Sinds wanneer moet je rijles nemen via een rijschool
Moderator: Moderatoren
-
wizi99
- dorpsstraat
Sinds wanneer moet je rijles nemen via een rijschool
Hallo,
Mijn opa heeft weleens verteld dat mensen vroeger zelf rijles gaven, volgens mij was dat mogelijk tot in de jaren 60. Echter, zijn kinderen hebben les gehad bij een rijschool, die weten niet beter dan dat niet meer was toegestaan toen zij hun rijbewijs haalden. Echter, twee van hen hebben hun rijbewijs gehaald via de marine.
Weet iemand wanneer die regel is afgeschaft, dat mensen zelf rijles mochten geven?
En waarom zou dat nu niet meer kunnen, omdat 17 jarigen nu ook onder toezicht mogen rijden, nadat ze voor hun rijexamen geslaagd zijn weliswaar.
Mijn opa heeft weleens verteld dat mensen vroeger zelf rijles gaven, volgens mij was dat mogelijk tot in de jaren 60. Echter, zijn kinderen hebben les gehad bij een rijschool, die weten niet beter dan dat niet meer was toegestaan toen zij hun rijbewijs haalden. Echter, twee van hen hebben hun rijbewijs gehaald via de marine.
Weet iemand wanneer die regel is afgeschaft, dat mensen zelf rijles mochten geven?
En waarom zou dat nu niet meer kunnen, omdat 17 jarigen nu ook onder toezicht mogen rijden, nadat ze voor hun rijexamen geslaagd zijn weliswaar.
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
Re: Sinds wanneer moet je rijles nemen via een rijschool
In België is dat nog steeds mogelijk. In Nederland niet meer: daar moet je verplicht een rijschool inschakelen.
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
In België mag iedereen die ten minste 6 jaar een geldig rijbewijs B heeft, optreden als jouw begeleider. Op voorwaarde dat je zelf een voorlopig rijbewijs hebt, hetgeen je verkrijgt na het slagen op het theoretisch rijexamen. In Vlaanderen is er sinds enkele jaren wel een extra voorwaarde; als begeleider moet je nu verplicht een klassikale cursus van enkele uren gevolgd hebben.
-
Piles
- autoweg
Das allemaal leuk Wim en Willem, naar niet de vraag 
-
Piles
- autoweg
Ik kan overigens nergens terugvinden dat iedereen vroeger rijles mocht geven.
Wel dat rijlessen in Nederland niet verplicht zijn: je mag meteen examen doen (maar dat is natuurlijk eigenlijk onmogelijk om te halen als je geen les hebt gehad).
Misschien werd het vroeger gedoogd of gewoon gedaan, zoals zoveel dingen.
Wel dat rijlessen in Nederland niet verplicht zijn: je mag meteen examen doen (maar dat is natuurlijk eigenlijk onmogelijk om te halen als je geen les hebt gehad).
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Een rijopleiding is ook pas in de jaren vijftig ofzo verplicht gesteld.
-
Ehuls
- verkeersader
Leuke vraag, ik vond met Google dat dit gebeurde in 1974 met de invoering van de "Wet rijonderricht motorrijtuigen"
Wel was er al blijkbaar de eis om minimaal 3 jaar een rijbewijs te hebben
Nog iets verder terug in te tijd:
https://www.nurecht.nl/Bestuursrecht/We ... teurs.htmlMet de invoering van de WRM werd een einde gemaakt aan een situatie waarin het een ieder vrijstond om rijonderricht te geven zonder dat tevoren van de bekwaamheid daartoe behoefde te zijn gebleken. Ingevoerd werd een wettelijk verbod om rijonderricht te geven zonder dat aan krachtens de wet vastgestelde bekwaamheidseisen is voldaan.
Wel was er al blijkbaar de eis om minimaal 3 jaar een rijbewijs te hebben
https://www.verkeersschoolnijland.nl/historieIn vroegere dagen mocht iemand instructeur worden als het rijbewijs minimaal drie jaren in het bezit was.
Nog iets verder terug in te tijd:
https://verkeersmiddel.nl/de-eerste-rij ... n-de-tijd/Een van de vroegste vermeldingen van een formele rijles dateert uit 1896, toen de Duitse ingenieur Emil Jellinek zijn dochter Mercedes Jellinek leerde rijden in een van de eerste Mercedes-auto’s. Dit was een van de eerste keren dat een ouder zijn kind leerde autorijden, en het legde de basis voor de moderne rijopleidingen.
