (op basis van het verkeersaanbod althans). Naarmate we dichterbij het knooppunt met de A15 kwamen toonden de DRIP's nog geen alarmerende berichten, louter een voertuig met pech bij Magra, wat op dat uur nog voor geen enkel oponthoud zorgde. De auto's van de concessiehouder stonden er op het vroege uur (05h50) al bij om het verkeer te waarschuwen, valt me echt alleszins mee van die Italianen.
Na het opdraaien van de A15 verdween elk personenverkeer en kwam er een enorme colonne vrachtverkeer voor in de plaats. Misschien vanuit de havens van La Spezia?? Hoe dan ook; omdat er zeer weinig ander verkeer was konden die vrachtauto's mooi op de rechterbaan zitten en wij er prima langs. Wat een prachtige weg is die A15, de zon kwam net op achter de Appenijnen, machtig gezicht in combinatie met zo'n spectaculaire berg snelweg zoals ze dat eigenlijk alleen in Italië kunnen aanleggen. Jammer dat de helft op instorten staat, ook hier dus weer veel stukken 2+0 en 1+1, wat niet tot problemen leidde. Nadat wij de pashoogte naderden toonden de DRIP's ineens een rood bericht met oranje flashers over een ongeval; dit bericht werd 3x herhaald met daarbij de kilometer positie van het ongeval. Net aan het begin van de afdaling bij afrit Berceto was in een blinde bocht een vrachtwagen zijn lading verloren en lag de weg bezaaid met enorme rollen papier, op beide rijstroken. Ook hier alweer auto's van de concessie houder met veel zwaailichten om het verkeer te waarschuwen. Je bent dan blij dat je nog voor de drukte zit want zo'n akkefietje kan je later op de dag makkelijk een uur kosten, zeker op zo'n weg met 0 alternatieven.
Niet veel later in de afdaling zagen wij om 06h15 wat wegwerkers de laatste pionnen van de nachtafsluiting opruimen, op Google Maps was de SP308 die parallel aan de autostrada loopt en in de nacht de omleidingsroute is nog donkerrood gekleurd; wij hadden hier dus niet veel eerder moeten komen!

De afdaling van de A15 is ook wel weer spectaculair, veel sturen, weinig verkeer maar wel veel vrachtverkeer. Abrupt rijd je dan ineens de Povlakte binnen en was het recht-toe-recht-aan naar de A1. De A1 was al fors druk rond 06h30, heel veel vrachtverkeer, dat met name rijstrook 2 en 3 bezet houdt en dan de combinatie van Italianen onderweg naar Milaan (?) en vakantieverkeer. Ook de andere kant op zag het er zeer druk uit. Gelukkig heb je Tutor op het hele stuk van de A15 tot de tolpoort bij Milaan zodat je in ieder geval verlost bent van kamikaze Italianen die dwars door die drukte nog even denken te kunnen jagen. De DRIP's stonden alweer te knipperen en mijn vrouw had goed in de gaten dat het bonje was vlak voor Piacenza; een zwaar ongeval met 2 rijstroken gesperd. Zij wist ons voor een half uur oponthoud te behoeden door ons via de spaghetti van de A21-dir naar de SP462R te navigeren, daar reden wij tot het grid-dorp Cortemaggiore (dat lijkt alsof iemand het in SimCity gebouwd heeft, ofwel per ongeluk vanuit de USA in Italië is beland) om daar de SP587R te pakken. Kaarsrecht over de vlakte tussen de Italianen die in de ochtend in Piacenza moeten zijn. Dan gaat het hard over zo'n weg, 100 à 110 km/h als je met het verkeer mee wilt. Inhalen over de dubbele streep geen enkel probleem.

