Opschuiven naar rechts verplicht?
Moderator: Moderatoren
-
hneel
- autoweg
Opschuiven naar rechts verplicht?
Op veel plekken heb je de situatie dat er aan de rechterkant van de baan een rijstrook bij komt. Hier bijvoorbeeld.
Zijn degenen die daarvoor rechts reden dan verplicht om naar die strook op te schuiven? Ik neem aan van wel, want anders is het een kwestie van onnodig links rijden, lijkt me. Maar letterlijk niemand doet dat.
Zijn degenen die daarvoor rechts reden dan verplicht om naar die strook op te schuiven? Ik neem aan van wel, want anders is het een kwestie van onnodig links rijden, lijkt me. Maar letterlijk niemand doet dat.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Re: Opschuiven naar rechts verplicht?
In principe moet je zo rechts mogelijk houden. Maar aangezien vlak na de rotonde de kruising met de Edisonweg/Sportlaan volgt, kan ik me goed voorstellen dat verkeer dat de Groene Kruisweg blijft volgen of linksaf wil slaan naar de Edisonweg, hier feitelijk al voorsorteert en de linker van de twee rechtsafstroken pakt. Dat is in mijn ogen niet verkeerd, anders schuift dat verkeer nu een rijstrook naar rechts, en na de rotonde gelijk weer naar links. Dat zou al helemaal niet efficiënt zijn.
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
https://maps.app.goo.gl/dGMgy3yW5oQ1kyXQ7 Hoe komen die twee auto's daar dan? En als je achterom kijkt, sluiten er nog meer auto's aan.
En verder: Het is bestuurders van een motorvoertuig en bromfietsers die de rijbaan volgen toegestaan vlak voor of op rotondes anders dan aan de rechterzijde van de rijbaan te rijden.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
Jeroen
- 2x2 autosnelweg
Zo'n ingewikkelde situatie is dit toch niet? En als de VRI voor de rotonde op rood staat, gaan mensen zich toch alsnog wel spreiden over de 2 rijstroken voor rechtsaf.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Wanneer de verkeersdichtheid het rechtvaardigt mogen bestuurders van motorvoertuigen in de volgende gevallen in files naast elkaar rijden:
a. op wegen met verkeer in beide richtingen en in vier of meer rijstroken verdeeld, indien het verkeer op die wegen niet op de linker weghelft mag komen
b. op wegen met éénrichtingsverkeer die in rijstroken verdeeld zijn
c. daar, waar het bevoegde gezag het toestaat of toelaat.
En dat lijkt me bij uitstek wat in dit soort voorsorteervakken voor kruisingen gebeurt. Waar ik het vaak fout zie gaan, is wanneer op meerbaanswegen zónder zo'n bijzondere situatie als een kruispunt er een rijstrook bij komt aan de rechterkant. Zie bijvoorbeeld hier in Knooppunt Amstel. Dan vind ik dat je van weggebruikers op de oorspronkelijke rechterstrook mag verwachten dat zij naar rechts bewegen tenzij ze een goede reden hebben om de linker uitrijstrook te pakken. Ook dat gebeurt vaak niet - een van de reden waarom taper-uitvoegers in mijn optiek beter werken dan zo'n extra strook aan de rechterkant. Of waarom je een extra rijstrook "ergens in het niets" er beter aan de linkerkant bij kunt laten komen.
Uiteindelijk ontstaat te vaak het effect dat je ook ziet op enorm brede stukken snelweg. Mensen staan ingesteld op "volg je rijstrook" en zien niet dat er rechts ruimte ontstaat, bijvoorbeeld doordat iemand vrijwel naast je uitvoegt of omdat er een rijstrook bijkomt. Je moet op dat soort wegvakken actief om je heen kijken om te zien of er ruimte is ontstaat en dat gebeurt gewoon niet. Niet in Nederland, niet in Duitsland, niet elders, omdat het uiteindelijk ook menselijke aard is. Of dan gaan mensen rechtvaardigingen voor zichzelf verzinnen, van de vermeende toegevoegde waarde van "keep your lane" (iets dat trouwens best doet denken aan dat "in file rijden" uit RVV 1968) tot "maar ik ga die weggebruiker daar 200 meter voor me inhalen". Het is ergens tekenend dat er in Duitsland rechtspraak bestaat dat je niet handelt in strijd met rechts-rijd-regels als je niet op de rechterstrook rijdt en verwacht binnen 20 seconden iemand in te halen - twintig seconden!
