Provincie Noord-Brabant: groot deel nu Nationaal Park

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Hajo
2x3 autosnelweg

Provincie Noord-Brabant: groot deel nu Nationaal Park

Bericht door Hajo »

De NOS meldt:

Groot deel van Brabant maakt nu deel uit van Van Gogh Nationaal Park - https://nos.nl/l/2540895

Alsof stikstof al niet genoeg problemen veroorzaakt... :facepalm:

Ik vraag mij af wat de gevolgen zijn voor niet alleen wegenprojecten, maar ook voor woningbouw en dergelijke. Wegens de stikstof problematiek kan er al bijna niets meer en hiermee slaat men de deur definitief dicht, vrees ik. :roll:
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
waldo79
4x3 autosnelweg

Re: Provincie Noord-Brabant: groot deel nu Nationaal Park

Bericht door waldo79 »

Zonder teveel details te kennen, lijkt me dit meer een move om het toerisme te bevorderen en wordt het stikstofprobleem groter noch kleiner.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje »

Als het puur voor het toerisme is dan hadden ze beter voor "Amsterdam Sausage Roll District" kunnen gaan :top:
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

waldo79 schreef: di 15 okt 2024, 23:15 Zonder teveel details te kennen, lijkt me dit meer een move om het toerisme te bevorderen en wordt het stikstofprobleem groter noch kleiner.
Daar waren toch de nationale landschappen voor bedoeld?
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

Misschien moeten jullie gewoon eens op de website kijken?
:arrow: https://www.vangoghnationalpark.com/nl/homepage
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Het gaat met name om gebiedsontwikkeling, versterken van zowel recreatie, natuur, vitaliteit en dergelijke. Ik woon zowat aan de rand van het gebied.
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

boe! schreef: wo 16 okt 2024, 7:20 Misschien moeten jullie gewoon eens op de website kijken?
WTF moet dat een .com domein zijn? Nee, niet voor de buitenlanders, ik surf hier van een amerikaans IP en ik krijg regelmatig websites die mij ook een US localized versie aanbieden, hier krijg ik gewoon een Nederlandse site te zien.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Ook National Park in plaats van Nationaal Park.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Het punt is dat de status "nationaal park" extra wet- en regelgeving kent ter bescherming van de natuur en het milieu in dat gebied.

In elk nationaal park gelden dus strenge regels. Je mag er nog geen schep in de grond steken zonder een dikke stapel vergunningen... die je niet krijgt omdat het een nationaal park is en dus extra beschermd.

Dus dit idee om zo ongeveer heel Noord-Brabant de status van "nationaal park" te geven, vind ik eerlijk gezegd idioot.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Toch even een serieuze reactie:

Je kunt twisten of er bij dit Nationaal Park sprake is van een aaneengesloten natuurgebied en of het aan alle gebruikelijke kenmerken van een Nederlands nationaal park voldoet. Er is veel natuur, die deels is verbonden, maar er is inderdaad ook menselijke activiteit zoals landbouw.

Dat geldt voor de Veluwe ook, maar dat is zo uitgestrekt dat het is opgedeeld in meerdere nationale parken die meer binnen de contouren van de natuur blijven. Overigens is natuur daar ook een rekbaar begrip, want binnen de nationale parken vindt ook actieve bosbouw en bosbeheer plaats.

In de communicatie wordt nadrukkelijk aangegeven dat er binnen Van Gogh Nationaal Park ook gewoon nog een boterham verdiend moet kunnen worden. Nogmaals je kunt twisten over of het gebied als geheel de status van Nationaal Park verdient, maar het stichten van een nationaal park leidt niet automatisch tot strenge nieuwe regels.

De natuur binnen het gebied wordt al in sterke mate beschermd door regels. Het NP is vooral bedoeld als samenwerkingvorm (wat voor partijen met economische belangen ook kansen kan bieden) en voor promotie van het gebied. Ik denk niet dat de landbouw en andere sectoren in het gebied hierover de noodklok hoeven te luiden.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Hajo schreef: wo 16 okt 2024, 8:09 Het punt is dat de status "nationaal park" extra wet- en regelgeving kent ter bescherming van de natuur en het milieu in dat gebied.

In elk nationaal park gelden dus strenge regels. Je mag er nog geen schep in de grond steken zonder een dikke stapel vergunningen... die je niet krijgt omdat het een nationaal park is en dus extra beschermd.

Dus dit idee om zo ongeveer heel Noord-Brabant de status van "nationaal park" te geven, vind ik eerlijk gezegd idioot.
Ik weet niet of de soep zo heet gegeten wordt als jij stelt, al heeft een nationaal park wel een zekere status en lijkt het me niet waarschijnlijk dat er bijvoorbeeld grote industriële ontwikkeling in zo'n park plaatsvindt.

Aan het bestempelen van een gebied tot nationaal park zijn echter wel strikte regels gebonden. Belangrijk in deze is met name de regel dat tenminste 50% van het gebied (al) moet behoren tot Natura 2000 gebied, het Natuurnetwerk Nederland of in een omgevingsplan de status natuur moet hebben. Daarbij moet het gebied aan bepaalde kwaliteitseisen voldoen voordat het de status van National Park krijgt. Met andere woorden: het Van Gogh Nationaal Park is nu grotendeels al een natuurgebied en de kans was al onwaarschijnlijk dat in die betreffende gebieden de natuur zou gaan verdwijnen. In die zin legt de status van Nationaal Park in het natuurgedeelte van het park weinig ontwikkeling stil lijkt mij.

Kwestie is vooral wat de nieuwe status betekent voor het gedeelte van het gebied wat momenteel niet als natuurgebied bestempeld is. De Beleidsregel aanwijzing nationale parken is er wat vaag over. Er staat alleen dit in de toelichting:
Beleidsregel aanwijzing nationale parken schreef:Economische ontwikkelingen, inclusief landbouw, zijn mogelijk binnen een nationaal park, wanneer de wezenlijke kenmerken van het nationaal park niet worden aangetast. Het menselijk gebruik en beheer mogen geen negatieve invloed hebben op het duurzaam functioneren van het gebied.
Ik weet niet of er in andere wet- en regelgeving nog iets specifieker wordt ingegaan op economische ontwikkelingen in een Nationaal Park, maar aangezien er in de Beleidsregel niet naar verwezen wordt is de kans groot dat er niet meer over is bepaald. En dat maakt de onzekerheid wel weer groter wanneer belanghebbenden naar de rechter gaan wanneer er economische ontwikkelingen plaats vinden in een Nationaal Park wat hen niet zint. Hoe de rechter er naar kijkt is ongewis en dat lijkt mij inderdaad wel een terechte zorg.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Als je kijkt naar de impact die Natura 2000 heeft, ook buiten de grenzen van de nationale parken en Natura 2000-gebieden, moet je je afvragen hoeveel je nou precies kunt "verliezen". In ieder geval op stikstof-gebied. Als je zo leest over de ambities voor het open landschap in Brabant, met heggen en andere ambities die uit dit plan spreken, vraag ik me ook af in hoeverre hier een politiek statement wordt gemaakt naar de boeren(lobby). CDA en BBB zitten in Brabant beide niet in Gedeputeerde Staten. Ik denk dat er toch wel veel in de plannen zit dat in die kringen niet lekker gaat vallen, terwijl het voor de bredere gebiedsontwikkeling van open landschap, recreatieve voorzieningen en woningbouw waar nodig wel eens best positieve ambities kunnen zijn.

Waarbij nationaal park-status dan ook nog wel het effect zal hebben dat het die ruimtelijke visie zwaar verankert, niet zomaar kan worden teruggedraaid onder een ander politiek gesternte. Vermoedelijk meer dan met de nationaal landschap-status, die hier naar mijn gevoel wat meer voor bedoeld was.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ in Frankrijk wordt onderscheid gemaakt in nationale parken met een strikte op natuur gebaseerde begrenzing, en regionale parken, waarbij naast natuur ook sterk op regionale ontwikkeling wordt ingezet. Dit Brabantse park zou in Frankrijk de status regionaal park hebben gekregen. En inderdaad, voor die categorie hadden we in Nederland aanvankelijk de nationale landschappen bedacht. Maar die zijn helaas een stille dood gestorven.
Wat ik jammer vind is dat de verschillende nationale parken in Nederland nu qua omvang en beleving lastiger vergelijkbaar worden met elkaar. Van kleinschalige strikt geconserveerde intieme natuurgebieden tot zowat een halve provincie, die ook nog eens behoorlijk dichtbevolkt en bebouwd is.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Als het tot een "regionaal landschap" was verklaard, had ik er minder moeite mee gehad dan met "nationaal park". Ik blijf vrezen voor een vrijwel compleet slot op verdere aanleg of uitbreiding van infrastructuur, woningbouw etc.

Deze nationaal park status zal denk ik tot veel extra rechtzaken leiden. Plannen voor vooral extra infrastructuur worden door milieuclubs bijna altijd al voor de rechter aangevochten, maar nu zowat heel Noord-Brabant een nationaal park is, staan ze m.i. nog sterker. Ik zie het, kortom, somber in. :|
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Volgens mij komt dit ook wel uit de lucht vallen. Ik lees regelmatig Omroep Brabant voor wat wegen / verkeernieuws, maar ik had hier tot gisteren nog niet van gehoord.

Ik weet niet of men de gevolgen overziet qua mogelijkheden om nog ruimtelijke projecten uit te voeren indien je overal meteen in een nationaal park zit. Of misschien is dat juist wel de bedoeling, er is ook een sterke beweging die het juist onmogelijk wil maken om nog maar iets te bouwen.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Het tot nationaal park benoemen van het gehele gebied is een proces wat al jaren loopt. Maar dat interpreteer ik van een Wikipedia-pagina. Misschien dat de provincie zich er nog over heeft uitgesproken.

Aanvullend: het nu aangewezen gebied heeft ook al minimaal 4 of 5 Natura 2000 gebieden in zich. En bijvoorbeeld Den Bosch bouwt letterlijk tot de rand van het Natura 2000 gebied "Gement".
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

^^ Ja zeker is de provincie hierbij betrokken geweest. Sterker, om het stempel 'Nationaal Park' te krijgen, moet een gebied door de Gedeputeerde Staten van een provincie worden voorgedragen waarna de Staatssecretaris van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur op basis van verkregen adviezen een besluit neemt.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Hajo schreef: wo 16 okt 2024, 11:30 Deze nationaal park status zal denk ik tot veel extra rechtzaken leiden. Plannen voor vooral extra infrastructuur worden door milieuclubs bijna altijd al voor de rechter aangevochten, maar nu zowat heel Noord-Brabant een nationaal park is, staan ze m.i. nog sterker. Ik zie het, kortom, somber in. :|
Ik snap die angst Hajo, maar iedere procedure zal toch moeten beginnen met het kunnen aanvoeren van een geldende regel "nationaal park = slot erop". Hoewel met die perceptie gebieden als de Hoge Veluwe ooit nationaal park zijn geworden, kan ik geen harde regel vinden (toegegeven: ik heb ook niet heel hard gezocht). Men heeft al eerder het Nationale Park Drentsche Aa gecreëerd, waar ook als stelregel geldt dat in deze omgeving nog onverminderd gebouwd, geleefd en ondernomen moet kunnen worden. Nu is dat natuurlijk een veel kleiner gebied dan half Brabant waar je eigenlijk nog steeds de A58 zou willen verbreden, maar het omgevingsrecht lijkt hier de nodige flexibiliteit te geven. Aan de overheid, en dat werkt dan zeker niet automatisch in het voordeel van de beroeps-procedeerders.

In zoverre ben ik het fundamenteel met je "ze staan m.i. nog sterker" oneens. Daar schets je een wanbeeld dat de natuurlobby in dit land maar alles plat kan leggen, terwijl de realiteit is dat zowel het procesrecht als het materiële recht sterk gestroomlijnd is geraakt om projecten niet al te lang op te houden en uiteindelijk doorgang te kunnen laten vinden. Zolang de overheid zijn huiswerk goed doet. Alleen in het stikstofdossier blijven we vastzitten, maar dat gaat uiteindelijk ook terug op weinig meer of minder dan dat "goed je huiswerk doen" daar minder draait om bestuursrechtelijk papierwerk en meer om het reduceren van de uitstoot.

Een potentieel probleem is natuurlijk wel dat de nu vastgelegde visie uiteindelijk politiek gekleurd is. Als je er nu een verbod in kunt lezen op bijvoorbeeld de aanpak van de A58 rond Galder, omdat de huidige Gedeputeerde Staten dat toevallig niet zien zitten, heb je naar de toekomst toe mogelijk wel een probleem.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Dan moet er in de besluitenlijsten ook iets gedocumenteerd zijn @Rein. Maar ik heb elke aankondiging gemist dat men het gehele gebied wilde opwaarderen naar Nationaal Park. Van initiatieven om Vincent van Gogh als merk meer uit te venten wist ik wel.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Dank voor je heldere uiteenzetting, Pino. We zullen het zien, maar helemaal gerust ben ik er niet op.
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

boe! schreef: wo 16 okt 2024, 7:20 Misschien moeten jullie gewoon eens op de website kijken?
Misschien moet jij niet doen alsof we allemaal imbecielen zijn. Een beetje tactvoller zijn in je communicatie mag wel zeg... B(
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

^^ Nee jouw post verdient een nobelprijs voor de vrede :mrgreen:
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

^^ Och nee zeker niet maar ik erger me kapot aan de betweterigheid die wel vaker in dit soort posts voorbij komt alsof we allemaal volwaardige factcheckers moeten zijn. Als we het allemaal zo goed wisten als Boe was er geen wegenforum nodig, want waar valt over te discussiëren als we het tóch allemaal al weten... B(
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

De term Nationaal Park speelt ook zeker wel mee in de beeldvorming. Je kan wel ongeveer de matige act uittekenen van “de vroem-vroempartij die een nieuwe snelweg wil bouwen dwars door een nationaal park”, als er eens sprake is van de ombouw van de N65 naar A65 ofzo.

Ik ben op zich ook wel van mening dat Brabant er op genoeg plaatsen best wat charmanter uit zou kunnen zien, en dat het potentieel van de natuur niet volledig tot zijn recht komt, ook niet voor recreatie. Maar dit lijkt me dan toch niet echt de goede manier om daar wat aan te doen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

sven_engelen schreef: wo 16 okt 2024, 12:47 ^^ Och nee zeker niet maar ik erger me kapot aan de betweterigheid die wel vaker in dit soort posts voorbij komt alsof we allemaal volwaardige factcheckers moeten zijn. Als we het allemaal zo goed wisten als Boe was er geen wegenforum nodig, want waar valt over te discussiëren als we het tóch allemaal al weten... B(
Ik zou het op prijs stellen als we discussiëren op basis van informatie die afkomstig is van de bron en niet op basis van een artikel van een willekeurig medium (in dit geval de NOS, maar het kan elke andere (nieuws)website zijn). Van de media weten we dat de samenvatting die zij opleveren nog wel eens onjuist of onvolledig kan zijn. Dan heb ik liever een link naar de bron i.p.v. dat medium.

Als in het nieuwsbericht van de NOS wordt gesproken over het 'Van Gogh Nationaal Park', dan vind je met een zoekmachine op internet al snel de bijbehorende website. Dat is geen rocket science, dat kan iedereen.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Ds79m schreef: wo 16 okt 2024, 13:03 De term Nationaal Park speelt ook zeker wel mee in de beeldvorming. Je kan wel ongeveer de matige act uittekenen van “de vroem-vroempartij die een nieuwe snelweg wil bouwen dwars door een nationaal park”, als er eens sprake is van de ombouw van de N65 naar A65 ofzo.
Ja, die beeldvorming zul je inderdaad wel krijgen. Maar aangezien de vroem-vroem-partij genaamd VVD in de gedeputeerde staten zitten die deze voordracht hebben gedaan, en in het kabinet dat die voordracht vervolgens heeft goedgekeurd, zou je toch denken dat hierover is nagedacht ...

Wat door-denkend: als ze dit nou geen nationaal park hadden genoemd, maar de Engelse term Area of Outstanding Natural Beauty hadden gebruikt, waren we dan beter of slechter af geweest? In de risico's van negatieve pers geven aan ieder denkbaar project vermoedelijk hetzelfde. Vroeg of laat is iedere gunstige kwalificatie die je aan landschap toekent een gevaar voor ieder project waarin het aangeraakt zou kunnen worden. Maar het toekennen van kwalificaties is tegelijkertijd wel weer zo handig voor het voeren van een effectief RO-beleid. Zet je geen piketpaaltjes, dan krijgt de bestuursrechter ook al snel meer ruimte.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

waldo79 schreef: wo 16 okt 2024, 11:55 Dan moet er in de besluitenlijsten ook iets gedocumenteerd zijn @Rein. Maar ik heb elke aankondiging gemist dat men het gehele gebied wilde opwaarderen naar Nationaal Park. Van initiatieven om Vincent van Gogh als merk meer uit te venten wist ik wel.
Volgens deze brief van de Staatssecretaris heeft het College van Gedeputeerde Staten op 28 mei 2024 een aanvraag gedaan. Twee dagen later heeft de provincie een persbericht hierover uitgegeven. In hoeverre het voornemen of besluit vanuit het College in openbare stukken is terug te vinden weet ik niet. Als ik snel zoek kom ik niks tegen, maar dat wil niet zeggen dat er niks is.

Edit:
Ik heb nog even wat besluitenlijsten van het College van dit kalenderjaar af lopen zoeken en kom weinig tegen, behalve enkele stukjes tekst waarin de indruk (bijna) wordt gewekt alsof het Nationale Park al een feit is. Ik kom in ieder geval niet tegen dat een voorstel tot bestempeling tot nationaal park bij de Staatssecretaris is of wordt ingediend. Maar wellicht is dat formeel al wel in vorige jaren besproken.
Besluitenlijst GS 9 april 2024 schreef: Gedeputeerde Hagar Roijackers is aanwezig bij de Kick- off van de Groen Blauwe dooradering in het Van Gogh Nationaal Park. Met de bijeenkomst 'Brabant Behaagt' starten samenwerkende partners in Van Gogh NP de realisatie van 1000 km landschapselementen zoals heggen, houtwallen en bloemrijke akkerranden.
Besluitenlijst GS 6 februari 2024 schreef: Provincie werkt tot en met 2028 samen met Van Gogh NP

Gedeputeerde Staten (GS) continueren hun rol en betrokkenheid bij het Van Gogh NP tot en met 2028. De provincie Noord-Brabant wil haar rol als partner in het Van Gogh NP graag meerjarig continueren omdat de samenwerking bijdraagt aan provinciale opgaven. De provincie bouwt haar aandeel en financiële bijdrage geleidelijk af naar het niveau vergelijkbaar met die van een grote stad. De ontwikkeling van het Van Gogh NP geeft Brabant kansen op het gebied van natuur en landschap, economie, schone en gezonde leefomgeving, erfgoed en cultuur en perspectief voor boeren en voedsel.
Laatst gewijzigd door Rein op wo 16 okt 2024, 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

Pino schreef: wo 16 okt 2024, 13:29
Ds79m schreef: wo 16 okt 2024, 13:03 De term Nationaal Park speelt ook zeker wel mee in de beeldvorming. Je kan wel ongeveer de matige act uittekenen van “de vroem-vroempartij die een nieuwe snelweg wil bouwen dwars door een nationaal park”, als er eens sprake is van de ombouw van de N65 naar A65 ofzo.
Ja, die beeldvorming zul je inderdaad wel krijgen. Maar aangezien de vroem-vroem-partij genaamd VVD in de gedeputeerde staten zitten die deze voordracht hebben gedaan, en in het kabinet dat die voordracht vervolgens heeft goedgekeurd, zou je toch denken dat hierover is nagedacht ...

Wat door-denkend: als ze dit nou geen nationaal park hadden genoemd, maar de Engelse term Area of Outstanding Natural Beauty hadden gebruikt, waren we dan beter of slechter af geweest? In de risico's van negatieve pers geven aan ieder denkbaar project vermoedelijk hetzelfde. Vroeg of laat is iedere gunstige kwalificatie die je aan landschap toekent een gevaar voor ieder project waarin het aangeraakt zou kunnen worden. Maar het toekennen van kwalificaties is tegelijkertijd wel weer zo handig voor het voeren van een effectief RO-beleid. Zet je geen piketpaaltjes, dan krijgt de bestuursrechter ook al snel meer ruimte.
Die VVD doet wel meer domme dingen, en als ze daar zo consequent in blijven, kunnen ze bij de volgende verkiezingen nog weleens gaan moeten uittesten wat de ijzeren voorraad aan stemmers is. Maar goed dat is hier off-topic, en dan hebben gewoon anderen die wat van het land willen maken er last van.

Zodra iets een kwalificatie heeft, kan dat tot gedoe leiden als je er aan wil gaan sleutelen. Zie de UNESCO-status van de Stelling van Amsterdam bij de A8. En “nationaal park” staat vrij hoog in die pyramide, dus dan lijkt het me reden om er eens goed over na te denken als je het voor zo’n enorm gebied laat gelden. Het voelt toch alsof je alle bebouwing in de gemeente Amsterdam automatisch de status van monumentaal pand geeft.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

boe! schreef: wo 16 okt 2024, 13:06
sven_engelen schreef: wo 16 okt 2024, 12:47 ^^ Och nee zeker niet maar ik erger me kapot aan de betweterigheid die wel vaker in dit soort posts voorbij komt alsof we allemaal volwaardige factcheckers moeten zijn. Als we het allemaal zo goed wisten als Boe was er geen wegenforum nodig, want waar valt over te discussiëren als we het tóch allemaal al weten... B(
Ik zou het op prijs stellen als we discussiëren op basis van informatie die afkomstig is van de bron en niet op basis van een artikel van een willekeurig medium (in dit geval de NOS, maar het kan elke andere (nieuws)website zijn). Van de media weten we dat de samenvatting die zij opleveren nog wel eens onjuist of onvolledig kan zijn. Dan heb ik liever een link naar de bron i.p.v. dat medium.

Als in het nieuwsbericht van de NOS wordt gesproken over het 'Van Gogh Nationaal Park', dan vind je met een zoekmachine op internet al snel de bijbehorende website. Dat is geen rocket science, dat kan iedereen.
Het klopt wat je zegt, maar er zijn redenen genoeg waarom iemand alleen een persbericht aanhaalt. En ik ben niet de enige op dit forum die dat wel eens doet.

Natuurlijk kun je aanvullend op zoek gaan naar de bron, maar die vind je niet altijd. Misschien heb je er niet aan gedacht verder op zoek te gaan, of je hebt geen tijd of geen zin om er meer onderzoek naar te doen, of je vindt er geen duidelijke informatie over. Of je weet niet precies waar je de juiste informatie kunt vinden. Enzovoort.

Ik constateer hier alleen iets door middel van een nieuwsbericht. Dat heb ik samen met mijn commentaar gepost en anderen zijn dan meer dan welkom daarop te reageren. Dat is m.i. ook de essentie van een forum. En zie, anderen hebben er wel aan gedacht om meer informatie op te zoeken. Omdat ze dat leuk vinden, er tijd voor hebben, het onderwerp interessant vinden of om een andere reden.

In mijn beleving staat “nationaal park” gelijk aan een gebied waar zo goed als niets meer mogelijk is. Geen infrastructuur, geen woningbouw, niets. Alleen de natuur mag er haar gang gaan.

Denk maar eens aan het Nationaal Park Hoge Veluwe: niemand die eraan denkt in dat park woningen te gaan bouwen of er een snelweg dwars doorheen aan te leggen. Of dat juridisch ook niet mag, weet ik niet. Als ik Pino goed begrijp, zijn er zelfs bij een “nationaal park” wettelijk gezien toch mogelijkheden om zoiets te doen. Het hangt er maar vanaf van wat er in de statuten van het betreffende nationaal park staat volgens mij.

Ik ben benieuwd wat een rechter van het begrip “nationaal park” vindt. Is dat een gebied waar helemaal niets meer mogelijk is, met name op het gebied van woningbouw en infrastructuur? Of kan het toch, mits er aan een aantal extra eisen wordt voldaan? Ik denk dan meteen al aan stikstof. Extra stikstof uitstoot in een nationaal park… O jee. :nahzeg:
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Een rechter hoeft zelf niets te vinden. Die begint met de wet en die past hij toe. Soms zit daar een wat subjectiever element in als “onredelijk” of “maatschappelijk betamelijk”, maar zeker in het bestuursrecht geeft de wet het spoorboekje van begin tot eind. Zeg je stikstof, dan heb je het spoorboekje Natura 2000. En niets anders. Totdat iemand ergens een wet vindt die extra stikstofdepositie in een nationaal park verbiedt. Er wordt hier iets teveel geframed naar de vermeend activistische D66-rechters; alsof het recht zo is vormgegeven dat je onderworpen bent aan hoe een rechter toevallig opgestaan is.
Ds79m schreef: wo 16 okt 2024, 13:58 Het voelt toch alsof je alle bebouwing in de gemeente Amsterdam automatisch de status van monumentaal pand geeft.
Zo voelt het zeker. Tegelijkertijd mag je bij monumenten nog best wat, als je de monumentale elementen maar intact laat. En dan hangt alles af van hoe die elementen beschreven staan. Als het maar een paar karakteristieke elementen zijn, kun je veel doen.

Zo’n kant zou het ook uit kunnen gaan met dit nationale park. Er is een soort omschreven “look and feel” die intact moet blijven, maar geen totale stilstand. Maar goed, ik speculeer en mogelijk is dit wensdenken. Ervaringen tot nu toe in Drentsche Aa zouden enig idee kunnen geven, al is de enorme schaal van dit gebeuren natuurlijk een recept voor binnen een jaar veel meer frictie dan we dáár tot nu toe hebben gehad.