Rond 1930 was de opkomst van het eerste echte handboek voor rijlessen, geschreven door B.H. Davis en E.L. Cord. Dit boek, getiteld “Your Safe Driving,” bood gedetailleerde instructies en richtlijnen voor het veilig besturen van auto’s. Het markeerde een keerpunt in de geschiedenis van rijlessen, omdat het de basis legde voor gestandaardiseerde lesmethoden en het belang van veilig rijden benadrukte
-
Wouter N14
- Moderator
Ik heb ergens rijlesboekjes liggen uit de jaren 60, zal eens kijken of daar wat uit valt op te maken.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
paolie
- expressweg
-
wizi99
- dorpsstraat
Ja, mijn oudste ooms dus ook in de jaren 60.paolie schreef: za 10 aug 2024, 16:02mijn vader haalde in 1966 zijn rijbewijs, en dat ging toen al gewoon met rijlessen via een rijschool.
Ik heb trouwens al eerder gezocht in een digitaal krantenarchief, in de jaren 50 kreeg een auto een ongeluk terwijl een man zijn vrouw rijles gaf.
Maar, ik realiseer me nu, dat mijn opa en oma geeneens een rijbewijs hadden, net als heel veel mensen van die generatie. Dus zonder auto kun je je kinderen ook geen rijles geven. Dat is wellicht de reden dat mensen in de jaren 60 rijles namen bij een rijschool.
Ik heb trouwens ook weleens bij een oom van mij oude foto's gezien met oude auto's waar een grote blauwe L-sticker op was geplakt.
-
wizi99
- dorpsstraat
Ah, ik heb nog even gekeken.
https://www.delpher.nl/nl/kranten/view? ... 1&rowid=10
In 1963 was het dus sowieso nog toegestaan om zelf rijlessen te geven, blijkbaar zonder instructeur te zijn en in een normale auto.
Wel jammer dat het niet meer mag, zou veel geld schelen, en wat mij betreft zou het best kunnen, bijvoorbeeld als iemand 10 lessen heeft gevolgd bij een rijschool, en zeker op rustige wegen.
https://www.delpher.nl/nl/kranten/view? ... 1&rowid=10
In 1963 was het dus sowieso nog toegestaan om zelf rijlessen te geven, blijkbaar zonder instructeur te zijn en in een normale auto.
Wel jammer dat het niet meer mag, zou veel geld schelen, en wat mij betreft zou het best kunnen, bijvoorbeeld als iemand 10 lessen heeft gevolgd bij een rijschool, en zeker op rustige wegen.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
Ik vermoed dat je weinig medestanders gaat vinden.wizi99 schreef: za 10 aug 2024, 23:31wat mij betreft zou het best kunnen, bijvoorbeeld als iemand 10 lessen heeft gevolgd bij een rijschool, en zeker op rustige wegen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
Peter
- 2x4 autosnelweg
De eerste lessen (bedienen van de auto of motor zeg maar) kan je in principe op een priveterrein nemen in een gewone auto. Gebeurt veel op het platteland. Ik heb medio 1985 les gehad in deels een ANWB kamp met 10 autos (cursisten) en radiocontact met een verkeerstoren. Uiteraard was een deel ook op de openbare weg met instructeur in een lesauto met extra rempedaal voor de instructeur.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
Dat kan in principe helemaal niet. Voor de gemiddelde bestuurder is het muscle memory om te remmen als je wil remmen. Voor iemand met nul ervaring is dat niet het geval. Die zou zomaar het gas in kunnen trappen, zoals ook wel gebeurt bij dementerende mensen. Gevolg is dat de auto in de sloot ligt of in een huis staat (of erger) en je kunt fluiten naar je verzekeringsgeld.Peter schreef: zo 11 aug 2024, 7:40 De eerste lessen (bedienen van de auto of motor zeg maar) kan je in principe op een priveterrein nemen in een gewone auto.
Ik zal wel de doemdenker zijn, maar ik kan niet begrijpen dat mensen zulke risico's nemen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
wizi99
- dorpsstraat
Zoals zoveel dingen? Nu ben ik wel benieuwd.Piles schreef: za 10 aug 2024, 13:27 Ik kan overigens nergens terugvinden dat iedereen vroeger rijles mocht geven.
