Rijbaanbrede afsluitingen bij werkzaamheden

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

boe!
2x5 autosnelweg

Re: Rijbaanbrede afsluitingen bij werkzaamheden

Bericht door boe! »

Kaaiman schreef: za 17 aug 2024, 14:01 Belandt de PR wel op de goede plek en op het geschikte tijdstip?
Met alleen een overheidswebsite en wat krantenartikelen bereik je de massa niet.
Als je de weg op gaat, behoor je je gewoon voor te bereiden op de rit die je wilt rijden. Als je veel op de weg zit, zou je bijna dagelijks alle nieuwsberichten van Rijkswaterstaat moeten volgen. Zeker dit soort grote afsluitingen worden ruim van tevoren gecommuniceerd. De werkzaamheden op de A2 zijn al op 4 maart al aangekondigd en op 25 juli met meer details. Dat is dus niet van afgelopen maandag.

Je kan nog tig berichten via verschillende kanalen hieraan besteden, maar als mensen simpelweg niet de moeite nemen deze informatie tot zich te nemen dan is het vergeefse moeite. Je bereikt ze toch niet. Het is in mijn ogen niet Rijkswaterstaat die verkeerd of te weinig communiceert, het is de weggebruiker die onvoldoende de voor hem van belang zijnde informatiebronnen raadpleegt.

Je moet ook oppassen dat communicatie niet tegen elkaar gaat inwerken. Een groots opgezette mediacampagne voor de werkzaamheden op de A2 kan ten koste gaan van de aandacht voor de werkzaamheden op de A10 (waar ook een afsluiting met behoorlijke impact is) en omgekeerd. Te veel is ook niet goed.
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 »

Vaak worden afsluitingen ook ruim van te voren op de DRIPS aangegeven. Je zou denken dat mensen die dagelijks over de A2 en/of aantakkende (snel)wegen rijden die toch wel een keer hebben gelezen, of velen zijn selectief blind voor die borden.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Geen idee wat er gestaan heeft. Maar aankondigen op een DRIP geeft je maar beperkt de ruimte voor teksten dat dit toch echt wel iets is waar je omheen moet plannen, misschien je reis moet uitstellen etc. Een paar van de verkeersveiligheids-billboards langs de route opofferen zou al wat meer aandacht opleveren.

Het is hoe dan ook gegeven dat de weggebruiker zich maar beperkt voorbereidt; daar moet de overheid het mee doen. Dan zou je nog kunnen zeggen “dan is het ook je eigen schuld dat je in de file komt”, maar dat loopt tegen grenzen aan wanneer hele steden zo de gridlock in gezogen moeten worden, hulpdiensten daardoor niet meer ter plaatse kunnen komen en de hele leefbaarheid ter plaatse eraan gaat. En ondernemers ter plaatse bijvoorbeeld ook hun winkeltje niet meer kunnen draaien.

Dus de overheid moet iets met voorlichting. Niet anders dan dat, ondanks het beginsel dat iedereen wordt geacht de wet te kennen, ook voorlichting plaatsvindt over regeltjes. En dan is de vraag hoe je dat aanpakt. Minder belangrijk dan dat het ergens te vinden is, is de vraag wie je hoe bereikt. Daarbij zullen er altijd genoeg zijn die je op de een of andere manier niet bereikt. Zet je in op kranten en social media, dan zullen er genoeg zijn die beide niet lezen; enzovoort. DRIPs en billboards langs de weg: zelfde verhaal. Maar uiteindelijk zijn ook iedere duizend mensen die je wél weet te bereiken weer een stukje minder file.

Ik heb het al eerder gezegd: het is bizar dat de ANWB iets roept over Parijs deze zomer en dat dat eerst wordt overgenomen door werkelijk alle kranten en daarna rond zingt, en dat zoiets hier niet gebeurt. Voor een deel snap ik dat: vakantiefiles zijn een dankbaar onderwerp in deze tijd van het jaar. Maar toch moeten beleidsmakers zich afvragen hoe ze zo’n sentiment het beste kunnen bereiken voor een afsluiting als deze, op een cruciale schakel in ons landelijke wegennet. En je kunt ook niet anders zeggen dan dat een jaar lang Franse communicatie over hoe vreselijk Parijs deze zomer zou worden wel zijn effect heeft gehad.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Je zag het ook bij de afsluitingen van de Beneluxtunnel. Het is in ieder geval in de regionale media uitgebreid aan bod geweest, en nog is met name Rotterdam die paar zaterdagen totaal vastgelopen.