Bij Piacenza moesten wij voor de eerste keer laden; wij hadden naar aanleiding van de heenweg - waarin wij toch wel bleven 'plakken' bij de snelladers om de accu toch nog wat voller te laten lopen, nu het voornemen om strikt de aanwijzingen van Tesla op te volgen. Tesla maakt meer gebruik van het principe waarbij het gunstiger kan zijn om 2x kort te stoppen, in plaats van 1 keer lang, gegeven de fysieke eigenschap van een accu (omdat een accu nou eenmaal sneller oplaadt van bijv 20% naar 60% dan van 50% naar 90%). Nadat we de benodigde prik in de wagen hadden zitten wilden we via de oprit Piacenza Sud onze weg vervolgen; inmiddels had ook de grote meute de binnendoor route langs het ongeluk gevonden dus duurde het zo'n 5 minuten voordat we de weg op konden, de Telepass scheelde toch weer een auto of 20 voor het tolstation. De A1 was iets beter te behappen omdat de bottleneck van het ongeluk nog achter ons lag, en zo bereikte wij rond 08h15 de ring van Milano. Ik dacht nog: als we hier overnacht hadden, waren we niet wezenlijk veel eerder op de weg.

Op de ring van Milaan was het druk, maar reed het wel door, richting het zuiden veel file gezien. De tolstations waren goed te doen qua drukte, ik had verwacht dat de badge hier ons ook nog wel tijd zou schelen, maar alleen in zuidelijke richting stonden er rijen. Op de samenloop met de A8/A9 heb je 5 rijstroken, Italianen kunnen daar maar moeilijk mee om gaan, door onrustig verkeer wat stop & go, maar meer dan 2 minuten heeft dat niet gekost. Op de A9 een beetje mixed-bag, dan weer wat lege stukken, dan ineens weer helemaal tot stilstand in druk verkeer. Op de DRIP's stond overal aangeven dat er file stond bij Chiasso, mijn vrouw stuurde mij de weg af bij Monte Olimpino om zo door Chiasso naar Zwitserland te rijden. Uiteindelijk heb je daar dan toch wel wat verkeerslichten en rotondes, ik denk dat we daar geen tijd hebben gewonnen ten opzichte van de snelweg. Een vermoeden dat versterkt werd door het feit dat ik bewust registreerde dat we een VW Golf met Duits kenteken uit kreis MYK inhaalden op de Italiaanse A9, en vlak na Chiasso op de Zwitserse A2 weer een Golf uit MYK inhaalden - what are the odds?

Eenmaal in Zwitserland het eerste stuk prima kunnen rijden; de bijrijder had de Gotthard info site open en toen wij de grens over gingen stond voor het zuidelijke portaal nog geen wachtrij. Wij moesten echter nog wel laden om niet met een kritieke accu op de Gotthard-as te komen (voorspelde accupercentage was 2% bij Altdorf, wij rijden nog niet lang genoeg elektrisch om te kunnen beoordelen hoe roekeloos het is om daar op te gokken) dus hebben we nog een kleine 20 minuten gestopt nabij Bellinzona, ook hebben we hier van chauffeur gewisseld om met een fris iemand de passage van Zwitserland te kunnen doen. Toen we daar de A2 weer op gingen stond de wachttijd voor het zuidelijke portaal op 20 minuten; op Google Maps was er ook al wat rood te zien. Gevoelsmatig zit je bij Bellinzona al praktisch op de Gotthard, maar dat is toch nog zo'n 60 kilometer, met andere woorden een half uur rijden. Dichterbij de Gotthard was de wachttijd opgelopen tot 40 minuten, dus wij hadden besloten via Quinto naar de pas te rijden. Zoals reeds gezegd werden wij door verkeersregelaars boven aan de afrit onverbiddelijk de A2 weer op gestuurd, met een zeer duidelijke boodschap dat geen enkele discussie zinvol was, hier hebben wij dan dus ook geen enkele tijd aan verspild en zijn direct de weg weer op gegaan. Vlak na Quinto stonden er borden dat je over de vluchtstrook mocht rijden als je de pas route wilde gaan rijden, wij zagen iemand uit kanton Zug de vluchtstrook op sturen en dachten "hij zal het wel weten" en hebben hem gevolgd. Een apart gevoel als je vervolgens een kilometers lange stilstaande file kunt passeren via de vluchtstrook. Die strook loopt helemaal door tot de afrit Airolo en daar gingen we de pas op. Het eerste stuk gewoon nog autoweg met 100 km/h, onze Zwitser uit Zug trok als het ware als een locomotief ons treintje de berg op, mijn vrouw stuurde en volgde gewoon. Hij had de route duidelijk vaker gereden want hij wist precies waar je de vMax kon rijden en waar je even in moest houden voor een bocht. De pasroute zelf vonden wij prachtig, mooie vergezichten, berg rivieren, watervallen, koeien met bellen langs de weg. De kids vonden het ook fantastisch ("waarom gaan we hier niet wonen?").

