Vernieuwing bewegwijzering Wallonië
Moderator: Moderatoren
-
paolie
- expressweg
Re: Vernieuwing bewegwijzering Wallonië
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Als het deftig uitgewerkt zou worden, kan het zeker een meerwaarde hebben. Dat bewijzen voorbeelden in het buitenland ook wel .Want bijvoorbeeld Nederland is er redelijk uniek in dat zij dezelfde kleur bewegwijzering gebruiken voor alle soorten bestemmingen en wegtypes. België hangt daar nu ergens tussenin, en Vlaanderen is al veel langer stappen aan het zetten in de richting van een gescheiden systeem.
Het is ook niet nieuw, na de gemeentelijke fusies in de jaren 70 was men er al mee begonnen. Maar het is tot pakweg 5 jaar geleden nooit echt doorontwikkeld. En de blauwe status van de meeste plaatsen zijn gewoon behouden geweest. Jezus-Eik is het oudste voorbeeld dat ik ken.
https://www.google.be/maps/@50.7958738, ... &entry=ttu
Deze merkte ik vandaag ook op. De oude wegwijzer die daar stond had enkel bestemmingen in het blauw.
https://www.google.be/maps/@50.8381142, ... &entry=ttu
-
paolie
- expressweg
Nederland kent juist al tientallen jaren onderscheid tussen plaatsnamen in wit op blauw en wijk- of buurtnamen en lokale bestemmingen in zwart op wit. Zowel op de voorwegwijzers als op de handwijzers.Wimpie25 schreef: wo 19 jun 2024, 11:11 Als het deftig uitgewerkt zou worden, kan het zeker een meerwaarde hebben. Dat bewijzen voorbeelden in het buitenland ook wel .Want bijvoorbeeld Nederland is er redelijk uniek in dat zij dezelfde kleur bewegwijzering gebruiken voor alle soorten bestemmingen en wegtypes. België hangt daar nu ergens tussenin, en Vlaanderen is al veel langer stappen aan het zetten in de richting van een gescheiden systeem.
Voorbeeldje: https://www.google.nl/maps/@52.383435,4 ... &entry=ttu
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Nederland is er denk ik wel al veel langer mee bezig, maar het voordeel lijkt me bovenal dat we de komnaam als leidend zijn blijven nemen en niet de gemeentenaam. Nu vind ik dat je op veel manieren kunt twisten over de vraag wat in aaneengesloten stedelijk gebied nu kom is en wat stadsdeel, maar voor zelfstandige dorpjes neemt dat de spanning weg rond gemeentelijke herindelingen die je in België wel ziet.
Ik moet hier denken aan hoe het in Duitsland liep na hun herindelingen van de jaren ‘70. Vermeldingen als Nettetal-Kaldenkirchen en Lahn-Wetzlar waren dramatisch voor op de borden, en het duurde wel een tijdje voordat ze dat lek boven hadden. Beide Belgische gewesten staan daar ook nu. Mede omdat daar -zoals Wimpie terecht zegt- nog tot zeer recent ieder gat dat ook maar iets meer is dan een gehucht wel een zelfstandige gemeente was. Zo’n trend zet onvermijdelijk druk op de bewegwijzering. Net zoals het dat in Duitsland bracht.
Ik moet hier denken aan hoe het in Duitsland liep na hun herindelingen van de jaren ‘70. Vermeldingen als Nettetal-Kaldenkirchen en Lahn-Wetzlar waren dramatisch voor op de borden, en het duurde wel een tijdje voordat ze dat lek boven hadden. Beide Belgische gewesten staan daar ook nu. Mede omdat daar -zoals Wimpie terecht zegt- nog tot zeer recent ieder gat dat ook maar iets meer is dan een gehucht wel een zelfstandige gemeente was. Zo’n trend zet onvermijdelijk druk op de bewegwijzering. Net zoals het dat in Duitsland bracht.
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Mijn excuus, ik kom te weinig in kleine buurten in Nederland om daar echt een goed zicht op te hebben. Maar dan lijkt het me het beste idee dat wij ons in Vlaanderen laten leiden door het Nederlandse systeem. Mijn idee is dat wij nu al in die richting aan het bewegen zijn en dat de belangrijkste beslissing die we moeten nemen, is het loslaten van de oude gemeentenamen en echt naar een "localiteiten-systeem" moeten toebewegen.paolie schreef: wo 19 jun 2024, 11:21
Nederland kent juist al tientallen jaren onderscheid tussen plaatsnamen in wit op blauw en wijk- of buurtnamen en lokale bestemmingen in zwart op wit. Zowel op de voorwegwijzers als op de handwijzers.
Voorbeeldje: https://www.google.nl/maps/@52.383435,4 ... &entry=ttu
Soms levert dat situaties op waar er eigenlijk enkel nog witte locaties op de wegwijzers staan. Maar dat zal in Nederland ook al wel eens voorkomen.
https://www.google.com/maps/@50.9081159 ... &entry=ttu
Maar het voordeel dat wij dan wel weer hebben, is dat de handwegwijzer de kleur van de soort bestemming aanneemt.
https://www.google.com/maps/@50.8027275 ... &entry=ttu
-
Afrit13
- verkeersader
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
Wellicht dat het tijd wordt om weer on-topic te gaan.
Iets met Waalse bewegwijzering...
Iets met Waalse bewegwijzering...
-
JuwaA35
- dorpsstraat
Dat laatste valt wel mee in Wallonië. Juist Vlaanderen is hier voortdurend mee bezig.Alfa schreef: za 15 jun 2024, 14:00 Beide systemen slaan eigenlijk nergens op. Er is geen enkele meerwaarde aan deelgemeenten anders aan te duiden. Het zijn namelijk gewone plaatsen, geen wijken. Het administratieve statuut is voor de weggebruiker totaal onbelangrijk. Bovendien verandert het ook voortdurend met al die gemeentefusies.
Er zit een klein voordeel aan; je zult in ieder geval weten dat je in doelen die niet cursief bewegwijzerd zijn, je er de gewone faciliteiten zult treffen die een gemeente-hoofdplaats biedt, zoals een gemeentehuis, politie en in ieder geval een fatsoenlijke supermarkt.
Met mijn 228 berichten wellicht niet de grootste, maar wel de ambetantste.
Waar ik ook ben, Holwerd, Vasse of Gaanderen, mijn hart verlangt voor altijd naar Vlaanderen.
Waar ik ook ben, Holwerd, Vasse of Gaanderen, mijn hart verlangt voor altijd naar Vlaanderen.
-
Wouter N14
- Moderator
Graag weer verder met Waalse bewegwijzering.
Moderatie
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Het ging over Waalse bewegwijzering, hun praktijk om deelgemeenten in schuinschrift te zetten op bewegwijzering.
-
Joshua
- autoweg
Linksonderaan staat hier; https://www.google.com/maps/@49.9744071 ... &entry=ttu onder N30 '1A', wat is dat eigenlijk? Het lijkt dan ook nog eens gekaderd te zijn geweest.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Niet te veel achterzoeken. Lijkt me een locaal initiatief, wellicht een keer een omleidingsroute of zelfs vandalisme. Op de oude SV-stills is het niet te zien.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Aan de kleurstelling van de lokale plaats te zien, is die lichtbak bijna 50 jaar oud. Daar kan dus in de loop van voorbije halve eeuw vanalles op gestaan hebben.
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Wellicht ten overvloede wil ik nog een keer mopperen over de nieuwe wegwijzers op de Waalse A15. Zowel A- als E-nummer op de wegwijzers.
Het lijkt Nederland wel (en dat is in dit geval niet positief bedoeld.
)

Het lijkt Nederland wel (en dat is in dit geval niet positief bedoeld.

wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
--Harry.
-
Joshua
- autoweg
Bij heel het knoopunt trouwens en op de E411/A4 nog meer, nu nog wachten totdat de nieuwste Google Street View beelden online staan.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
De wegwijzer is tussen 2013 en 2018 geplaatst. Ik vind het zelf niet zo'n onduidelijk bord. Gelukkig hebben ze niet de 'regel' doorgevoerd dat als één bestemming in engschrift is, ze allemaal in engschrift moeten staan.harry schreef: do 24 okt 2024, 17:23 Wellicht ten overvloede wil ik nog een keer mopperen over de nieuwe wegwijzers op de Waalse A15. Zowel A- als E-nummer op de wegwijzers.
Het lijkt Nederland wel (en dat is in dit geval niet positief bedoeld.)
![]()
Het oude bord is weliswaar minder propperig, maar daar staat een onderbroken streep tussen de beide rijrichtingen. Ik kan me voorstellen dat de weggebruiker dat niet duidelijk vindt.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Met een minder "vette" letter was men er ook geweest, zonder naar Engschrift te grijpen op het rechter paneel.
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
-
Robbert297
- expressweg
Hiervoor stond dit bord met een stippellijn in het midden: https://www.google.com/maps/@50.5277513 ... FQAw%3D%3D
EDIT: bericht van Vinny gemist.
Слава Україні
-
SAN RED
- verkeersader
Wegnmrs. schilden dicht tegen de bies is niet echt een probleem. Het is eerder Charleroi en Liège dat te dicht tegen de schilden en de pijl zit -> Daar moet gewoon meer ruimte tussen, dus inderdaad meer blauwvlak.Pino schreef: do 24 okt 2024, 21:36 Dit nieuwe bord mist gewoon wat rust/blauwvlak op de baseline. Schildjes ook dicht tegen de bies aan en dat vervolgens aan twee kanten. Wel eens met wat je zegt over Engschrift.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Opmerkelijk, bewegwijzering van dit type wordt in Vlaanderen al bijna 20 jaar niet meer geplaatst.Robbert297 schreef: vr 25 okt 2024, 12:12Ze zijn tussen 2013 en 2018 geplaatst, dus niet geheel nieuw meer.
Hiervoor stond dit bord met een stippellijn in het midden: https://www.google.com/maps/@50.5277513 ... FQAw%3D%3D
EDIT: bericht van Vinny gemist.
-
tompie
- autoweg
belgie is zo slecht nog niet
-
MaartenE
- verkeersader
Stoor mij meer aan het vlak erboven dat niet wordt gebruikt. Alsof men een vierkant bord gepakt heeft maar de template bedoeld was voor een rechthoekig bord. Alles staat nu te ver naar beneden gepropt, en de A15/E42 symbolen zijn ook iets te groot in mijn ogen.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Da's echt opmerkelijk. De laatste nieuwe lichtbakken die ik heb gezien, zijn geplaatst voor ik mijn rijbewijs had. Antwerpen, Vlaams-Brabant en Limburg zijn begonnen rond 2010 met nieuw enkel nog reflecterende borden te hangen.tompie schreef: vr 25 okt 2024, 18:42in Vlaams Brabant Misschien niet nee, maar al zeker in West- en Oost Vlaanderen wel tot rond 2018-2019 wanneer men overgeschakeld is op Led borden
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Dat vlak erboven heeft (meestal) te maken met de constructie van de lichtbak. Daarachter zit een armatuur waaraan de binnenverlichting is opgehangen, maar vanaf dat armatuur wordt niet naar buiten toe verlicht. ‘s Nachts zie je het dus ook niet.MaartenE schreef: vr 25 okt 2024, 19:34 Stoor mij meer aan het vlak erboven dat niet wordt gebruikt. Alsof men een vierkant bord gepakt heeft maar de template bedoeld was voor een rechthoekig bord. Alles staat nu te ver naar beneden gepropt, en de A15/E42 symbolen zijn ook iets te groot in mijn ogen.
In vergelijking met de lichtbakken van de oudere generatie geeft deze benadering een veel lichtere en dunnere constructie. Maar je krijgt er dus dat onbruikbare vlak aan de bovenkant bij. Vroeger in Vlaanderen maakten ze dat grijs, dan had je (overdag) wat minder het idee van een rare blauwe balk bovenaan en een bord dat uit balans is. Niet dat ik de Vlaamse lichtbakken met grijs mooi vond trouwens. Op enig moment zijn ze in dat grijs ook afritnummers gaan plaatsen. Die zag je dan in het donker niet, maar dat kon uit omdat je die nummers ook wel op andere manieren zag.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Op zich ben ik het met je eens; in Wallonië zie je echter veel slechtere voorbeelden van modernisering. Dan vind ik dit meevallen. Ik denk dat in de praktijk weinig mensen gedesorienteerd raken van dit bord.MaartenE schreef: vr 25 okt 2024, 19:34 Stoor mij meer aan het vlak erboven dat niet wordt gebruikt. Alsof men een vierkant bord gepakt heeft maar de template bedoeld was voor een rechthoekig bord. Alles staat nu te ver naar beneden gepropt, en de A15/E42 symbolen zijn ook iets te groot in mijn ogen.
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
In de laatste generatie lichtbakken, had de constructie maar half de diepte van vroeger. De opoffering dat men moest maken, was een technische ruimte voorzien ergens rond het bord.MaartenE schreef: vr 25 okt 2024, 19:34 Stoor mij meer aan het vlak erboven dat niet wordt gebruikt. Alsof men een vierkant bord gepakt heeft maar de template bedoeld was voor een rechthoekig bord. Alles staat nu te ver naar beneden gepropt, en de A15/E42 symbolen zijn ook iets te groot in mijn ogen.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Het is opmerkelijk dat ze na 2013 nog nieuw geplaatst werden. Op autosnelwegen zie je dat nergens anders in Europa meer. In Zweden heb ik LED-bewegwijzering gezien, maar dat is technisch geen lichtbak. Voor de rest wordt met reflectrende folie gewerkt. Het lijkt me dat zoiets hier ook had gekund; er staan immers ook gewone lichtmasten en het bord staat ook midden boven de weg zodat koplampen er goed op kunnen schijnen. Dat probleem heb ik wel eens in Nederland: leuk zo'n reflecterende folie; maar als de lichtinval ongunstig is en er staan bovendien bomen in de weg zie je alsnog weinig...