Verkeersborden in België

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Joshua
autoweg

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Joshua »

Alfa schreef: vr 02 aug 2024, 13:19 Want ik vind dat de dikke staartvoet de aandacht eigenlijk afleidt van de pijl zelf, terwijl die de verplichte rijrichting weergeeft en dus prominenter zou moeten zijn dan de staart.
Dat komt omdat het iets nieuws is en dat vooral wij hier nu zo goed letten op die (Griekse) vorm maar de andere/gemiddelde/gewone weggebruikers niet.
Alfa schreef: vr 02 aug 2024, 13:19 Ik zou wel eens willen weten waarom dat internationaal comité in dat verdrag überhaupt gekozen heeft voor zo'n pijlvorm.
Ja dat vraag ik zelf eigenlijk ook af.
Alfa schreef: vr 02 aug 2024, 23:20
Joshua schreef: vr 02 aug 2024, 14:34 Ik denk dat België heeft gekozen voor de Griekse pijl bij gebodsborden omdat deze eigenlijk maar een simpele aanpassing is, want alleen maar de staart/stam veranderen ze, aan de pijlkop zelf blijft men bij hetzelfde als nu maar dan gewoon wat kleiner.
Ze hebben gewoon de gebodsborden van het verdrag integraal overgenomen. Dat de pijlkop dezelfde is van de oude Belgische borden is eigenlijk maar puur toeval.
Ja maar moest voor dat verdrag iets anders gekozen geweest zijn dan werd het zeker en vast daadwerkelijk ook iets anders.
Laatst gewijzigd door Joshua op za 03 aug 2024, 0:30, 2 keer totaal gewijzigd.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
SAN RED
verkeersader

Bericht door SAN RED »

Alfa schreef: vr 02 aug 2024, 23:20 ^^^ Ik wist niet goed wat je bedoelde met pijlen in 'Antwerp style', maar dat plaatje verduidelijkt een hoop. Iets smallere blokpijlen dus. Dat ziet er inderdaad niet slecht uit.
Het zijn ook 'maar' smallere blokpijlen. Ik weet niet waarom ik dat steeds associeer met 'Antwerp style' Te veel bewegwijzering Antwerpen stijl getekend :lol:
Tommy
autoweg

Bericht door Tommy »

Zo'n typische. Het pijltje op het onderbord wijst naar boven, terwijl dit naar beneden zou moeten zijn:
https://www.google.com/maps/@50.9956991 ... &entry=ttu
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ Een P-invaliden met een onderbordje met zwart streepje en 5 m. En een regulier P-bord met onderbord en pijltje naar beneden… geen idee wat men er mee wil aanduiden…
jdb2
autoweg

Bericht door jdb2 »

Als je in streetview teruggaat in de tijd zie je dat er een pijl omhoog stond de vervolgens is afgeplakt.
Dat begin-invaliden-P-bord had eigenijk op de plaats van het einde-P bord moeten staan.
Ik neem aan dat dat sowieso de algemene P opheft?

Dan nog is er de vraag van het nut van al die P-borden die herhaald worden bij elke garagepoort.
Aan de andere kant staat al een :E1: en de vrije doorgang is meer dan 3 meter, dus dan is parkeren aan die zijde sowieso toegelaten. Ik neem aan dat een einde-P is geen parkeerverbod is. Daarna gelden gewoon de algemene regels zoals afstand tot kruispunt, rijbaanbreedte, etc...
🍉
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Hier: 'https://www.google.com/maps/@51.0016529 ... &entry=ttu' onder dat 3,5t bord staat er op dat onderste onderbord het stuk tekst:

'NEEN HET IS NIET OMDAT GE HIER RIJDT DAT GE SOWIESO PLAATSELIJK ZIJT', waarom zelfs en wat heeft het toch voor een nut?
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Ik vind het geweldig, exact hoe ik het in de spreektaal ook zou formuleren. Vanwaar de achtergrond? Ik ben niet van die streek, maar ik weet uit ervaring dat veel mensen die worden tegengehouden in straten waar enkel plaatselijk verkeer geldt, het excuus bovenhalen dat ze "vanuit de buurt zijn en dat voor hen de kortste route is". Zo werkt het helaas niet, en daarom dat men tegenwoordig vaker de formulering "Uitgezonder Aangelanden" hanteert in die situaties.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Door die straat te volgen zag ik het zelf ook aanbod komen: 'UITGEZONDERD AANGELANDEN EN FIETSERS';https://www.google.com/maps/@51.0014289 ... &entry=ttu.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

In België mag de politie handhaven op 'uitgezonderd plaatselijk verkeer' / 'sauf riverains' / 'ausser ortsverkehr'. Als je niet kunt aantonen dat je in de buurt moet zijn, kan je 90 euro boete krijgen. Dat staat immers als zodanig in de wegcode omschreven. In Nederland zouden we overigens 'uitgezonderd bestemmingsverkeer' neerzetten. Dat staat ook omschreven in de wet:
wet schreef:bestemmingsverkeer: bestuurders wier reisdoel één of meer bepaalde percelen betreft die zijn gelegen aan of in de directe nabijheid van een weg met een door verkeerstekens aangegeven geslotenverklaring voor bepaalde categorieën bestuurders en die slechts via deze weg zijn te bereiken alsmede bestuurders van lijnbussen;
Wel blijft handhaven lastig:
https://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=42182
gemeente Wassenaar schreef:Kan er een bord “uitgezonderd bestemmingsverkeer” geplaatst worden? Handhaving van dit verbod is geen bevoegdheid van de gemeente, maar van de politie. Op wegen waar onder verkeersborden het onderbord m.u.v. bestemmingsverkeer is geplaatst, vindt op basis van jurisprudentie geen handhaving plaats.
In Sneek is de gemeente er nu ook achter gekomen dat het deels autovrij maken van het centrum bijzonder lastig is. Daar staan nu overdag verkeersregelaars het verkeer tegen te houden en heb je een ontheffing nodig om toch door te rijden. Allemaal omslachtig en bureaucratisch, maar wel goed voor de werkgelegenheid. :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Vinny schreef: zo 18 aug 2024, 16:08 'sauf riverains'
Kleine verbetering; in het Frans is het 'EXCEPT CIRCULATION LOCALE'.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Nog eentje dat je meer en meer ziet.

Afbeelding
Mundial
verkeersader

Bericht door Mundial »

Vinny schreef: zo 18 aug 2024, 16:08 In België mag de politie handhaven op 'uitgezonderd plaatselijk verkeer' / 'sauf riverains' / 'ausser ortsverkehr'. Als je niet kunt aantonen dat je in de buurt moet zijn, kan je 90 euro boete krijgen.
Hier en daar werd/wordt daar ook op gehandhaafd, de Helstraat in Aartselaar was tot enkele jaren terug ook uitgezonderd plaatselijk verkeer. street view, de politie stond dan vaak in het midden van de straat, vroeg iedereen om een reden en schreef boetes uit.

Wanneer er geld is voor ANPR-camera's wordt er wel meer en meer met 'uitgezonderd vergunninghouders' gewerkt. In de omgeving van mijn vroegere werk in Edegem hadden ze ook een knip ingevoerd om sluipverkeer dat Mortsel wilde vermijden tegen te houden. Was wel enkel geldig wanneer de school begon/eindigde bord.
Voornamelijk bedoelt om deze sluiproute onmogelijk te maken.
Ouders en grootouders mochten het wel nog steeds gebruiken om hun kinderen naar school te brengen, die stimuleren om met de fiets te komen zou wat veel protest opleveren (en verwacht ik nu niet meteen van een N-VA-gemeentebestuur).
SAN RED
verkeersader

Bericht door SAN RED »

Wat van deze combi?

Afbeelding
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Het kan maar ik zou de ' :zone-30: ' verlengen. Bij het huidig begin ' :zone-30: ' bord kunnen ze er dan 'HERHALING' onder zetten.
jdb2
autoweg

Bericht door jdb2 »

Niet helemaal hetzelfde, maar ik moest denken aan deze situatie bij St Niklaas.

Eerst dit:
Afbeelding

En 200m verder dit:
Afbeelding
Quizvraag: hoe snel mag op de 2de foto?
🍉
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak »

In Vlaanderen? 70 km/h.
Enne gojje mins blieft altied leave.
Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

^^ Ja, 70 km/u, maar raar is het wel. Een bord :A1-70: was hier m.i. logischer geweest.
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

Je mag toch nog 100 meter 120? Pas daarna valt de tweede rijstrook af.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Teetje schreef: vr 30 aug 2024, 16:12 ^^ Ja, 70 km/u, maar raar is het wel. Een bord :A1-70: was hier m.i. logischer geweest.
Een bord 'einde snelheidsbeperking' is in zo'n geval de standaard, dat is wettelijk ook de meest juiste optie omdat een bord C43 in principe maar tot het volgende kruispunt geldt. Terwijl de boodschap is dat de afwijkende snelheidsbeperking ophoudt en je terugvalt op de normale maximumsnelheid die geldt buiten de bebouwde kom. Al vind ik ik het bord 'einde snelheidsbeperkingen' ook niet zo leesbaar als je terugvalt op een lagere maximumsnelheid, zeker voor buitenlanders. Zelfs al is het de standaardsnelheid. Zo'n bord heeft gewoon een lagere attentiewaarde dan een C43 door het gebrek aan rode rand.

