Sinds wanneer rechts inhalen in/uitvoegstrook?

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

A2Racer
stadsweg

Sinds wanneer rechts inhalen in/uitvoegstrook?

Bericht door A2Racer »

Ik heb mijn moeder moeten uitleggen dat de meneer die ons rechts inhaalde bij het invoegen dat netjes volgens de regels deed. En dus in het algemeen de regel dat als er blokmarkering tussen jou en de bestuurder links van je zit dat je die rechts mag inhalen en daarmee dat je ook bij het uitvoegen rechts mag inhalen als je wilt.

Nu blijkt in haar vriendenkring dat niemand op de hoogte was van deze regel. Ze hebben ook allemaal hun rijbewijs gehaald voordat het huidige RVV in werking trad.

Dus ik ben benieuwd sinds wanneer je rechts mag inhalen op de invoegstrook. Artikel 11 van RVV 1990 is zover ik weet niet gewijzigd dus de vroegste datum die ik nu heb is 1 november 1991. Ik heb kort in een document van het RVV 1966 zitten lezen maar zag daar niet een dergelijke uitzondering staan op de regel dat inhalen links geschiedt.
Hajo
2x3 autosnelweg

Re: Sinds wanneer rechts inhalen in/uitvoegstrook?

Bericht door Hajo »

Volgens mij is die regel inderdaad op 1 november 1991 ingevoerd, maar hang mij er niet voor op. ;)
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
H_BD
dorpsstraat

Bericht door H_BD »

A2Racer schreef: za 17 aug 2024, 11:43 Artikel 11 van RVV 1990 is zover ik weet niet gewijzigd
De enige wijziging is in 11.3, dat ging oorspronkelijk over fietsers en bromfietsers. Verder is het inderdaad ongewijzigd.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Hajo schreef: za 17 aug 2024, 11:45 Volgens mij is die regel inderdaad op 1 november 1991 ingevoerd, maar hang mij er niet voor op. ;)
Maar kun je er niet naar kijken als iets waarmee toen werd uitgeschreven wat eigenlijk al een logische invulling was van het “links inhalen”-beginsel? Namelijk dat wanneer je over een strook met een speciaal doel rijdt (voorsorteren voor een bepaalde richting, op snelheid komen om in te voegen etc) geen sprake is van inhalen en je dus ook niet aan de verkeerde kant kunt zitten?

In de Memorie van Toelichting op artikel 11 RVV 1990 wordt vooral gezegd dat het artikel teruggaat op artikel 29 van de op dat moment geldende Wegenverkeerswet 1935. Maar die is natuurlijk enorm vaak gewijzigd, dus ik weet niet wat daar in 1990 stond en wanneer tussen 1935 en 1990 wijzigingen aan dit artikel hadden plaatsgevonden.
Laatst gewijzigd door Pino op za 17 aug 2024, 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Als ik het mij goed herinner, het is tenslotte alweer een hele tijd geleden, was het voordat deze regel over rechts inhalen werd ingevoerd, al gemeengoed. Toen werd ook al rechts ingehaald om een afrit te nemen of om op een toerit verkeer op de hoofdrijbaan rechts voorbij te gaan, maar officieel gezien was dit niet toegestaan. Je kon er zelfs een bekeuring voor krijgen. Maar in de praktijk gebeurde dat nauwelijks, zolang er maar geen sprake was van directe gevaarzetting.

Het zorgde ook voor ergernis onder het publiek. Dat begreep niet waarom het bij in- of uitvoegen niet toegestaan was om rechts in te halen. Die ander gaat toch rechtdoor? Waarom mag ik er dan niet langs?

In die zin was het inderdaad wel logisch om rechts inhalen onder bepaalde omstandigheden toe te staan. Die omstandigheden zijn duidelijk omschreven en houden in dat rechts inhalen is toegestaan als er links van je een blokmarkering is aangebracht. Je mag bij in- of uitvoegen dus rechts inhalen, mits er links van je een blokmarkering aanwezig is.

De regel dat je niet terug mag naar de hoofdrijbaan zodra pijlen op de uitvoegstrook aangeven dat je alleen naar rechts mag gaan, dus alleen de uitvoegstrook mag volgen, komt dacht ik ook uit die tijd. Daarmee wordt voorkomen dat bestuurders die zich op het allerlaatste moment bedenken terug de hoofdrijbaan op schieten, met alle mogelijke gevolgen van dien. Althans, dat is de bedoeling.

Bij voorsorteren is volgens mij geen sprake van inhalen, maar afslaan. Als je dus in een voorsorteervak voor rechtsafslaand verkeer staat, met het verkeerslicht op rood en links van je eveneens voor rood wachtende voertuigen, maar voor een andere richting, dan haal je zodra het licht voor rechtsaf groen wordt, juridisch gezien niet rechts in. Je rijdt de voertuigen links van je wel voorbij, maar dat geldt als afslaan, niet als rechts inhalen.
H_BD
dorpsstraat

Bericht door H_BD »

Pino schreef: za 17 aug 2024, 13:15In de Memorie van Toekichting op artikel 11 RVV 1990 wordt vooral gezegd dat het artikel teruggaat op artikel 29 van de op dat moment geldende Wegenverkeerswet 1935.
Deze regels over inhalen stonden in het RVV 1966:
Artikel 33
1. Inhalen geschiedt links.
2. Inhalen geschiedt echter rechts, wanneer de ingehaald wordende bestuurder te kennen heeft gegeven dat hij naar links wil afslaan en daartoe heeft voorgesorteerd.
3. Inhalen mag rechts geschieden:
a. door bestuurders die zich in de rechter file bevinden, wanneer in files mag worden gereden en dat te dien tijde en ter plaatse ook werkelijk geschiedt
b. door fietsers en bromfietsers, indien het overige verkeer in één of meer files staat opgesteld of rijdt
Lijkt behoorlijk op artikel 11 RVV 1990. Alleen die blokmarkering ontbreekt hier.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Dank. Lid 3 onder a omschrijft het redelijk. Alleen is de benadering wat anders: het moderne “blokmarkering” tegenover het toenmalige “er mag in file worden gereden en dat gebeurt ook.” Koppelen aan blokmarkering heeft het in mijn optiek wel verduidelijkt en eenvoudiger gemaakt.
A2Racer
stadsweg

Bericht door A2Racer »

Ik lees het denk ik niet goed. Hoe koppel je de regel dat je bij file rechts mag inhalen aan dat je op een invoegstrook met zeg 130 iemand mag inhalen die 100 rijdt?
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Er staat niet “bij file”, maar “waar in file wordt gereden”. En die term werd nader geduid in artikel 23 RVV 1966:
Artikel 23
1. Wanneer de verkeersdichtheid het rechtvaardigt mogen bestuurders van motorvoertuigen in de volgende gevallen in files naast elkaar rijden:
a. op wegen met verkeer in beide richtingen en in vier of meer rijstroken verdeeld, indien het verkeer op die wegen niet op de linker weghelft mag komen
b. op wegen met éénrichtingsverkeer die in rijstroken verdeeld zijn
c. daar, waar het bevoegde gezag het toestaat of toelaat.
2. Wanneer in files naast elkaar gereden wordt, mag een bestuurder niet van rijstrook of file veranderen, indien hij daardoor de normale gang van de andere voertuigen belemmert of hindert.
En misschien heb ik het mis, maar ik zou denken dat de gegeven situatie wel onder een van de drie opties in lid 1 viel.
exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje »

IS het niet ook zo dat als er een doorgetrokken streep is tussen 2 rijstroken (in dezelfde richting) er technisch geen sprake is van inhalen ?
A2Racer
stadsweg

Bericht door A2Racer »

Je zou er duidelijk wel voor beboet kunnen worden als je via een spitsstrook mensen rechts gaat inhalen en daarbij zit er een doorgetrokken streep tussen. En als het de bedoeling was om het toe te staan zou het net zoals bij blokmarkering expliciet worden toegestaan lijkt me.

