Meppel - Udine (IT) begin van de week in hoogseizoen
Moderator: Moderatoren
-
Glider5
- zandpaadje
Meppel - Udine (IT) begin van de week in hoogseizoen
Nieuw op het forum maar al jaren als voorbereiding op de zomer aan het meelezen.
Dit jaar gaat de reis naar de Italiaanse kust met kinderen achterin. Half/eind juli heen, begin augustus terug. Auto met dakkoffer en mogelijk fietsendrager. Voor heenreis annuleerbaar hotel geboekt in München. Voor terugreis nog zoekende.
Hoe zouden jullie de heenreis doen? Arnhem, A3 en A9? Of Klazienaveen, 31, 30, Osnabrück, 33, 44, Kassel, 7, 70, 73, 3, 9 zoals Maps ook soms aangeeft?
En hoe vroeg vertrekken en welke route op dag 2? Gewoon 8, A10 Tauernautobahn, Villach, A23, Udine? Of toch de Felbertauernstraße? Of zelfs de Großglockner Hochalbstrasse of Kufstein, Innsbruck, Brenner?
Dit jaar gaat de reis naar de Italiaanse kust met kinderen achterin. Half/eind juli heen, begin augustus terug. Auto met dakkoffer en mogelijk fietsendrager. Voor heenreis annuleerbaar hotel geboekt in München. Voor terugreis nog zoekende.
Hoe zouden jullie de heenreis doen? Arnhem, A3 en A9? Of Klazienaveen, 31, 30, Osnabrück, 33, 44, Kassel, 7, 70, 73, 3, 9 zoals Maps ook soms aangeeft?
En hoe vroeg vertrekken en welke route op dag 2? Gewoon 8, A10 Tauernautobahn, Villach, A23, Udine? Of toch de Felbertauernstraße? Of zelfs de Großglockner Hochalbstrasse of Kufstein, Innsbruck, Brenner?
Laatst gewijzigd door Glider5 op zo 17 nov 2024, 7:29, 1 keer totaal gewijzigd.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Re: Meppel - Udine (IT) begin van de week in hoogseizoen
Welkom, Glider5. Je hebt je al enigszins voorbereid. Duitsland gaat zoals gebruikelijk een zware dobber zijn vanwege de grote hoeveelheid werkzaamheden. De exacte impact is niet bekend. De A3 Würzburg-Nürnberg wordt over 70 km verbreed naar 2x3 rijstroken. Dit gaat gepaard met hinder.
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
De route die loopt via de Felbertauerntunnel is aan de Italiaanse kant van de Plöckenpass gedurende langere tijd versperd. Mocht hij in de zomer van 2025 weer open zijn dan is dit een prima (en relatief rustige) route richting Udine, maar als de pas nog dicht is, dan heeft het weinig zin om via de Felbertauerntunnel te gaan. Voor de tunnel moet overigens tol betaald worden, maar doordat je bij Kufstein direct al de snelweg af kunt bespaar je weer wel op een tolvignet.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Ik zou over Bielefeld/Kassel rijden. Is vanuit Meppel maar een paar kilometer extra en het rijdt daar vaak wat minder hectisch dan op de A3. Ook op de A7 de nodige werkzaamheden ongetwijfeld.Glider5 schreef: za 16 nov 2024, 23:21 Hoe zouden jullie de heenreis doen? Arnhem, A3 en A9? Of Klazienaveen, 31, 30, Osnabrück, 33, 44, Kassel, 7, 70, 73, 3, 9 zoals Maps ook soms aangeeft?
Brenner wordt een drama met werkzaamheden op de Luegbrücke. Ik zou gewoon inzetten op de Tauern. Die levert geen heel erge files (meer) op in het hoogseizoen. Al kun je natuurlijk best kiezen voor een toeristisch alternatief als de Felbertauern. Van de Plöckenpass is overigens de verwachting dat die nog in 2024 heropent.En hoe vroeg vertrekken en welke route op dag 2? Gewoon 8, A10 Tauernautobahn, Villach, A23, Udine? Of toch de Felbertauernstraße? Of zelfs de Großglockner Hochalbstrasse of Kufstein, Innsbruck, Brenner?
