Voorrang fietsers op een rotonde
Moderator: Moderatoren
-
jordim
- zandpaadje
Voorrang fietsers op een rotonde
Hallo allemaal. Ik heb een vraag over regels op een rotonde waar een fietsstrook/suggestiestrook op zit.
Stel: er rijden zowel een auto als een fietser op een rotonde af, of: er rijdt een auto op een rotonde en een fietser nadert de rotonde.
Moet de automobilist ruimte laten voor de fietser op de fietsstrook omdat die dan zijn eigen baan heeft? En mag de fietser dus doorfietsen?
Als er geen fietsicoon op het asfalt staat is er dan geen sprake van een fietsstrook neem ik aan en gelden dan gewoon de "normale" regels? De auto op de rotonde heeft voorrang, de fietser moet voorrang verlenen en rijdt pas de rotonde op als de auto voorbij is.
En wat gebeurt er in dit geval als er zowel een fietser als een auto tegelijk de rotonde op willen rijden.
Ik ben benieuwd naar zowel de Nederlandse als de Belgische regels (en ook evt. internationale varianten)
Bedankt alvast voor de info!
Stel: er rijden zowel een auto als een fietser op een rotonde af, of: er rijdt een auto op een rotonde en een fietser nadert de rotonde.
Moet de automobilist ruimte laten voor de fietser op de fietsstrook omdat die dan zijn eigen baan heeft? En mag de fietser dus doorfietsen?
Als er geen fietsicoon op het asfalt staat is er dan geen sprake van een fietsstrook neem ik aan en gelden dan gewoon de "normale" regels? De auto op de rotonde heeft voorrang, de fietser moet voorrang verlenen en rijdt pas de rotonde op als de auto voorbij is.
En wat gebeurt er in dit geval als er zowel een fietser als een auto tegelijk de rotonde op willen rijden.
Ik ben benieuwd naar zowel de Nederlandse als de Belgische regels (en ook evt. internationale varianten)
Bedankt alvast voor de info!
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
Re: Voorrang fietsers op een rotonde
Ik kan en zal niets over de Belgische regels zeggen, want die ken ik niet.
Enkele regeltjes die van toepassing zijn:
- Een fietser die de rotonde nadert en haaientanden treft, dient alle bestuurders op de kruisende weg voor te laten gaan.
- Een bestuurder (auto) die op de rotonde rijdt, dient uiterst rechts te houden. Dus die zou feitelijk OP de suggestiestrook moeten rijden.
- Er is geen enkele regel die een auto verplicht ruimte te maken/houden voor een fietser op een fietssuggestiestrook. Zelfs niet op een fietsstrook met onderbroken streep.
De fietser moet dus gewoon voorrang verlenen en de automobilist hoeft geen ruimte te maken/laten voor de fietser.
Voor de duidelijkheid: het gaat hier over de regeltjes he. We weten allemaal dat je op basis van artikel 185 Wegenverkeerswet bijna altijd aansprakelijk bent (dat is iets anders dan schuldig) als automobilist, in het geval van een conflict.
- Een fietser die de rotonde nadert en haaientanden treft, dient alle bestuurders op de kruisende weg voor te laten gaan.
- Een bestuurder (auto) die op de rotonde rijdt, dient uiterst rechts te houden. Dus die zou feitelijk OP de suggestiestrook moeten rijden.
- Er is geen enkele regel die een auto verplicht ruimte te maken/houden voor een fietser op een fietssuggestiestrook. Zelfs niet op een fietsstrook met onderbroken streep.
De fietser moet dus gewoon voorrang verlenen en de automobilist hoeft geen ruimte te maken/laten voor de fietser.
Voor de duidelijkheid: het gaat hier over de regeltjes he. We weten allemaal dat je op basis van artikel 185 Wegenverkeerswet bijna altijd aansprakelijk bent (dat is iets anders dan schuldig) als automobilist, in het geval van een conflict.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
Attietattie schreef: ma 18 nov 2024, 10:50
RVV 1990 artikel 47 schreef:Het is bestuurders van een motorvoertuig en bromfietsers die de rijbaan volgen toegestaan vlak voor of op rotondes anders dan aan de rechterzijde van de rijbaan te rijden.
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
Ah, je hebt gelijk. Wat was ik denkende.
Hoe dan ook, die auto mag wel degelijk uiterst rechts (en dus op de suggestiestrook) rijden. En de rest blijft staan.
Hoe dan ook, die auto mag wel degelijk uiterst rechts (en dus op de suggestiestrook) rijden. En de rest blijft staan.
-
A2Racer
- stadsweg
Geen invoeghulp voor fietsersAttietattie schreef: ma 18 nov 2024, 10:50 De fietser moet dus gewoon voorrang verlenen en de automobilist hoeft geen ruimte te maken/laten voor de fietser.
-
jordim
- zandpaadje
Bedankt voor je antwoord!Attietattie schreef: ma 18 nov 2024, 10:50 Ik kan en zal niets over de Belgische regels zeggen, want die ken ik niet.
Ja dit was wat ik al vermoedde in het geval van de suggestiestrook. Maar hoe zit het in het geval van een fietsstrook. Daar mogen auto's toch niet op rijden wanneer zij de fietser hinderen, vandaar de vraag.
-
A2Racer
- stadsweg
Hoor je vaker terugkomen en heb ik weleens naar gezocht in het RVV 1990, maar daar kan ik dat niet terugvinden. Wat in de buurt komt is dat je niet mag stilstaan op of naast een fietsstrook (file telt niet als stilstaan). Volgens mij is het iets dat het CBR wilt en rijscholen aanleren aan leerlingen, dat het daar van komt als "regel" die enkel geldt voor je theorie/praktijkexamen. Maar zelfs het CBR geeft toe dat het eigenlijk gewoon toegestaan is.jordim schreef: ma 18 nov 2024, 11:51 Daar mogen auto's toch niet op rijden wanneer zij de fietser hinderen, vandaar de vraag.
CBR Rijprocedure B schreef: Fietsstrook (onderbroken streep)
Alhoewel het gebruik van deze strook voor andere bestuurders dan fietsers of gehandicaptenvoertuigen wettelijk niet verboden is, blijft die strook in feite een deel van de rijbaan dat bestemd is voor fietsers. Andere bestuurders maken dan ook alleengebruik van deze strook als
een bepaalde verkeerssituatie dat wenselijk of noodzakelijk maakt. Daarbij mogen in geen geval
fietsers gehinderd worden. Stoppen op een fietsstrook dient zoveel mogelijk te worden voorkomen.
-
Matthijs
- expressweg
Het is wel verwarrend, want een suggestiestrook (zonder fiets-symbool op de grond) ziet er behalve de breedte natuurlijk precies zo uit als een gewone rijstrook. Dus het lijkt een beetje op een meerstrooksrotonde.
Stel er rijdt een auto A op de meerstrooksrotonde op de binnenste strook. Vervolgens komt er een auto B aanrijden die de rotonde wil betreden op de buitenste strook. Moet auto B dan wachten tot auto A voorbij is? Lijkt me niet, de (buitenste) strook is tenslotte vrij dus de auto kan de rotonde oprijden.
Iets vergelijkbaars is misschien hier aan de hand. Ja, de auto mag op de suggestiestrook rijden (en dan moet de fietser dus voorrang geven). Maar als de auto niet op de suggestiestrook rijdt is die strook dus vrij en staat de fietser volgens mij in z'n recht de rotonde te betreden.
Stel er rijdt een auto A op de meerstrooksrotonde op de binnenste strook. Vervolgens komt er een auto B aanrijden die de rotonde wil betreden op de buitenste strook. Moet auto B dan wachten tot auto A voorbij is? Lijkt me niet, de (buitenste) strook is tenslotte vrij dus de auto kan de rotonde oprijden.
Iets vergelijkbaars is misschien hier aan de hand. Ja, de auto mag op de suggestiestrook rijden (en dan moet de fietser dus voorrang geven). Maar als de auto niet op de suggestiestrook rijdt is die strook dus vrij en staat de fietser volgens mij in z'n recht de rotonde te betreden.
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
Jawel hoor. Auto's mogen de eventuele doorgetrokken streep niet overschrijden. Maar als daar geen sprake van is, mogen ze er gewoon rijden en daar ook fietsers 'hinderen'. Tussen aanhalingstekens omdat je verkeer nooit mag hinderen, maar als jij rechtsaf slaat, mag jij fietsers gewoon blokkeren om ze ervoor te behoeden rechts van jou uit te komen en jij gehinderd wordt in het rechtsafslaan.jordim schreef: ma 18 nov 2024, 11:51Maar hoe zit het in het geval van een fietsstrook. Daar mogen auto's toch niet op rijden wanneer zij de fietser hinderen, vandaar de vraag.
De oprijdende auto moet de auto op de rotonde voorrang verlenen en daarmee vrije doorgang bieden. Als de auto op de rotonde ineens naar de buitenste strook stuurt, is de oprijdende auto toch echt de sjaak. En dat is voor die fietser precies hetzelfde.Matthijs schreef: ma 18 nov 2024, 12:05Stel er rijdt een auto A op de meerstrooksrotonde op de binnenste strook. Vervolgens komt er een auto B aanrijden die de rotonde wil betreden op de buitenste strook. Moet auto B dan wachten tot auto A voorbij is? Lijkt me niet, de (buitenste) strook is tenslotte vrij dus de auto kan de rotonde oprijden.
Voordat iemand zegt dat de auto op de rotonde een strook wisselt, dus alle verkeer voor moet laten gaan. Dat klopt, maar dat is een verkeersregel. Het verkeersteken (bord
-
jordim
- zandpaadje
Hmm, niet hinderen is dan in feite meer een aanbeveling en geen harde regel. Dus dan biedt de fietsstrook eigenlijk technisch gezien nauwelijks bescherming of rechten aan de fietser. Je zegt dat de auto "gewoon" mag hinderen. Maar rechtdoor op dezelfde weg is toch ook van toepassing, dus dat hinderen mag lijkt me alleen maar van toepassing als de auto ruim voor de fietser op het punt van afslaan is aangekomen en vervolgens nog niet door kan rijden omdat er bijv. file is. (En dan zou ik zeggen: dan kun je er ook voor kiezen om niet te hinderen, maar de fietser ruimte te geven omdat jij zelf toch moet wachten, maar dat is idd op grond van redelijkheid en hoffelijkheid, ik snap dat het technisch gezien mag).Attietattie schreef: ma 18 nov 2024, 12:18 Jawel hoor. Auto's mogen de eventuele doorgetrokken streep niet overschrijden. Maar als daar geen sprake van is, mogen ze er gewoon rijden en daar ook fietsers 'hinderen'. Tussen aanhalingstekens omdat je verkeer nooit mag hinderen, maar als jij rechtsaf slaat, mag jij fietsers gewoon blokkeren om ze ervoor te behoeden rechts van jou uit te komen en jij gehinderd wordt in het rechtsafslaan.
Ik ben trouwens zowel automobilist als fietser, dus ik predik niet alleen voor de fietsparochie
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
Het gaat erom dat wanneer er zowel fietser voor als achter je rijden, je ertussen mag rijden, uiterst rechts tegen de trottoirband. Je haalt de fietsers vóór je niet in omdat je straks rechtsaf wil en je behoedt de fietsers achter je om zich ertussen te drukken. Op die manier mag je hinderen.
Dit is meer 'volksmondhinderen' dan 'verkeersjuridisch hinderen'. Immers, je rijdt gewoon met het (langzame) verkeer mee.
Dit is meer 'volksmondhinderen' dan 'verkeersjuridisch hinderen'. Immers, je rijdt gewoon met het (langzame) verkeer mee.
-
A2Racer
- stadsweg
Als het wenselijk is om auto's te weren kan dat door middel van een doorgetrokken streep naast de fietsstrook. En een fietser mag dan gelukkig nog steeds over de doorgetrokken streep heen om links voor te sorteren op de rijstrook "voor auto's".jordim schreef: ma 18 nov 2024, 12:38 Dus dan biedt de fietsstrook eigenlijk technisch gezien nauwelijks bescherming of rechten aan de fietser.
Hoe dan ook als het gaat om bescherming/veiligheid wordt er volgens mij altijd voorkeur gegeven aan een vrijliggend fietspad als dat kan.Artikel 10.2 schreef:Andere bestuurders dan fietsers en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig mogen fietsstroken met doorgetrokken strepen niet gebruiken.
-
jordim
- zandpaadje
Ah op die manier. Ik kan me er wel iets bij voorstellen op een drukke rotonde, dan moet je er toch op de één of andere manier tussenkomen. Maar over het algemeen zou je zeggen dat de snelheid van rechtdoorgaande fietsers hoger is, zij de auto's rechts inhalen over de fietsstrook en dus gewoon in hun recht staan en de auto gewoon moet wachten.Attietattie schreef: ma 18 nov 2024, 12:45 Het gaat erom dat wanneer er zowel fietser voor als achter je rijden, je ertussen mag rijden, uiterst rechts tegen de trottoirband. Je haalt de fietsers vóór je niet in omdat je straks rechtsaf wil en je behoedt de fietsers achter je om zich ertussen te drukken. Op die manier mag je hinderen.
Ben nog wel benieuwd of technisch gezien de fietsstrook een andere rijbaan is.
-
jordim
- zandpaadje
Ja, helemaal mee eens, dat is voor zowel automobilist als fietser veel fijner en helderder. Maarja, er is niet overal plek voor helaasA2Racer schreef: ma 18 nov 2024, 12:55 Hoe dan ook als het gaat om bescherming/veiligheid wordt er volgens mij altijd voorkeur gegeven aan een vrijliggend fietspad als dat kan.
-
A2Racer
- stadsweg
fietsstrook: door doorgetrokken of onderbroken strepen gemarkeerd gedeelte van de rijbaan waarop afbeeldingen van een fiets zijn aangebracht;
-
jordim
- zandpaadje
Ja, geen rijbaan dus, maar onderdeel van. Thanks!A2Racer schreef: ma 18 nov 2024, 13:00fietsstrook: door doorgetrokken of onderbroken strepen gemarkeerd gedeelte van de rijbaan waarop afbeeldingen van een fiets zijn aangebracht;
-
JaapN
- polderweggetje
Er in mij optiek een groot verschil tussen een suggestiestrook of een echte fietsstrook. Een suggestiestrook heeft juridisch geen betekenis en dus zal de fietser daar voorrang moeten verlenen aan de auto's. Bij een fietsstrook heeft de fietser geen kruisend verkeer (anders dan andere fietsers), auto's mogen niet op de fietstrook rijden (behalve voorsorteren bij onderbroken streep). We hebben in in de buurt ook een (hele grote) rotonde waar de rechter rijstrook een busbaan is en de linker rijstrook voor de auto's. De bussen kunnen hierdoor gewoon de rotonde oprijden ook al rijden er auto's op de linker rijstrook. Feitelijk is dat een zelfde soort situatie alleen met andere types voertuigen.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Waarom alleen voorsorteren?JaapN schreef: zo 07 sep 2025, 15:56Bij een fietsstrook heeft de fietser geen kruisend verkeer (anders dan andere fietsers), auto's mogen niet op de fietstrook rijden (behalve voorsorteren bij onderbroken streep).
Overig verkeer mag een fietsstrook met onderbroken streep gewoon gebruiken. Soms moet het zelfs als je andere voertuigen moet laten passeren. Het RVV stelt slechts dat je je voertuig niet mag laten stilstaan op een fietsstrook, maar nergens staat dat je de fietsstrook verder niet mag gebruiken.
Hier rijdt verkeer doorgaans deels op de fietsstroken omdat de weg te smal is om elkaar comfortabel te passeren met 50 km/u zonder de fietsstroken te gebruiken. En dat mag gewoon.
Hier nog een voorbeeld, ik zou niet weten hoe je hier tweerichtingsverkeer kan hebben als je niet de fietsstrook mag gebruiken. Natuurlijk mag overig verkeer hier wel de fietsstrook gebruiken.
-
JaapN
- polderweggetje
Het niet mogen gebruiken hangt samen met de plaats op de weg. Zelfde dat je ook niet op een vrijliggend fietspad of trottoir mag rijden met je auto. Even ruimte maken voor tegenliggers is inderdaad geen probleem (daar heb je gelijk in), maar daar is op een rotonde geen sprake van.
-
Seat Ibiza
- 2x2 autosnelweg
Wat de witte auto hier doet, mag volgens jouw logica dus niet?
https://maps.app.goo.gl/ZdPtdvB5MjLVr5Xo6?g_st=ac
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Je mag niet op een vrijliggend fietspad rijden omdat er eenJaapN schreef: ma 08 sep 2025, 21:41 Het niet mogen gebruiken hangt samen met de plaats op de weg. Zelfde dat je ook niet op een vrijliggend fietspad of trottoir mag rijden met je auto.
Er staat nergens in het RVV 1990 gedefinieerd dat je een fietsstrook met onderbroken markering niet mag gebruiken en er zijn voorbeelden denkbaar (Seat Ibiza geeft hierboven ook een mooi voorbeeld) waar je wel moet.
Leg me dan uit hoe autoverkeer legaal over deze rotonde kan rijden als je een fietsstrook niet zou mogen gebruiken.JaapN schreef: ma 08 sep 2025, 21:41Even ruimte maken voor tegenliggers is inderdaad geen probleem (daar heb je gelijk in), maar daar is op een rotonde geen sprake van.
-
Egbert
- expressweg
Wauw. Dat is wel een heel smerige constructie. Zullen motorrijders ook blij mee zijn.Coen Tunnel schreef: di 09 sep 2025, 9:35
Leg me dan uit hoe autoverkeer legaal over deze rotonde kan rijden als je een fietsstrook niet zou mogen gebruiken.
-
H_BD
- dorpsstraat
Mag? Moet! (als het kan natuurlijk) En wel vanwege RVV 3.1: Bestuurders zijn verplicht zoveel mogelijk rechts te houden.Coen Tunnel schreef: ma 08 sep 2025, 18:10 Overig verkeer mag een fietsstrook met onderbroken streep gewoon gebruiken.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Ja, daar zat ik ook nog aan te denken... Er staat nergens dat je een fietsstrook niet mag gebruiken, dus technisch gezien zou het moeten conform artikel 3.1. Of dat ook echt zo de bedoeling is van de wetgever vraag ik me af, zeker als de weg is onderverdeeld in rijstroken die breed genoeg zijn dat auto's elkaar kunnen passeren zonder de fietsstrook te gebruiken.H_BD schreef: di 09 sep 2025, 9:50Mag? Moet! (als het kan natuurlijk) En wel vanwege RVV 3.1: Bestuurders zijn verplicht zoveel mogelijk rechts te houden.Coen Tunnel schreef: ma 08 sep 2025, 18:10 Overig verkeer mag een fietsstrook met onderbroken streep gewoon gebruiken.
Op deze weg in Zwolle is er zat ruimte op het grijze weggedeelte, maar is het rode weggedeelte niet eens een fietsstrook conform RVV 1990, want de afbeeldingen van een fiets ontbreken. Toch zie ik eigenlijk nooit autoverkeer hier helemaal rechts houden, men blijft doorgaans op het grijze gedeelte (al kan in de bocht soms een klein stukje van de rode strook meegepakt worden).
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
Precies. Dus de reden die JaapN noemt waarom men er niet zou mogen rijden, is precies de reden waarom men er móet rijden. We hebben hier een lid gehad die met zijn relatief smalle auto rechts langs een druppel reed. Want tja, verplicht he.H_BD schreef: di 09 sep 2025, 9:50Mag? Moet! (als het kan natuurlijk) En wel vanwege RVV 3.1: Bestuurders zijn verplicht zoveel mogelijk rechts te houden.Coen Tunnel schreef: ma 08 sep 2025, 18:10 Overig verkeer mag een fietsstrook met onderbroken streep gewoon gebruiken.
Dit is een prima voorbeeld waarbij een motorrijder toch echt rechts langs de druppel zou moeten rijden. En dat gebeurt in de praktijk ook regelmatig. Mijn voorbeeld betreft overigens geen fietsstrook.
Hier wel een fietsstrook. Als je past, zou je er hier rechts langs moeten.
-
mvalkenburg
- autoweg
Uit praktische overwegingen ga ik hier op de motor bij verkeer van tegenover ook rechts langs: https://maps.app.goo.gl/2gz8uV9PZjD85tmb7 Scheelt wachten 
-
JaapN
- polderweggetje
Ik dacht dat het in de Wegenverkeerswet zo geregeld was, maar ik kan het er niet in terug vinden. Het lijkt er dus op dat je inderdaad gelijk hebt en de auto eigenlijk altijd gewoon op de fietsstrook (mits onderbroken streep) moet rijden als gevolg van de uiterst rechts rijden eis. Overigens is het dan wel apart dat je op een rijstrook moet rijden waar je kwa breedte niet op past, maar dat is dan maar zo.Coen Tunnel schreef: di 09 sep 2025, 9:35Je mag niet op een vrijliggend fietspad rijden omdat er eenJaapN schreef: ma 08 sep 2025, 21:41 Het niet mogen gebruiken hangt samen met de plaats op de weg. Zelfde dat je ook niet op een vrijliggend fietspad of trottoir mag rijden met je auto.of
staat, of omdat het fysiek onmogelijk is, en omdat een vrijliggend fietspad en een trottoir geen onderdeel van de rijbaan zijn. Een fietsstrook is wel onderdeel van de rijbaan.
Er staat nergens in het RVV 1990 gedefinieerd dat je een fietsstrook met onderbroken markering niet mag gebruiken en er zijn voorbeelden denkbaar (Seat Ibiza geeft hierboven ook een mooi voorbeeld) waar je wel moet.
Leg me dan uit hoe autoverkeer legaal over deze rotonde kan rijden als je een fietsstrook niet zou mogen gebruiken.JaapN schreef: ma 08 sep 2025, 21:41Even ruimte maken voor tegenliggers is inderdaad geen probleem (daar heb je gelijk in), maar daar is op een rotonde geen sprake van.
Dat in acht nemende zou de fietser dus nooit zomaar de rotonde op mogen rijden.
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
Klopt en voor mij een grote ergernis als dit wel gebeurt en ik vervolgens wel rekening met zo'n malloot moet houden als ik verderop op de rotonde er weer af wilJaapN schreef: di 09 sep 2025, 12:42 Dat in acht nemende zou de fietser dus nooit zomaar de rotonde op mogen rijden.
-
H_BD
- dorpsstraat
En deAttietattie schreef: di 09 sep 2025, 11:45 Hier wel een fietsstrook. Als je past, zou je er hier rechts langs moeten.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter