Voor wat het waard is: Zwitserland zit in SEPA. Deel twee is of het voor Zwitsers gunstig is om een SEPA-machtiging af te geven, door de kosten die hun banken mogen rekenen. Er is geen EU-richtlijn die bescherming geeft hieromtrent; en zaken rondom de wisselkoers die de bank rekent voor een EUR-incasso kunnen het verhoudingsgewijs nog wat duurder maken.Autostrada schreef: za 10 aug 2024, 9:51 Op termijn zullen ook die Zwitsers er wel aan moeten; steeds meer trajecten gaan over op free-flow tol en dan is een badge gewoon onontbeerlijk (tenzij er andere initiatieven komen om te betalen, de vraag is wel hoe Zwitsers daar van kunnen profiteren als ze niet eens SEPA betalingen kunnen doen).
Toscana (Livorno) - Nieuwegein 1-Aug-2024
Moderator: Moderatoren
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Re: Toscana (Livorno) - Nieuwegein 1-Aug-2024
-
hoompey
- dorpsstraat
En Franse tolbadges kan je gewoon met creditcard afrekenen. Mijn Fulli app spoort me met enige regelmaat aan om naar Sepa over te stappen, maar met CC werkt ook gewoon. Wel eens wat betreft Zwitsers in het buitenland, ze worden zo onder de plak gehouden met Via Secura dat die frustratie er over de grens uitkomt. Ik woon vlak over de grens en locals die in hun Zwitserse dorp krampachtig 30 rijden denken dat het in ons Franse dorp ineens OK is om met 60+ door woonwijken te crossen.
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
Dat is met mijn Fulli account niet mogelijk. Laatst nog een tolbadge voor mijn schoonfamilie via Fulli besteld, daar werd ook alleen SEPA incasso aangeboden. Gelukkig hadden ze een bank dat automatische incasso's via SEPA ondersteund. De mogelijkheid om per creditcard te betalen was nergens te zien. Mogelijk nog een oud restant van klanten die via creditcard betalen?
Heb ook Ulys en Bip&Go bekeken. Overal wil men een SEPA-machtiging hebben, nergens krijg ik de optie om per creditcard te betalen.
Klopt, de banken die SEPA-machtigingen ondersteunen berekenen daarvoor deels frostelijke wisselkoersen. Ik heb een euro rekening van de CS-UBS, daarmee is het gratis. Er zijn echter ook enkele grote banken, zoals de ZKB die helemaal geen SEPA-machtiging ondersteunen. Voor 2024 ongeloofelijk, maar waar.Pino schreef: za 10 aug 2024, 10:00 Deel twee is of het voor Zwitsers gunstig is om een SEPA-machtiging af te geven, door de kosten die hun banken mogen rekenen. Er is geen EU-richtlijn die bescherming geeft hieromtrent; en zaken rondom de wisselkoers die de bank rekent voor een EUR-incasso kunnen het verhoudingsgewijs nog wat duurder maken.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
Autostrada
- autoweg
Mij verbaast het niet hoor. Zwitserland is erg op de traditie - en het liefst zo weinig mogelijk verandering. Daarom stalt iedereen ook graag zijn geld daar.
Zowel op de heen- als terugweg kwamen we door Zwitserland heen; ik was er al een aantal jaren niet geweest - het viel me eigenlijk wel mee moet ik zeggen. Je kunt overal pinnen, ook contactloos - in Duitsland hoef je dat niet overal te verwachten. Tevens accepteren automaten (bijv op tankstations) ook euro munten; zelfs tegen een 1 op 1 koers (wat momenteel licht in het voordeel is als je met euro betaalt).
Los van hun rijgedrag hebben Zwitsers ook wel een beetje de naam gereserveerd en afstandelijk te zijn. Op de heenweg overnachtten wij in Valais, het helpt wellicht dat ik een woordje Frans spreek - maar ik vond de mensen in de accommodatie en restaurant in het dorpje waar wij zaten nog hartelijk. Door een incidentje met 1 van de kids tijdens de heenrit hadden wij noodzaak aan het draaien van een kleine was - dit werd gewoon voor ons gedaan. Toen wij in het restaurant vroegen om een speelhoek voor de kinderen kwam de serveerster uit eigen beweging terug met een stapel kleurplaten en potloden. Dit soort kleine spontaniteit is -in mijn optiek- nou precies on-Zwitsers. Maar dat viel dus mee. Je rekent wel dik 100 euro af voor 2x daghap en twee porties friet met kipnuggets - maar goed, daar is het Zwitserland voor
Zo zie je maar - niet álle Zwitsers zijn hardrijdende aso's

Zowel op de heen- als terugweg kwamen we door Zwitserland heen; ik was er al een aantal jaren niet geweest - het viel me eigenlijk wel mee moet ik zeggen. Je kunt overal pinnen, ook contactloos - in Duitsland hoef je dat niet overal te verwachten. Tevens accepteren automaten (bijv op tankstations) ook euro munten; zelfs tegen een 1 op 1 koers (wat momenteel licht in het voordeel is als je met euro betaalt).
