Rijbaanbrede afsluitingen bij werkzaamheden

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

RdG
dorpsstraat

Rijbaanbrede afsluitingen bij werkzaamheden

Bericht door RdG »

Sinds enkele jaren wordt het een gewoonte om bij grootschalige werkzaamheden op het hoofdwegennet een traject volledig af te sluiten.
We zagen het al eerder op de A12 en A15, en op dit moment is de A2 bij Utrecht aan de beurt.

Deze nieuwe werkwijze door een wegvak volledig af te sluiten heeft twee belangrijke redenen:
  • De veiligheid van de werklieden op de weg. Elke keer weer blijkt het werk op de weg levensgevaarlijk te zijn door medeweggebruikers die lak hebben aan diens veiligheid. Bewust afzettingen negeren, onder invloed een afzetting in rijden, verbale en non-verbale agressie, etc.
  • De tijdsduur van de werkzaamheden. Door een wegvak volledig af te sluiten heb je de ruimte om in een kort tijdsbestek alle werkzaamheden uit te voeren zonder rekening te hoeven houden met veilige ruimtes (CROW), continu verplaatsen van afzettingen, etc. Bij halve rijbaanafsluitingen dien je overal meerdere malen rekening mee te houden waardoor de werkzaamheden en de hinder vele malen langer duren.
Ook wil ik graag als voorbeeld de werkzaamheden aan de N264 thv Uden nemen. Weliswaar onderliggend, maar een prima voorbeeld.
Hier is afgelopen jaar gestart met meerdere ombouwen van rotondes naar kruispunten. Het eerste kruispunt is in een afsluiting van 9 dagen gerealiseerd. Het leverde een week hinder op, helaas.
Op dit moment zijn ze bezig met kruispunt nummer 3 die vanwege een onderdoorgang voor fietsers iets meer voeten in de aarde heeft. In plaats van een volledige afsluiting is hier een noodweg aangelegd met 1 beschikbare rijstrook per richting in plaats van 2. Deze werkzaamheden duren van mei t/m september en leveren bijna dezelfde hinder op.

Vooral bij de huidige afsluitingen van de A2 thv Utrecht zie je extreem veel hinder. Waar zou ruimte zijn voor verbetering? Betere communicatie, andere instelling van weggebruikers, thuiswerken, beter OV gebruik, etc.

Er lijkt een groot verschil in meningen hierover te zitten, dus brand los en deel je inzichten.
Volg mijn werk als monteur DVM systemen op X/Twitter!
waldo79
4x3 autosnelweg

Re: Rijbaanbrede afsluitingen bij werkzaamheden

Bericht door waldo79 »

Eh, zo'n afsluiting bij Utrecht geeft hoe dan ook veel hinder. Je gaat niet even 75.000 weggebruikers wegtoveren. Zelfs al weet je de helft van hen te overtuigen niet de weg om te gaan. De massa is zo groot dat lokale wegen alsnog overspoelen, de enkelstrooks verbindingswegen doen de rest. En het openbaar vervoer kampt met personeelsgebrek. Het is hoogst naïef om daar veel oplossend vermogen van te verwachten.
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 »

Dat nu wegvakken volledig worden dichtgezet is gewoon te danken aan verkeershufters. De meeste weggebruikers gedragen zich wel maar toch het is altijd een klein deel die het nodig vindt om onder kruizen door te rijden of eigenwijs na diverse borden die een afsluiting aankondigen toch proberen of ze er langs kunnen. En dan alsnog op verkeersregelaars/wegwerkers gaan schelden wanneer ze zich vastrijden. Het is dat deel die het voor iedereen verpest.

Bij de evenementendag van de Corbulotunnel in juni stond een voorbeeld van een aan gort gereden wagen van RWS. Dus ik snap wel dat men over aan het gaan is op drastische maatregelen.
Van mij mogen ze al sneller bij kruisnegeerders het rijbewijs een poosje innemen, misschien leren ze het dan af als die 260 euro boete niet helpt.

