boe! schreef: wo 16 okt 2024, 13:06
sven_engelen schreef: wo 16 okt 2024, 12:47

Och nee zeker niet maar ik erger me kapot aan de betweterigheid die wel vaker in dit soort posts voorbij komt alsof we allemaal volwaardige factcheckers moeten zijn. Als we het allemaal zo goed wisten als Boe was er geen wegenforum nodig, want waar valt over te discussiëren als we het tóch allemaal al weten...
Ik zou het op prijs stellen als we discussiëren op basis van informatie die afkomstig is van
de bron en niet op basis van een artikel van een willekeurig medium (in dit geval de NOS, maar het kan elke andere (nieuws)website zijn). Van de media weten we dat de samenvatting die zij opleveren nog wel eens onjuist of onvolledig kan zijn. Dan heb ik liever een link naar de bron i.p.v. dat medium.
Als in het nieuwsbericht van de NOS wordt gesproken over het 'Van Gogh Nationaal Park', dan vind je met een zoekmachine op internet al snel de bijbehorende website. Dat is geen
rocket science, dat kan iedereen.
Het klopt wat je zegt, maar er zijn redenen genoeg waarom iemand alleen een persbericht aanhaalt. En ik ben niet de enige op dit forum die dat wel eens doet.
Natuurlijk kun je aanvullend op zoek gaan naar de bron, maar die vind je niet altijd. Misschien heb je er niet aan gedacht verder op zoek te gaan, of je hebt geen tijd of geen zin om er meer onderzoek naar te doen, of je vindt er geen duidelijke informatie over. Of je weet niet precies waar je de juiste informatie kunt vinden. Enzovoort.
Ik constateer hier alleen iets door middel van een nieuwsbericht. Dat heb ik samen met mijn commentaar gepost en anderen zijn dan meer dan welkom daarop te reageren. Dat is m.i. ook de essentie van een forum. En zie, anderen hebben er wel aan gedacht om meer informatie op te zoeken. Omdat ze dat leuk vinden, er tijd voor hebben, het onderwerp interessant vinden of om een andere reden.
In mijn beleving staat “nationaal park” gelijk aan een gebied waar zo goed als niets meer mogelijk is. Geen infrastructuur, geen woningbouw, niets. Alleen de natuur mag er haar gang gaan.
Denk maar eens aan het Nationaal Park Hoge Veluwe: niemand die eraan denkt in dat park woningen te gaan bouwen of er een snelweg dwars doorheen aan te leggen. Of dat juridisch ook niet mag, weet ik niet. Als ik Pino goed begrijp, zijn er zelfs bij een “nationaal park” wettelijk gezien toch mogelijkheden om zoiets te doen. Het hangt er maar vanaf van wat er in de statuten van het betreffende nationaal park staat volgens mij.
Ik ben benieuwd wat een rechter van het begrip “nationaal park” vindt. Is dat een gebied waar helemaal niets meer mogelijk is, met name op het gebied van woningbouw en infrastructuur? Of kan het toch, mits er aan een aantal extra eisen wordt voldaan? Ik denk dan meteen al aan stikstof. Extra stikstof uitstoot in een nationaal park… O jee.