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
-
Jackbauer1350
- 2x3 autosnelweg
Bij opdikkingen ter hoogte van knooppunten zoals bij Holendrecht bijvoorbeeld het geval is/was hoor je in principe naar rechts te gaan als er verder niks in de weg rijdt.
Maar het komt wel regelmatig voor dat je bijvoorbeeld dan al achter een langzamer voertuig rijdt. Je wacht dan tot die naar rechts is opgeschoven om die gelijk voorbij te gaan zonder een strook op te schuiven. Andere weggebruikers snappen dat wel als ze verkeersinzicht hebben.
Bij voorsorteren ter hoogte van kruising/rotonde ligt het aan wat je vervolgstap is na verlaten ervan. Wanneer je na indraaien van de zijweg al snel weer links af moet dan stel je je in de kruising ervoor ook in het linkerstrook op om in de zijweg ook op de linkerstrook uit te komen. Dan hoef je later niet weer van rijstrook te wisselen, wat makkelijker is in geval van druk verkeer.
Maar het komt wel regelmatig voor dat je bijvoorbeeld dan al achter een langzamer voertuig rijdt. Je wacht dan tot die naar rechts is opgeschoven om die gelijk voorbij te gaan zonder een strook op te schuiven. Andere weggebruikers snappen dat wel als ze verkeersinzicht hebben.
Bij voorsorteren ter hoogte van kruising/rotonde ligt het aan wat je vervolgstap is na verlaten ervan. Wanneer je na indraaien van de zijweg al snel weer links af moet dan stel je je in de kruising ervoor ook in het linkerstrook op om in de zijweg ook op de linkerstrook uit te komen. Dan hoef je later niet weer van rijstrook te wisselen, wat makkelijker is in geval van druk verkeer.
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
In België is dit heel eenvoudig opgelost, vanaf het moment dat je een Belgische F13 en F15 passeert, vervalt tijdelijk de verplichting om "zo dicht mogelijk bij de rechterrand van die rijbaan blijven". Eens je de instructies van de verkeersborden F13 en F15 hebt opgevolgd, dien je opnieuw je plaats zover mogelijk aan de rechterkant van de rijbaan opnieuw in te nemen. Deze regels zijn niet van toepassing binnen de bebouwde kom, daar bestaat geen verplichting om rechts te houden op wegen met meerdere rijstroken.
De Belgische F13 en F15

De Belgische F13 en F15

Wegcode schreef:9.3.1. Elke bestuurder die de rijbaan volgt moet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van die rijbaan blijven, behalve op pleinen of om de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 op te volgen.
De bestuurder die de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 heeft opgevolgd moet zijn plaats rechts opnieuw innemen zodra de omstandigheden het toelaten.
Behalve indien een gedeelte van de openbare weg voor hem is voorbehouden, moet de bestuurder niet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan rijden op een rotonde.
Hij moet evenwel de markeringen die de rijstroken afbakenen, in acht nemen. In dat geval mag hij de rijstrook volgen die best aan zijn bestemming beantwoordt.
-
Seat Ibiza
- 2x2 autosnelweg
-
jdb2
- autoweg
In Duitsland wordt het ook zo gedaan, daar heb ik nooit iemand over horen klagen.
🍉
-
Egbert
- expressweg
Wat een vreemde wettekst. Dus je zou daar zonder problemen links mogen blijven plakken? Om dan weer rechts te gaan rijden?Wimpie25 schreef: do 22 aug 2024, 13:09 In België is dit heel eenvoudig opgelost, vanaf het moment dat je een Belgische F13 en F15 passeert, vervalt tijdelijk de verplichting om "zo dicht mogelijk bij de rechterrand van die rijbaan blijven". Eens je de instructies van de verkeersborden F13 en F15 hebt opgevolgd, dien je opnieuw je plaats zover mogelijk aan de rechterkant van de rijbaan opnieuw in te nemen. Deze regels zijn niet van toepassing binnen de bebouwde kom, daar bestaat geen verplichting om rechts te houden op wegen met meerdere rijstroken.