Afbeelding
IMG20240622102221 by DutchRoadMovies, on Flickr
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

Veiligheid van werknemers is een recht, geen enkele overlast rechtvaardigt het op het spel zetten van mensenlevens.

Ingrijpende werkzaamheden zijn soms nodig en er valt absoluut iets te zeggen voor de kort maar krachtig methode. Mens en materiaal worden efficiënter ingezet in een korte sprint dan een lange marathon. Ook de project organisatie is - qua efficiëntie - gebaat bij korte termijn projecten.

Toch loop je ergens tegen grenzen aan van wat je redelijkerwijs kunt gaan afsluiten aan wegvakken. De nacht is 1 ding, weekenden zijn een 2e, maar doordeweekse afsluitingen hebben gewoon veel gevolgen voor mensen. Als je specifiek kijkt naar de werkzaamheden gisteren aan de A2 bij Nieuwegein kun je toch concluderen dat de grenzen van het toelaatbare worden opgezocht, of zelfs overschreden worden - als het gaat om verkeershinder. Met name het op zo min mogelijk doorstroming gerichte OWN in Nederland is al snel het kind van de rekening.

In het A2 topic ben ik vrij stellig geweest en ik ga dat hier herhalen:

- volledige afsluitingen van cruciale wegvakken op werkdagen kan niet zonder extreme gevolgen
- er is betere ondersteuning nodig op het omleiden van het verkeer; met name aan de digitale kant (routeplanners specifiek) - hier leven we niet in 2024 maar de steentijd, ik denk aan push berichten, betere algoritmes voor stilstaand verkeer, OWN deels onzichtbaar maken, andere vormen van sturing, etc
- er is behoefte aan een investering in verrijdbare afzettingen (mobiele barriers) die snel geplaatst en verplaatst kunnen worden. Deze bestaan maar zijn er niet of onvoldoende in Nederland. Indien deze niet volstaan moeten ze doorontwikkeld worden. Rijbanen kunnen zo gesplitst worden, de duur van de overlast neemt wellicht wat toe, maar de druk op het OWN minder
- bij meerdere gelijktijdige werkzaamheden moet je niet de “personeelstekort” kaart spelen, omdat het communicerende vaten zijn; als iedereen gelijktijdig voor de “big bang” aanpak gaat, loop je het risico dat je zelf aan piekvraag vorming werkt, de beoogde efficiëntie neemt dan weer af
- er is meer en betere handhaving nodig tijdens werkzaamheden, tijdelijke trajectcontroles of flitspalen kunnen een effectief middel zijn, wegwerkers verdienen een veilige werkplek, praktische beperkingen zouden hier niet het bezwaar mogen zijn

Hopelijk wordt er lering getrokken uit het verkeersinfarct wat er gisteren is ontstaan en beseft men dat de aanpak nog wel wat te wensen over laat

Ik zie voor me in dit A2 voorbeeld:
Rijbaan A krijgt een barrier - eerst linkerhelft, weg blijft open maar met beperkte capaciteit. Dit vergroot de structurele files, maar regio blijft bereikbaar.
Rechterkant van rijbaan A krijgt de barrier; dat betekent keren op de afrit na de werkzaamheden voor verkeer wat ergens naar toe moet ter hoogte van de barrier. Dit valt te overzien.
Herhalen voor rijbaan B
Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via »

Ik ben van mening dat alles vierkant dichtzetten en omleiden ook een stuk beter is. Je hebt 1x een gewenning en daarna kun je meteen aan de slag. Zowel voor de veiligheid van de werknemers als de kwaliteit van met name asfaltwerk de beste oplossing.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