-
Glider5
- zandpaadje
Dankjewel. Ik vind het moeilijk kiezen want half Duitsland lijkt in de steigers te staan. En terug is een hotel in Frankfurt (A3 naar huis) makkelijker gevonden dan bijvoorbeeld het ogenschijnlijke platteland van Schweinfurt (A7 naar huis)...waldo79 schreef: za 16 nov 2024, 23:30 Welkom, Glider5. Je hebt je al enigszins voorbereid. Duitsland gaat zoals gebruikelijk een zware dobber zijn vanwege de grote hoeveelheid werkzaamheden. De exacte impact is niet bekend. De A3 Würzburg-Nürnberg wordt over 70 km verbreed naar 2x3 rijstroken. Dit gaat gepaard met hinder.
-
Glider5
- zandpaadje
Als ik die tunnel gebruik heb ik dus alleen Sondermaut en geen vignet nodig? Want voor de A10 is het qua kosten dubbelop natuurlijk.Rein schreef: za 16 nov 2024, 23:56 De route die loopt via de Felbertauerntunnel is aan de Italiaanse kant van de Plöckenpass gedurende langere tijd versperd. Mocht hij in de zomer van 2025 weer open zijn dan is dit een prima (en relatief rustige) route richting Udine, maar als de pas nog dicht is, dan heeft het weinig zin om via de Felbertauerntunnel te gaan. Voor de tunnel moet overigens tol betaald worden, maar doordat je bij Kufstein direct al de snelweg af kunt bespaar je weer wel op een tolvignet.
-
Glider5
- zandpaadje
Dus ondanks de werkzaamheden die ik dan op de A7 vanaf (heenreis) en tot (terugreis) tegen kom zou je die nog steeds adviseren boven de A3? Hotels met 4pers kamers zijn op die route wel een stuk dunner gezaaid dan bijv Frankfurt...Pino schreef: zo 17 nov 2024, 9:00Ik zou over Bielefeld/Kassel rijden. Is vanuit Meppel maar een paar kilometer extra en het rijdt daar vaak wat minder hectisch dan op de A3. Ook op de A7 de nodige werkzaamheden ongetwijfeld.Glider5 schreef: za 16 nov 2024, 23:21 Hoe zouden jullie de heenreis doen? Arnhem, A3 en A9? Of Klazienaveen, 31, 30, Osnabrück, 33, 44, Kassel, 7, 70, 73, 3, 9 zoals Maps ook soms aangeeft?
Brenner wordt een drama met werkzaamheden op de Luegbrücke. Ik zou gewoon inzetten op de Tauern. Die levert geen heel erge files (meer) op in het hoogseizoen. Al kun je natuurlijk best kiezen voor een toeristisch alternatief als de Felbertauern. Van de Plöckenpass is overigens de verwachting dat die nog in 2024 heropent.En hoe vroeg vertrekken en welke route op dag 2? Gewoon 8, A10 Tauernautobahn, Villach, A23, Udine? Of toch de Felbertauernstraße? Of zelfs de Großglockner Hochalbstrasse of Kufstein, Innsbruck, Brenner?
-
Glider5
- zandpaadje
Dus ondanks de werkzaamheden die ik dan op de A7 vanaf (heenreis) en tot (terugreis) tegen kom zou je die nog steeds adviseren boven de A3? Hotels met 4pers kamers zijn op die route wel een stuk dunner gezaaid dan bijv Frankfurt...Glider5 schreef: zo 17 nov 2024, 21:50Pino schreef: zo 17 nov 2024, 9:00Ik zou over Bielefeld/Kassel rijden. Is vanuit Meppel maar een paar kilometer extra en het rijdt daar vaak wat minder hectisch dan op de A3. Ook op de A7 de nodige werkzaamheden ongetwijfeld.Glider5 schreef: za 16 nov 2024, 23:21 Hoe zouden jullie de heenreis doen? Arnhem, A3 en A9? Of Klazienaveen, 31, 30, Osnabrück, 33, 44, Kassel, 7, 70, 73, 3, 9 zoals Maps ook soms aangeeft?