Op de baan N42 duidt men dat ook op die manier aan voor de verkeerslichten. Daar geldt over de gehele baan 90 behalve aan de verkeerslichten waar 70 geldt. En daar staan vaak nog flitscamera's, je moet het maar weten dat je na zo'n bord 'einde snelheidsbeperking' maar 70 mag. Zie: https://www.google.com/maps/@50.9452313 ... FQAw%3D%3D
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

verfmeer95 schreef: vr 30 aug 2024, 18:57 Je mag toch nog 100 meter 120? Pas daarna valt de tweede rijstrook af.
Technisch gezien wel ja.
Tommy
autoweg

Bericht door Tommy »

www.vanityplates.be
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Heel uitzonderlijk, een gewone kruising op een weg waar bij het kruispunt de vmax 90 niet wordt opgeheven. Hier bij Aarschot

https://www.google.com/maps/@50.9298554 ... FQAw%3D%3D
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Dat laatste voorbeeld dat is om er voor te zorgen dat ze maar aan 70 komen aanrijden. Dus dat is eigenlijk best nog een normale situatie. Alhoewel 70 plaatsen nog beter zou geweest zijn.
Tommy
autoweg

Bericht door Tommy »

^^
Uiteraard. Het slaat eerder op het feit dat men kiest voor 'Einde 90' ipv een duidelijkere 'Begin 70'. Verkeerstechnisch is een einde 90 correct en het meest juiste. Pragmatisch zou het beter een begin 70 zijn.
www.vanityplates.be
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Ik kwam onlangs dit abstracte kunstwerk bij een verzakte betonplaat tegen (als het afkoelt heb je soms het omgekeerde van hitte, dat platen zakken in plaats van stijgen). Nu, ik moet wel zeggen dat de bedoeling duidelijk is.

Afbeelding
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Heeft de tegenrichting nu geen vooraankondigingsbord?, want ik zie daar alleen maar de :F6: staan. Wat dat het betreft die 'totempaal', die mocht anders op 150m van te voren worden geplaatst.
Tommy
autoweg

Bericht door Tommy »

Twee leuke gespot in Beigem:
https://www.google.com/maps/@50.9599188 ... FQAw%3D%3D
https://www.google.com/maps/@50.9608177 ... FQAw%3D%3D
Zone 30 geldt dus niet voor Fietsers en bromfietsers... Maar ja. Ze mogen er niet in rijden. :rofl2:
www.vanityplates.be
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

De nieuwe verkeersborden zijn nog eens opnieuw aangepast op 16/09/2024): Beginnen met de Voorrangsborden: bij bord B22 zijn de pijlen aangepast naar de blokpijlen:
SPOILER: TOON

Afbeelding
, dan verder gaan naar de Verbodsborden: bij borden C32a C32b en C33 werden de pijlen aangepast:

Afbeelding,
Afbeelding en
Afbeelding.
, dan verder gaan naar de Aanwijzingsborden: bij bord F19 werd de pijlkop aangepast:

Afbeelding
,
Hierdoor zijn de kop-vormen van alle blokpijlen hetzelfde geworden
Hier in Gent staat er (toevallig)?) ook zo eentje: https://www.google.nl/maps/@51.0563257, ... FQAw%3D%3D

en dan eindigen met het lettertype van de Onderborden die werden alsnog uiteindelijk dan naar SNV aangepast.
Laatst gewijzigd door Joshua op zo 22 sep 2024, 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.
SAN RED
verkeersader

Bericht door SAN RED »

F19 en C32/3 zijn een verbetering t.o.v. huidige en vorige borden van de wegcode. :applaus1:
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Maar goed dan nu zelf wat minder goede woorden: :facepalm:
Afbeelding,
bij het ontwerpen mocht men de toren wel rechtsbovenaan naast het vliegtuig gezet hebben want als men wilt dan staat het hier mogelijk in de weg.