De Belgische F13 en F15
Wegcode schreef:9.3.1. Elke bestuurder die de rijbaan volgt moet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van die rijbaan blijven, behalve op pleinen of om de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 op te volgen.
De bestuurder die de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 heeft opgevolgd moet zijn plaats rechts opnieuw innemen zodra de omstandigheden het toelaten.
Behalve indien een gedeelte van de openbare weg voor hem is voorbehouden, moet de bestuurder niet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan rijden op een rotonde.
Hij moet evenwel de markeringen die de rijstroken afbakenen, in acht nemen. In dat geval mag hij de rijstrook volgen die best aan zijn bestemming beantwoordt.
Nu snap ik ook waarom Belgen bij dat soort splitsingen soms zo lang links blijven hangen. Bijvoorbeeld dat ze hier op de linkse strook voor Namur blijven hangen terwijl rechts gewoon vrij is.
Mag je er dan ook ongestraft rechts voorbij? Want dat lijkt me de enige redemptie voor die regel. Anders is het gewoon in de weg rijden van overig verkeer.
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
De verklaring daarvoor zit toch al in de wettekst?
Je hoeft het niet ingewikkelder te maken dan het nodig is (zoals Duitsland met hun secondenregels); eens je je keuze qua richting hebt gemaakt, is het de bedoeling dat je je zoveel mogelijk houdt aan de algemene regels. Namelijk bij normale omstandigheden volgt de meest reglementaire bestuurder steeds de rechterkant van de rijbaan.De Wegcode schreef: ...
De bestuurder die de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 heeft opgevolgd moet zijn plaats rechts opnieuw innemen zodra de omstandigheden het toelaten....
Langs rechts inhalen op dezelfde rijweg is normaliter niet toegestaan, behalve in die gevallen met een rijstrookkeuze.
We weten allemaal dat je portaalbewegwijzering zo niet dient te interpreteren. Of denk je dat je hier ook links afslaat voor Brussel?

-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Zinnen met teksten "we weten allemaal dat..." zijn nu net van die formuleringen waarmee ik niks kan, want het is niet algemeen gekend dat er zo gehandeld moet worden.
Zeker niet in een land waar de Wegcode heilig is.
Zeker niet in een land waar de Wegcode heilig is.
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Spijkers op laag water, de opmaak en indeling van portaalbewegwijzering kan al eens per land verschillen. Nederland is één van de weinige landen die bijna per definitie hun bestemmingen verticaal centreren.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
En nu heb ik het weer gedaan
Er zijn er genoeg die kilometers links gaan rijden vanwege een aanwijzing van hun navigatie. Overigens zou ik me hier door de linkse uitlijning van Brussel niet laten verleiden links te gaan.
-
Jackbauer1350
- 2x3 autosnelweg
Hier wordt o.a. op de A8 tussen
Zaandam en
Coenplein het hele stuk stug middenop gereden omdat de linkerstroken naar de A10-Noord gaan. Terwijl je prima een paar kilometer rechts kan houden.
-
Jeroen
- 2x2 autosnelweg
Zo'n rare gedachte is dat helemaal niet voor mensen die ter plekke onbekend zijn. En laat die laatste groep nou net de belangrijkste groep zijn waarvoor bewegwijzering bedoeld is... Dus nee, het is zeker niet vanzelfsprekend voor iedereen dat je voor de richting Brussel hier ook de middelste rijstrook kunt gebruiken.Wimpie25 schreef: do 22 aug 2024, 14:34
We weten allemaal dat je portaalbewegwijzering zo niet dient te interpreteren. Of denk je dat je hier ook links afslaat voor Brussel?
![]()
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Ik zie het misschien verkeerd, maar de signalisatie geeft 2 richtingen aan, twee rijstroken rechtdoor met bestemming, en twee afslaande. Met bijhorende wegmarkeringen die duidelijk die richtingen scheidt. Als dat te onduidelijk is, vrees ik dat je je rijbewijs bij de minuutsoep hebt gekregen.
Als het echt over de indeling van het bord gaat, als je ter plaatse onbekend bent, is de kans heel groot dat je ons land bent binnengereden uit een richting waar borden op vergelijkbare manier worden ingedeeld.
*knip! Zo te zien (weer) een foto waar auteursrechten op rusten. Het is niet toegestaan deze zomaar te delen en zeker niet op de manier zoals je nu doet. M.v.g. moderatorenteam*
-
keokiracer
- 2x3 autosnelweg
Jeroen bedoelt dat het niet vanzelfsprekend is dat je de rechterrijstrook voor rechtdoor ook naar Brussel kunt gebruiken, omdat Brussel boven de linkerrijstrook staat. Dat noemt hij de middelste strook omdat er maar één rijstrook rechtsaf open is.Wimpie25 schreef: do 22 aug 2024, 19:24
Ik zie het misschien verkeerd, maar de signalisatie geeft 2 richtingen aan, twee rijstroken rechtdoor met bestemming, en twee afslaande. Met bijhorende wegmarkeringen die duidelijk die richtingen scheidt. Als dat te onduidelijk is, vrees ik dat je je rijbewijs bij de minuutsoep hebt gekregen.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
-
hneel
- autoweg
Wie naar Brussel wil zal geneigd zijn de meest linkse strook te nemen, wie naar Luik wil de op-1-na meest linkse strook.
(Omdat die namen respectievelijk boven die stroken hangen)
(Omdat die namen respectievelijk boven die stroken hangen)
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst
-
jdb2
- autoweg
En voor Rijsel moet je links aanhouden en voor Lille rechts.
voor de duidelijkheid: ik vind die borden gewoon prima, maar bedankt voor de likes.
voor de duidelijkheid: ik vind die borden gewoon prima, maar bedankt voor de likes.
Laatst gewijzigd door jdb2 op vr 23 aug 2024, 19:25, 2 keer totaal gewijzigd.
🍉
-
R-R-L
- stadsweg
Nu zal het in de realiteit wel meevallen, maar heel duidelijk is het niet.
Ander voorbeeldje waar je kan soebatten over rechts houden vs voorsorteren:
https://maps.app.goo.gl/v5fN8Mzyk4cJ51ow9 *
Vanaf het vorige kruispunt zie je een mengelmoes van gedragingen. Sorteer je alvast (min of meer) voor, dender je eerst nog een zooitje auto's voorbij en dan pas voorsorteren, er gebeurt van alles wat. Dan zijn er ook nog lieden die niet weten hoe ze het bord moeten lezen en dus verkeerd voorsorteren, of gewoonweg niet snappen hoe het knooppunt werkt. Het gaat er eigenlijk verrassend weinig mis, gelet op het gestuntel.
* als een mod hier een mooi Streetview plaatje van kan maken, gaarne, ik ben even kwijt hoe het moet.
Ander voorbeeldje waar je kan soebatten over rechts houden vs voorsorteren:
https://maps.app.goo.gl/v5fN8Mzyk4cJ51ow9 *
Vanaf het vorige kruispunt zie je een mengelmoes van gedragingen. Sorteer je alvast (min of meer) voor, dender je eerst nog een zooitje auto's voorbij en dan pas voorsorteren, er gebeurt van alles wat. Dan zijn er ook nog lieden die niet weten hoe ze het bord moeten lezen en dus verkeerd voorsorteren, of gewoonweg niet snappen hoe het knooppunt werkt. Het gaat er eigenlijk verrassend weinig mis, gelet op het gestuntel.
* als een mod hier een mooi Streetview plaatje van kan maken, gaarne, ik ben even kwijt hoe het moet.