Zoals het klassieke voorbeeld wil, begon op de pashoogte de bewolking en moest de afdaling in de regen plaats vinden. Het laatste stukje van de afdaling is dan nog wel behoorlijk technisch, onze vriend uit Zug zat nog steeds voor ons en had ook naar beneden een prima tempo - niet te snel, maar ook weer niet traag. Omhoog was het een komen en gaan van Nederlanders (en ander verkeer), een teken dat het ook in noordelijke richting hommeles was. Eigenlijk verbluffend snel (zo'n 30 minuten na het verlaten van de A2) zaten wij weer op de snelweg, dat viel reuze mee!
Verder over de A2 zag ik al weer verkeer opdoemen bij Luzern en via de website van TCS begreep ik dat dit een ongeval was met een versperde rijstrook. Wij pakten nog net het laatste staartje van de file mee voordat ik mijn vrouw de weg af kon sturen om te gaan opladen. Wij hebben gelijk maar een broodje gegeten omdat het rond het middaguur liep. Tijdens de stop zag ik al dat het donkerrood van Google Maps veranderde in lichtrood en oranje dus dat zijn dan de indicaties die je wilt zien. Na het laden weer bestuurderswissel en de weg weer op. De file was aan het oplossen en daar gingen we weer in het treintje op de linkerbaan. Een Zwitser rijdt voor mijn gevoel gewoon bij Chiasso de linkerbaan op om er dan bij Basel weer af te gaan. Veel vrachtverkeer, behoorlijk druk en elke keer als er iemand inhaalt van die eindeloze treintjes op de linkerbaan. Vermoeiend rijden.
Na de lunch viel de rest van de auto in slaap, dus ik moest op eigen houtje de keuze maken bij Basel. De Tesla navigatie stuurde mij via Rheinfelden, dus dat heb ik maar gevolgd. Prima route - alleen de bewegwijzering is duidelijk nog op de klassieke route geënt, hier geen kantwalsborden die het verkeer naar Karlsruhe via de A98 kunnen sturen. Heel kort even stoppen bij de grens - waardoor de bijrijder weer wakker schrok. Die verifieerde vervolgens dat het de juiste keuze was, bij Pratteln 3km file.
Eenmaal op de Duitse A5 weer in overleg; doorrijden via Duitsland? Via de A35? Of toch doorsteken bij Strasbourg? Een cross-check tussen Waze en Google Maps leerde dat beide planners de N83 net het voordeel gaven tegenover de A5 op het stuk naar Strasbourg, met 2 minuten verschil tussen beide opties. Wij hebben uiteindelijk voor de A5 gekozen met ETA in Strasbourg om 15h11, ondanks het langdurige stop & go verkeer en verschuivende ETA in het verkeer kwamen wij uiteindelijk om 15h12 aan bij de supercharger in Strasbourg. De doorsteek bij Offenbach is wel een interessante, een hele bonte mix aan verkeer met Duitsers, Fransen, Luxemburgers, Belgen en een enkele Nederlander. Ideaal is het niet, je hebt toch zo'n 5 verkeerslichten en 2 rotondes, maar meer dan een paar minuten oponthoud hadden wij niet. Wel een politiecontrole in de richting FR>DE waar wij dus geen last van hadden.
Eenmaal in Strasbourg naar het oude tracé van de A4, je hebt daar echt een wir-war aan regels. Niet te doen! Het is een crit-air zone (die hebben we), de linkerbaan een carpoolstrook (zeer matige bewegwijzering), maar dan niet een strook waar je met EV een ontheffing voor krijgt. Overal borden met 90 km/h, en dan 100 meter verderop weer 70 km/h met onderbord 7h-19h. Volgens mij wordt er flink gehandhaaft want iedereen rijdt voor de zekerheid maar 65 km/h. Het is duidelijk dat er behoefte is aan een Europese norm voor verkeersborden rondom milieu zones, en speciale rijstroken. Dit was echt een allegaartje van lokaal geknutselde concepten.

Bij Strasbourg de auto weer opgeladen en gewisseld van bestuurder; daar begon gevoelsmatig toch wel een fijne etappe; die naar Wittlich alwaar we gingen avondeten. De A4 was echt heel fijn rijden, de doorsteek via de N61 wel redelijk. Alleen Saarbrücken weer wat gehannes om van de N61 naar de autobahn te komen, wij zijn de stad uit gegaan via de A623, mijn vrouw zat aan het stuur en wilde niet langer door het stadsverkeer rijden. Op Kreuz Saarbrücken was tot onze grote verrassing de verbinding tussen de A8 en de A1 dicht - dit stond niet in Google Maps en werd eigenlijk ook niet aangegeven, tot er op het allerlaatste moment al op de parallelbaan gewoon een afzetting stond op de uitvoeger. Dat betekende dus 3x de klaverlussen rond om er alsnog te komen, iets wat gelukkig wél ging. Zeer ontspannen zoeven over de A1 richting Wittlich, nog wel wat stukken 1+2, waar eerder op de dag nog hardnekkige file had gestaan, maar wij geen last van hadden.
Bij Wittlich gegeten, auto geladen en weer gewisseld en ontspannen via Verviers gereden, ook daar weer stukken 2+0, maar geen oponthoud.
Het verdere vervolg van de reis verliep zonder enige bijzonderheden.

In Nederland nog heel even kort een paar minuten prik in de batterij gestopt bij een Fastned lader nabij Echt, om niet compleet leeg thuis te komen en zo kwamen wij voor de klok van 22h00 thuis aan, iets waar wij bij vertrek uit Toscane direct voor getekend zouden hebben.

Al met al een lange, vermoeiende dag, met heel veel actief route management (maw niet klakkeloos navigatie achterna gereden) en al met al toch 6x aan de kant gestaan om te laden. Desondanks geen onplezierige rit (naast de slijtage slag van een kleine 17h in de auto) en geen spijt dat we het in 1x hebben afgelegd; no place like home!
Laatst gewijzigd door Autostrada op za 03 aug 2024, 15:39, 8 keer totaal gewijzigd.
Autostrada
autoweg

Chris schreef: za 03 aug 2024, 9:34 Is dat nu helemaal 120 km/h? In mijn herinnering was dat alleen een stuk bij een kuuroord en nabij de Zwitserse grens 120 km/h.

Wellicht ook een resultaat van het rijgedrag daar. Zwitsers staan er ook bekend om dat ze dan 'los' gaan in Duitsland, en voor Duitse bestuurders zijn de onbegrensde delen de enige vrijheid die ze lijken te hebben in het leven.
Ja, het hele eerste stuk is 120 km/h. Na elke afrit en parkeerplaats staat een bord met 120 km/h; ze zagen er niet uit als beweegbaar/variabel.
En er werd dus niet gejaagd, erg prettig. Hoe ver de beperking na Freiburg doorloopt weet ik niet 100% zeker; op dat stuk was het zo druk dat 120 km/h eerder utopie was door alle stop & go.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Mooi verslag zo om te lezen. :top:
Autostrada schreef:(..) no place like home!
Mooi, dus volgend jaar gaan jullie niet? ;)

IK was na een weekje in eigen land al weer blij terug thuis te zijn. :geenlach:
Autostrada
autoweg

Durashift schreef: za 03 aug 2024, 20:57 Mooi, dus volgend jaar gaan jullie niet? ;)
Nou zo verschrikkelijk was het niet hoor :rofl2:
Piemonte beviel ons erg goed, prachtige regio, niet te ver rijden, fantastisch eten, niet al te warm (je hebt de bergen altijd in de buurt waar het iets koeler is) en prachtige steden (vooral Turijn vonden wij fantastisch). Of we daar volgend jaar direct weer heen gaan durf ik niet te zeggen, maar zie ons daar zeker nog een keer terugkeren.
Het noorden van Spanje staat ook nog op onze verlanglijst; wel weer een flink eind rijden en elektrisch rijden is in Spanje volgens mij van hetzelfde kaliber als Italië (de aanhouder wint, maar het is zeker niet zo wijdverspreid als in andere Europese landen.
Puglia wil ik ook nog eens heen, maar ik denk niet in de zomer en dat is te ver om te rijden.
En als de kids wat ouder zijn staat Zwitserland (of de Alpen meer generiek) nu ook wel op de lijst; de bergen hebben een grote indruk op ze gemaakt toen we er doorheen gereden zijn (heen via de Gr St Bernard pas, en terug via de Gotthard pas).
Ach - genoeg reisdromen! En elke keer weer lekker thuiskomen daarna :lol:
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland »

Chris schreef: za 03 aug 2024, 9:34 Is dat nu helemaal 120 km/h? In mijn herinnering was dat alleen een stuk bij een kuuroord en nabij de Zwitserse grens 120 km/h.
Nee, het stuk met Vmax 120 km/h begint bij Freiburg-Süd en loopt door tot Parkplatz Fischergrund; in noordelijke rijrichting vanaf Parkplatz Rheinaue, beiden net ten zuiden van Bad Bellingen, maar nog voor de afrit Efringen-Kirchen. Deze situatie is al ruim 15 jaar of nog langer ongewijzigd. De A81 heeft ten noorden van Singen wel een aantal jaren terug een nieuwe Vmax van 130 km/h gekregen.
Chris schreef: vr 02 aug 2024, 22:42 Het is wel jammer dat de laatste 10 jaar eigenlijk geen voortgang is geboekt op de verdere verbreding van de A5 richting Freiburg. Het lijkt er ook niet op dat er snel wat gaat gebeuren daar. Freiburg is ook een beetje het centrum van de Groene politiek in Baden-Württemberg en daar past een verbreding van de A5 niet goed in, vinden ze daar.
Men heeft in de laatste jaren de A5 ook van Offenburg tot Herbolzheim stuk voor stuk compleet gerenoveerd. Dat was dé kans geweest om het meteen naar 2x3 rijstroken uit te bouwen, maar dat is niet gebeurd. Nu de snelweg er daar weer fris bijligt, lijkt me een uitbouw voorlopig uitgesloten.
Chris schreef: za 03 aug 2024, 9:34Wellicht ook een resultaat van het rijgedrag daar. Zwitsers staan er ook bekend om dat ze dan 'los' gaan in Duitsland, en voor Duitse bestuurders zijn de onbegrensde delen de enige vrijheid die ze lijken te hebben in het leven.
Moeilijk te zeggen, omdat het zuidelijkste puntje kort voor/na de grens niet gelimiteerd is. Maar de beperking op de A81 is inderdaad vanwege ongewenst rijgedrag door Zwitsers in het leven geroepen. Over het algemeen vind ik de Zwitsers in Duitsland nog wel meevallen als je het vergelijkt met Italië. Daar vertoond gevoeld elke tweede sportauto met Zwitsers kenteken asosciaal rijgedrag. Het lijkt dan wel alsof sommige Zwitsers de wilde Italianen drievoudig willen overtreffen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
Autostrada
autoweg

SnarfFlevoland schreef: do 08 aug 2024, 15:09 Nee, het stuk met Vmax 120 km/h begint bij Freiburg-Süd en loopt door tot Parkplatz Fischergrund; in noordelijke rijrichting vanaf Parkplatz Rheinaue, beiden net ten zuiden van Bad Bellingen, maar nog voor de afrit Efringen-Kirchen. Deze situatie is al ruim 15 jaar of nog langer ongewijzigd. De A81 heeft ten noorden van Singen wel een aantal jaren terug een nieuwe Vmax van 130 km/h gekregen.
Correct, mijn fout!
SnarfFlevoland schreef: do 08 aug 2024, 15:09 Daar vertoond gevoeld elke tweede sportauto met Zwitsers kenteken asosciaal rijgedrag. Het lijkt dan wel alsof sommige Zwitsers de wilde Italianen drievoudig willen overtreffen.
Dat is mij ook opgevallen. Extreem rijgedrag inclusief groot licht geven, onder andere gezien op de A26.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Net de Nederlanders net over de grens bij Emmerich. Effect alsof je een roedel wilde honden na een jaar opsluiting (in het beperkte snelheidshok genaamd Nederland cq Zwitserland) vrij laat. Omgekeerd trouwens ook in de laatste kilometers voordat je weer het hok in moet.

Mijn ervaring is overigens wel dat, hoe verder je van de grens komt, des te beter gaan beide groepen zich gedragen. Hoewel je te maken blijft hebben met onverbeterlijke idioten. Maar laten we eerlijk zijn, dat is met de Duitsers en Italianen zelf niet anders.
Autostrada
autoweg

Pino schreef: do 08 aug 2024, 21:50 ^^ Net de Nederlanders net over de grens bij Emmerich. Effect alsof je een roedel wilde honden na een jaar opsluiting (in het beperkte snelheidshok genaamd Nederland cq Zwitserland) vrij laat. Omgekeerd trouwens ook in de laatste kilometers voordat je weer het hok in moet.

Mijn ervaring is overigens wel dat, hoe verder je van de grens komt, des te beter gaan beide groepen zich gedragen. Hoewel je te maken blijft hebben met onverbeterlijke idioten. Maar laten we eerlijk zijn, dat is met de Duitsers en Italianen zelf niet anders.
De A31 van Bunde tot Schüttorf is ook zo’n stuk waar Nederlanders het liefst door het geluid gaan. Vaak om vervolgens de volgende afrit weer de autobahn af te gaan. Nu is het daar normaal gesproken nou ook niet echt druk met ander verkeer
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Pino schreef: do 08 aug 2024, 21:50 Mijn ervaring is overigens wel dat, hoe verder je van de grens komt, des te beter gaan beide groepen zich gedragen. Hoewel je te maken blijft hebben met onverbeterlijke idioten. Maar laten we eerlijk zijn, dat is met de Duitsers en Italianen zelf niet anders.
Opzich ben ik dat met je eens, maar Zwitsers verhouden zich ook wel verder van de grens soms erg asociaal. Zelfs op Sicilië zag ik twee weken terug een Zwitser in een sportauto een paar wilde Sicilianen die op de A18 rechts inhaalden nóg wilder rechts via de vluchtstrook inhalen om zich vervolgens dan in één beweging met geweld van de vluchtstrook de linkerrijstrook in te duwen. Het scheelde maar een haar na, of er was een gigantisch ongeval geweest. Dat is natuurlijk maar een momentopname, maar vergelijkbaar aso-gedrag heb ik ook wel rond Turijn en Verona gezien. En dichterbij de grens natuurlijk sowieso, met van die figuren die menen op de A5 ten westen van Aosta met ca. 200 km/h door wegwerkzaamheden in tunnels heen te blazen en iedereen de linkerrijstrook af te duwen. Zoiets zie je van andere nationaliteiten eigenlijk niet.

Vorig jaar ging op social media ook een filmpje rond uit Sardinië, waarin diverse Zwitsers in een sportauto op het OWN een camper wilden inhalen en daarbij een gigantisch ongeluk veroorzaakten, waarbij zelfs mensen omgekomen waren. Een extreemsituatie, maar het spreekt beelden over hoe sommige Zwitsers zich in Italië gedragen. Ze moeten schijnbaar de deels waaghalzige Italiaanse acties af en toe nogmaals overtreffen.

In Duitsland, Frankrijk of Oostenrijk zijn de Zwitsers toch een stuk netter. Ja, in Duitsland geven sommigen flink gas en gedragen zich wat irritant, maar verder niet super aso ofzo. Waarschijnlijk ook wel doordat de pakkans in Duitsland, Frankrijk en Oostenrijk veel groter is als in Italië en mogelijke sancties met rijverboden voor de bestuurder ook gevolgen in Zwitserland zelf heeft. In Italië schijnt men niks te vrezen te hebben.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
Autostrada
autoweg

SnarfFlevoland schreef: do 08 aug 2024, 22:13 Vorig jaar ging op social media ook een filmpje rond uit Sardinië, waarin diverse Zwitsers in een sportauto op het OWN een camper wilden inhalen en daarbij een gigantisch ongeluk veroorzaakten, waarbij zelfs mensen omgekomen waren. Een extreemsituatie, maar het spreekt beelden over hoe sommige Zwitsers zich in Italië gedragen. Ze moeten schijnbaar de deels waaghalzige Italiaanse acties af en toe nogmaals overtreffen.
Afgelopen vakantie hebben wij aardig wat meters gemaakt over de Italiaanse wegen; onder andere (delen van) de A1, A4, A5, A6, A7, A8, A9, A10, A11, A12, A15, A21, A26, A33 en A51. Daarbij de A4/A5 dir, A4/A26 dir voor wat ze waard zijn.
Persoonlijk viel mij het rijgedrag van de Italianen erg mee, wat ons opviel is dat je eerder te maken hebt met slaperige Italianen die met 50 km/h over 90 km/h sukkelen of zonder al te veel kijken de rotonde op komen tuffen. Gevaarlijke situaties ontstaan eerder door onoplettendheid dan agressief of gehaast rijgedrag, zo was onze ervaring. Uiteraard heb je incidenteel wel de jager er tussen zitten, die dan een beetje gaat aanduwen op je kofferbak, niet heel veel anders dan dat je in Nederland met 100 km/h op de linkerbaan gaat rijden…

Als het gaat om het rijgedrag van Zwitsers;
- 180 km/h (of nog sneller) over de A26 terwijl het andere verkeer dat daar gewoon totaal niet verwacht
- groot licht geven als je niet van de linkerbaan af gaat
- permanent knipperlicht naar links aan (a la Française)
- een even groot deel wat gewoon rustig aan doet, het liefst met 110 km/h in de linkerbaan - dat zijn ze gewend van thuis :rofl2:
- ondanks dat ze bulken van het geld kan een tientje voor een tolkastje er niet van af, je haalt die snelheidsduivels dus weer in bij het tolstation
Autostrada
autoweg

Vandaag zijn de eerste trajecten in mijn Bip&Go (SANEF) account verschenen. Het gaat om de rit over de Franse A4 op 2 augustus (terugweg) en de Italiaanse A5 op 13 juli (heenweg). Ik ben gewend dat het lang kan duren voordat transacties buiten Frankrijk verschijnen - vorig jaar kreeg ik in oktober de rekening voor ritten in Spanje die ik in juli had gereden. Zo bekeken vind ik het nog betrekkelijk snel dat er al iets uit Italië bij zit.

De rit over de Franse A4 van het tol station bij Schwindratzheim tot de N61 kost 7,70 euro; en daarmee 11 ct per kilometer. Door er bij sortie 42 kortstondig af te gaan had ik 1,00 euro kunnen besparen op de tol, aldus de website https://www.autoroute-eco.fr/index.php? ... e_vignette
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Autostrada schreef: vr 09 aug 2024, 8:48 - ondanks dat ze bulken van het geld kan een tientje voor een tolkastje er niet van af, je haalt die snelheidsduivels dus weer in bij het tolstation
Persoonlijk denk ik niet dat het zoveel met geld van doen heeft, maar vooral vanwege het feit dat zo'n toltransponder in Zwitserland geen enkele bekendheid geniet. Bovendien rekenen de Franse aanbieders via automatische SEPA incasso af, hetgeen lang niet iedere Zwitserse bank ondersteund. De TCS maakt er ook geen echte reclame voor, alhoewel ze zelf ook een "mautbox" aanbieden, echter tegen astronomische prijzen.
Autostrada
autoweg

Op termijn zullen ook die Zwitsers er wel aan moeten; steeds meer trajecten gaan over op free-flow tol en dan is een badge gewoon onontbeerlijk (tenzij er andere initiatieven komen om te betalen, de vraag is wel hoe Zwitsers daar van kunnen profiteren als ze niet eens SEPA betalingen kunnen doen).