En gedeeltelijk afsluiten levert net zo goed ernstige overlast op de A2. Die weg is simpelweg te druk.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Ik reed gistermiddag op de andere rijbaan van de A2. Het is een momentopname, maar ik was erg verbaasd hoe weinig mensen en materieel daadwerkelijk aan het werk was op het afgesloten wegvak. Voor mijn gevoel slechts een handjevol voertuigen en niet meer dan enkele tientallen mensen. En uiteraard snap ik dat er niet 24x7 enkele honderden mensen tegelijk aan het werk kunnen zijn, maar nu was het wel erg beperkt allemaal. En als je dan kijkt naar de extreme overlast die de afsluitingen tot gevolg hebben, dan is dat gevoelsmatig totaal niet in balans.
Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via »

^^
Op de afsluitingen op de N65 afgelopen maand had ik juist het tegenovergestelde. Daar stonden over de hele lengte denk ik wel 10 asfaltsets, verschillende frezen en allerhande transport en mensen opgesteld.
RdG
dorpsstraat

Bericht door RdG »

In Nederland zijn we ontzettend verwend met de fijnmazige infrastructuur op zo’n hoog niveau dat we in voorgaande jaren in mijn optiek gewend zijn geraakt aan korte reistijden en het gemak waarmee we in die korte tijd bijna in een rechte lijn van A naar B kunnen komen.
Anderzijds zijn we met zijn allen veel te gehaast waardoor we liever binnendoor in de file aansluiten dan een grootschalige omleiding volgen waardoor je wellicht met een langere reistijd alsnog eerder op je bestemming aankomt.
Autostrada schreef: za 17 aug 2024, 8:11 - er is behoefte aan een investering in verrijdbare afzettingen (mobiele barriers) die snel geplaatst en verplaatst kunnen worden. Deze bestaan maar zijn er niet of onvoldoende in Nederland. Indien deze niet volstaan moeten ze doorontwikkeld worden. Rijbanen kunnen zo gesplitst worden, de duur van de overlast neemt wellicht wat toe, maar de druk op het OWN minder
Vorig jaar is op de A2 bij Wessem geëxperimenteerd met de Go-Barry. Vervolgens heb ik er niks meer over gehoord helaas.
Nou zal er wel veel te weinig van dit spul zijn om een traject van tientallen kilometers ermee uit te voeren, maar dit lijkt me toch een prima systeem om vaker te gebruiken en zo de tijdsduur van het omzetten van een afzetting te verkorten.
Volg mijn werk als monteur DVM systemen op X/Twitter!
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Via schreef: za 17 aug 2024, 10:02 ^^
Op de afsluitingen op de N65 afgelopen maand had ik juist het tegenovergestelde. Daar stonden over de hele lengte denk ik wel 10 asfaltsets, verschillende frezen en allerhande transport en mensen opgesteld.
Dit is eigenlijk ook de beperking. Ze willen meer grote werken uitvoeren dan er personeel is. Alles wat op de N65 of A15 staat, kan niet ingezet worden op de A2. En deze zomer zijn er zeer veel grote afsluitingen in dit deel van Nederland. Ik denk niet dat dit gaat verbeteren met de uitstroom van oudere werknemers en beperkte aanwas (en vermoedelijk weinig zij-instroom). En dankzij stikstof is er wellicht sowieso wel capaciteit afgebouwd in de GWW. Er worden al jaren veel minder grote projecten uitgevoerd dan gepland, je praat over vele miljarden omzet die er niet is geweest. Dus een Heijmans gaat dan wel huizen bouwen of rotondes aanleggen.

Ik vind ook dat volledige afsluitingen vaak een goede oplossing zijn, want je kan doorgaans redelijk goed omleiden in Nederland. Er zijn echter wel beperkingen, zoals hier op een werkdag op een zeer drukke autosnelweg een volledige afsluiting. Vrijdagmiddag is doorgaans het drukste moment van de week.

In het weekend heb je meer verplaatsingen die makkelijker uit te stellen zijn. Je ziet nu ook dat de vertraging op dit moment (zaterdag 11 uur) veel minder is dan gisteren.

Ik denk ook dat veel mensen er gisteren door verrast zijn. Weekendafsluitingen verwacht je niet vrijdag overdag en er zijn zoveel grote afsluitingen geweest de afgelopen 2-3 maanden dat nog eentje er qua communicatie minder goed onder de aandacht te brengen is.
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

Chris schreef: za 17 aug 2024, 11:07 Ik vind ook dat volledige afsluitingen vaak een goede oplossing zijn, want je kan doorgaans redelijk goed omleiden in Nederland. Er zijn echter wel beperkingen, zoals hier op een werkdag op een zeer drukke autosnelweg een volledige afsluiting.
In het geval van de A2 heb je nog een extra beperking, namelijk de nabijheid van de grote rivieren waardoor je veel minder robuuste noord-zuid verbindingen in de buurt hebt.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

RdG schreef: za 17 aug 2024, 10:57 In Nederland zijn we ontzettend verwend met de fijnmazige infrastructuur op zo’n hoog niveau dat we in voorgaande jaren in mijn optiek gewend zijn geraakt aan korte reistijden en het gemak waarmee we in die korte tijd bijna in een rechte lijn van A naar B kunnen komen.
Anderzijds zijn we met zijn allen veel te gehaast waardoor we liever binnendoor in de file aansluiten dan een grootschalige omleiding volgen waardoor je wellicht met een langere reistijd alsnog eerder op je bestemming aankomt.
Ik zou denken dat de bevolkingsdichtheid en de manier waarop bevolking en gangbare bestemmingen (werk, winkels, recreatie) over het land zijn verdeeld om niets anders vraagt dan het huidige vrij fijnmazige en hoogwaardige netwerk. Dat mag op deze schaal vrij uniek zijn in de wereld -de fijnmazige infranetwerken van het Ruhrgebied en Parijs zijn kleiner, misschien dat je een parallel kunt trekken met LA en sommige stukken Azië- maar het kan niet anders als je geen permanente stilstand wilt hebben of de oudste snelwegen tot in het extreme wilt verbreden, met desastreuze gevolgen voor de leefbaarheid van de omgeving van de snelweg en invalswegen.

En ja, dat fijnmazige netwerk stelt je dan op veel plaatsen in staat om een rijbaan volledig af te sluiten en verkeer over een omweg te sturen. Net zoals dat in Parijs in de zomermaanden wel gebeurt en in LA wel is gedaan. Maar ik denk dat er hier bij Utrecht een inschattingsfout is gemaakt ten aanzien van mogelijkheden om verkeer een beetje fatsoenlijk om te leiden en gebruik te maken van capaciteit elders. Een te centraal gelegen te cruciaal stukje weg. Punt van boe! hierboven is wat dat betreft volkomen terecht. Op dezelfde manier is zes weken Zeeburgertunnel randje.

Nu lijkt de impact van die laatste alweer een beetje af te nemen, nu weggebruikers zijn geschrokken van de impact en andere plannen maken. Maar daarmee kom je vol in wat ik wel durf te beschrijven als een communicatie-debacle. De Zeeburgertunnel ligt min of meer in mijn achtertuin. Ik kwam achter de plannen door een berichtje in de straat-app, maar mijn vrouw had dat gemist. Vele anderen zijn totaal verrast door wat komen ging. Over dit gebeuren bij Utrecht las ik ook pas vlak voordat het zover was. Nu had ik het allemaal vast kunnen weten als ik maar op de juiste websites had gekeken (of de juiste forumdraden had gelezen), maar als je mensen aan het denken wilt zetten over ritten uitstellen en omrijden moet je ze actiever benaderen in een eerdere fase en blijven herhalen. Ervaringen rondom de Spelen van Parijs maar zeker ook eerdere grootschalige afsluitingen in LA laten toch zien dat de enige manier om zoiets te laten meevallen is om langdurig te herhalen dat er een totaal carmageddon aankomt.

Het is toch ergens van de zotte dat de ANWB vrolijk de Franse overheid kan na-tetteren dat je deze zomer Parijs moet vermijden, maar dit niet grootschalig de vaderlandse media in heeft geduwd?
Laatst gewijzigd door Pino op za 17 aug 2024, 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Rogier
2x2 autosnelweg

Bericht door Rogier »

Ik ben op zich ook voor volledige afsluitingen, maar communicatie bij Utrecht was gewoon prut en ik vermoed dat dit voor belangrijk deel aan Heijmans te danken is. De reden is dat Hijmans mogelijk niet de gewenste werkcapaciteit kon oproepen, waardoor de afsluiting ook op vrijdag noodzakelijk is.

Het valt namelijk erg op, dat Dura Vermeer wel de capaciteit volledig inzet, zie A15, terwijl bij Hijmans regelmatig problemen zijn, zoals de weekendafsluiting van A13 dat afgelopen voorjaar ingetrokken werd.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Het mag aan Hijmans liggen dat de vrijdag nodig is. Maar als de overheid denkt ook de communicatie aan de aannemer uit te kunnen besteden, gaat er iets goed mis. Ik weet dat een zeer rechts kabinet gelooft dat de markt alles kan oplossen zodat je zelf alleen maar achterover hoeft te leunen en streng asielbeleid hoeft te voeren. Maar dat is dan bij deze meteen gelogenstraft.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Dit heeft echt niks met het kabinet-Schoof van doen.

Dit werk was al eerder gegund, het was een gecombineerde opdracht met de grote werken op de A12 bij Woerden eerder deze zomer. Daar was ook wel kritiek dat ze zo veel van de rijbaan hadden afgezet terwijl het grootste deel van de tijd er amper gewerkt werd.
Ze hadden er daar voor gekozen om weekendafsluitingen én een halve rijbaan af te sluiten, waarbij er doordeweeks kennelijk weinig werk is uitgevoerd.

Het is ook wel slechte PR als er mega files ontstaan en er uiteindelijk weinig van werkzaamheden te zien is. Wat dat betreft kan dit nog wel een politiek staartje krijgen.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Het totale gebrek aan waarschuwing dat er iets met grote impact zat aan te komen heeft plaatsgevonden onder de huidige minister. De wijze van inplannen van de werkzaamheden zelf reken ik niemand in dit kabinet aan.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

^^ Ongeacht de samenstelling van het kabinet, lijkt mij communicatie over (grootschalige) wegwerkzaamheden nou niet echt tot het takenpakket van een Minister behoren.
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Belandt de PR wel op de goede plek en op het geschikte tijdstip?

Met alleen een overheidswebsite en wat krantenartikelen bereik je de massa niet.

Hier moet je van tevoren al tv+radiojournaals voor inschakelen, niet achteraf pas met een journalist die doodleuk filerijders staat te interviewen en dergelijke.

Grote reclameschermen langs de weg, doen ze ook nog eens iets wat wèl nuttig is voor de weggebruiker. Reclamespotjes op tv en streamingsdiensten. Spandoeken aan viaducten. Verkeersbulletins niet alleen benutten voor huidige flits- en file-informatie maar ook voor grootschalige toekomstige afsluitingen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
kees
expressweg

Bericht door kees »

Ik moet denken aan de afsluiting van de hoofdrijbaan op de ring van Eindhoven, omdat er ten zuiden van kp Batadorp een tunnel onder de snelweg doorgeschoven werd. Ruim van tevoren werd hel en verdoemenis gepredikt, maar uiteindelijk viel juist daardoor de impact mee. Oftewel, je moet mensen wel ruim van tevoren wijzen op de ernst van de situatie, waardoor men kan kiezen tussen alternatieven als andere tijdstippen, andere routes of toch gewoon de originele route rijden met mogelijk oponthoud.
Als je op het laatste moment wegens personeelstekort summier informatie over een afsluiting geeft, is dat natuurlijk vragen om problemen. En het helpt natuurlijk niet mee als de tegenrichting geen activiteiten ziet op het afgesloten stuk snelweg dat voor een gridlock zorgt.
Wat is er trouwens mis met een systeem waarin in een korte periode tweerichtingenverkeer op 1 rijbaan rijdt voor een paar weken?
En hoezeer het ook niet mijn kabinet is, het is best raar om daar de communicatie over een wegenproject mee te verbinden.

En het doet een beetje pijn aan de ogen als je op een wegenforum over Hijmans begint, terwijl het Heijmans is.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

kees schreef: za 17 aug 2024, 14:53Wat is er trouwens mis met een systeem waarin in een korte periode tweerichtingenverkeer op 1 rijbaan rijdt voor een paar weken?
Dit wordt gezien als duur (verkeersmaatregelen kosten veel geld!) en tijdrovend om op te zetten. In Duitsland zijn ze soms wel 2 weken bezig met het op- en afbouwen van zo'n verkeersvoering. Het loont daardoor eigenlijk niet voor werkzaamheden die niet maanden duren.

Een ander nadeel is dat dan beide richtingen een verminderde capaciteit hebben.

'Vroeger' (10 jaar geleden) werd dit soort werk grotendeels met weekendafsluitingen of nachtafsluitingen gedaan. Misschien moeten we dat nu gaan zien als 'die goede oude tijd' en 'vroeger was alles beter', bij gebrek aan personeel om dit soort werk nog 's nachts te kunnen doen.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

kees schreef: za 17 aug 2024, 14:53 En hoezeer het ook niet mijn kabinet is, het is best raar om daar de communicatie over een wegenproject mee te verbinden.

En het doet een beetje pijn aan de ogen als je op een wegenforum over Hijmans begint, terwijl het Heijmans is.
Sorry, we zitten niet allemaal (dicht op) de bouw. Laat me verder verduidelijken wat ik probeerde te zeggen over overheid en kabinet. Dat was namelijk bovenal dat je een communicatie-debacle niet op de aannemer kan schuiven. En dat als de overheid de aanneemklus zo had aanbesteed dat de aannemer dat wel had moeten doen, iemand bij de overheid een enorme fout heeft gemaakt door communicatie niet in eigen hand te houden cq uit te besteden aan een communicatiespecialist.

Verdere zinspelingen over dat met rechtse partijen in het kabinet misschien rekening moet worden gehouden met te groot geloof in dat de markt het wel even oplost waren een klein statement op zichzelf dat het niet verdient hier verder het hoofdpunt van de discussie te worden. ;)
kees
expressweg

Bericht door kees »

Pino schreef: za 17 aug 2024, 15:15 Sorry, we zitten niet allemaal (dicht op) de bouw.
Ik zit ook niet dicht op de bouw, maar ben ondertussen door dit forum wel een beetje bekend met de bedrijven die zich bezighouden met wegenbouw. En aangezien je bijna 10 keer zoveel berichten plaatst dan ik en dus wel veel vaker dan ik op het forum zal zitten, ging ik ervan uit dat die kennis bij jou ook wel aanwezig zou zijn. Maar het helpt voor mij wel mee dat Heijmans in 's-Hertogenbosch (nou ja, Rosmalen) gevestigd is.
Pino schreef: za 17 aug 2024, 15:15 Laat me verder verduidelijken wat ik probeerde te zeggen over overheid en kabinet. Dat was namelijk bovenal dat je een communicatie-debacle niet op de aannemer kan schuiven. En dat als de overheid de aanneemklus zo had aanbesteed dat de aannemer dat wel had moeten doen, iemand bij de overheid een enorme fout heeft gemaakt door communicatie niet in eigen hand te houden cq uit te besteden aan een communicatiespecialist.

