Ja min of meer. Zie in wat algemenere zin Wikisara.
[F] bewegwijzering in Frankrijk
Moderator: Moderatoren
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
-
Teetje
- verkeersader
Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk
Ik heb al eens eerder aangehaald dat ik ooit een plaatje heb gezien van een Michelinbord t.h.v. Limoges met daarop 'Toulouse 302'. Bewegwijzering over dergelijk grote afstand kwam dus in het pre-autoroute tijdperk van Frankrijk al wel voor.
De foto in kwestie: https://routes.fandom.com/wiki/Route_na ... %A7aise_20 en dan flink scrollen..
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Kijk je naar dat oude bord met onderaan een apart onderbord "Toulouse 302" (natuurlijk ook zichtbaar op jouw tweede foto), dan zou dat mogelijk ook de benadering kunnen zijn geweest voor Millau op de ex-N77. Dus een bovenste paneel met de doelen die je ook tegenkwam op de handwegwijzers in de dorpen, en dan een onderste paneel met daarop Millau - als doel dat alleen terugkwam op de afstandenborden. Blijft het punt dat ik het een bizarre keuze zou vinden om daar dan niet óók (en eerst) Clermont-Ferrand neer te zetten voordat je eens begint te denken aan een veel minder belangrijke plaats verder zuidelijk.
-
Teetje
- verkeersader
Ik heb me afgevraagd of het misschien een van die vermaarde Bison Futé borden kan zijn geweest, dat systeem was in die jaren volop in ontwikkeling als middel om de zomerdrukte te spreiden over de diverse routes nationales naast de autoroutes.Pino schreef: di 25 jun 2024, 11:04Kijk je naar dat oude bord met onderaan een apart onderbord "Toulouse 302" (natuurlijk ook zichtbaar op jouw tweede foto), dan zou dat mogelijk ook de benadering kunnen zijn geweest voor Millau op de ex-N77. Dus een bovenste paneel met de doelen die je ook tegenkwam op de handwegwijzers in de dorpen, en dan een onderste paneel met daarop Millau - als doel dat alleen terugkwam op de afstandenborden. Blijft het punt dat ik het een bizarre keuze zou vinden om daar dan niet óók (en eerst) Clermont-Ferrand neer te zetten voordat je eens begint te denken aan een veel minder belangrijke plaats verder zuidelijk.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Het neemt niet weg dat de historie op Sur Ma Route Nationale wel duidelijk maakte dat men naar de N77 keek als een grote route naar het zuiden. Misschien nog niet direct vanaf het beginpunt Bouillon/Sedan, maar zeker wel vanuit de hoek van Reims/Chalons. Daar kwamen verschillende routes vanuit Nederland/Antwerpen/Brussel (via Maubeuge Frankrijk in, en dan via Reims naar het zuiden) en de E2 vanuit Calais samen. Zie over routes vanuit Nederland deze discussie, waarbij ik dan opmerk dat de route naar Reims en dan naar het zuiden dus feitelijk het punt is waar je dan de N77 zou pakken op weg naar de N9, in plaats van de daar omschreven route richting Beaune en de N6.
-
Teetje
- verkeersader
Kwam dit bord tegen aan het westelijke begin van de A85 (dus kort voorbij de A11). Het zegt: 'Lyon 575'. Dat is een forse afstand (al is het fors minder dan de 636 kilometer op de A26). Het was me nog niet eerder opgevallen dat Lyon al zo prominent bewegwijzerd wordt in dit deel van het land.
https://www.google.com/maps/@47.5364318 ... &entry=ttu
In omgekeerde richting is Nantes het lange-afstandsdoel, maar dit verschijnt pas op de A71 ná de afsplitsing va de A719, dus een ruim stuk ten noorden van Clermont-Ferrand.
https://www.google.com/maps/@46.1100021 ... &entry=ttu
https://www.google.com/maps/@47.5364318 ... &entry=ttu
In omgekeerde richting is Nantes het lange-afstandsdoel, maar dit verschijnt pas op de A71 ná de afsplitsing va de A719, dus een ruim stuk ten noorden van Clermont-Ferrand.
https://www.google.com/maps/@46.1100021 ... &entry=ttu
-
jdb2
- autoweg
In de parkeergarage van Euralille staan meertalige borden met Sortie - Exit - Output. Welke taal zou "Output" moeten voorstellen? Nederlands of Duits?

https://www.yespark.fr/parkings/8083-in ... andt-lille
Als je in Google Translate "sortie" vertaalt naar Engels, krijg je wel "output" als tweede suggestie. In die zin betekent het eerder iets als "resultaat" of "opbrengst"

https://www.yespark.fr/parkings/8083-in ... andt-lille
Als je in Google Translate "sortie" vertaalt naar Engels, krijg je wel "output" als tweede suggestie. In die zin betekent het eerder iets als "resultaat" of "opbrengst"
🍉
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Ik heb in die garage, maar ook op de stations Europe en Flanders ook wel eens Nederlandse vertalingen gezien. De ene wat beter geslaagd dan de ander.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
Wouter N14
- Moderator
Heel bijzonder dit
Ik ben wel benieuwd hoe ze op "output" als output zijn gekomen, ongeacht de bedoelde vertaling...
Ik ben wel benieuwd hoe ze op "output" als output zijn gekomen, ongeacht de bedoelde vertaling...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Off topic: Dat doet me denken aan de 'ik ben droevig' in dit liedje:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Sorry_(Madonna)
Het is de letterlijke vertaling van 'je suis desolée' dat als spreekwoord wel degelijk 'het spijt me' of 'verontschuldig me' betekent.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Sorry_(Madonna)
Het is de letterlijke vertaling van 'je suis desolée' dat als spreekwoord wel degelijk 'het spijt me' of 'verontschuldig me' betekent.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Allan C
- verkeersader
-
Allan C
- verkeersader
This summer, I drove on A709 in the Montpellier area.
I noticed there still are the old sign and some labels on the blue board and some spaces on the white board.
Like this:
A709 Montpellier by FreewayAllan., sur Flickr
I noticed there still are the old sign and some labels on the blue board and some spaces on the white board.
Like this:
A709 Montpellier by FreewayAllan., sur Flickr-
Chris
- Moderator
Dit krijg je denk ik als een DIR een weg in het beheer krijgt zonder geld om het te onderhouden...
Het klinkt zo makkelijk, een weg overdragen. Maar het heeft financiële gevolgen en de administratieve / kadastrale afhandeling kost meer tijd en moeite dan vaak gedacht. Mede doordat vaak niemand het echt belangrijk vindt, tot er problemen opduiken.
Het klinkt zo makkelijk, een weg overdragen. Maar het heeft financiële gevolgen en de administratieve / kadastrale afhandeling kost meer tijd en moeite dan vaak gedacht. Mede doordat vaak niemand het echt belangrijk vindt, tot er problemen opduiken.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Normaal gesproken zouden ze de wegwijzers wel vervangen binnen het project. Misschien heeft men ingeschat dat de borden nog in goede staat waren. En ze hebben het wegnummerschildje geplaatst. In de oude situatie stond het niet vermeld.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Als je kijkt naar de schémas directeur de signalisation van de A709: er zijn er vastgesteld in 2015 en in 2019. Daarbij lijkt het erop dat 2015 eerder tijdelijk bedoeld was; dat men tot een omvattender aanpassing van de geleiding in en rond Montpellier wilde komen. Het bijna Brits aandoende "& Millau" is in het bijzonder tijdelijk bedoeld. Het moet A75 Clermond-Fd worden, maar zo hier en daar zijn er kennelijk toch wat verwijzingen Millau die men nog continu wilde houden. Dat rechtvaardigt op zich wel wat stickerwerk zoals we het zien.
In de tussentijd is het "definitieve" schema echter alweer vijf jaar van kracht. Nu leert de praktijk dat vele jaren kunnen verstrijken tussen vaststelling van het schema en realisatie van de borden ter plaatse. Op bestaande wegen wordt dat toch eerder gedreven door vervangings-behoefte, zolang weggebruikers niet in verwarring kunnen raken door bijvoorbeeld continuïteitsperikelen. Maar met de leeftijd van deze borden en de "afbreukwaarde" van zo uitgebreid stickerwerk zou je toch wel eens een vervanging verwachten.
In de tussentijd is het "definitieve" schema echter alweer vijf jaar van kracht. Nu leert de praktijk dat vele jaren kunnen verstrijken tussen vaststelling van het schema en realisatie van de borden ter plaatse. Op bestaande wegen wordt dat toch eerder gedreven door vervangings-behoefte, zolang weggebruikers niet in verwarring kunnen raken door bijvoorbeeld continuïteitsperikelen. Maar met de leeftijd van deze borden en de "afbreukwaarde" van zo uitgebreid stickerwerk zou je toch wel eens een vervanging verwachten.
-
hoompey
- dorpsstraat
Daarnaast heb je in Montpellier ook het project om de missing link tussen de A750 en de A9 te bouwen. Dat is erg vertraagd, wellicht was het plan om te wachten met het vervangen van de borden totdat de Contournement Ouest voltooid is.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Het 'ampersand' teken komt eigenlijk nooit voor op de Franse bewegwijzering. Creatief bedacht door de aannemer of wegbeheerder denk ik. Het is duidelijker dat het niet hoort bij Clermont-Ferrand.Het bijna Brits aandoende "& Millau" is in het bijzonder tijdelijk bedoeld.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Het is geen letterlijk ontwerp: bij afrit 32 staat het '&' teken immers niet:
https://maps.app.goo.gl/1oUNmgpiT8tzxmC78
Misschien hechten we te veel waarde aan een gestresste stagair die een boos telefoontje uit Millau kreeg toen deze het concept schema onder ogen kreeg. In de voetnoot staat immers dat het plaatsje op de bewegwijzering moet blijven staan 'voor zover dat mogelijk is'. Blijkbaar kijkt de stad er ook anders tegen aan:
https://maps.app.goo.gl/RvKRXvntkYg8paey7
(bewegwijzering op de N 109)
https://maps.app.goo.gl/XroKCHSN5JksD6hr6
(bewegwijzering op de M 65)
De metropoolregio Montepellier vind blijkbaar dat Millau vervangen dient te worden door Clermond-Ferrand.
https://maps.app.goo.gl/1oUNmgpiT8tzxmC78
Misschien hechten we te veel waarde aan een gestresste stagair die een boos telefoontje uit Millau kreeg toen deze het concept schema onder ogen kreeg. In de voetnoot staat immers dat het plaatsje op de bewegwijzering moet blijven staan 'voor zover dat mogelijk is'. Blijkbaar kijkt de stad er ook anders tegen aan:
https://maps.app.goo.gl/RvKRXvntkYg8paey7
(bewegwijzering op de N 109)
https://maps.app.goo.gl/XroKCHSN5JksD6hr6
(bewegwijzering op de M 65)
De metropoolregio Montepellier vind blijkbaar dat Millau vervangen dient te worden door Clermond-Ferrand.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Op zich ook niet heel raar dat, waar ruimte bestaat om Millau en Clermont naast elkaar te bewegwijzeren, dat ook gebeurt. Dat is consistent met Frans gebruik om meerdere doelen in lijn te hebben. Maar naast elkaar kan niet overal, en dan is kennelijk de beslissing genomen dat Clermont de voorkeur moet krijgen. Dat op een weg als de A709 ruimtegebrek ontstaat, zodat Millau daar uitgefaseerd moet worden, verbaast niet. Hoewel het “uitgefaseerd” relatief is: tot 2015 stond daar helemaal niets voor deze rijrichting. Mogelijk iets met verwijzingen afkomstig van OWN (er stonden er in ieder geval op de D610/M610) via de A709 geleiden waar die vroeger door de stad gingen.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Ik vind het zelf geen verbetering. Millau is namelijk nog wel echt een bestemming voor verkeer dat rond Montpellier rijdt en is richtinggevend en heeft naamsbekendheid voor onbekende weggebruikers. Clermond-Ferrand zul je niet snel op een heen-en-weer doen. Dat is meer dan 300 kilometer rijden. Daar ben je een hele dag mee zoet (tenzij je alleen een foto van het bebouwde kom bord maakt en weer teruggaat).
-
verfmeer95
- expressweg
-
Chris
- Moderator
Millau is niet echt een knooppunt in het Franse wegennet en de bekendheid ten opzichte van plaatsen van vergelijkbare omvang komt denk ik vooral door het viaduct.
Aan de andere kant is het wel de enige plaats van betekenis tot aan Clermont-Ferrand en representeert daarmee wellicht wel weer het Massif Central, een toch wel uitgestrekt gebied.