-
Boerenkool
- autoweg
Volgens mij is pas, of wordt binnenkort ingevoerd dat je ook niet meer een examen mag doen zonder officiele essen gehad te hebben
In België is dat al zo, al mag je daar dacht ik nog wel ook zelf lessen.
Het wordt of is bovendien ingevoerd in Nl dat een andere rijschool je ook examengeschikt moet vinden voor je mag afrijden. Het systeem wordt te veel belast door op de bonnefooiprobeerders die via sommige rijscholen binnenkomen.
In België is dat al zo, al mag je daar dacht ik nog wel ook zelf lessen.
Het wordt of is bovendien ingevoerd in Nl dat een andere rijschool je ook examengeschikt moet vinden voor je mag afrijden. Het systeem wordt te veel belast door op de bonnefooiprobeerders die via sommige rijscholen binnenkomen.
-
JanVerhoeven
- verkeersader
Weet je dat zeker? Ik kan met een snelle zoektocht alleen het proefballonnetje uit 2022 vinden. Ik vraag me ook af hoe ze gaan voorkomen dat bevriende rijschoolhouders mekaar gaan helpen met blind goedkeuren?Boerenkool schreef: do 27 feb 2025, 21:32 Het wordt of is bovendien ingevoerd in Nl dat een andere rijschool je ook examengeschikt moet vinden voor je mag afrijden. Het systeem wordt te veel belast door op de bonnefooiprobeerders die via sommige rijscholen binnenkomen.
-
Boerenkool
- autoweg
Nee, ik weet t niet zeker. Ik heb t via een of meer proefballonnen gehoord en het is blijven plakken
Zo te zien is het anders ingestoken: ze gaan invoeren dat je minstens een aantal dingen gedaan moet hebben.
In het donker rijden, 130 rijden etc.
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... -rijbewijs
Zo te zien is het anders ingestoken: ze gaan invoeren dat je minstens een aantal dingen gedaan moet hebben.
-
Victor
- autoweg
Ik weet dat de topictitel gewoon als een letterlijke vraag bedoeld is... maar ik heb er nog steeds de associatie bij van iemand die dat verbaasd uitroept:
"Via een rijschool? Sinds wanneer moet dat dan? Wist ik niet!"

"Via een rijschool? Sinds wanneer moet dat dan? Wist ik niet!"
-
Bart
- autoweg
Het is veel meer dan een ‘proefballon’, het is een concreet beleidsvoorstel met voorziene wetswijziging. Een en ander komt voor uit de Commissie Roemer die onderzoek deed naar de rijscholenbranche en het rijonderwijs. Het advies dateert van 2021, vandaar ook de (ongeveer) 1,5 meter aanbiedingsfoto.Boerenkool schreef: do 27 feb 2025, 21:45 Nee, ik weet t niet zeker. Ik heb t via een of meer proefballonnen gehoord en het is blijven plakken
Centrale gedachte is dat we van een examensysteem naar een onderwijssysteem gaan. Het is op dit moment namelijk niet verplicht om rijles te volgen. Zo mag je, als je een lesauto kunt regelen, zonder een meter te hebben gereden rijexamen doen. Ook waren er best wel wat signalen dat niet alle rijscholen even goed zijn in het geven van rijles (de kwaliteitseisen zijn niet heel hoog en bijscholing van instructeurs was/is ook niet goed geregeld). Kortom: reden voor de minister (Van Nieuwenhuizen destijds) om Emile Roemer te vragen hier eens in te duiken en die kwam dus met dit voorstel - waarvan de uitwerking nu loopt.
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...
-
duikgek89
- 2x3 autosnelweg
Bijscholing van rij-instructeurs kan geen kwaad. Ik zie regelmatig lesautos onhandige rare dingen doen, hoort bij het lessen denk ik dan; maar dan zit er maar één persoon in...
Een onderwijssysteem lijkt mij ook verstandig; meer focus op het wat en waarom, op inzicht, begrip en vaardigheden; in plaats van monkey see, monkey do, monkey forget.
Een onderwijssysteem lijkt mij ook verstandig; meer focus op het wat en waarom, op inzicht, begrip en vaardigheden; in plaats van monkey see, monkey do, monkey forget.