Los van hun rijgedrag hebben Zwitsers ook wel een beetje de naam gereserveerd en afstandelijk te zijn. Op de heenweg overnachtten wij in Valais, het helpt wellicht dat ik een woordje Frans spreek - maar ik vond de mensen in de accommodatie en restaurant in het dorpje waar wij zaten nog hartelijk. Door een incidentje met 1 van de kids tijdens de heenrit hadden wij noodzaak aan het draaien van een kleine was - dit werd gewoon voor ons gedaan. Toen wij in het restaurant vroegen om een speelhoek voor de kinderen kwam de serveerster uit eigen beweging terug met een stapel kleurplaten en potloden. Dit soort kleine spontaniteit is -in mijn optiek- nou precies on-Zwitsers. Maar dat viel dus mee. Je rekent wel dik 100 euro af voor 2x daghap en twee porties friet met kipnuggets - maar goed, daar is het Zwitserland voor
Zo zie je maar - niet álle Zwitsers zijn hardrijdende aso's
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
Mijn ex komt uit het Franstalige deel van Wallis. Men is er bijzonder vriendelijk en behulpzaam, maar deels ook wel stok conservatief in denken. Dat was toch wel één van de redenen, waarop m'n relatie op ten duur stuk is gelopen. Natuurlijk is lang niet iedereen er super conservatief, ik zou me in Wallis opzich prima thuis kunnen voelen, maar het is wel een beetje een wereldje voor zich. In het Oberwallis (Duitstalig) is men wel wat gereserveerder t.o.v. het Franstalige deel, maar alsnog vriendelijk en behulpzaam, zoals eigenlijk veel Zwitsers wel zijn. Mijn toenmalige schoonfamilie was super gul en gastvrij, een goede fles wijn werd bij elke kleine gelegenheid wel geopend, terwijl men verder niet bijzonder welvarend was o.i.d.Autostrada schreef: za 10 aug 2024, 21:19 Op de heenweg overnachtten wij in Valais, het helpt wellicht dat ik een woordje Frans spreek - maar ik vond de mensen in de accommodatie en restaurant in het dorpje waar wij zaten nog hartelijk.
Dat zou ik niet zo durven zeggen. Zwitsers hebben eigenlijk best veel oog voor (vreemde) kinderen, in mijn optiek meer als in Duitsland, vooral in gebieden als Wallis. En als ergens hulp bij nodig is, is men veelal erg behulpzaam. Dat je niet meteen dikke vrienden wordt met een Zwitser, is een ander verhaal. Vriendschappen in Zwitserland zijn sowieso iets wat andere koek als in Nederland of delen van Duitsland.Autostrada schreef: za 10 aug 2024, 21:19 Toen wij in het restaurant vroegen om een speelhoek voor de kinderen kwam de serveerster uit eigen beweging terug met een stapel kleurplaten en potloden. Dit soort kleine spontaniteit is -in mijn optiek- nou precies on-Zwitsers. Maar dat viel dus mee.
Traditie absoluut, maar weinig verandering niet persé. Zwitsers zijn heel hybride in hun conservatisme. Zoals je zelf al schreef is contactloos betalen erg in. Heel veel overheids dingetjes gaan klantvriendelijk digitaal, iets waar Duitsers alleen van kunnen dromen. In de technische en medische sector is men vaak erg modern. Zwitsers denken nog wel eens "out of the box", als er snelle oplossingen moeten komen. Nieuwe uitvindingen en innovaties komen niet zelden uit Zwitserland. Maar dan is er inderdaad die andere kant: Men hecht heel veel waarde aan oude tradities, normen en waarden. Als buitenlander kan je dan makkelijk ergens in een valkuil trappen. Bovendien wil men weinig meer van de EU weten en is men super trots op de Zwitserse Frank. Tegelijkertijd is men liberaler als je denkt: Zo werd het huwelijk voor iedereen in 2021 opvallend met 64% aangenomen en in geen enkel kanton afgewezen. Dat resultaat werd lang niet alleen door de stedelijke gebieden veroorzaakt, maar ook in klassieke kantons als Luzern, Nidwalden, Glarus of Graubünden was ruim 60% voor. Alleen in Appenzell-Innerrhoden was het echt spannend met 50,8% voor stemmen.Autostrada schreef: za 10 aug 2024, 21:19 Zwitserland is erg op de traditie - en het liefst zo weinig mogelijk verandering.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
Autostrada
- autoweg
Je weet duidelijk waar je het over hebt.SnarfFlevoland schreef: za 10 aug 2024, 22:38 Mijn ex komt uit het Franstalige deel van Wallis.
Traditie absoluut, maar weinig verandering niet persé. Zwitsers zijn heel hybride in hun conservatisme. Zoals je zelf al schreef is contactloos betalen erg in. Heel veel overheids dingetjes gaan klantvriendelijk digitaal, iets waar Duitsers alleen van kunnen dromen. In de technische en medische sector is men vaak erg modern.
Zoals ik wel al schreef is, op basis van mijn N=1 observatie, mij wel opgevallen dat de Zwitsers wel anders in hun conservatisme zijn dan Duitsers. Zo heb ik bijvoorbeeld ook gebruik gemaakt van het e-Vignet en zie je verhoudingsgewijs veel meer Zwitsers bij de Tesla superchargers in Italië tov Duitsers.