Voor vertrek even je route checken. Het klinkt niet heel moeilijk.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Kijk, ik voel me niet gedupeerd, want ik hoef er niet langs en ik kan me mededelingen uit maart ook wel herinneren. Mede doordat ik dit forum volg :yes:

Overigens kreeg ik langs de weg genoeg mee over de afsluitingen van de diverse stukken A15.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Pino schreef: zo 18 aug 2024, 8:18^^ 60 minuten extra reistijd aankondigen is schering en inslag bij werkzaamheden met afsluitingen.
Dit is misschien ook wel een valkuil in de communicatie. Elke keer 60 minuten vertraging aankondigen, de meeste gevallen is het 20 of 30 minuten, en dan 'valt het mee'. Maar daardoor vallen situaties waar daadwerkelijk een uur of meer vertraging gaat voorkomen weg in de ruis.
Attietattie
2x5 autosnelweg

Bericht door Attietattie »

Pino schreef: zo 18 aug 2024, 8:18 ^^ 60 minuten extra reistijd aankondigen is schering en inslag bij werkzaamheden met afsluitingen.
Dat is niet heel vreemd. "1 uur en 7 minuten" of "63 minuten vertraging" communiceert gewoon niet zo lekker.

Het wordt berekend met modellen.

Op de A7 bij Purmerend werden grote problemen verwacht. Daar is nagenoeg iedere weggebruiker bereikt. Dat komt mede door de ligging: daar maken 'altijd' dezelfde mensen gebruik van. Bovendien stond er in het Noord-Hollands Dagblad dagelijks minimaal 1 artikel over wat er ging gebeuren. Die krant is altijd vrij druk, als het om verkeer gaat. De N9 is ook enorm vaak aan bod gekomen. Op de A2 A12 A27 is dat anders: daar maakt heel Nederland gebruik van. En het is lastig heel Nederland te bereiken. Zeker als media zoals de NOS liever berichten over XR, gebombardeerde Palestijnen of een beschoten presidentskandidaat.

Toch ben en blijf ik van mening dat je met enorm goede communicatie enorme problemen kunt voorkomen. Dat hebben we recentelijk gezien op de A7 bij Purmerend, A12 en N14.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Attietattie schreef: zo 18 aug 2024, 11:19 Toch ben en blijf ik van mening dat je met enorm goede communicatie enorme problemen kunt voorkomen. Dat hebben we recentelijk gezien op de A7 bij Purmerend, A12 en N14.
Helemaal eens, en ik denk dus ook dat het bij grote projecten in het recente verleden vaak juist goed is gegaan. Al kende ook Purmerend een eerste paar dagen waarin de A7 echt heel donkerrood kleurde - en toen zagen mensen het pas echt. Zoals je terecht zegt was dat een project met een redelijk overzichtelijke gebruikersgroep. A12 Galecopperbrug was in die zin naar zijn aard lastiger, maar is ook best goed geland.

Uiteraard snap ik waarom communicatie langs de lijn “1 uur en tien minuten” er niet komt. Maar datgene wat Chris duidt als de valkuil zie ik dus precies zo. Ik ben niet meer zo snel onder de indruk, ook omdat de ervaring van eerdere werkzaamheden is dat je op de meeste verplaatsingen de “meer dan 60 minuten” wel halveert.
djiwie
stadsweg

Bericht door djiwie »

Jackbauer1350 schreef: zo 18 aug 2024, 9:31 Vaak worden afsluitingen ook ruim van te voren op de DRIPS aangegeven. Je zou denken dat mensen die dagelijks over de A2 en/of aantakkende (snel)wegen rijden die toch wel een keer hebben gelezen, of velen zijn selectief blind voor die borden.
Ik rij regelmatig over de A27 en niet vaak over de A2. Misschien heb ik wel gele borden gezien dat de A2 dicht was, maar dat triggerde mij niet voor mijn vaste routes. Ik ben geen enkel moment getriggerd dat afgelopen vrijdag het complete verkeersnet in de regio vast zou lopen door werkzaamheden op de A2. Ik kan me ook niet herinneren dat DRIPs afgelopen weken teksten hadden als "Vrijdag 16 - zondag 18 agustus grote verkeershinder regio Utrecht, blijf thuis" oid.
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

djiwie schreef: zo 18 aug 2024, 13:09Ik kan me ook niet herinneren dat DRIPs afgelopen weken teksten hadden als "Vrijdag 16 - zondag 18 agustus grote verkeershinder regio Utrecht, blijf thuis" oid.
Dat komt omdat de regio Amsterdam de aandacht opeist met een afgesloten A10 en een probleembrug op de A7 die al bij Eemnes genoemd wordt.
djiwie
stadsweg

Bericht door djiwie »

Maar dit is wel problematisch bij dit soort werkzaamheden. Ik denk dat veel meer mensen niet getriggerd zijn (gezien de chaos vrijdag). Ik denk dat uitgebreide publiekscommunicatie wel een harde voorwaarde is voor dergelijke afsluitingen.
RdG
dorpsstraat

Bericht door RdG »

Hier in het zuiden worden de DRIP’s zelden gebruikt bij werkzaamheden. Alleen bij sluiting van de tunnels op de A73 wil je in het zuid-oosten nog wel andere teksten op de borden zien, anders is het over het algemeen enkel reistijdinformatie of alternatieve teksten bij incidenten.
Aankondigings-/omleidingsborden worden veelal geplaatst door de aannemer.
Volg mijn werk als monteur DVM systemen op X/Twitter!
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

In het Amsterdamse zag ik net voor het eerst een DRIP staan op de A10-oost kort voor Watergraafsmeer, met de strekking dat je voor Eindhoven/‘s Hertogenbosch moest afslaan. Dan wil ik maar aannemen dat er ook op de A10-zuid iets heeft gestaan. Maar vanuit Amsterdam-Oost moet je het alleen al uitzoeken door het hele gebeuren rondom de Zeeburgertunnel. Ik reed vanmiddag de stad uit door IJburg naar de oprit in Knooppunt Diemen. En dan vind je daar niets, maar ook op de A9 tot aan Knooppunt Holendrecht is er niets dat je vertelt dat de A2 oprijden wel even een dingetje is. Op de A2 zelf vervolgens ook niet trouwens. Men zal ook wel niet willen dat je nog even de N201 pakt als doorsteek naar de A27.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Nee, ik vind het maar mager qua begeleiding voor omrijders. Op de A9 vanaf Amstelveen, voor knooppunt Holendrecht staat ook niks, geen advies om de A9 te volgen en via A1 en A27 te rijden. Zal wel een keuze zijn.. :s
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Ik denk dat de inschatting van boe! wel eens kan kloppen. Deze afsluiting staat in concurrentie met andere problemen in het Amsterdamse waar men wil geleiden met behulp van DRIPs. Zelfs als er geen directe "concurrentie" is, wil je ook voorkomen dat er zoveel aankondigingen zijn van verschillende gebeurtenissen ruim buiten de regio dat mensen daarop gaan afhaken. Maar als dat zo is, legt dat wel een zekere druk op de andere kanalen die je zoal kunt gebruiken...
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Wellicht heeft het ook wel te maken met het feit dat de werkzaamheden aan de A2 in een andere RWS regio liggen en een andere verkeerscentrale verantwoordelijk is voor de DRIPS? Ik heb verder geen idee, maar ik kan me best voorstellen dat zoiets ook mee kan spelen bij het al dan niet op de DRIPS rond Amsterdam zetten van informatie over de werkzaamheden bij Nieuwegein.
Attietattie
2x5 autosnelweg

Nee, dat zou niet mogen meespelen.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Als ze je bij Amsterdam kunnen geleiden bij gedoe op de Ketelbrug, is dat net zozeer RWS Midden-Nederland als deze werkzaamheden rond Utrecht ... De verkeerscentra zijn wel anders regionaal ingedeeld, zie ik. Daar valt de Ketelbrug binnen dezelfde regio Noordwest als Amsterdam, en is Utrecht een aparte regio.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Attietattie schreef: ma 19 aug 2024, 11:39 Nee, dat zou niet mogen meespelen.
Eens dat het niet zou mogen meespelen, maar mijn punt/vraag is óf het in de praktijk zou kunnen meespelen. Ik kan me best voorstellen dat de werkzaamheden bij Nieuwegein bij de medewerkers op de verkeerscentrale bij Velsen minder 'leven' dan soortgelijke werkzaamheden op de Zeeburgerbrug en dat als gevolg hiervan een medewerker van die verkeerscentrale niet zo snel spontaan zal besluiten een bericht over de werkzaamheden op de A2 bij Holendrecht op de DRIP te gaan zetten.
Attietattie
2x5 autosnelweg

Rein schreef: ma 19 aug 2024, 12:19
Attietattie schreef: ma 19 aug 2024, 11:39 Nee, dat zou niet mogen meespelen.
Eens dat het niet zou mogen meespelen, maar mijn punt/vraag is óf het in de praktijk zou kunnen meespelen.
Dat is wat ik ermee bedoel te zeggen: dat speelt niet mee.
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

Chris schreef: za 17 aug 2024, 15:03
Dit wordt gezien als duur (verkeersmaatregelen kosten veel geld!) en tijdrovend om op te zetten. In Duitsland zijn ze soms wel 2 weken bezig met het op- en afbouwen van zo'n verkeersvoering. Het loont daardoor eigenlijk niet voor werkzaamheden die niet maanden duren.

Een ander nadeel is dat dan beide richtingen een verminderde capaciteit hebben.
Even stroomafwaarts heeft de Jan Blankenbrug nu wel 6+0 ivm werkzaamheden. Een compleet mysterie waarom dit niet is doorgetrokken tot Oudenrijn zodat de rijbaan om en om gedaan kon worden.

Rijkswaterstaat houdt overigens stug vast aan de aanpak en gelooft dat het allemaal de schuld is van Google Maps. En regen. De suggestie is om dan maar het OWN ook af te sluiten.

We gaan het vrijdag weer meemaken. Wij hebben alle afspraken die een auto vereisen maar afgezegd na de hel van afgelopen vrijdag.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Het is nu landelijk groot nieuws geweest. En dus gaat het hierna meevallen. Want iedereen die maar enigszins kan gaat nu een lang weekend de auto laten staan. Alleen laat het vervolgens niet zo zijn dat iemand denkt dat de extra maatregelen van Rijkswaterstaat de oplossing zijn geweest. En ja, natuurlijk is dit hoe navigatiesystemen werken en natuurlijk vergroot regen de druk altijd wel. Maar ik zou toch zeggen dat je daar rekening mee moet houden in je planning voordat je besluit om dit soort afsluiting door te voeren. Het gevoel blijft hangen dat er voor dit stuk A2 gewoon te weinig restcapaciteit beschikbaar is elders in het netwerk, wat niet geholpen wordt door het maar kleine aantal snelwegen dat je over de Nederrijn/Lek heen kan helpen. Er zal wel geen weg terug meer zijn, maar dat was dan ook gewoon een inschattingsfout...

Wat betreft afsluiten van afritten: het is natuurlijk net de Gotthard en wat er in Oostenrijk nog wel eens gebeurt op momenten van drukte. Ik vond het op zich ook wel grappig dat de A2-afrit Breukelen op het moment dicht is in de rijrichting Amsterdam-Utrecht. Nu wordt daar echt gewerkt, maar die afsluiting beperkte je wel in de opties om dan maar door het Groene Hart af te steken naar Woerden wanneer je bijvoorbeeld ergens langs de A12 moest zijn. Er zullen mensen zijn geweest die dat niet erg vinden met de files verder stroomafwaarts op de A2. Al werd het met de drukte uiteindelijk zo erg dat het aantrekkelijk(er) werd om dan maar de afrit Vinkeveen te pakken en zo af te zakken door het Groene Hart.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Naast de leerpunten die hierboven zijn opgeschreven wil ik er wel aan toevoegen dat tien jaar geleden al werd gewaarschuwd dat veel infrastructuur de komende jaren einde levensduur bereikt en dat er dus geld en tijd moet worden vrijgespeeld om onderhoud- en vervangingsprojecten te realiseren. Ik heb zelf het idee dat dit niet geland is bij de politiek en in de samenleving, hier zie ik ook wel een taak weggelegd bij Rijkswaterstaat.