Als die pas open is, zou je dat dan adviseren qua reisgemak, uitzicht en kosten? A10 is zowel een Sondermaut strecke als vignetplichtig natuurlijk.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
De route via Kassel rijdt veel relaxter dan via Frankfurt, zelfs met wegwerkzaamheden. Sinds de A33 geheel snelweg is tussen Osnabrück en Bielefeld is het mijn standaardroute geworden richting Beieren en verder.
En wat betreft de Felbertauerntunnel en Plöckenpaß vs. Tauernautobahn: als je een toeristische route wil en wat stuurwerk niet schuwt kun je het gerust doen, maar sneller zal het niet zijn. Van Kufstein naar Tolmezzo is simpelweg een heel eind binnendoor. De Tauernautobahn rijdt prettig, is volledig snelweg, en op het totale vakantiebudget zal die paar euro extra aan tol vermoedelijk niet het verschil maken.
Wat betreft hotels met vierpersoonskamers: o.a. Novotel biedt vaak wel de optie om tot twee bedden extra op de kamer te plaatsen. Je zal wellicht even direct met hotels contact op moeten nemen om te kijken wat mogelijk is.
En wat betreft de Felbertauerntunnel en Plöckenpaß vs. Tauernautobahn: als je een toeristische route wil en wat stuurwerk niet schuwt kun je het gerust doen, maar sneller zal het niet zijn. Van Kufstein naar Tolmezzo is simpelweg een heel eind binnendoor. De Tauernautobahn rijdt prettig, is volledig snelweg, en op het totale vakantiebudget zal die paar euro extra aan tol vermoedelijk niet het verschil maken.
Wat betreft hotels met vierpersoonskamers: o.a. Novotel biedt vaak wel de optie om tot twee bedden extra op de kamer te plaatsen. Je zal wellicht even direct met hotels contact op moeten nemen om te kijken wat mogelijk is.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op ma 18 nov 2024, 1:57, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Chris
- Moderator
Het is nu niet goed in te schatten welke werkzaamheden echt voor problemen gaan zorgen. Duitsland heeft zo enorm veel wegwerkzaamheden dat elke lange reis door Duitsland met grote hoeveelheden werkzaamheden te maken heeft. Daar kan je gewoon niet omheen.
Meestal worden seizoensbaustellen in maart of april gestart, tegen mei-juni is vaak wel duidelijk welke problematisch zijn en welke niet. Dit jaar waren er relatief weinig werkzaamheden met echt grote hinder, terwijl de jaren daarvoor wel punten waren waar het compleet vast liep elke dag en/of elk weekend.
In Duitsland zie je wel een shift naar weekendafsluitingen, dus dat is iets om rekening mee te houden als je in het weekend reist.
Meestal worden seizoensbaustellen in maart of april gestart, tegen mei-juni is vaak wel duidelijk welke problematisch zijn en welke niet. Dit jaar waren er relatief weinig werkzaamheden met echt grote hinder, terwijl de jaren daarvoor wel punten waren waar het compleet vast liep elke dag en/of elk weekend.
In Duitsland zie je wel een shift naar weekendafsluitingen, dus dat is iets om rekening mee te houden als je in het weekend reist.
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
Als je bij Kufstein gelijk de snelweg afgaat (en er elders in Oostenrijk niet meer op gaat) hoef je geen vignet te hebben en heb je alleen te maken met Sondermaut voor de Felbertauerntunnel. Zoals Coentunnel al aangeeft zal het niet sneller zijn dan volledig via snelwegen rijden, maar heel veel langzamer is het denk ik ook weer niet, omdat je een behoorlijk eind afsnijdt. Het is wel een aardige route om een keer te rijden en over het algemeen niet lastig om te rijden, al is de Italiaanse kant van de Plöckenpass (die momenteel dus voor langere tijd dicht is vanwege een steenlawine) wat krapper uitgebouwd en zijn er een aantal krappe, donkere tunneltjes (waar overigens weinig verkeer is).Glider5 schreef: zo 17 nov 2024, 21:48 Als ik die tunnel gebruik heb ik dus alleen Sondermaut en geen vignet nodig? Want voor de A10 is het qua kosten dubbelop natuurlijk.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Zeker eens. Maar je hebt naar mijn gevoel wel nog zoiets als een A3 Special. Die weg is gewoon druk door de grote steden die hij passeert, dubbel op van die dagen dat half Nederland+NRW naar het zuiden reist. Relatief kleine werkzaamheden veroorzaken dan zo’n harmonica-effect. Dan kan de A3 een lange zit worden. Best overkomelijk, maar als naar Meppel het verschil maar een paar kilometer is, staat die optie wel 1-0 achter.Chris schreef: zo 17 nov 2024, 22:39 Het is nu niet goed in te schatten welke werkzaamheden echt voor problemen gaan zorgen. Duitsland heeft zo enorm veel wegwerkzaamheden dat elke lange reis door Duitsland met grote hoeveelheden werkzaamheden te maken heeft. Daar kan je gewoon niet omheen.
Het ontbreken van grotere plaatsen heeft dan vast ook wel weer zijn impact op die vierpersoonskamers. Maar rond Nürnberg (halverwege) of Kassel (dag rijden op terugweg) moet toch wel lukken?
-
Glider5
- zandpaadje
Ik krijg nu ook soms de optie om op de terugweg via Munchen, Stuttgart, Mannheim, Frankfurt, Bonn te rijden. Dus A10, 8, 5, 3. In plaats van via Neurenberg en dan richting Frankfurt of Kassel. Wat zeggen julllie daar over? Een 4pers kamer kost in bijv Mannheim (830 van 1350km) bijvoorbeeld 108 euro inclusief ontbijt, in Schweinfurt of Fulda 133 of 148 euro.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Op het totaalbudget van je vakantie zou ik me wat minder laten leiden door een verschil van 25 euro in de overnachting. Is druppel op een gloeiende plaat, en als je nou je vakantie met een goed gevoel wilt afsluiten, zou ik vooral zorgen dat je niet op een deprimerend bedrijventerrein aan de rand van een stad terecht komt (ik weet wat dat betreft dat je in Mannheim een paar ketens hebt die in Friedrichsfeld zitten - dat is dus zo'n bedrijventerrein aan de rand van een dorp dat Mannheim heet maar niet aan Mannheim vastgegroeid zit).
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
-
Glider5
- zandpaadje
Iemand nog een aanvulling of opmerking? Anders mag ie gesloten!
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Je hoeft niet om sluiten van het topic te vragen, mocht een toekomstige reiziger ongeveer dezelfde reis maken ligt er al een suggestie klaar.
-
Glider5
- zandpaadje
Ik vind op deze route wel ontzettend weinig goede stops voor koffie, plaspauze of lunch. Ik zoek rond Bielefeld/Paderborn voor stop 1 en rond Schweinfurt voor stop 2. Iemand tips? Ik zou er bijna A3 voor pakken....
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
-
verfmeer95
- expressweg
Langs de A33 liggen inderdaad weinig uitgebreide verzorgingsplaatsen. Je zal iets verder door moeten rijden naar Am Biggenkopf aan de A44. Rond Schweinfurt zitten langs de A7 twee uitgebreide parkeerplaatsen: Rhön en Riedener Walt. Maar wat Pino zegt, zou ik me er niet zo veel op storten en gewoon een bakkerijtje oid opzoeken.
-
Autostrada
- autoweg
Bij Kreuz Bielefeld zou je de A2 kunnen nemen naar afrit Bielefeld-Süd. Daar zit een winkelcentrum met food court , een gele M en EDEKA (en meer) pal aan de autobahn. Je bent dan zo weer terug op de A33.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
De route via de A33 vind ik zoveel fijner rijden, dat ik niet gauw meer de A3 overweeg. Het gebrek aan grote Rastatätten op delen van de route is een gemis, maar ik plan daar omheen.Glider5 schreef: di 27 mei 2025, 17:59 Ik vind op deze route wel ontzettend weinig goede stops voor koffie, plaspauze of lunch. Ik zoek rond Bielefeld/Paderborn voor stop 1 en rond Schweinfurt voor stop 2. Iemand tips? Ik zou er bijna A3 voor pakken....
Meestal vertrek ik vanaf Zwolle en stoppen we om de ca. 2 uur. Maar op deze route passen wij de intervallen aan op basis van wat er beschikbaar is. De eerste stop maken we vaak bij Brockbachtal Süd aan de A30 vlak voor Osnabrück. Dat is ietsje eerder dan 2 uur na vertrek, maar het is de laatste Raststätte tot je op de A44 komt, omdat aan de A33 inderdaad niks zit. De volgende stop is dan vaak Am Biggenkopf Süd of Bühleck Süd aan de A44, en als het vervolg vanaf Schweinfurt over de Rastatätte-loze A70 en A73 gaat, dan is de volgende stop Rhön West aan de A7.
Ik zit er zelf nooit zo op te wachten om de snelweg echt te verlaten. Sommigen vinden de Rastatätten een eenheidsworst, maat de voorspelbaarheid van wat je kan verwachten vinden mijn vrouw en ik juist wel prettig.
Mocht je toch langs de A33 willen stoppen: bij de afrit Paderborn-Mönkeloh zit een Autohof, dat ook staat aangegeven vanaf de snelweg. Maar ik ben er zelf nog nooit gestopt, dus ik weet niet hoe het is. Maar doorgaans zijn dat wel goede alternatieven met soortgelijke voorzieningen als bij een Rastatätte direct aan de snelweg.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Eenheidsworst is nooit een probleem als het assortiment voldoet aan de vraag. En dat is waar het voor mij dan misgaat. Voor lunch kan ik het assortiment op zich wel aan, maar zeker voor een koffiestop kies ik vooral voor iets anders omdat het aanbod totaal niet matcht met mijn wens. De Starbucks-koffie-uitmelkbenadering en mijn simpele espresso gaan niet samen. De zoetigheden van dat soort tenten op Raststättes vind ik drie keer niets. Nee, dan die plaatselijke bakker (of een keten als Paul, zoals je die langs Franse autoroutes tegenkomt).Coen Tunnel schreef: wo 28 mei 2025, 8:17 Ik zit er zelf nooit zo op te wachten om de snelweg echt te verlaten. Sommigen vinden de Raststätten een eenheidsworst, maar de voorspelbaarheid van wat je kan verwachten vinden mijn vrouw en ik juist wel prettig.
Het helpt mij persoonlijk dat het je een stuk flexibeler maakt langs snelwegen met net wat minder aanbod: wegen als de A33, A60 en ook Gelbe Autobahnen. Is echt een kwestie van een gesprek in de auto "trek in koffie?" en dan even vlug checken wat er nabij de eerstvolgende afritten zit. Zelfde voor die picknick-lunch, want daar kun je gewoon iedere parkeerplaats voor oprijden - die je ook langs de kleinere snelwegen overal hebt. Het feit dat jij voor je eigen ritten over dat soort snelwegen vaste ritmes hanteert onderstreept ergens die gemaksfactor. Ik had zelf vroeger ook dat soort stramienen die ik van tevoren uitdacht, maar reizen met kleine kinderen zorgde ervoor dat dingen regelmatig anders liepen: was het noodzakelijk of opportuun om eerder of juist later te stoppen, raakte je ergens door file vertraagd en was de gewenste stop nog best ver weg, had je er een ongeplande verschoon-stop opzitten etc. Dus ieder het zijne, maar voor mij werkt dat flexibele heel fijn.
Wat ik wel ben gaan inbouwen is om wat terughoudender te zijn met stops bij grotere winkelcentra. Meer aanbod leuk, maar de tijd die je dan kwijt bent aan parkeren en jezelf verplaatsen tussen auto en koffie/maaltijd is altijd wel fors. Dorpsbakker/dorpssupermarkt vind ik ideaal in de extra moeite ten opzichte van op automatische piloot een Raststätte oprijden.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Daar zit zeker een verschil tussen reizen met (kleine) kinderen en zonder kinderen. Ik kan me dat soort picknickstops op gewone parkeerplaatsen ook nog herinneren van toen ik 4 of 5 jaar oud was.Pino schreef: wo 28 mei 2025, 9:30Het helpt mij persoonlijk dat het je een stuk flexibeler maakt langs snelwegen met net wat minder aanbod: wegen als de A33, A60 en ook Gelbe Autobahnen. Is echt een kwestie van een gesprek in de auto "trek in koffie?" en dan even vlug checken wat er nabij de eerstvolgende afritten zit. Zelfde voor die picknick-lunch, want daar kun je gewoon iedere parkeerplaats voor oprijden - die je ook langs de kleinere snelwegen overal hebt. Het feit dat jij voor je eigen ritten over dat soort snelwegen vaste ritmes hanteert onderstreept ergens die gemaksfactor. Ik had zelf vroeger ook dat soort stramienen die ik van tevoren uitdacht, maar reizen met kleine kinderen zorgde ervoor dat dingen regelmatig anders liepen: was het noodzakelijk of opportuun om eerder of juist later te stoppen, raakte je ergens door file vertraagd en was de gewenste stop nog best ver weg, had je er een ongeplande verschoon-stop opzitten etc. Dus ieder het zijne, maar voor mij werkt dat flexibele heel fijn.
Maar als ik samen met mijn vrouw reis, en wij hebben geen kinderen, dan vinden we het fijn dat we naar een normale, schone wc kunnen, en dat we even iets te eten of te drinken kunnen kopen. En dan kan ik eigenlijk altijd wel iets van mijn gading vinden bij een Raststätte. Ik ben zelf juist niet het type die zomaar een plaatselijke bakker binnenloopt, zeker niet ergens gedurende een (lange) reisdag. Maar uiteraard is ieders voorkeur verschillend, ik snap dat anderen dit juist heel leuk vinden, en dat het bij de vakantie hoort!
Voor mijzelf werkt zo'n stramien wel, en ik doe vaak ook voldoende aan voorbereiding van de reis zodat ik weet waar geschikte rustmogelijkheden zich bevinden, plus alternatieven in geval van vertragingen/files/etc. Vandaar dat ik ook de Autohof bij Paderborn-Mönkeloh noemde: ik heb hem nooit gebruikt, maar vanwege mijn reisvoorbereidingen in het verleden weet ik dat die er zit, en dat het de enige is langs de A33.
Dat heb ik ook wel eens gedaan in Frankrijk en Duitsland, en dat kan best leuk zijn, maar het is nooit een snelle stop van een kwartiertje. Je kijkt onbedoeld toch al gauw wat langer rond, en voor je het weet spendeer je meer dan een half uur. Daar komt nog bij dat zulke grote winkelcentra vaak goed zichtbaar zijn vanaf de snelweg, maar inderdaad, voor je auto geparkeerd is ben je al gauw meer dan vijf minuten verder nadat je de snelweg verlaten hebt, en voor je dan lopend op de plek bent waar je wil zijn ben je vaak nog eens vijf minuten kwijt. En dan ben je terug al gauw dezelfde tijd kwijt, dus dan heb je al gauw 15-20 minuten kwijt aan die verplaatsingen. Tenzij ik ook nog booschappen wil doen vind ik dat eigenlijk te veel als ik op zoek ben naar een gewone ruststop tijdens een reisdag.Wat ik wel ben gaan inbouwen is om wat terughoudender te zijn met stops bij grotere winkelcentra. Meer aanbod leuk, maar de tijd die je dan kwijt bent aan parkeren en jezelf verplaatsen tussen auto en koffie/maaltijd is altijd wel fors.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Een schoon toilet op een stop is zeker veel waard. Heb ik op mijn “bakkerij-stops” alleen nooit zo’n probleem mee gehad. Voor alle duidelijkheid: ik kies ook eerder voor bakkers met een zitgedeelte - daar zit dan ook altijd wel een WC bij. Dat model wijkt af van de standaard Nederlandse bakker met op zijn best een statafeltje of een Franse dorps-boulangerie. Om ze te vinden kan de zoekterm Backstube helpen, of het bekende koffiesymbooltje en dan focussen op de bakkers tussen de zoekresultaten. Bij de Duitse bakkers gekoppeld aan supermarkten zit dit eigenlijk altijd wel goed. Als je aan het zoeken bent, kunnen foto’s op Google Maps en Streetview snel een indruk geven wat je te wachten staat.
-
Glider5
- zandpaadje
Dus ik kan bij Schloß Holte-Stukenbrock er af gaan, een willekeurige bakker opzoeken, een broodje en koffie kopen en mn hele gezin zonder gene gratis laten plassen voor ik door rij? En dan dus lunchstop bij een grote gele M of raststätte?Pino schreef: wo 28 mei 2025, 9:30Eenheidsworst is nooit een probleem als het assortiment voldoet aan de vraag. En dat is waar het voor mij dan misgaat. Voor lunch kan ik het assortiment op zich wel aan, maar zeker voor een koffiestop kies ik vooral voor iets anders omdat het aanbod totaal niet matcht met mijn wens. De Starbucks-koffie-uitmelkbenadering en mijn simpele espresso gaan niet samen. De zoetigheden van dat soort tenten op Raststättes vind ik drie keer niets. Nee, dan die plaatselijke bakker (of een keten als Paul, zoals je die langs Franse autoroutes tegenkomt).Coen Tunnel schreef: wo 28 mei 2025, 8:17 Ik zit er zelf nooit zo op te wachten om de snelweg echt te verlaten. Sommigen vinden de Raststätten een eenheidsworst, maar de voorspelbaarheid van wat je kan verwachten vinden mijn vrouw en ik juist wel prettig.
Het helpt mij persoonlijk dat het je een stuk flexibeler maakt langs snelwegen met net wat minder aanbod: wegen als de A33, A60 en ook Gelbe Autobahnen. Is echt een kwestie van een gesprek in de auto "trek in koffie?" en dan even vlug checken wat er nabij de eerstvolgende afritten zit. Zelfde voor die picknick-lunch, want daar kun je gewoon iedere parkeerplaats voor oprijden - die je ook langs de kleinere snelwegen overal hebt. Het feit dat jij voor je eigen ritten over dat soort snelwegen vaste ritmes hanteert onderstreept ergens die gemaksfactor. Ik had zelf vroeger ook dat soort stramienen die ik van tevoren uitdacht, maar reizen met kleine kinderen zorgde ervoor dat dingen regelmatig anders liepen: was het noodzakelijk of opportuun om eerder of juist later te stoppen, raakte je ergens door file vertraagd en was de gewenste stop nog best ver weg, had je er een ongeplande verschoon-stop opzitten etc. Dus ieder het zijne, maar voor mij werkt dat flexibele heel fijn.
Wat ik wel ben gaan inbouwen is om wat terughoudender te zijn met stops bij grotere winkelcentra. Meer aanbod leuk, maar de tijd die je dan kwijt bent aan parkeren en jezelf verplaatsen tussen auto en koffie/maaltijd is altijd wel fors. Dorpsbakker/dorpssupermarkt vind ik ideaal in de extra moeite ten opzichte van op automatische piloot een Raststätte oprijden.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
-
Glider5
- zandpaadje
Ik heb nu een eerste stop na ongeveer 250km bij een bakker gevonden via Google in Holte-Stukenbrock, daar zou ik u 2u en 45min over doen. Dan een lunchpauze bij l'Osteria Schweinfurt op 300km (3u 12min) en een laatste stop in Furholzen West op 2u 40min 261km. Tot slot is het nog 34km naar het hotel in München.
Hoe klinkt dit?
Hoe klinkt dit?
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Andere gedachte: met L'Osteria is weinig mis qua eten, maar ik denk wel dat je ook daar een half uur moet wachten voordat het eten op tafel staat. Ook dat moet je wellicht even meewegen in je totale plaatje van hoe de dag eruit ziet.
-
Glider5
- zandpaadje
Welke alternatieve stops op de route stel je voor? Ik wil liefst de eerste stop zo houden. Om alvast wat kilometers te hebben gemaakt en omdat er tot die stop ook weinig tot niets is op de route vanaf grensovergang Zwartemeer/Emmen.Pino schreef: wo 28 mei 2025, 17:34Drie uur en een kwartier tussen koffie en lunch voelt als veel. Ik koffie meestal kort na tienen, laat zeggen dat ik zo rond 10.30 uur dan weer verder rijd. Dan is daarna nog ruim 300 kilometer rijden tot aan je lunch wel veel. Het wordt een ander verhaal wanneer je vroeger vertrekt en vroeger stop 1 hebt.
Andere gedachte: met L'Osteria is weinig mis qua eten, maar ik denk wel dat je ook daar een half uur moet wachten voordat het eten op tafel staat. Ook dat moet je wellicht even meewegen in je totale plaatje van hoe de dag eruit ziet.