De voorbeelden uit voormalig Joegoslavië zijn natuurlijk wel historisch zo gegroeid: de wegen hadden hun nummer al toen de landen nog onderdeel waren van Joegoslavië. De A 4 kan ook een vooroorlogs relict zijn uit de Pruissische tijd; maar het lijkt me toch eerder toeval. Duitsland en Polen zijn niet altijd erg aardig voor elkaar geweest als buren, dus de kans dat dit is afgesproken lijkt me niet groot. België en Nederland zijn na een vechtscheiding in de 19e eeuw, inmiddels weer 'goede vrienden' geworden, dus een gemeenschappelijk 'kind' is makkelijker één naam te gevenverfmeer95 schreef: do 16 mei 2024, 17:17Dat is niet uniek. De A4 in Duitsland en Polen gaan ook in elkaar over, net als de A3 in Kroatië en Servië en de A1 in Servië en Noord-Macedonië.JuwaA35 schreef: do 16 mei 2024, 17:11 Deze situatie is uniek voor (Noordwest-)Europa, dat er aan beide zijden van een grensovergang de weg dezelfde nationale wegnummering draagt.
Wegnummering gewestwegen België voor 1985
Moderator: Moderatoren
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Re: Wegnummering gewestwegen België voor 1985
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Volslagen kletskoek. In 1973 waren er nog maar 2 stukken autosnelweg in Joegoslavië en die liepen niet over de M1.JuwaA35 schreef: do 16 mei 2024, 17:49 Weg N°1 liep trouwens in 1973 bijna geheel als autosnelweg dwars door Joegoslavië.
En dat de wegnummers A3 (Kroatië-Servië) en A1 (Servië - Noord-Macedonië) doorlopen over de grens is puur toeval aangezien die drie landen een geheel nieuwe wegnummering hebben gehad na onafhankelijkheid. Serivië en Noord-Macedonië zelfs 2 keer.
Laatst gewijzigd door Palance op do 16 mei 2024, 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Magistrala betekent 'hoofdweg' en geen 'autosnelweg'. De 'M' staat niet voor motorway. Deze wijsheid stond volgens mij in 'Het Beste Boek van de Weg' 
-
JuwaA35
- dorpsstraat
Afgelopen weekend maakte ik een tripje in Zuid-België.
Ik kwam deze oude lichtbak tegen, een voorbeeld van hoe (in dit geval de N273) nooit gewijzigd is:

In plaats van de N93 stond er N49 en in plaats van de E42 stond er E41 of A15.
Bewijs:
Ik kwam deze oude lichtbak tegen, een voorbeeld van hoe (in dit geval de N273) nooit gewijzigd is:

In plaats van de N93 stond er N49 en in plaats van de E42 stond er E41 of A15.
Bewijs:
Dit stukje heb ik zelf geschreven, bron Michelinkaart N°2 (1980).Wegenwiki schreef: Voor de hernummering van 1985 was de huidige N98 [...] genummerd als N273 (Ligny-Velaine), N739 (als expressweg) en de N522 (Fosses-Vodecée). Erg opvallend is dat de N273 nog steeds in het verlengde ligt van de N98.
Laatst gewijzigd door JuwaA35 op wo 12 jun 2024, 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Met mijn 200+ berichten wellicht niet de grootste, maar wel de jongste upcoming.
Waar ik ook ben, Holwerd, Vasse of Gaanderen, mijn hart verlangt voor altijd naar Vlaanderen.
Waar ik ook ben, Holwerd, Vasse of Gaanderen, mijn hart verlangt voor altijd naar Vlaanderen.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Ik heb eigenlijk nooit gezien dat maar één cijfer van een wegnummer is afgedekt/vervangen in zo'n lichtbak.JuwaA35 schreef: wo 12 jun 2024, 14:49In plaats van de N93 stond er N49 en in plaats van de E42 stond er, óf E41 (dan hadden ze net zo goed die 1 kunnen afdekken met een 2-plaatje), óf A15.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Je ziet dat denk ik zelfs terug op dit specifieke bord, waar E42 staat uitgevoerd in SNV Middenschrift. Ergens moeilijk te begrijpen, want hier is alle ruimte voor een schildje in reguliere letter. Maar men heeft vermoedelijk willen werken met het formaat van het oude E41-schildje (ook voor grootschaliger productie voor alle borden met een E41-schildje), dus ging men naar een smallere letter.