Verder denk ik dat het goed is om te realiseren dat sommige verbindingen heel kritisch zijn: zoals de A 12 tussen Bodegraven en Utrecht, of de A 2 tussen Amsterdam en 's-Hertogenbosch. Het verkeer dat daar rijdt kun je niet zomaar even omleiden omdat het dan grote problemen geeft op de andere wegen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Helemaal eens. Hoewel verbindingen als de Zeeburgertunnel/brug (van ongeveer 1990) en dit stuk A2 (omgebouwd bij vernieuwing Lekbrug) nou ook niet bovenaan staan op het lijstje “einde levensduur”. Dit is dan nog maar een regulier groot onderhoud. Als straks de Brienenoord aan de beurt is, kun je lachen, dus daar moet de samenleving dan maar aan wennen.

Losstaande vraag die nog bij mij opkwam: op de afgesloten banen zie je altijd mooi alle rijstroken afgekruist op de signalering. Dat voelt als wat overbodig. Heeft het concreet nut voor bijvoorbeeld (de software in) de verkeerscentrales of valt het in de categorie “we zouden het kunnen uitzetten, maar dat handmatig doen kost meer moeite dan het aan energie bespaart”?
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

^^ Bij de werken aan de Hartelbrug staan ze uit, aldus Jeff.

viewtopic.php?t=5375&start=120

Nu is dat een werk met een aaneengesloten periode terwijl dit werk slechts ruim drie tot twee dagen per keer in beslag neemt.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

^^ Bij de Zeeburgerbrug is het twee keer vier weken aansluitend.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ En daar staan ze dus al die tijd aan, zo viel mij dus op.
Attietattie
2x5 autosnelweg

Pino schreef: di 20 aug 2024, 20:47Losstaande vraag die nog bij mij opkwam: op de afgesloten banen zie je altijd mooi alle rijstroken afgekruist op de signalering. Dat voelt als wat overbodig. Heeft het concreet nut voor bijvoorbeeld (de software in) de verkeerscentrales of valt het in de categorie “we zouden het kunnen uitzetten, maar dat handmatig doen kost meer moeite dan het aan energie bespaart”?
Op afgekruiste weggedeelten werkt de filedetectie niet.

Ik heb een keer werkzaamheden gehad op de A1 en toen waren we de afkruismaatregel (SPIN-maatregel, voor de kenners) vergeten aan te melden. Ik zat privé in de auto toen ik op de radio hoorde dat er 10 kilometer file stond op de A1 tussen Eemnes en Muiderberg in verband met de afgesloten A1 tussen Eemnes en Muiderberg. Nadat ik een telefoontje had gepleegd was 2 minuten later de file weg.

Verder ben ik van mening dat het ook voor het werkverkeer (dat nauwelijks bekend is met het werk) handig is, om te zien op welke plek ze weer deelnemen aan het openbare verkeer. Dat kan op een andere manier opgelost worden, maar het is een bijkomend voordeel.
RdG
dorpsstraat

Bericht door RdG »

Precies wat Attietattie zegt. Op een rijstrook met X wordt de detectielus op inactief gezet. Hierdoor krijg je geen valse AID’s en dus berichten op de radio e.d.

Soms zul je inderdaad ook geen beelden zien. Dan zijn ze vaak bezig met de MTM. Kun je regelmatig nog wel zien op weginfo, wegstatus, mxbord, e.d.
De MSI’s zullen dan volgens de online data ‘fataal’ zijn.
Volg mijn werk als monteur DVM systemen op X/Twitter!
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

^^ even voor mijn begrip: hoe kan werkverkeer zoveel zijn dat de filedetectie aanspringt? Ja, ze rijden langzaam... maar er zijn ook lege gedeelten waar te nemen.