Verkeerssignalering (de matrixborden)
Moderator: Moderatoren
-
DisasterLievelde
- zandpaadje
Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)
"wat je niet ziet, mis je niet"
-
Mark
- Forumbeheerder
Ja de A1 wisselstrook was origineel ingezet als carpoolstrook. Maar niet succesvol en al snel omgebouwd.
Maar houdt dat in dat deze bewuste signaalgever van de A1 uit de jaren 90 komt?
Maar houdt dat in dat deze bewuste signaalgever van de A1 uit de jaren 90 komt?
Ben jij al lid van de Vereniging Wegenforum? • Wegenforum updates • #A4ZuidNu!
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
Er waren toen zelfs mensen die met opblaaspop op de passagiersstoel over die strook reden.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
Chris
- Moderator
Die verhalen lees je zelfs nu nog af en toe in de Amerikaanse media.
In Frankrijk hebben ze camera's die controleren hoeveel personen er in de auto zitten, maar dit systeem is in de praktijk kennelijk minder betrouwbaar dan de fabrikant ervan claimt.
In Frankrijk hebben ze camera's die controleren hoeveel personen er in de auto zitten, maar dit systeem is in de praktijk kennelijk minder betrouwbaar dan de fabrikant ervan claimt.
-
Stefanuzz
- verkeersader
Een flinke klapper op de A10 eind van de middag bij het begin van de wegafsluiting bij knp. Watergraafsmeer:
https://x.com/newshunterz/status/182088 ... 23/photo/2
Te zien is dat een auto op de actiewagen op rijstrook 3 is geklapt. Verkeer vanaf rijstrook 3 wordt met die actiewagen richting de uitvoegende taper (als ik het goed zeg) gestuurd.
Wat ik opmerkelijk vind is dat er geen verdrijvingspijl aan vooraf gaat. Effectief ga je dus van
naar

zonder dat je een aankondiging krijgt(?) dat rijstrook 3 er ook af gaat.
Neemt niet weg dat je alsnog moet opletten en dat met 70km/h zo'n groot object echt wel moet zien aankomen... maar toch.
Zie mijn tweet:
https://x.com/Stefanuzz/status/1820899699198452118
https://x.com/newshunterz/status/182088 ... 23/photo/2
Te zien is dat een auto op de actiewagen op rijstrook 3 is geklapt. Verkeer vanaf rijstrook 3 wordt met die actiewagen richting de uitvoegende taper (als ik het goed zeg) gestuurd.
Wat ik opmerkelijk vind is dat er geen verdrijvingspijl aan vooraf gaat. Effectief ga je dus van
naar
zonder dat je een aankondiging krijgt(?) dat rijstrook 3 er ook af gaat.
Neemt niet weg dat je alsnog moet opletten en dat met 70km/h zo'n groot object echt wel moet zien aankomen... maar toch.
Zie mijn tweet:
https://x.com/Stefanuzz/status/1820899699198452118
📸 Freelance Bouwfotograaf.nl / Beeldbank.SVFW.nl
💻 Vrije tijd projecten: HMpaal.nl - MXbord.nl - IMbot.nl
💻 Vrije tijd projecten: HMpaal.nl - MXbord.nl - IMbot.nl
-
Wouter N14
- Moderator
Ah een Tesla, laat me raden, die reed met alles op standje automatisch.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
Durashift
- expressweg
Denk dat het niet anders kan, qua ruimte. Anders heb je twee vooraankondigingen naast elkaar?
Het is niet dat dit nu op dag één er zo staat. Al een ruime week snappen de weggebruikers dit.. waaronder vast ook wel een full option Autopilot in gebruik?
Het is niet dat dit nu op dag één er zo staat. Al een ruime week snappen de weggebruikers dit.. waaronder vast ook wel een full option Autopilot in gebruik?
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
Je gaat van 3 rijstroken naar 3 rijstroken. Er gaat geen rijstrook af.Stefanuzz schreef: di 06 aug 2024, 21:14 zonder dat je een aankondiging krijgt(?) dat rijstrook 3 er ook af gaat.
-
DisasterLievelde
- zandpaadje
Ik denk dat een Tesla nog geenWouter N14 schreef: di 06 aug 2024, 21:21 Ah een Tesla, laat me raden, die reed met alles op standje automatisch.
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
Er staat gewoon een slingerbord dat dat aangeeft.Stefanuzz schreef: di 06 aug 2024, 21:14 zonder dat je een aankondiging krijgt(?) dat rijstrook 3 er ook af gaat.
-
Robonus
- autoweg
De aanrijding is gefilmd vanuit de achter-dashcam van de voorrijdende auto. Video staat op AT5:
https://www.at5.nl/artikelen/227976/tax ... op-snelweg
Had wel de pijlwagen pas bij het puntstuk verwacht. Nu staat hij op het punt waar de taper nog niet op volledige breedte is.
Alsnog geen excuus natuurlijk, maar wel opmerkelijk

https://www.at5.nl/artikelen/227976/tax ... op-snelweg
Had wel de pijlwagen pas bij het puntstuk verwacht. Nu staat hij op het punt waar de taper nog niet op volledige breedte is.
Alsnog geen excuus natuurlijk, maar wel opmerkelijk

-
Wouter N14
- Moderator
-
Piles
- autoweg
Of nog iets later, en bij het puntstuk een paar ribbelstroken (of hoe die dingen ook heten). Bij pijlwagens liggen die er dus wel met een reden...
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
3,5m is zat.
Onhaalbaar, qua afstanden. Nu staan er bakens. Daarvan merk je het ook, als je er overheen rijdt.Piles schreef: wo 07 aug 2024, 10:29Of nog iets later, en bij het puntstuk een paar ribbelstroken (of hoe die dingen ook heten). Bij pijlwagens liggen die er dus wel met een reden...
-
Wouter N14
- Moderator
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
Dat doe ik niet.
-
sven_engelen
- expressweg
De matrixborden op de A50 tussen Beekbergen en Waterberg beginnen aardig af te takelen. Sommige matrixborden doen het zelfs helemaal niet meer.
Matrixborden A50 Beekbergen - Waterberg by Sven Engelen, on Flickr
Op de A2 tussen Kerensheide en Het Vonderen is dit hetzelfde geval maar dat is nog enigszins begrijpelijk aangezien daar een verbreding aanstaande is...
Matrixborden A50 Beekbergen - Waterberg by Sven Engelen, on FlickrOp de A2 tussen Kerensheide en Het Vonderen is dit hetzelfde geval maar dat is nog enigszins begrijpelijk aangezien daar een verbreding aanstaande is...
Svenlo
-
Chris
- Moderator
Ik ben benieuwd hoe effectief dit gaat zijn.Rijkswaterstaat schreef:Rijkswaterstaat start nieuwe #nietvoorniX campagne tegen het negeren van rode kruisen
Iedere dag rijden er mensen op de snelweg onder rode kruisen door. Het negeren van zo’n rood kruis is levensgevaarlijk voor iedereen die op de weg werkt of rijdt. Zo’n rood kruis staat er nooit voor niks, er is altijd iets aan de hand.
Denk bijvoorbeeld aan een pech- of ongeval, olie op de weg of een spoedtransport van een ambulance. Daarom wijst Rijkswaterstaat met de nieuwe campagne: ‘Een rood kruis staat #nietvoorniX. Er is altijd iets aan de hand’, op de gevaren hiervan. We roepen alle weggebruikers op om rode kruisen niet te negeren.
De schoolvakanties zijn bijna voorbij en het najaar staat voor de deur; kortom het wordt weer drukker op de weg. Dit betekent helaas ook meer pech- en ongevallen, waarbij we voor de veiligheid rijstroken met een rood kruis moet afzetten. Ook werken we de komende jaren veel aan de wegen, bruggen en viaducten.
Bij deze werkzaamheden worden ook onder andere rode kruisen geplaatst voor de veiligheid van de mensen die daar aan het werk zijn. 'Wij zien wanneer het nodig is om een rijstrook af te kruisen, daar hoef je niet over na te denken. Je wordt volledig ontzorgd’, zegt Martin Wijnen, de directeur-generaal van Rijkswaterstaat.
Hiermee richt hij zich direct tot de weggebruikers. 'Ga vooral niet zelf nadenken of je nog wel een stukje over een afgesloten rijstrook kan. Ten eerste omdat je jezelf in gevaar brengt, maar vooral ook anderen.'
Campagne #nietvoorniX
We vragen sinds 2019 met enige regelmaat aandacht voor de gevaren van het negeren van rode kruisen. Met de nieuwe onlinecampagne ‘Een rood kruis staat er #nietvoorniX. Er is altijd iets aan de hand’ roepen we opnieuw de weggebruiker op hun gedrag aan te passen.
'Wij realiseren ons heel goed dat een rood kruis bij pechgevallen of incidenten hinderlijk kan zijn en we doen er alles aan om de weg zo snel mogelijk weer vrij te maken, maar veiligheid gaat altijd boven alles,' aldus Rijkswaterstaat. De nieuwe campagne is te zien op diverse socialemediakanalen, websites en informatieborden boven de weg.
Aanrijdingen auto’s weginspecteur, botsabsorbers en pijlwagens
Met enige regelmaat worden voertuigen van weginspecteurs aangereden tijdens het beveiligen van een pech- of ongeval. In een aantal gevallen is hierbij sprake van het negeren van rode kruisen. Ook botsabsorbers en pijlwagens die worden ingezet bij de afhandeling van incidenten en bij wegwerkzaamheden, worden met enige regelmaat aangereden.
Ook hierbij is soms sprake van het negeren van rode kruisen. Dit jaar zijn er al 20 van dit soort aanrijdingen geweest, waarvan 6 met een auto van een weginspecteur.
Boetes
Een aantal weginspecteurs van Rijkswaterstaat heeft een BOA-bevoegdheid en mag processen-verbaal uitschrijven, evenals de politie, aan automobilisten die onder een rood kruis doorrijden. De WIS-BOA’s van Rijkswaterstaat hebben de afgelopen 5 jaar (2019-2023) bijna 20.000 boetes uitgeschreven voor het negeren van een rood kruis.
In 2023 zijn hiervoor door politie en weginspecteurs 8.153 boetes uitgeschreven. Voor een weginspecteur gaat afhandeling van een incident altijd voor op het uitschrijven van een boete. En omdat het steeds drukker wordt op de weg en er ook meer incidenten zijn, is er niet altijd tijd voor het schrijven van een proces verbaal.
De hoogte van de boete is minstens €260. De campagne bestaat uit video’s, waarin weginspecteurs reageren op waargebeurde verkeersbeelden. Te zien is hoe automobilisten door blijven rijden op een rijstrook waar een rood kruis boven staat.
'Ik kan je vertellen dat je dan knap zenuwachtig wordt, want waar ben ik dan nog veilig?' reageert weginspecteur Alyssa. Weginspecteur Jeroen is zelfs een keer aangereden, terwijl er een rood kruis boven de weg stond: 'Als ik daaraan terugdenk, krijg ik nog rillingen over mijn rug. Het negeren van een rood kruis is te asociaal voor woorden!'
In een andere video legt wegverkeersleider Pascall uit waarom er in bepaalde situaties kruisen staan, ook al kan je dat niet altijd zien als automobilist. 'Met deze campagne hoop ik dat mensen wakker geschud worden, niet meer hufterig door blijven rijden onder een rood kruis en beter begrijpen waarom we de rode kruisen zetten.'
Ze zeggen 'er is altijd wat aan de hand', maar het gros van de rode kruizen hangt boven afgesloten spitsstroken en dan is er dus in verreweg de meeste gevallen niks aan de hand. Dit heeft de geloofwaardigheid van rode kruizen kennelijk ondermijnd, al is dit al een oude discussie.
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Is er eigenlijk al eens diepgaand onderzoek gedaan naar de echte reden waarom men onbewust (of bewust) een rood kruis negeert ipv zeggen dat het fout is? Zijn de roodkruisrijders wel eens geinterviewd? Ben ik wel benieuwd naar.
Ik weet dat Juerd wel eens een hele interessante post had geplaatst hierover, die staat me nog steeds bij.
Edit: DEze post: viewtopic.php?p=1073484#p1073484
Ik weet dat Juerd wel eens een hele interessante post had geplaatst hierover, die staat me nog steeds bij.
Edit: DEze post: viewtopic.php?p=1073484#p1073484
-
Seat
- autoweg
De rode kruizen branden inderdaad vooral bij situaties waar niets aan de hand is dus ik kan Juerd’s redenatie wel volgen. Een rood kruis betekent iets als ‘niet onder door rijden’ maar dan houdt het wel op.
Het zou winst zijn als de huidige generaties matrixborden (die toch wel verouderd zijn) zouden worden vervangen door borden die daadwerkelijke verkeersborden afbeelden. Dus een witte pijl naar boven op blauwe achtergrond bij een open rijstrook (ipv groene pijl naar beneden), een geslotenverklaring naar Juerds suggestie voor een dichte rijstrook en rode randen om maximumsnelheden heen.
Volgens mij maak je het de autopilots in Tesla’s en andere auto’s dan ook een stuk makkelijker om de instructies te volgen.
Het zou winst zijn als de huidige generaties matrixborden (die toch wel verouderd zijn) zouden worden vervangen door borden die daadwerkelijke verkeersborden afbeelden. Dus een witte pijl naar boven op blauwe achtergrond bij een open rijstrook (ipv groene pijl naar beneden), een geslotenverklaring naar Juerds suggestie voor een dichte rijstrook en rode randen om maximumsnelheden heen.
Volgens mij maak je het de autopilots in Tesla’s en andere auto’s dan ook een stuk makkelijker om de instructies te volgen.
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
Niet doen. Rood moet wat mij betreft behouden blijven voor gevaar. Dus kruizen of een
-
djiwie
- stadsweg
Kruis met flashers voor gevaarlijke afsluitingen en zonder voor de afgesloten spitsstrook?
-
duikgek89
- 2x3 autosnelweg
Dat is een top idee! Als het niet flasht en je geen wauten ziet dan kun je die strook als je haast hebt best even gebruiken gebruiken om wat treuzelende linksplakkende koekwouzen in te halen.
Wat beter gaat werken: Ophouden om kruizen boven perfect beschikbare capaciteit te hangen. Al die kansloze onzin zowel qua regelgeving en qua inrichting van het handhavings apparaat zorgt voor frustratie, vertraging en heeft een gigantisch slechte mentaliteit gecreerd...
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Bij situaties waarbij een rijstrook dicht moet, zou je na eerst een verdrijfpijl getoond te hebben, het eerste rode kruis met flashers kunnen laten zien:
Dat verhoogd de attentiewaarde. Ook het eerste kruis bij een spits- of plusstrook kun je zo aanduiden. Wellicht helpt het.
Ik weet niet of dit technisch mogelijk is, maar een experiment lijkt mij een goed idee. Misschien neemt het aantal overtredingen dan af.
Ik weet niet of dit technisch mogelijk is, maar een experiment lijkt mij een goed idee. Misschien neemt het aantal overtredingen dan af.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
DisasterLievelde
- zandpaadje
Zoiets heb je ook bij Knp Oud-Dijk (A12-A18), er is een invoegende taper bij de A18 (waar geen taper borden zijn). Deze taper is nomalieter niet in gebruik (2 pijlen en dan 2 rode kruizen). Nu staat er ook een (oud) kantelwals bord die vroeger aangap dat je op de taper moest invoegen, dat wil zeggen dat dus de taper nutteloos is? En waarrom 2Chris schreef: ma 19 aug 2024, 13:51Ze zeggen 'er is altijd wat aan de hand', maar het gros van de rode kruizen hangt boven afgesloten spitsstroken en dan is er dus in verreweg de meeste gevallen niks aan de hand. Dit heeft de geloofwaardigheid van rode kruizen kennelijk ondermijnd, al is dit al een oude discussie.
- SPOILER: TOON
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
Sterker nog, mijn gevoel zegt dat je de doorstroming op de A12 dan écht verpest. Dus niet alleen nutteloos, maar zelfs contraproductief en daarmee onwenselijk.
Omdat de portalen te dicht op elkaar staan om pijl-kruis te tonen en dan van bestuurders te verwachten niet onder een kruis door te rijden.
-
sven_engelen
- expressweg
Oud Dijk is een zelfde situatie als Neerbosch waarbij de tapers eigenlijk te kort zijn om in gebruik te stellen zonder gevolgen voor de doorstroming. Als die tapers permanent open gesteld worden kun je zelfs buiten de spits rekenen op files en afdekongevallen.
Svenlo
-
DisasterLievelde
- zandpaadje
Hierbij ook de Google Maps streetview van de oude taper borden:
A18
https://maps.app.goo.gl/tuisLE8nWGzmmgzR9?g_st=ac
Opmerkelijk is dat ook de 2x
1 portaal verder is opgeschoven (dus maar 1 kruis)
A18
https://maps.app.goo.gl/tuisLE8nWGzmmgzR9?g_st=ac
Opmerkelijk is dat ook de 2x
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
Haha! Op Neerbosch heb je 170 meter!! Op de A1-A10 heb je 80 meter en die is wel regelmatig gewoon open en dat gaat ook goed. Oud Dijk is 40 meter, dus dat is wel ietwat kort. Bij Neerbosch is er (qua lengte!) geen enkele reden de taper niet te gebruiken.sven_engelen schreef: di 20 aug 2024, 11:03 Oud Dijk is een zelfde situatie als Neerbosch waarbij de tapers eigenlijk te kort zijn om in gebruik te stellen zonder gevolgen voor de doorstroming. Als die tapers permanent open gesteld worden kun je zelfs buiten de spits rekenen op files en afdekongevallen.
-
DisasterLievelde
- zandpaadje
Daarrom is daar ook een rijstrook afgesloten!sven_engelen schreef: di 20 aug 2024, 11:03 Oud Dijk is een zelfde situatie als Neerbosch waarbij de tapers eigenlijk te kort zijn om in gebruik te stellen zonder gevolgen voor de doorstroming. Als die tapers permanent open gesteld worden kun je zelfs buiten de spits rekenen op files en afdekongevallen.