Vreemde verkeersborden

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door Chris »

Zeewolde, verkeersbord voor lifters / een liftershalte: https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/4 ... harderwijk

Afbeelding
RdG
dorpsstraat

Bericht door RdG »

Is deze variant al ergens voorbij gekomen?

Afbeelding
Volg mijn werk als monteur DVM systemen op X/Twitter!
Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via »

^^
Die staat in Orthen ook bij de spoorovergang. Heb hem ook nog wel eens ergens anders gezien in Brabant.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Had er dan op z’n minst ook het brommersymbooltje bijgeplakt, dan matcht het wat beter met de :G12a: ;)
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Chris schreef: ma 04 nov 2024, 19:29 Zeewolde, verkeersbord voor lifters / een liftershalte: https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/4 ... harderwijk

https://www.omroepflevoland.nl/image/xl ... 42DEF8.jpg
Een leuk initiatief, ik heb onlangs nog een artikel geleden over hoe autostop volledig uit onze cultuur is verdwenen. En hoe dat veel mensen denken dat het zelfs verboden is.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Flevoland: Eerste fietshelmborden van Nederland staan in Flevoland

Sinds kort staan er langs de provinciale fietspaden in Flevoland unieke fietshelmborden. De borden complimenteren fietsers die een helm dragen en benadrukken het belang van veilig fietsen. Dit initiatief is onderdeel van de inzet van provincie Flevoland en samenwerkende partners om het verkeersveiliger te maken. De fietshelmborden zijn te vinden langs de Urkerweg, Marknesserweg, Zeewolderdijk, Dronterringweg Torenvalkweg en de Eemmeerdijk.

Afbeelding

Afbeelding
LennyKravitz
autoweg

Bericht door LennyKravitz »

Echt, wat mag dat allemaal niet kosten. Onzinborden, verkwisting van geld.
It aint over 'till it's over...
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

Die kosten zijn niet zo spannend. Maar die ongelooflijk infantiele, kleffe betutteling, gatverdamme :pukey:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via »

^^
En dit soort borden worden meestal vroeg of laat in een ander project weer gesaneerd als zijnde overbodig.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Wouter N14 schreef: vr 08 nov 2024, 11:09 kleffe betutteling
Hoezo? Er wordt hier niks verplicht.
Het is te vergelijken met die motto-borden langs autosnelwegen die er al decennialang staan.
En ja, die storen mij ook, maar eerder wegens de onnodige landschapsvervuiling.
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Er is al vele jaren een discussie of een fietshelm gestimuleerd of zelfs verplicht moet worden. In bijna alle andere landen is het verplicht, en in Nederland zijn bijvoorbeeld chirurgen ook sterk voorstander. Het is reduceert of vermijdt ernstig letsel.

Maar goed, een fietshelm in Nederland verplicht zie ik niet snel gebeuren. Maar men wil het wel stimuleren, en ik denk dat dit met name op ouderen gericht is. Ik zie in mijn omgeving de laatste pakweg 5 jaar ook meer ouderen op de fiets met een helm op.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Ook in België is de fietshelm niet verplicht, en alle fietsersbonden staan erop dat dit ook zo blijft. Al wordt er vanuit de overheid wel gesensibileerd om je gezond verstand te gebruiken, gezien de ene fietsrit de andere niet is.
A2Racer
stadsweg

Bericht door A2Racer »

Als je een helm nodig zou hebben is het sowieso al te gevaarlijk.
Attietattie
2x5 autosnelweg

Bericht door Attietattie »

^^ Geldt dat ook voor een autogordel, motorhelm en werkschoenen?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

A2Racer schreef: vr 08 nov 2024, 17:31 Als je een helm nodig zou hebben is het sowieso al te gevaarlijk.
Dat vind ik een heel vreemde redenering. Met de koersfiets een uur gaan knallen tegen 50 km/u, of gaan downhillen in het bos, is wat anders dan een kwartiertje richting het station fietsen. Bij die drie activiteiten horen risico's, maar bij de eerste 2 is het logisch een helm te dragen. Zijn ze daarom te gevaarlijk? Helemaal niet.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Waarom zou het niet logisch zijn bij activiteit 3? Ook tijdens dat kwartiertje kan van alles gebeuren.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Dat mag gerust, bij gewoon door de voordeur stappen horen ook al risico's. Maar het is altijd een afweging tussen comfort, logistiek en potentiële gevaren.
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Attietattie schreef: vr 08 nov 2024, 18:31 ^^ Geldt dat ook voor een autogordel, motorhelm en werkschoenen?
Helmen voor voetgangers? Die vallen ook wel eens lelijk.
A2Racer
stadsweg

Bericht door A2Racer »

Wimpie25 schreef: vr 08 nov 2024, 18:39
A2Racer schreef: vr 08 nov 2024, 17:31 Als je een helm nodig zou hebben is het sowieso al te gevaarlijk.
Dat vind ik een heel vreemde redenering. Met de koersfiets een uur gaan knallen tegen 50 km/u, of gaan downhillen in het bos, is wat anders dan een kwartiertje richting het station fietsen. Bij die drie activiteiten horen risico's, maar bij de eerste 2 is het logisch een helm te dragen. Zijn ze daarom te gevaarlijk? Helemaal niet.
Juist ik was te kort door de bocht. Mijn punt is dat als je een fiets als vervoersmiddel gebruikt het zo veilig moet zijn dat een helm niet nodig is zoals in Nederland bijna altijd het geval is.
Attietattie schreef: vr 08 nov 2024, 18:31 ^^ Geldt dat ook voor een autogordel, motorhelm en werkschoenen?
Motorrijden is echt gevaarlijk. Maar een motorhelm is niet alleen voor bij ongelukken, als je er geen zou dragen sta je direct met tranen in de ogen vanwege de wind.
djiwie
stadsweg

Bericht door djiwie »

Zou je op zich nog een bril voor kunnen dragen. In sommige staten in de VS is een motorhelm niet eens verplicht :nothanks:
Attietattie
2x5 autosnelweg

A2Racer schreef: vr 08 nov 2024, 21:55Motorrijden is echt gevaarlijk. Maar een motorhelm is niet alleen voor bij ongelukken, als je er geen zou dragen sta je direct met tranen in de ogen vanwege de wind.
Oh okee. Ja, als je 300 km/h wel voldoende vindt en het feitelijk alleen om de oogbescherming gaat, is onderstaande denk ik een stuk goedkoper. ;)

Afbeelding
Attietattie
2x5 autosnelweg

Palance schreef: vr 08 nov 2024, 18:42 Waarom zou het niet logisch zijn bij activiteit 3? Ook tijdens dat kwartiertje kan van alles gebeuren.
Ja! Kan... Als je de trap af loopt, kan je over 10 seconden ook ineens een invalidenparkeerkaart mogen bestellen. Of niet.

Het zou juist zo mooi zijn als we eens zelf een inschatting mochten maken. Ik besef me terdege dat dat in de huidige maatschappij niet altijd mogelijk is, maar er zijn momenten waarop we dat best wel kunnen. Als wielrenner of MTB-er word je heel gek aangekeken als je zonder helm fietst. En ik daarentegen, vind het dan weer heel gek als ik verplicht word een helm te dragen voor die 200 m naar de supermarkt.

Ja, dan kan het ook gebeuren. En tóch vind ik dat.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Chris schreef: vr 08 nov 2024, 14:48 (..)

Maar goed, een fietshelm in Nederland verplicht zie ik niet snel gebeuren. Maar men wil het wel stimuleren, en ik denk dat dit met name op ouderen gericht is. (..)
Ja, denk het ook. Vandaar ook die grote duim omhoog op dat bord. Voor ouderen herkenbaar zoals het bedoeld is: positief.
Voor de fatbike generatie/gebruikers kan het passief/agressief overkomen. Aldus de emoji etiquette.
(..)In online gesprekken zie je bijvoorbeeld dat oudere generaties emoji’s gebruiken hoe ze daadwerkelijk bedoelt zijn, terwijl jongeren hier soms een andere kijk op hebben. Neem bijvoorbeeld de duim-omhoog-emoji (👍). Voor oudere generaties is dit een teken van goedkeuring, maar jongeren zien het als passief agressief. Wat voor de ene een simpele duim omhoog lijkt, komt voor de ander kortaf en ongeïnteresseerd over. (..)
https://letterdesk.nl/2024/03/emoji-eti ... n-teksten/
djiwie
stadsweg

Bericht door djiwie »

Attietattie schreef: za 09 nov 2024, 0:00 Het zou juist zo mooi zijn als we eens zelf een inschatting mochten maken.
Eens, maar dat is hier dus feitelijk ook zo?
Durashift schreef: za 09 nov 2024, 0:19 Ja, denk het ook. Vandaar ook die grote duim omhoog op dat bord. Voor ouderen herkenbaar zoals het bedoeld is: positief.
Voor de fatbike generatie/gebruikers kan het passief/agressief overkomen. Aldus de emoji etiquette.
💀 (of 😂 voor de oudere generaties)
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Oversteekplaats in Sint-Niklaas:
Afbeelding

Naast de tent waar het Sinterklaasfeest plaatsvindt.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Gedaan door de onvolprezen Kamiel De Bruyne: https://www.instagram.com/p/DCj0kkFNvWp/

Er staan in totaal dertien Sinterklaas-gerelateerde borden in Sint-Niklaas.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Ik vind de borden goed gemaakt, zowel het ontwerp als de borden zelf, het zijn ook echte borden en geen stickers. Vandaar dat ik dacht dat het misschien een initiatief van het stadsbestuur was.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Grappige verkeersborden als gelegenheidskunst zie je tegenwoordig vaker. Ik vind het erg leuk :)
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

^^ Die doet dat met toestemming/samenwerking van de verschillende/meerdere gemeente/stad-besturen.

Blijkbaar is deze door mij hier op dit forum geplaatste: viewtopic.php?p=1318802#p1318802, ook zijn werk.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.