Overigens zie je In Groot-Brittannië en sommige andere landen dat men bij nummerwijzigingen om precies deze reden nog wel eens met enen gaat werken. Krijgt de A100 een bypass, dan zal de oude weg worden omgenummerd naar A1001 - dat gooit de ruimtelijke indeling van het bord niet zo omver. En iets als de Franse A355, waarvan je nog steeds verwacht dat die ooit A35 zal worden, zou je dan voorlopig A351 noemen. Moet je t.z.t. nog steeds het hele schildje stickeren, maar dan lijkt het niet zo bizar groot voor een tweecijferig wegnummer.
-
JuwaA35
- dorpsstraat
Wegnummeringsprobleem Liège N671
Er hangt wat lichte problematiek rondom enkele gewestwegen in de provincie Liège. Zo is er een fout gemaakt door de voormalige N17 tussen Liège en Riemst om te nummeren naar N671. Dit weggedeelte verdient namelijk duidelijk een tweecijferig nummer gezien het brede wegprofiel, de lichtmasten, de grote lichtbakbewegwijzering en de hoge verkeersintensiteiten (met name tussen Oupeye en Liège). Daar komt bij dat er een aantal andere wegen in de provincie Liège een fout nummer dragen, wat zonder dit weggedeelte als N671 niet zou hoeven. Hieronder mijn persoonlijk verbeteringsvoorstel (cursief het voormalig wegnummer):
* N671 omnummeren naar N67;
* N67 omnummeren naar N683 (N438 N3 - Eupen) en de N61 doortrekken vanaf Eupen naar de Duitse grens bij Mützenich (N31);
* N638 doortrekken over de N683 (N38);
* N619 omnummeren naar N648 (N448);
* N648 omnummeren naar N671 (N417);
* N752 (Waals gedeelte) omnummeren naar N619 (N19).
Er hangt wat lichte problematiek rondom enkele gewestwegen in de provincie Liège. Zo is er een fout gemaakt door de voormalige N17 tussen Liège en Riemst om te nummeren naar N671. Dit weggedeelte verdient namelijk duidelijk een tweecijferig nummer gezien het brede wegprofiel, de lichtmasten, de grote lichtbakbewegwijzering en de hoge verkeersintensiteiten (met name tussen Oupeye en Liège). Daar komt bij dat er een aantal andere wegen in de provincie Liège een fout nummer dragen, wat zonder dit weggedeelte als N671 niet zou hoeven. Hieronder mijn persoonlijk verbeteringsvoorstel (cursief het voormalig wegnummer):
* N671 omnummeren naar N67;
* N67 omnummeren naar N683 (N438 N3 - Eupen) en de N61 doortrekken vanaf Eupen naar de Duitse grens bij Mützenich (N31);
* N638 doortrekken over de N683 (N38);
* N619 omnummeren naar N648 (N448);
* N648 omnummeren naar N671 (N417);
* N752 (Waals gedeelte) omnummeren naar N619 (N19).
Laatst gewijzigd door JuwaA35 op ma 02 sep 2024, 16:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Met mijn 200+ berichten wellicht niet de grootste, maar wel de jongste upcoming.
-
Joshua
- autoweg
Indertijd heeft men nu eenmaal keuzes moeten maken. Maar ik kan wel best begrijpen dat het anders zou moeten zijn.
* N671 in Vlaanderen zullen ze zoiets zeker en vast niet meer doen. In Wallonië is kans daarvoor maar daar twijfel ik zelf toch nog eerder aan, terwijl krijg je dan de situatie dat het wegnummer plotseling gaat veranderen aan de Gewest/Taal-grens;
* N67 daar ga ik nu zelf niet mee akkoord;
* N638 ik zou dan als vergoeding het begin/meest oostelijke gedeelte van de N638 omnummeren naar de N683;
Aan al het andere zou ik zelf persoonlijk geen veranderingen/omnummeringen willen doen.
* N671 in Vlaanderen zullen ze zoiets zeker en vast niet meer doen. In Wallonië is kans daarvoor maar daar twijfel ik zelf toch nog eerder aan, terwijl krijg je dan de situatie dat het wegnummer plotseling gaat veranderen aan de Gewest/Taal-grens;
* N67 daar ga ik nu zelf niet mee akkoord;
* N638 ik zou dan als vergoeding het begin/meest oostelijke gedeelte van de N638 omnummeren naar de N683;
Aan al het andere zou ik zelf persoonlijk geen veranderingen/omnummeringen willen doen.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Een fout wegnummer is als de wegbeheerder een ander nummer aangeeft dan in de database staat. Gebeurt wel eens, maar dit zijn gewoon allemaal wegnummers die officieel zijn toegekend aan een bepaalde route en waar de bewegwijzering overeenkomt met die in de database.
https://maps.app.goo.gl/RxTC4FgWYP1rx73V8
Dit is het wegbeeld van de N 671. Typisch Belgische asfaltjungle binnen de bebouwde kom. Ik zie geen reden om hier een tweecijferig nummer van te maken. Doorgaand verkeer leidt je liever via de E 313. De Tongerse Steenweg (N 79) zou je kunnen voorzien van een aantal bypasses bij Herderen en Riemst.
https://maps.app.goo.gl/RxTC4FgWYP1rx73V8
Dit is het wegbeeld van de N 671. Typisch Belgische asfaltjungle binnen de bebouwde kom. Ik zie geen reden om hier een tweecijferig nummer van te maken. Doorgaand verkeer leidt je liever via de E 313. De Tongerse Steenweg (N 79) zou je kunnen voorzien van een aantal bypasses bij Herderen en Riemst.
-
JuwaA35
- dorpsstraat
Geen goede reden. E313 snap ik.Typisch Belgische asfaltjungle
Persoonlijk vind ik de genoemde eliminering van de huidige N67 wel een serieus idee.
@Joshua dus niet akkoord. Wel leuk dat je meedenkt.
-
Joshua
- autoweg
Bovendien zijn er daar genoeg andere driecijferige N-wegen die voor de verkeersafwikelingen (in Wallonië) kunnen zorgen naar de E25/A25 en naar de E313/A13, namelijk de: N602, N618 & N619.
Maar dan nu dus wat dat het betreft verkeersintensiteiten: toen dat ik laatst verbleef in Houffalize, toen was dat dus met zicht op de N30 (N15) waar nagenoeg geen enkel verkeer reed, iets wat dat best nog opvallend is voor een tweecijferig 2de categorie/klasse N-weg.
Persoonlijk ben ik daar zelf ook niet tegen maar ik zou dat stuk N3-Eupen zelf ook tweecijferig laten. Wel leuk om de N61 (dan wel terug) langer te maken.JuwaA35 schreef: ma 02 sep 2024, 21:30
Persoonlijk vind ik de genoemde eliminering van de huidige N67 wel een serieus idee.
Maar dan nu dus wat dat het betreft verkeersintensiteiten: toen dat ik laatst verbleef in Houffalize, toen was dat dus met zicht op de N30 (N15) waar nagenoeg geen enkel verkeer reed, iets wat dat best nog opvallend is voor een tweecijferig 2de categorie/klasse N-weg.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Wie vindt dit problematisch? En alle argumenten die je noemt, zijn mijns inziens geen argumenten voor een tweecijferig wegnummer. Het gaat vooral ook om de positie in het netwerk. De N671 is weliswaar druk en heel behoorlijk uitgebouwd, maar is uiteindelijk niks meer dan een weg om een aantal grotere dorpen ten noorden van Luik met de stad te verbinden. De E313 en E25 zijn voor doorgaand verkeer, de N671 heeft bovenal een lokale functie. Dat vraagt niet gelijk om een tweecijferig wegnummer. De lichtmasten en de lichtbakbewegwijzering zijn al helemaal geen argumenten om het wegnummer te veranderen.JuwaA35 schreef: ma 02 sep 2024, 14:31Er hangt wat lichte problematiek rondom enkele gewestwegen in de provincie Liège. Zo is er een fout gemaakt door de voormalige N17 tussen Liège en Riemst om te nummeren naar N671. Dit weggedeelte verdient namelijk duidelijk een tweecijferig nummer gezien het brede wegprofiel, de lichtmasten, de grote lichtbakbewegwijzering en de hoge verkeersintensiteiten (met name tussen Oupeye en Liège).
En als je die weg al een tweecijferig wegnummer wil geven, ligt doortrekking van de N78 (korte dubbelnummering over de N79) meer voor de hand, waarbij de hele N671 vanaf Riemst tot Luik het nummer N78 zou krijgen.
-
JuwaA35
- dorpsstraat
Dat soort wegen kan en moet je tweecijferig laten, dat begrijp ik wel goed. Dat is gewoon een parallel aan de snelweg lopende gewestweg, vergelijkbaar met (vrijwel) alle ééncijferige gewestwegen. Het is zelfs zo dat de N30 één van de enigste niet-(ongelijkvloerse )(autosnel)wegen in België is waar wel tol wordt geheven voor vrachtwagens (Viapass).Joshua schreef: ma 02 sep 2024, 22:12 Toen dat ik laatst verbleef in Houffalize, toen was dat dus met zicht op de N30 (N15) waar nagenoeg geen enkel verkeer reed, iets wat dat best nog opvallend is voor een tweecijferig 2de categorie/klasse N-weg.
Dat zal nooit gebeuren, dan krijg je een zeer lange Limburgse inprikker in LuikCoen Tunnel schreef: di 03 sep 2024, 10:59 En als je die weg al een tweecijferig wegnummer wil geven, ligt doortrekking van de N78 (korte dubbelnummering over de N79) meer voor de hand, waarbij de hele N671 vanaf Riemst tot Luik het nummer N78 zou krijgen.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Ongeveer 24 km van een Limburgse N7x-weg over Luiks grondgebied.JuwaA35 schreef: di 03 sep 2024, 11:13Dat zal nooit gebeuren, dan krijg je een zeer lange Limburgse inprikker in LuikCoen Tunnel schreef: di 03 sep 2024, 10:59 En als je die weg al een tweecijferig wegnummer wil geven, ligt doortrekking van de N78 (korte dubbelnummering over de N79) meer voor de hand, waarbij de hele N671 vanaf Riemst tot Luik het nummer N78 zou krijgen.![]()
Dat is niet veel anders dan de N27 die voor bijna 23 km door Henegouwen loopt. Het is ook net iets minder dan de Luikse N68 die voor zo'n 25 km in Luxemburg loopt. De Brabantse N29 loopt zelfs voor ongeveer 30 km over het grondgebied van Henegouwen.
-
Tommy
- autoweg
Problemen oplossen wanneer ze zich voordoen :-)
Er zijn tal van driecijferige N-wegen in ons landje die heel goed uitgebouwd zijn. Enkele los uit de pols voorbeelden:
N369 Ieper - Diksmuide: https://www.google.com/maps/@50.9074347 ... FQAw%3D%3D
N382 Waregem: https://www.google.com/maps/@50.8934005 ... FQAw%3D%3D
N377 Jabbeke - De Haan: https://www.google.com/maps/@51.2044014 ... FQAw%3D%3D
...
En vergeet Wimpie zijn stokpaardje niet
:
N223 Aarschot - St-Joris-Winge: https://www.google.com/maps/@50.9376136 ... FQAw%3D%3D
Liever goed uitgebouwde driecijferige N-wegen dan tweecijferige N-wegen die frustrend gedegradeerd zijn. Enkele los uit de pols voorbeelden:
N70 doortocht Lochristi: https://www.google.com/maps/@51.0965023 ... FQAw%3D%3D
N10 doortocht Hove: https://www.google.com/maps/@51.1703537 ... FQAw%3D%3D
Je kunt die toch niet allemaal gaan omnummeren omdat wegbeeld en nummer niet meer overeen lijken te komen? Wat na wegenaanpassingen (uitbouw of degradatie)? Wat met doortochten door dorpen/centra?

Er zijn tal van driecijferige N-wegen in ons landje die heel goed uitgebouwd zijn. Enkele los uit de pols voorbeelden:
N369 Ieper - Diksmuide: https://www.google.com/maps/@50.9074347 ... FQAw%3D%3D
N382 Waregem: https://www.google.com/maps/@50.8934005 ... FQAw%3D%3D
N377 Jabbeke - De Haan: https://www.google.com/maps/@51.2044014 ... FQAw%3D%3D
...
En vergeet Wimpie zijn stokpaardje niet
N223 Aarschot - St-Joris-Winge: https://www.google.com/maps/@50.9376136 ... FQAw%3D%3D
Liever goed uitgebouwde driecijferige N-wegen dan tweecijferige N-wegen die frustrend gedegradeerd zijn. Enkele los uit de pols voorbeelden:
N70 doortocht Lochristi: https://www.google.com/maps/@51.0965023 ... FQAw%3D%3D
N10 doortocht Hove: https://www.google.com/maps/@51.1703537 ... FQAw%3D%3D
Je kunt die toch niet allemaal gaan omnummeren omdat wegbeeld en nummer niet meer overeen lijken te komen? Wat na wegenaanpassingen (uitbouw of degradatie)? Wat met doortochten door dorpen/centra?
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
JuwaA35
- dorpsstraat
De N(2)23 werd vlak voor de hernummering vanaf Sint-Joris Winge verlengd in noordwestelijke richting naar Aarschot en is toen gelijk moderner uitgebouwd. Een interessant en zeldzaam geval, omdat verleggingen en verlengingen van tweecijferige N-wegen voor de hernummering nauwelijks plaatsvond. Vaak kreeg een nieuwere bypass in een tweecijferig nummer een driecijferig (5xx, 6xx of 7xx) nummer en heel soms de postfix "bis" achter de tweecijferige N-weg.
Maar ok, 't is natuurlijk waar wat jullie zeggen.
- SPOILER: TOON
-
Joshua
- autoweg
Over dat laatste: zelf bij Brussel is dat dus ook zo, zie maar naar de N22 die is zelf maar ruim 3,3 km(, met vroeger de langste Benelux N-weg ooit op zijn naam geweest), N23 of N24 5,5 km.
-
JuwaA35
- dorpsstraat
Bijna goed
-
Archeopendra1234
- verkeersader
Ik heb een drietal oude wegenkaarten op de kop kunnen tikken op rommelmarkten waaronder een Michelin van 1980 omgeving Antwerpen-Rotterdam met gemixte oude en nieuwe wegnummers...
Een iets oudere kaart geeft de A19 (doorn in mijn oog) als gepland aan tot in Veurne, zoals ze nu zou moeten liggen, en de derde, nog oudere kaart heeft een ander tracé voor de Antwerpse ring dan nu, R11-bis achtig
Los dat ikzelf meer "autosnelweg" gericht ben wil ik deze kaarten delen, hoe zou ik deze drie volledig kunnen uploaden?
Een iets oudere kaart geeft de A19 (doorn in mijn oog) als gepland aan tot in Veurne, zoals ze nu zou moeten liggen, en de derde, nog oudere kaart heeft een ander tracé voor de Antwerpse ring dan nu, R11-bis achtig
Los dat ikzelf meer "autosnelweg" gericht ben wil ik deze kaarten delen, hoe zou ik deze drie volledig kunnen uploaden?
-
Tommy
- autoweg
De nooit gebruikte brug van de A19 in Ieper is nog een restant van de plannen van de doortrekking tot Veurne.
Lees dit eens: https://wegen-routes.be/doss/A19n.html
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
JuwaA35
- dorpsstraat
De A19 A9 Kortrijk - Veurne is misschien wel de bekendste SNUP van België. Andere bekende SNUP's zijn:Archeopendra1234 schreef: wo 25 sep 2024, 21:48 Een iets oudere kaart geeft de A19 (doorn in mijn oog) als gepland aan tot in Veurne, zoals ze nu zou moeten liggen, en de derde, nog oudere kaart heeft een ander tracé voor de Antwerpse ring dan nu, R11-bis achtig![]()
- (Inderdaad,) een volledige R2 als tweede ring rondom Antwerpen;
- Het nooit gerealiseerd aangepast tracé van de A2 Herent - Mechelen;
- De doortrekking van de A18 (E404) vanaf Jabbeke naar de A11;
- De bypass en verlenging van de A28 (parallel aan de N81 N483) in Lotharingen.
- Het oorspronkelijk aangepast tracé van de A8;
- Het oorspronkelijk totaal ander tracé van de A11 parallel aan de N47 N257;
- De verlenging van de A24/N74/N15 door Limburg en Liège.
Zou wel leuk zijn. Ik heb zelf al wel vrijwel een volledig beeld van de Belgische wegnummergeschiedenis, maar kan nog steeds niet achterhalen welke nummers de N25 (Nijvel - Nieuw Leuven) en de N700 (ring Bilzen) droegen (zeer waarschijnlijk 5-, 6- of 7xx), inclusief enkele langere bypasses in Wallonië zoals de N684. Het zou fijn zijn als die info mogelijk wel beschikbaar komt.Archeopendra1234 schreef: wo 25 sep 2024, 21:48 Los dat ikzelf meer "autosnelweg" gericht ben wil ik deze kaarten delen, hoe zou ik deze drie volledig kunnen uploaden?
-
JuwaA35
- dorpsstraat
Ik heb een lijst kunnen maken van de nummerclusters van voor 1985 betreffende de driecijferige N-wegen welke rond 1976 werd ingevoerd.
Let op:
Let op:
- Deze lijst geldt uiteraard niet voor de tweecijferige nummers destijds (deze waren ook al decennia eerder ingevoerd)
- Deze lijst geldt slechts voor driecijferige A- en N-wegen van voor 1985
- Fouten zijn niet uitgesloten. De meeste informatie komt van Michelinkaarten, alhoewel ik ook andere kaarten heb gebruikt (Mairs, Falk...)
1xx- verspreid over het land, vaak gebruikt voor oudere expreswegen en bypasses in Noord-België
- Antwerpen
- Brabant
- (West- & Oost-) Vlaanderen
- Hainaut
- Limburg
- Liège
- Luxembourg
- grensgebied Brabant-Hainaut
- Namur
- grensgebied Luxembourg-Namur
- verspreid over het land, vaak gebruikt voor nieuwere bypasses in Limburg
- verspreid over het land, vaak gebruikt voor nieuwere wegen in Liège en sommige wegen in Luxemburg
- sporadisch voorkomend in het Franse grensgebied
- verspreid over het land, vaak gebruikt voor nieuwere bypasses (Vlaanderen) & expres(achtige) wegen (Hainaut)
- slechts zeer sporadisch voorkomend, alleen in het Frans/Luxemburgs grensgebied
- wordt gebruikt voor de grotere en expresachtige bypasses in Vlaanderen
- sporadisch voorkomend aan de kustlijn
- Brabant en West-Vlaanderen liggen tot op de dag van vandaag nog steeds in hetzelfde nummergebied. Eén of meerdere ongewijzigde wegnummers zijn ter plaatse dus niet zeldzaam.
- Dit verklaart waarom de A501 vroeger genummerd was als A301 (dit is ook één van de oudste driecijferige A-wegen van België).