Verkeerssignalering (de matrixborden)

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

mhkamp
2x2 autosnelweg

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door mhkamp »

Tussen Neerbosch en Ewijk in ieder geval 3 á 4 rijstroken. De andere kant op vanaf Ewijk naar Neerbosch 3 rijstroken. Ben je die onzin ook niet nodig. Hetzelfde geldt voor Oud Dijk naar Zevenaar. Daar mag ook wel 2x3 liggen, maar ik ga er van uit dat die verbreding er komt nadat de doorgetrokken A15 er ligt.

En trouwens, ook zo slecht om de A15 op een ietwat andere plek aan te sluiten op de A12. Waarom gewoon niet op Oud Dijk? Scheelt extra drukte op dat stuk, maar wie ben ik?
"One day you will wake up and there will be no more time to do the things you have always dreamed of. Do them now.!" - Paulo Coelho
WeFo Lidnummer 0010.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Hoe noordelijker de A15 aantakt op de A12, des te meer oplossend vermogen voor de files bij Arnhem. En verkeer naar Oberhausen krijgt niet zoveel extra kilometers met de omweg via knooppunt De Liemers.
DisasterLievelde
zandpaadje

Bericht door DisasterLievelde »

De A15 zou bij het rijkswegenplan(weet niet welke) op Oud-Dijk aansluiten, daarbij zou Oud-Dijk een turbine knooppunt worden.
"wat je niet ziet, mis je niet"
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ Klopt. Oorspronkelijk was het inderdaad de bedoeling de A15 bij Oud-Dijk op de A12 aan te sluiten. De huidige A18 had toen ook het nummer A15, en die snelweg had helemaal naar Enschede moeten lopen.

De A15 wordt nu tussen Duiven en Zevenaar op de A12 aangesloten: knooppunt De Liemers. Hiervoor is gekozen omdat de verlengde A15 zo korter door kwetsbaar gebied loopt en omdat een zuidelijker gelegen doortrekking minder verkeer zou verwerken. Althans, dat is wat ik meen te weten.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

En er wordt maximaal gebundeld met de Betuweroute zodat er geen extra inbreuk in het landschap komt. Verder :offtopic:
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

Een campagne tegen het negeren van rode kruizen is naar mijn mening niet volledig effectief als je niet eerst kijkt naar de tekortkomingen van het systeem. Ik kijk met steeds meer verbazing naar RWS als het gaat om de toonzetting richting "die domme agressieve" weggebruiker, die de kruizen maar niet wil zien, wetende dat:
- veel signaalgevers overdag :DVMX: tonen terwijl er niets aan de hand is, bijvoorbeeld boven spitsstroken - dat is hier al breed aangehaald
- op veel wegvakken er dusdanig veel signaalgevers defect zijn, dat je mag spreken van een lappendeken. Op veel wegvakken is 5% tot 10% van de signaalgevers op enig moment defect. Dit zorgt voor verwarrende beeldstanden en rijstroken die ogenschijnlijk weer open zijn en ondermijnt de geloofwaardigheid van het systeem.
- door de systematiek van de portalen er soms onlogische situaties ontstaan, die het door een rood kruis rijden zelfs noodzakelijk maken

Een goed voorbeeld van die laatste is de situatie op de A2 zoals die nu bij afrit Abcoude geldt. Vanwege de problemen met de geluidswal aldaar staan er al weken lang rode kruizen (terwijl er helemaal niets gebeurd qua werkzaamheden overdag, daar ga je dus weer tornen aan de geloofwaardigheid, maar dat terzijde) waarbij rijstrook 5 afvalt. Vlak voor de afrit Abcoude staat een rood kruis, wat er dus niet voor niX staat, aldus de campagne.
Toch is de afrit wel open. Elders op dit forum ben ik al voor onwetend uitgemaakt want ja - het is toch logisch dat je een rood kruis wél mag kruisen, net zoals je dat bij een busbaan mag doen!
Wat je krijgt is dat mensen op de ene locatie worden geacht het rode kruis simpelweg te negeren, terwijl op een andere plek de weginspecteur moet vrezen voor zijn leven. Deze wispelturigheid is funest voor de geloofwaardigheid voor welk systeem dan ook, een campagne omtrent handhaving heeft dan een zeer gering effect. De mensen die zich netjes aan een rood kruis houden en bang zijn om de afrit Abcoude te nemen (ik ga niet door een kruis!) heb je al bereikt. De aso die zich nergens wat van aantrekt, blijft zich nergens wat van aantrekken. Dan blijft er een groep mensen over die onwetend zijn, ze weten niet waarom ze soms wel door een kruis mogen/moeten, en soms een kruis zien staan waar er niets aan de hand lijkt, en op andere momenten weer heel erg moeten oppassen bij een rood kruis. Dáár moet je campagne dan over gaan. Of je moet stoppen met nuanceringen, maar dan ook accepteren dat een rood kruis betekent = dicht. En bijvoorbeeld bij Abcoude nu de afrit dichtgooien, of het matrixbord naar :DVMPL: zetten.

De betreffende signaalgevers bij Abcoude (als voorbeeld voor het ondermijnen van een systeem) die dus in standje :DVM70: :DVM70: :DVM70: :DVM70: :DVMX: staan, maar waar je dus wel de afrit mag nemen.
https://maps.app.goo.gl/WanETW6gT6iCxFSq7
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak »

Eens met je uiteenzetting, maar helaas is deze richting RWS aan dovemans oren gericht: die zitten volledig in hun tunnelvisie.
Enne gojje mins blieft altied leave.
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

Autostrada schreef: wo 21 aug 2024, 9:00 het is toch logisch dat je een rood kruis wél mag kruisen, net zoals je dat bij een busbaan mag doen!
Ik heb volgens mij nog nergens de verkeersregel gevonden die beide situaties ondersteunt.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark »

Hajo schreef: di 20 aug 2024, 10:38 Bij situaties waarbij een rijstrook dicht moet, zou je na eerst een verdrijfpijl getoond te hebben, het eerste rode kruis met flashers kunnen laten zien: :DVMXF: Dat verhoogd de attentiewaarde. Ook het eerste kruis bij een spits- of plusstrook kun je zo aanduiden. Wellicht helpt het.

Ik weet niet of dit technisch mogelijk is, maar een experiment lijkt mij een goed idee. Misschien neemt het aantal overtredingen dan af.
Bij de oude halogeensignaalgevers was :DVMXF: een beeldstand die werd gebruikt als de lampen voor :DVMPL: of :DVMPR: kapot waren. Een soort noodoplossing dus. Weet niet hoe dat nu zit in de wereld van LED-signaalgevers maar het lijkt mij niet goed dit beeld hiervoor te "kapen". Je boet dan wederom in op de attentiewaarde.
Autostrada
autoweg

Wouter N14 schreef: wo 21 aug 2024, 9:34
Ik heb volgens mij nog nergens de verkeersregel gevonden die beide situaties ondersteunt.
Gebruiker Rene (toch niet de minste zullen we maar zeggen) kwam met het voorbeeld van een busbaan en doorlopend fietspad.

Hoewel je hier niet rechts van de lantarenpalen mag gaan rijden (want fietspad), mag je weldegelijk rechts af slaan de statige oprijlaan op.
https://maps.app.goo.gl/qfDZNA4WW8taGMoMA

Hoewel hier heel duidelijk sprake is van een busbaan, mag je wel links af
https://maps.app.goo.gl/ZZY8bY8BWNKournA9

Op die gronden, zo werd gesteld, mag je dus ook door een met een rood kruis afgesloten rijbaan doorsteken naar een geopende rijbaan.
Wouter N14
Moderator

^^ Linkjes werken bij mij niet, dus ik kan daar even niks van vinden. En hoewel ik heus niet twijfel aan Rene's kennis, hecht ik toch meer waarde aan het RVV.
Stefanuzz
verkeersader

Bericht door Stefanuzz »

Autostrada schreef: wo 21 aug 2024, 9:00 - op veel wegvakken er dusdanig veel signaalgevers defect zijn, dat je mag spreken van een lappendeken. Op veel wegvakken is 5% tot 10% van de signaalgevers op enig moment defect. Dit zorgt voor verwarrende beeldstanden en rijstroken die ogenschijnlijk weer open zijn en ondermijnt de geloofwaardigheid van het systeem.
Jup, ik zie het hier op de A28 tussen knp. Hattemerbroek en Zwolle ook met enige regelmaat: matrixborden die simpelweg niet werken. Prima als er eens een keer een snelheid mist omdat de andere rijstroken diezelfde snelheid aangeven, maar ik heb de afgelopen 2 jaar ook geregeld matrixborden gezien waar een rood kruis op zou moeten staan, maar die deed het dus niet.

Voorbeeldje van vorige week:

Afbeelding

Rijstrook 4 is dus dicht, meestal is het op dit stuk een auto voor een vrachtwagen en staat de boel deels op rijstrook 1/2 en de vrachtwagen b.v. op rijstrook 4 of de vluchtstrook. Werkt dat kruis vlak voor de IJsselbrug niet. Je zult er maar staan...
📸 Freelance Bouwfotograaf.nl / Beeldbank.SVFW.nl
💻 Vrije tijd projecten: HMpaal.nl - MXbord.nl - IMbot.nl
IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] »

Autostrada schreef: wo 21 aug 2024, 9:00 En bijvoorbeeld bij Abcoude nu de afrit dichtgooien, of het matrixbord naar :DVMPL: zetten.
Ik vind de Vlaamse oplossing daarin best goed. Daar zetten ze bij een gesloten spitsstrook, bij de afrit een oranje pijl naar rechts, met tekst "uitrit". Duidelijker kan het niet in mijn optiek. Bij de oprit een pijl naar links. Maar die tekst kunnen de Nederlandse panelen niet tonen, door het type technologie.
Autostrada
autoweg

IQ[] schreef: wo 21 aug 2024, 11:34
Ik vind de Vlaamse oplossing daarin best goed. Daar zetten ze bij een gesloten spitsstrook, bij de afrit een oranje pijl naar rechts, met tekst "uitrit". Duidelijker kan het niet in mijn optiek. Bij de oprit een pijl naar links. Maar die tekst kunnen de Nederlandse panelen niet tonen, door het type technologie.
Er valt best wat voor te zeggen om het portaal in mijn voorbeeld bij Abcoude om te zetten naar:
:DVM70: :DVM70: :DVM70: :DVM70: :DVMPR:

Het zomaar mogen negeren van een rood kruis is in ieder geval funest voor je draagvlak.
djiwie
stadsweg

Bericht door djiwie »

Snelwegfreak schreef: wo 21 aug 2024, 9:10 Eens met je uiteenzetting, maar helaas is deze richting RWS aan dovemans oren gericht: die zitten volledig in hun tunnelvisie.
En terwijl aan de lopende band kruisen worden gezet waarbij de afrit wel genomen mag worden, komt tegelijkertijd vanuit de #nietvoorniX campagne de boodschap dat het nooit mag (en hoe vaak is ook niet door RWS in de media geklaagd dat weggebruikers "toch" de afrit namen terwijl er een kruis stond). Het is echt zó ambigue qua boodschap dat je er cynisch van zou worden.
Autostrada schreef: wo 21 aug 2024, 12:44 Het zomaar mogen negeren van een rood kruis is in ieder geval funest voor je draagvlak.
Enorm, ja.
A2Racer
stadsweg

Bericht door A2Racer »

Een oude post van de politie die zegt dat het in zo een geval niet mag: https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... 5505184762 .

De tekst lukt me helaas niet om te kopiëren, maar het komt er op neer dat het niet mag. Ze zuigen daarbij naar mijn mening uit hun duim dat je een afgesloten spitsstrook kort mag gebruiken om een afrit te bereiken; hoe moet ik dan zien dat het niet om een incident gaat? Uiteindelijk zal het de rechter zijn die er duidelijkheid in kan verschaffen.
Ajaxcied10
woonerf

Bericht door Ajaxcied10 »

^^ Dat laatste is wettelijk geregeld, je mag een gesloten spitsstrook oversteken om de afrit te bereiken.
Piles
autoweg

Bericht door Piles »

Heb je daar ook een wetsartikel bij?
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

Ajaxcied10 schreef: wo 21 aug 2024, 15:28 ^^ Dat laatste is wettelijk geregeld, je mag een gesloten spitsstrook oversteken om de afrit te bereiken.
Dat klopt niet. Als er matrixborden boven een afrit hangen wat bij spitsstroken altijd zo is, dan staan die bij een gesloten spitsstrook uit zodat men de onderbroken lijn thv de afrit kan kruisen.
Svenlo
Attietattie
2x5 autosnelweg

Bericht door Attietattie »

sven_engelen schreef: wo 21 aug 2024, 15:49Als er matrixborden boven een afrit hangen wat bij spitsstroken altijd zo is
Nou, wijs hem maar aan dan. https://maps.app.goo.gl/u6scHzg4MkJTE5sx8
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Toch best wel ingewikkeld geregeld allemaal daar in NL. Hier hangt bij elke afrit RSS, die ter hoogte van een afrit "UITRIT" weergeeft in het oranje. Als de signalisatie defect is, mag de spitsstrook niet worden gebruikt, tenzij om een afrit te nemen.

EDIT: dat was hierboven al aangehaald. Ik kan er enkel nog aan toevoegen, dat het niet toegestaan is om in geen enkel geval een rood kruis te negeren. Zelfs niet als dat wordt weergegeven op een paneel is waar normaal de start van de uitrit wordt gesignaleerd.
H_BD
dorpsstraat

Bericht door H_BD »

Piles schreef: wo 21 aug 2024, 15:45 Heb je daar ook een wetsartikel bij?
Het zit hem, zoals ik altijd begrepen heb, in het "gebruiken". Het woord "gebruiken" staat veelvuldig in het RVV. Maar:

Gebruik je het trottoir als je met een motorvoertuig inrit verlaat?
Gebruik je als voetganger de rijbaan als je die oversteekt?

Als je dat doortrekt naar een rijstrook met een rood kruis: daar wordt in het RVV ook gesproken over gebruiken ("de rijstrook mag niet worden gebruikt").
Attietattie
2x5 autosnelweg

^^ Die discussie is al heel vaak gevoerd, maar er wordt gereageerd op het feit dat het wettelijk zo geregeld is. Dat impliceert dat ergens zwart op wit staat dat 'gebruiken' niet hetzelfde is als 'oversteken' of 'kruisen' of hoe je het ook wil noemen.

En dat staat nergens, dat is interpretatie.
sven_engelen
expressweg

Attietattie schreef: wo 21 aug 2024, 17:07
sven_engelen schreef: wo 21 aug 2024, 15:49Als er matrixborden boven een afrit hangen wat bij spitsstroken altijd zo is
Die is open. Ik heb het over dichte spitsstroken. Bovendien hangt deze net voor de afrit.
Svenlo
keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer »

sven_engelen schreef: wo 21 aug 2024, 18:45
Attietattie schreef: wo 21 aug 2024, 17:07
Die is open. Ik heb het over dichte spitsstroken.
Alsof die spitsstrook niet dicht kan zijn?
https://www.google.nl/maps/@52.5431166, ... &entry=ttu
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak »

In de praktijk zo goed als nooit, nee :lol:
Enne gojje mins blieft altied leave.
sven_engelen
expressweg

Apart dat dáár dan wel een kruis boven hangt. De A2 Vonderen - Kerensheide en A50 Beekbergen - Waterberg hebben dat niet. Zie: https://maps.app.goo.gl/gZmGJZHPfgi9frpj9?g_st=ic
En
https://maps.app.goo.gl/CrQoksYdJuhsxYAP9?g_st=ic
Svenlo
Wouter N14
Moderator

sven_engelen schreef: wo 21 aug 2024, 18:45 Die is open. Ik heb het over dichte spitsstroken. Bovendien hangt deze net voor de afrit.
Bij Delft klopt wat je zegt.
Attietattie
2x5 autosnelweg

sven_engelen schreef: wo 21 aug 2024, 19:26 Apart dat dáár dan wel een kruis boven hangt. De A2 Vonderen - Kerensheide en A50 Beekbergen - Waterberg hebben dat niet. Zie: https://maps.app.goo.gl/gZmGJZHPfgi9frpj9?g_st=ic
En
https://maps.app.goo.gl/CrQoksYdJuhsxYAP9?g_st=ic
Tja, het is toch redelijk standaard dat er helemaal geen bak boven een afrit hangt, maar ervoor. En dat die gewoon afgekruist is, is ook erg standaard: https://maps.app.goo.gl/X2De1kLZ2vHGZrh57
sven_engelen
expressweg

Hoe kan het dan dat de trajecten die ik zojuist toonde geen rood kruis over de afrit heen tonen dan? Want dat is op deze trajecten bij elke afrit zo. :dontknow:

Sterker nog, als ik terug in de tijd ga in de streetviewbeelden staat op de uitrit naar vzp Ruyven toe óók geen rood kruis.
Svenlo