Neemt niet weg dat het lekker voelt om te doen :honger: .
Link
Wouter8
woonerf

Bericht door Wouter8 »

Ik vraag mij dan altijd nog af of er een verschil is tussen inhalen en, wat ik wil noemen, passeren?
Neem onderstaande twee situaties. In beide situaties rijdt voertuig 1 de maximaal toegestane snelheid. Voertuig 2 rijdt minder snel dan dat.
(Voertuig 2 rijdt dan eigenlijk ook onnodig (te ver naar) links).

In de linkersituatie rijdt voertuig 1 al enige tijd op de rechterbaan, rijdt dan voertuig 2 rechts voorbij, maar blijft daarna ook nog enige tijd gewoon op de rechterbaan rijden. In mijn optiek passeert voertuig 1 dan slechts voertuig 2. Eigenlijk dus gewoon wat de filmer in de video van A2Racer doet.

In de rechtersituatie komt voertuig 1 achter voertuig 2 vandaan, rijdt deze rechts voorbij, om daarna weer voor voertuig 2 te gaan rijden.

Is dit uit te leggen als zijnde twee verschillende situaties, of is in beide gevallen gewoon sprake van rechts inhalen?

Afbeelding
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Volgens mij is het juridisch allebei illegaal rechts inhalen. Maar wie variant 2 bezigt, zal zeker voor aso worden uitgemaakt, terwijl in variant 1 je tenminste nog zou kunnen rekenen op enige sympathie van omstanders zonder bonnenboekje.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ Dat is correct. Beide situaties worden beschouwd als rechts inhalen.

In situatie 1 kan een agent de overtreding van de bestuurder van voertuig 1 wel begrijpen. Het kan zelfs zo zijn dat niet hij, maar de bestuurder van voertuig 2 een bekeuring krijgt, namelijk voor onvoldoende rechts houden. Immers, rijstrook 3 is zo goed als leeg en de plaats op de weg is nu eenmaal rechts.

In situatie 2 krijgt de bestuurder van voertuig 1 onherroepelijk een bekeuring. Ook de gevaarzetting hier is beduidend hoger dan in situatie 1. Het inhalende voertuig gaat na voertuig 2 rechts ingehaald te hebben weer terug naar rijstrook 2. Als daar een voertuig rijdt waarvan de bestuurder meent naar rijstrook 3 te moeten gaan, kan dit tot zeer gevaarlijke situaties en een zwaar ongeval leiden.

Nu is vrijwel geen enkele situatie identiek, dus veel hangt ook af van wat de agent precies waarneemt. Daarbij spelen veel factoren een rol. Verkeersdrukte, snelheid, gedragingen van andere weggebruikers maar ook verdere gedragingen van de bestuurder van voertuig 2 enzovoort.

Wat de bestuurder in dat filmpje van A2Racer doet, is begrijpelijk, maar desondanks niet toegestaan. Dit wordt beschouwd als rechts inhalen. Gezien de duur van de manoeuvre en de snelheid zou het zelfs zomaar kunnen dat in het uiterste geval artikel 5 wordt toegepast. Niet meteen met invordering rijbewijs, maar in ieder geval wel een hele flinke boete.
Attietattie
2x5 autosnelweg

Bericht door Attietattie »

exroosje schreef: ma 19 aug 2024, 17:26 IS het niet ook zo dat als er een doorgetrokken streep is tussen 2 rijstroken (in dezelfde richting) er technisch geen sprake is van inhalen ?
Nee, dat is gewoon inhalen.
Wouter8 schreef: ma 19 aug 2024, 22:01 Ik vraag mij dan altijd nog af of er een verschil is tussen inhalen en, wat ik wil noemen, passeren?
Volgens Koos Spee, de toenmalig verkeersofficier van justitie is daar inderdaad een verschil tussen. Maar hij zat er wel vaker naast.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Attietattie
2x5 autosnelweg

Hajo schreef: ma 19 aug 2024, 23:20Niet meteen met invordering rijbewijs, maar in ieder geval wel een hele flinke boete.
Je kunt er vanuit gaan dat die bestuurder die boete voor lief neemt. :top:
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 »

exroosje schreef: ma 19 aug 2024, 17:26 IS het niet ook zo dat als er een doorgetrokken streep is tussen 2 rijstroken (in dezelfde richting) er technisch geen sprake is van inhalen ?
In het geval van vluchtsgrook is het een doorgetrokken streep waar je sowieso niet overeen mag, maar bij geopende spitsstrook heeft die niet de functie van doorgetrokken streep, want in geval van spitsstrook mag je de streep namelijk overschrijden en heeft die eigenlijk de functie van deelstreep tussen rijstroken. En is het gewoon rechts inhalen.
Dat velen, zoals in de video van A2Racer te zien is, niet snappen dat je in dit geval de doorgetrokken streep over mag en dus onnodig links blijven rijden is een ander verhaal.

Afbeelding
Ik denk deze situatie beter past dat jouw vraag. Dit is de afrit naar de N225 op de A12. Hier begint een doorgetrokken streep die niet overschreden mag worden. Dus zou je denken dat je eigenlijk hier rechts er voorbij mag rijden wanneer de uitvoeger hebt gekozen. Je kan dit zien als een optische rijbaanscheiding. De vrachtwagen die je op de foto ziet mag niet meer naar rechts om de afrit nog te pakken. Maar in de praktijk zal het vast voorkomen dat iemand alsnog er overheen komt.
Maar ja, ook bij blokmarkering is een risico dat je bij rechts passeren in conflict komt met iemand die niet oplet en naar rechts opschuift op het moment dat je er langs komt.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

^^

In dit licht is onderstaande situatie in de Gaasperdammertunnel ook wel een interessante.

Afbeelding
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Degene die rechts van de blokmarkering behoort ook bedacht te zijn op verkeer wat later nog naar rechts beweegt.
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 »

Rein schreef: di 20 aug 2024, 16:18 ^^

In dit licht is onderstaande situatie in de Gaasperdammertunnel ook wel een interessante.
Daar zie ik wanneer er rij altijd wel iemand die schijt heeft aan de streep. Overigens ook aan de Vmax van 80.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ De Ketheltunnel heeft ook zo'n ding, wanneer je richting de A20 rijdt (en ze verkeer naar de A20 al vóór de tunnel laten afslaan). Allen dan ligt er midden in het verdrijfvlak ook nog een klein gootje, wat een uitvoegbeweging door die streep ook bepaald onaantrekkelijk zou maken met 100 km/h. Althans: ik heb me wel eens afgevraagd of daar nou echt een goot ligt of dat ze de markering daar zo hebben aangebracht dat het lijkt alsof er een gootje ligt - gezien het feit dat ik daar eigenlijk nooit mensen doorheen zie rijden gaat er daar wel duidelijk iets beter dan in de Gaasperdammertunnel ...
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Attietattie schreef: di 20 aug 2024, 0:44
Hajo schreef: ma 19 aug 2024, 23:20Niet meteen met invordering rijbewijs, maar in ieder geval wel een hele flinke boete.
Je kunt er vanuit gaan dat die bestuurder die boete voor lief neemt. :top:
Ah, de bestuurder verwerkt het boetebedrag stiekem in enkele facturen zodat het hem per saldo niets kost? :hap: ;)
Attietattie
2x5 autosnelweg

Zo had de bestuurder er nog niet over nagedacht, maar hij neemt het advies ter harte! :top:

De bestuurder heeft met zijn enorme wiskundige inzicht bedacht dat hoe meer auto's hij rechts inhaalt, hoe lager het boetebedrag wordt, per rechts ingehaalde auto. Dus om het boetebedrag (per rechts ingehaalde auto) te laten zakken, dient hij zo snel mogelijk nog even wat auto's rechts in te halen. Hij weet nu wat hem morgen te doen staat...
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

Hajo schreef: ma 19 aug 2024, 23:20Wat de bestuurder in dat filmpje van A2Racer doet, is begrijpelijk, maar desondanks niet toegestaan. Dit wordt beschouwd als rechts inhalen. Gezien de duur van de manoeuvre en de snelheid zou het zelfs zomaar kunnen dat in het uiterste geval artikel 5 wordt toegepast. Niet meteen met invordering rijbewijs, maar in ieder geval wel een hele flinke boete.
Uiteraard mag je van nederlandse ambtenaren niet verwachten dat het probleem bij de wortel aangepakt wordt, als symptoombestrijding ook mogelijk is en minder werk oplevert.