Aan de andere kant is het wel de enige plaats van betekenis tot aan Clermont-Ferrand en representeert daarmee wellicht wel weer het Massif Central, een toch wel uitgestrekt gebied.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Millau was al een bekend punt in het Franse wegennet ten tijde van de N9, nog lang voor het viaduct er lag.Chris schreef: wo 28 aug 2024, 22:32 Millau is niet echt een knooppunt in het Franse wegennet en de bekendheid ten opzichte van plaatsen van vergelijkbare omvang komt denk ik vooral door het viaduct.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Uiteindelijk vind ik het maar in beperkte mate een criterium of je naar een bepaalde stad zou willen rijden op een dagtrip. Rond Parijs zie je ook overal Lyon en Bordeaux staan; bij München Berlin. Het echte punt is herkenbaarheid van het doel. Clermont is nou ook niet echt een stad die je het gevoel geeft dat je ergens naar op weg bent. Feitelijk speelt dat probleem op de hele A75, met naar het zuiden toe ook weinig tot de verbeelding sprekende doelen als Beziers (zouden ze daar ooit nog Barcelona toevoegen?). Millau heeft wat dit betreft de historie, maar dat is dan meer voor insiders die de regio kennen. In die zin denk ik dat je met Clermont de spreekwoordelijke ter plaatse onbekende beter bedient.
-
verfmeer95
- expressweg
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Ik ben daarbij, toegegeven, ook wat getriggerd door reclame die je ziet op de Aire de la Lozère, dat je daar zo mooi halverwege Parijs en Barcelona zit (“dus vestig je in ons departement”). Nou zou het ook weer overdreven zijn om het doel Barcelona neer te zetten bij iedere afrit en oprit van de A75. Dat vanaf het OWN in het Centraal Massief wordt gewerkt met Montpellier als enig doel van de A75-zuid: volkomen logisch. Maar juist de methodiek waar bij lang niet iedere afrit van de A75 een rechtdoorbord staat, laat wat ruimte …
-
Ds79m
- 2x3 autosnelweg
Het zal zeker wat smaakgebonden zijn. En vermoedelijk zal het vanuit Frans oogpunt ook minder een probleem zijn dat Montpellier internationaal een iets kleinere X-factor heeft dan het formaat van de stad suggereert. Iedere Fransman kan het toch wel plaatsen, en die zal wat minder het euvel zien dat het niet in de lijn tussen Parijs en Barcelona ligt, wat wij vanuit Nederlands perspectief als de meest voor de hand liggende route zien.
Ik denk dat je het op een andere schaal enigszins kan vergelijken met onze A59 Den Bosch-Zonzeel, die ook niet echt een lekker te bewegwijzeren eindpunt heeft aan de westkant. Bij Den Bosch moet je het nu doen met Waalwijk en Breda. Voor ons is het dan wel duidelijk waar het naartoe gaat, maar voor een Duitser die het ziet als de route naar de Zuid-Hollandse en Zeeuwse Eilanden, kan dat ook even onnatuurlijk aanvoelen.
Millau heeft door het viaduct op zich wel genoeg bekendheid. Dit is geen systeemfaal als Hengelo ofzo. Maar om het doorgaande karakter van de A75 te benadrukken, lijkt Clermont-Ferrand me te handiger om te gebruiken.Pino schreef: do 29 aug 2024, 8:55En dat niet alleen vanwege files omdat het het enige overgebleven gat in de A75 was
![]()
Uiteindelijk vind ik het maar in beperkte mate een criterium of je naar een bepaalde stad zou willen rijden op een dagtrip. Rond Parijs zie je ook overal Lyon en Bordeaux staan; bij München Berlin. Het echte punt is herkenbaarheid van het doel. Clermont is nou ook niet echt een stad die je het gevoel geeft dat je ergens naar op weg bent. Feitelijk speelt dat probleem op de hele A75, met naar het zuiden toe ook weinig tot de verbeelding sprekende doelen als Beziers (zouden ze daar ooit nog Barcelona toevoegen?). Millau heeft wat dit betreft de historie, maar dat is dan meer voor insiders die de regio kennen. In die zin denk ik dat je met Clermont de spreekwoordelijke ter plaatse onbekende beter bedient.
Parijs zou in theorie ook nog kunnen. Maar doordat je eerst nog een flink stuk naar het westen gaat, voelt dat wel wat abstracter aan. Vanuit de regio Béziers zou daar meer voor te zeggen zijn.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen