Ehuls schreef: vr 08 dec 2023, 10:43
Ik denk dat handhaving de grootste bottleneck is om de snelheid in de stad echt omlaag te krijgen. Wat dat betreft lees ik dat Brussel, waar de invoering van 30 km/uur in de stad een succes lijkt, 87 camera's heeft en 7 trajectcontroles. Amsterdam heeft volgens Google 16 camera's. Terwijl de steden niet zo veel verschillen in oppervlakte. Niet dat ik er nou op zit te wachten dat de hele stad vol gehangen wordt met camera's overigens.
Grote verschil is dat in België door de gemeenten zelf met camera's op snelheid gehandhaafd kan worden en in Nederland alleen door het OM. En het OM plaatst alleen nieuwe camera's op plekken waar er sprake is van aantoonbaar verhoogd ongevallenrisico, mits er qua inrichting alles aan gedaan is om wegbeeld en maximum snelheid op elkaar aan te laten sluiten...
Het is een proef. Het OM wil blijkbaar ervaring hiermee op gaan doen.
Overigens worden de vaste flitsers die er al staan omgezet naar 30 (logisch) en wordt met mobiele flitsers de pilot gestart.
Daar was ikzelf niet op voorhand van overtuigd. Omdat het zo'n sterk politiek gedreven project is, hebben politie en OM toch wel op meerdere manieren hun handen afgehaald van dit gebeuren. Paolie postte daar rondom de Amsterdamse invoering nog wel wat verhalen over. In zekere zin hetzelfde als de politieke 100 km/h overdag op de snelwegen; daar heeft het OM ook nooit enige prioriteit aan willen geven.
Maar goed, op flitspalen die er nu eenmaal staan is het natuurlijk makkelijk experimenteren. Het is verder wel duidelijk wat voor soort gronden je precies kunt aangeven voor je bezwaar.
Pino schreef: wo 29 mei 2024, 13:27
Maar goed, op flitspalen die er nu eenmaal staan is het natuurlijk makkelijk experimenteren. Het is verder wel duidelijk wat voor soort gronden je precies kunt aangeven voor je bezwaar.
Wat dan? "de weginrichting sluit niet aan" lijkt mij een prima reden voor bezwaar maar daar heb ik tot nu toe al 2x het deksel op mijn neus gekregen bij de rechter onder het motto "Befehl ist Befehl, gij zult niet nadenken, bebording geldt voor iedereen, meneer, ook voor u!".
Ik vind het juist wel gek dat de bestaande camera's nog niet op 30 km/h flitsen. Okay, overgangsperiode is ook wel begrijpelijk
maar ik had bij de kruisingen met zo'n camera wél.op.de 30 km/h geanticipeerd.
Heb inmiddels zelf een zienswijze ingediend, ben benieuwd naar de beantwoording ervan. Nadat het definitieve besluit is gevallen kan er ook nog bezwaar worden aangetekend, maar de ervaring in andere steden leert dat een bezwaarschrift in de meeste gevallen weinig uithaalt.
Op de laatstgenoemde website staat trouwens ook een duidelijke, interactieve kaart met de geplande GOW-30-wegen in de hele gemeente.
paolie schreef: zo 26 mei 2024, 14:54 In Frankrijk is dat voor zover ik weet ook niet zo. Al zal er vast wel her en der een gemeente zijn die denkt dat het wel zo werkt.
Zowel in Frankrijk als België is het zo dat wanneer een kombord met een snelheidsbord gecombineerd wordt de weergegeven snelheid in de hele bebouwde kom geldt. Alleen komt dat niet vaak voor.
ik zie inderdaad dat Parijs het zo doet. Is deze wijze van beborden ergens in een verkeerswet vastgelegd? In Nederland zou het alleen met een zone-bord kunnen.
En Nijmegen voegt zich ook in het rijtje steden waar een groot aantal doorgaande wegen worden afgewaardeerd naar 30 km/h. Zie ook dit bericht op nijmegen.nl. Als je doorklikt vind je daar ook een aantal ondersteunende documenten (zoals een netwerkvisie en een persbericht), met daarin opgenomen kaartjes om welke straten het gaat.
paolie schreef: di 17 sep 2024, 10:34 ik zie inderdaad dat Parijs het zo doet. Is deze wijze van beborden ergens in een verkeerswet vastgelegd? In Nederland zou het alleen met een zone-bord kunnen.
Blader terug naar onze discussie van 26 mei over hetzelfde onderwerp. Heb het idee dat dat niet conform de Franse Wegcode is, en dat je ook in Frankrijk een zonebord nodig zou hebben.
Verloskundigen hebben massaal last van de 30 km. Ze krijgen nu geregeld boetes als ze met spoed ergens heen moeten, maar ze mogen geen zwaailichten of sirenes voeren.
Peter schreef: vr 25 okt 2024, 8:16 En ook niet over de busbaan, waar de bus, maar ook de taxi, vaak 50 km/h mag rijden. Daar zijn geen zwaailichten voor nodig.
Klinkt als iets waar een ontheffing voor te regelen valt. Voor de rest: het loopt vast over in de plannen om overal vaste flitsers te installeren, want dan kun je ook geen gesprek voeren met een politieagent om snel uit te kunnen leggen hoe en wat. Waarna oom agent in alle redelijkheid vrij baan geeft.
Ik snap verder dat 30 de lat sterk verlaagd, maar hoe werkte dat met 50 en bijvoorbeeld artsen die snel naar het ziekenhuis moeten komen? Rijden die dan braaf 50?
Volgens mij loop je in de stad al gauw meer tijdverlies op door de talloze VRI's dan door de Vmax van 30 km/h (waar toch niemand zich aan houdt). Alleen in de nacht zou het wel wat meer kunnen schelen.
Het gros lijkt nu 40 te rijden. Alhoewel dat vaak ook door de verkeersdrukte komt.
Ik denk trouwens dat als je in Amsterdam harder dan 50 reed je op de ene na de andere situatie vast rijdt waar je niet om heen kan, behalve dan via tram- en busbanen. Zonder sirene dan natuurlijk.
Die spoedklussen voor verloskundigen zullen wat meer bij nacht en ontij plaatsvinden. Wat ook de tijdstippen zijn waarop je prima 50 kunt halen in de stad. Hoe dan ook klinkt het als een probleem waar oplossingen voor zijn, anders dan het wensdenken “iedereen terug naar 50.”
Pino schreef: vr 25 okt 2024, 8:43Klinkt als iets waar een ontheffing voor te regelen valt.
Dit is precies waar we in Nederland (terecht) zéér terughoudend mee zijn. Anders krijg je van die Russische taferelen (sorry voor het generaliseren) waarbij iedereen die een paar mensen kent een blauwe pit op het dak heeft. Er zijn teveel disciplines die echt oprecht haast hebben maar vooral zelf vinden dat ze prioriteit moeten hebben. Ik beweer niet dat ze ongelijk hebben, ik beweer wél dat je daar als wegbeheerder erg selectief in moet zijn.
Precies de reden waarom bergers, huisartsen en dierenambulances bijvoorbeeld geen blauw mogen voeren. Dat zijn allemaal partijen waar we als maatschappij best bij gebaat zijn als ze een beetje door kunnen rijden, maar ze krijgen het toch echt niet geregeld.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Eens, als het echt spoed heeft bel je 112. En niet (alleen) je verloskundige.
Overigens haalt ze haar betoog al aardig zelf onderuit:
Steeds vaker redt Neervoort het niet om op tijd op plek van bestemming aan te komen. Dan is videobellen vanuit een stilstaande auto nog een oplossing. "De vrouw bevalt dan met mij op de Facetime. Dat gaat vaak ook goed, maar voor de ondersteuning is het gewoon fijn als ik erbij kan zijn."
Inderdaad. En die 50 versus 30 als je niet door rood mag rijden gaat geen 10 minuten verschil opleveren. Busbaan wel natuurlijk, want minder file. Maar dat was vóór de invoering van 30 al zo.
Ik heb een hekel aan die 30 en ben er blij mee als er zoveel mogelijk mensen/sectoren tegen ageren. Maar feitelijk doet het echt niet zoveel.
Ik zou als kersverse vader ook direct aanbieden om eventuele boetes van de verloskundige te betalen natuurlijk, maar dat is wellicht ook geen structurele oplossing
Bij het grootste gedeelte van de bevallingen ontstaat die bloedspoed helemaal niet. Dat is gewoon een lange zit tussen het begin van weeën, het kunnen beginnen met persen en de uiteindelijke geboorte (dat van die lange zit geldt uiteraard niet voor de moeder).
Pino schreef: vr 25 okt 2024, 8:43Klinkt als iets waar een ontheffing voor te regelen valt.
Dit is precies waar we in Nederland (terecht) zéér terughoudend mee zijn. Anders krijg je van die Russische taferelen (sorry voor het generaliseren) waarbij iedereen die een paar mensen kent een blauwe pit op het dak heeft.
Ik ben zeker niet voor het mogen voeren van blauw. Maar ze de mogelijkheid geven om in spoedgevallen van een busbaan gebruik te maken en daar dan 50 te rijden vind ik wel een aardige tussenvorm. Al geef je er geen formele ontheffing voor, maar besluit je als politie dat je zo iemand eens op zijn woord gelooft en dan niet handhaaft. Vergt omgekeerd natuurlijk wel van de beroepsgroep dat degenen die hoegenaamd altijd haast hebben daar ook wel op worden aangekeken. Als je ergens wilt zijn, omdat het voor de ondersteuning fijn is, pak maar lekker de rijbaan en rijd 30. Als het ineens zo snel gaat dat de geboorte een kwestie van minuten lijkt - pak die busbaan.
Attietattie schreef: vr 25 okt 2024, 10:28
Ik heb een hekel aan die 30 en ben er blij mee als er zoveel mogelijk mensen/sectoren tegen ageren. Maar feitelijk doet het echt niet zoveel.
Precies. En voor wie achter het stuur zit is die hekel natuurlijk niet raar. Maar je moet je ook maar bedenken dat de 30 er is gekomen omdat is geconcludeerd dat het leven in de bebouwde kom niet behoort te draaien om degene die achter het stuur zit. En die conclusie vind ik, als inwoner van een stad waarin veel inwoners en veel automobilisten (van binnen en buiten) samenkomen en het maar met elkaar op te lossen hebben, juist.
Pino schreef: vr 25 okt 2024, 11:02Al geef je er geen formele ontheffing voor, maar besluit je als politie dat je zo iemand eens op zijn woord gelooft en dan niet handhaaft. Vergt omgekeerd natuurlijk wel van de beroepsgroep dat degenen die hoegenaamd altijd haast hebben daar ook wel op worden aangekeken.
Juist ja... We hebben het over Nederland he. Alles is tot in de puntjes in regels gegoten. Dus jouw voorstel gaat het sowieso niet worden.
Pino schreef: vr 25 okt 2024, 11:02Precies. En voor wie achter het stuur zit is die hekel natuurlijk niet raar. Maar je moet je ook maar bedenken dat de 30 er is gekomen omdat is geconcludeerd dat het leven in de bebouwde kom niet behoort te draaien om degene die achter het stuur zit. En die conclusie vind ik, als inwoner van een stad waarin veel inwoners en veel automobilisten (van binnen en buiten) samenkomen en het maar met elkaar op te lossen hebben, juist.
Ik heb zo ongeveer naast de RAI gewoond. De 4-strooks Kennedylaan waar men nauwelijks onder de 50 komt, voorzien van deelconflicten heb ik nooit als probleem ervaren. De woonstraten waar men nog geen 20km/h haalde, maar onbekend verkeer naarstig op zoek was naar een parkeerplaats vond ik voor kinderen doodeng.
Dat laatste vind ik ook niet zo heel raar. Als ouder van een klein kind is zo'n straat simpelweg de plek waar de kans op die aanrijding het grootst is, juist door het gebrek aan overzicht en het bestaan van kleine marges. Daar kun je behoorlijke angsten over uitstaan. Moet je jezelf als ouder maar voor houden dat een auto met 20 snel tot stilstand kan komen en dat de onverhoopte aanrijding met die snelheid maar weinig letsel pleegt te geven. Maar dat soort ratio tegenover oer-instincten werkt vaak slecht.
Zo'n "monster van een Kennedylaan" (op de schaal waarin je denkt met kleine kinderen) laat zich in die zin ook nog wel isoleren. Ook in de hoofden van kinderen. Sterke en zwakke verkeersdeelnemers komen elkaar dan nog steeds tegen op de conflictpunten, maar dat zijn er naar zijn aard wel veel minder dan op een straat waar mensen wonen en parkeren, en er geen afgescheiden fietspad is. De Kennedylaan is niet voor niets nog steeds 50.
Pino schreef: vr 25 okt 2024, 11:02Al geef je er geen formele ontheffing voor, maar besluit je als politie dat je zo iemand eens op zijn woord gelooft en dan niet handhaaft. Vergt omgekeerd natuurlijk wel van de beroepsgroep dat degenen die hoegenaamd altijd haast hebben daar ook wel op worden aangekeken.
Juist ja... We hebben het over Nederland he. Alles is tot in de puntjes in regels gegoten. Dus jouw voorstel gaat het sowieso niet worden.
We hebben nog steeds zoiets als een beginsel dat een beleidsvrijheid bestaat hoe je handhaaft. Bij de politie en het OM. Verhaal uit de enorm oude doos, maar mijn vader is bij de geboorte van mijn zus ooit als een dolle nog een keer heen en weer gereden tussen het ziekenhuis en thuis om iets op te halen. Werd staande gehouden, vertelde het verhaal aan de agent van dienst en mocht door. Dat is ook een soort menselijke maat waarop de politie zich laat voorstaan - al komt hij er echt niet altijd uit.
Als er iets politiek is, is het de boel gooien is groteske statements als “we moeten naar nul” en “de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom moet 30 worden.” Waar in de realiteit woonwijken allang 30 waren en de grote ontsluitingswegen 50 zullen blijven. Veel van de verandering gaat over wegen in een soort tussencategorie. Waar sommige steden dat menen te moeten aankondigen met grote publiciteit, kiezen steden als Den Haag en Rotterdam hier veel meer voor een geleidelijke invoering.
Ik moet zeggen dat ik, een jaar na de ”big bang” in Amsterdam, op een punt ben aangeland waar het 35-40 rijden op deze wegen in mijn systeem is komen te zitten. Dat merk ik met name wanneer ik in een (middelgrote) stad ben waar alle wegen in de tussencategorie nog 50 zijn.