-
keokiracer
- 2x3 autosnelweg
Gewoon een screenshot op imgur plaatsen, dit is (ex-)Flitsservice niet, Streetview embedden kan hier nietR-R-L schreef: vr 23 aug 2024, 15:33* als een mod hier een mooi Streetview plaatje van kan maken, gaarne, ik ben even kwijt hoe het moet.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
-
Skoda Fabia
- woonerf
Het zou fijner zijn dat rechts rij geneuzel op plaatsen met meerdere rijstroken los te laten. Daar wordt het verkeersbeeld een stuk rustiger van. Ook heb je dan geen last van anderen die je gebiedende wijs willen laten zijn dat je naar rechts moet omdat men vindt dat er wel harder dan de toegestane snelheid kan worden gereden.
Sinds ik in de VS heb gereden weet ik hoe het ook kan. Heb daar twee weken niet in mijn achteruitkijkspiegel gekeken om te controleren of er niet iemand op de bumper hing die er langs wilde. je wordt daar rechts en links ingehaald en dat gaat helemaal prima.
Sinds ik in de VS heb gereden weet ik hoe het ook kan. Heb daar twee weken niet in mijn achteruitkijkspiegel gekeken om te controleren of er niet iemand op de bumper hing die er langs wilde. je wordt daar rechts en links ingehaald en dat gaat helemaal prima.
-
Snelwegfreak
- Hoofdmoderator
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
Egbert
- expressweg
Met een beetje drukte werkt dat ook niet. Dan ga je zelfs op wegen met 5 of 6 rijstroken krijgen dat de op alle rijstroken naast elkaar blijven rijden.
Ik vind wel dat mensen niet zo dramatisch moeten doen als ze rechts worden ingehaald. Probleem is dat daar dan ook weer gradaties aan zitten. Als ik 20 meter achter mijn voorligger rij dan hoef je me ook niet rechts te gaan inhalen en hem ervoor te proppen. Maar dat gaan mensen dan wel doen.
Het probleem is gewoon de mentaliteit van sommige wegmisbruikers.
Ik vind wel dat mensen niet zo dramatisch moeten doen als ze rechts worden ingehaald. Probleem is dat daar dan ook weer gradaties aan zitten. Als ik 20 meter achter mijn voorligger rij dan hoef je me ook niet rechts te gaan inhalen en hem ervoor te proppen. Maar dat gaan mensen dan wel doen.
Het probleem is gewoon de mentaliteit van sommige wegmisbruikers.
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
Ik kan je alvast beloven dat jouw verkeersbeeld er niet rustiger van wordt als ik in jouw buurt rijd.Skoda Fabia schreef: wo 05 mar 2025, 12:48Het zou fijner zijn dat rechts rij geneuzel op plaatsen met meerdere rijstroken los te laten. Daar wordt het verkeersbeeld een stuk rustiger van.
Ik denk dat die mensen meer last van jou hebben dan jij van hen. Als je naar rechts kunt, moet je gewoon opschuiven. Ook al rijd jij 180 waar je 100 mag, ga gewoon naar rechts.Skoda Fabia schreef: wo 05 mar 2025, 12:48Ook heb je dan geen last van anderen die je gebiedende wijs willen laten zijn dat je naar rechts moet omdat men vindt dat er wel harder dan de toegestane snelheid kan worden gereden.
Ah, daar komt de hele luie aap uit de mouw.Skoda Fabia schreef: wo 05 mar 2025, 12:48Sinds ik in de VS heb gereden weet ik hoe het ook kan. Heb daar twee weken niet in mijn achteruitkijkspiegel gekeken om te controleren of er niet iemand op de bumper hing die er langs wilde.
Als je na een inhaalactie gewoon direct naar rechts gaat, hoef je überhaupt vrijwel niet in je binnenspiegel te kijken.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
Als ik op de snelweg rij, dan kijk ik zeker elke vijf of tien seconden wel in mijn achteruitkijkspiegel. Bijzonder dat iemand hier beweert een paar weken niet in die spiegel gekeken te hebben.
Het lijkt me toch wel handig om te weten wat er om je heen rijdt om tijdig op (onverwachte) situaties te kunnen anticiperen.