Verdere zinspelingen over dat met rechtse partijen in het kabinet misschien rekening moet worden gehouden met te groot geloof in dat de markt het wel even oplost waren een klein statement op zichzelf dat het niet verdient hier verder het hoofdpunt van de discussie te worden. ;)
Een communicatiespecialist is alleen geen politieke functie, maar een ambtelijke functie. Maar inderdaad, het huidige kabinet wil fors in het ambtenarenapparaat gaan snijden, dus als die specialist verdwijnt, wordt het vanzelf politiek.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Jackbauer1350 schreef: za 17 aug 2024, 7:52 Dat nu wegvakken volledig worden dichtgezet is gewoon te danken aan verkeershufters.
De spijker op z’n kop. Sterker nog, het zou eens goed zijn om wat harder campagne te voren, al durven Nederlanders daar niet zo aan. En dan bedoel ik door zo’n volledige wegafsluiting te beargumenteren door te verwijzen naar die hufters. Iets van “Deze volledige wegafsluiting en bijbehorende verkeersellende wordt u aangeboden door de rodekruisnegeerders”. Of worden van gelijke strekking.

Die hufters zijn natuurlijk niet altijd de enige reden, maar wel een hele belangrijke. Vroeger werd er in de Maastunnel ook geeerkt met tegenverkeer als er een buis dicht was, maar sinds een paar zware ongelukken omdat er toch een paar klojo’s in moesten halen in de buis met tegenverkeer is dat niet meer mogelijk en gaat de boel in een buis volledig dicht.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Kweenie. Uiteindelijk zie je toch ook wel op veel andere plaatsen volledige afsluitingen. In Parijs zijn nacht- en zomerafsluitingen ook gangbaar. Kan natuurlijk ook te maken hebben met hufterigheid op zijn Frans, maar sneller klaar zijn en daarmee lagere kosten en minder totale extra reistijdminuten zullen daar toch ook een flinke rol spelen.
kees schreef: za 17 aug 2024, 15:37 Ik zit ook niet dicht op de bouw, maar ben ondertussen door dit forum wel een beetje bekend met de bedrijven die zich bezighouden met wegenbouw. En aangezien je bijna 10 keer zoveel berichten plaatst dan ik en dus wel veel vaker dan ik op het forum zal zitten, ging ik ervan uit dat die kennis bij jou ook wel aanwezig zou zijn.
Mijn tien keer zoveel berichten gaan zelden tot nooit over dingen die daarmee te maken hebben. Draden over aanleg of bouw lees ik ook maar zelden. Neemt niet weg dat ik bij de post van Rogier, waarop ik reageerde, wel dacht “moet daar geen e bij?” Maar ik dacht “zal wel aan mij liggen” en nam zijn spelling over :facepalm:
Een communicatiespecialist is alleen geen politieke functie, maar een ambtelijke functie. Maar inderdaad, het huidige kabinet wil fors in het ambtenarenapparaat gaan snijden, dus als die specialist verdwijnt, wordt het vanzelf politiek.
En zo is het! De minister blijft ook eindverantwoordelijk voor keuzes die ergens aan de ambtelijke kant zijn gemaakt. Maar de realiteit is natuurlijk dat dit gebeuren tot niet meer kan leiden dan wat kritische kamervragen en niet de positie van de minister onhoudbaar zou maken. Als politieke sturing zou zijn (of nog worden) gegeven dat je dit soort werk vrolijk de markt moet induwen -of dat nu is vanuit een gedachte dat de private sector dingen nu eenmaal beter doet of doordat de staf zo sterk is uitgekleed dat niemand het nog kan- zouden daar veel meer politieke vingerafdrukken op zitten. Dat kan dan wat meer vuurwerk opleveren.

Maar goed, ik zeg niet meer dan dat er op het moment partijen aan het roer staan die wel een handje hebben van teveel de overheid klein maken en de private sector in duwen (de VVD van zichzelf; BBB en NSC via al hun wortels in het CDA). Feiten die erop duiden dat dat hier concreet is gedaan zijn mij niet bekend. En dat betekent weinig meer dan dat er op ambtelijk niveau iets schromelijk is onderschat. Treurig, maar als gezegd niet iets dat de minister in de knel zou kunnen brengen.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Hoe dan ook, volgens RTV-Utrecht is de gemeente Nieuwegein niet te spreken over de chaos van afgelopen vrijdag. Maandag willen ze meteen met RWS aan tafel. Is nu zelfs het hoofditem van het journaal.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Da’s niet zo raar. Het goede nieuws is dat nu heel Nederland toch te weten is gekomen wat voor ellende het oplevert. Dus voor de komende lange weekenden gaat iedereen nu zijn alternatieven zoeken. Al blijft het ergens behelpen met maar één andere noord-zuid-snelweg tussen de A50 en de A16 in.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Met grootschalig omrijden komen zowel de A50 en de A16 in beeld. Maar op een vrijdagmiddag zijn die ook vrij druk van zichzelf.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Pino schreef: za 17 aug 2024, 20:08 ^^ Da’s niet zo raar. Het goede nieuws is dat nu heel Nederland toch te weten is gekomen wat voor ellende het oplevert. Dus voor de komende lange weekenden gaat iedereen nu zijn alternatieven zoeken. (..)
Dan hoop ik dat die mensen de aankomende weekendafsluitingen al op hun netvlies hebben staan / in de agenda..

Overigens, qua communicatie op politiek/overheidsniveau.. denk ik dat JUIST op woordvoering/ communicatie professionals wel een fikse, scherpe, kaasschaaf overheen kan om FTE te verminderen. Want laten we wel wezen.. het afwezige (in mijn ogen) politieke beleid en verantwoording in ons landsbelang is deels ook de oorzaak van al die woordvoerders en communicatiestrategen die het straatje van het eigen ministerie schoon moet houden.. ook als dat betekent dat échte oplossingen voor de burgers mee de prullenbak ingeveegd worden, vind ik.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Even resumerend voor mezelf: ik vernam via landelijke media vanaf afgelopen maandag actieve berichtgeving over de wegafsluiting. Zo ongeveer elk uur op de radio. Hierin werd al aangegeven dat de te verwachten extra reistijd meer dan 60 minuten zou zijn.

Dat zette mij op het spoor dat de wegafsluiting heftige impact heeft op het verkeer. Zeker Utrecht als draaischijf van Nederland en op de noord-zuidas (A2) in plaats van de oost-westas (A12). En de Galecopperbrug nog in gedachten.

Ik ben geen regelmatige gebruiker van het getroffen wegvak, maar wel van aansluitende wegen. Op DRIPS geen actieve communicatie gezien in mijn regio Den Bosch.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ 60 minuten extra reistijd aankondigen is schering en inslag bij werkzaamheden met afsluitingen. Ik weet nooit heel goed hoe ze dat berekenen, maar op vananaarbeter.nl staan vergelijkbare getallen voor de werkzaamheden aan de Ring Groningen. En op mijn werk aan de Amsterdamse Zuidas worden in de pantry altijd braaf de waarschuwingen herhaald als er iets op de A10 zuid staat te gebeuren en dan zit je ook in die orde van grootte. Dus zoiets geeft mij niet echt alarm meer.

Ikzelf kwam er pas achter bij berichtgeving op nos.nl op donderdagochtend, maar ben door terugkeer van vakantie wellicht weinig representatief. Anderzijds voelt berichtgeving vanaf maandag vrij laat. Vroeger stonden er in de kranten vaak al voor de zomer A naar Beter-kaarten met wat er zoal aan zat te komen. Een bericht dat er echt iets groots aan zit te komen moet toch ook even inzinken, ook zodat je een beetje kunt spelen met alternatieven in de serie “kan ik ook thuiswerken?”