[E034][A011][N049] Ombouw Antwerpen-Zelzate-Knokke

Actuele grote projecten

Moderator: Moderatoren

boe!
2x5 autosnelweg

Re: [E034][A011][N049] Ombouw Antwerpen-Zelzate-Knokke

Bericht door boe! »

Archeopendra1234 schreef: za 30 dec 2023, 9:07 Ziet er leuk uit op het eerste zicht, kan iemand dit artikel posten zonder betaalmuur? Mvg
https://archive.is/yKQzd

:idea: Plaats archive.is onder je favorieten.
hneel
autoweg

Bericht door hneel »

Archeopendra1234 schreef: za 30 dec 2023, 9:07 Ziet er leuk uit op het eerste zicht, kan iemand dit artikel posten zonder betaalmuur? Mvg
Leuk? Ik weet het niet. Ik ken de streek daar redelijk goed. Als we uit de richting van Brugge kwamen gaven we toch doorgaans de voorkeur aan de route via de Hoornstraat boven die via de Scheewege en de Passiedreef. Zowel vanwege de weginrichting als de aansluiting op de expressweg. Nu worden bij De Hoorn/St. Rita zomaar even een aantal wegen afgesloten zonder dat daar iets voor terug komt, maar de onveilige aansluiting van de Passiedreef lijkt te blijven, als ik het goed begrijp.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

^^ Er komen ventwegen, dus het lokale verkeer zal er niet te veel last van hebben. Bepaalde routes die nu over de expresweg liepen zullen nu verplaatst worden over andere wegen, dat is ook geen groot probleem. Het is daar sowieso een dunbevolkte streek met maar een paar dorpen. Het voordeel van geen gevaarlijke kruispunten op de E34 meer is veel groter.

Al geef ik toe dat de afstand tussen Maldegem en knooppunt Knokke wel erg groot is. Ik had daartussen wel nog een afrit gebouwd in de buurt van Lapscheure, zodat Damme nog altijd goed bereikbaar is vanaf de E34. Nu zal je er in Maldegem al af moeten en lange tijd op de parallelbaan moeten rijden. Ook blijf ik het onbegrijpelijk vinden dat er geen afrit komt ter hoogte van de N498, dit is voor veel mensen de primaire afrit om vanaf de E34 naar Brugge te gaan (verder via de N9). Nu zal al dat verkeer via de N44 gaan en de nu al overbelaste N44a en de N9 en daarmee veel langer door Maldegem rijden dan via de N498.
joep
zandpaadje

Bericht door joep »

In het artikel staat 'Tussen Den Hoorn en Middelburg komt een tunnel': Dat zal voor auto's zijn veronderstel ik. Het kaartje geeft enkel aan wat de situatie tijdens de werken wordt denk ik.
Mundial
verkeersader

Bericht door Mundial »

Kleine tip: als je lid bent van een Vlaamse bibliotheek kan je de titel kopiëren en plakken naar het zoekvak op de (Voorbeeld maar ze zien er allemaal hetzelfde uit) website en dan rechtsboven het zoekvak op "krantenarchief" klikken. 12 tot 24 uur na publicatie kan je artikels daar volledig lezen.
Als je student bent in het hoger onderwijs kan je ook met jouw account inloggen op Belga Academic (daar zijn ze na 2 dagen beschikbaar).
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Bij Maldegem zijn de werken begonnen om de kruispunten weg te werken: https://www.youtube.com/watch?v=RkdyYSz ... eTelevisie.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Ik wist niet dat de kruispunten nu al definitief dicht gingen. Terwijl de parallelwegen nog niet gebouwd zijn.
Archeopendra1234
verkeersader

Bericht door Archeopendra1234 »

Een streling voor het oog, verkeerslichten die verwijderd worden 🥰
vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce »

Ondertussen loopt ook de aanbesteding voor de volgende fase van de ombouw ter hoogte van de bruggen over ondermeer het Leopoldkanaal tot net boven Maldegem. Omdat deze werken gedeeltelijk worden bekostigd met Europese middelen is een strakke timing noodzakelijk. Een eerste fase moet al klaar zijn tegen het najaar van 2025. De tweede fase in 2026. Alle documenten (en plannen) kunnen teruggevonden worden via volgende link: https://www.publicprocurement.be/public ... f4/general
vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce »

De volgende fase in de ombouw van de N49 is ondertussen al even bezig. Het betreft hier het gedeelte net ten noorden van beide kanalen. Ik geef graag nog eens het ontwerpplan mee. Openen in een apart scherm voor meer details:

Afbeelding
Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail »

Welke locatie is dit juist?
JanVerhoeven
verkeersader

Bericht door JanVerhoeven »

^^ Hoornstraat -> Den Hoorn.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

HLN schreef:Zelzatetunnel twee weekends volledig afgesloten voor renovatiewerken dienstgebouwen

Het Agentschap Wegen en Verkeer renoveert de dienstgebouwen aan de Zelzatetunnel. Om de oude gevelpanelen te verwijderen, wordt de tunnel in beide richtingen afgesloten tijdens de weekends van 24 mei en 21 juni.
Artikelbron en foto: https://www.hln.be/zelzate/zelzatetunne ... ~a3d29486/
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

De Vlaamse Regering stelde op 7 juni 2024 het ontwerp gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) ‘E34-west ter hoogte van de Waaslandhaven’ voorlopig vast. Iedereen kan reageren op het ontwerp plan via het openbaar onderzoek van 14 juni 2024 tot en met 12 augustus 2024. Zie: https://www.vlaanderen.be/e34-west

Het GRUP is uiteraard een bestemmingsplan. Dit plan omvat naast de Westelijke Ontsluiting Waaslandhaven (WOW), de bijkomende toegangsweg tussen de Antwerpse haven en de E34, ook de herinrichting van knooppunt Beveren. Knooppunt Beveren zal omgevormd worden van (grote) trompet naar halve stack. Dat is zeker niet slecht, want de lus van de R2 richting Antwerpen was nogal krap bemeten voor de verkeersstroom. In het nieuwe knooppunt wordt de hoofdrichting dus van de E34 naar de Liefkenshoektunnel geleid, dat vind ik ook opmerkelijk.

De nieuwe toegangsweg naar de haven zou dan weer met een simpele Hollands complex op de E34 aangesloten worden (complex Waaslandhaven-West). Ook zou het afrittencomplex Vrasene afgeschaft worden, omdat het anders te dicht bij deze nieuwe afrit Waaslandhaven-West zou liggen.

Afrit Melsele zou behouden blijven, alleen zou de aansluiting met de Waaslandhaven via de Steenlandlaan verdwijnen zodat deze afrit enkel nog een lokaal karakter krijgt.

Afbeelding

Afbeelding

Ter vergelijking, in de aanvankelijke conceptversies zou deze Westelijke Ontsluiting van de Waaslandhaven nog met een trompet op de E34 aangesloten worden, analoog aan knooppunt Beveren. Dat dit nu soberder geworden is heeft te maken met dat er nu minder moet onteigend worden, en dat er minder landbouwgrond verloren gaat.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Bij de herinrichting van knooppunt Beveren lag er nog een alternatief op tafel, een trompetknooppunt met vergroting van de boogstralen zodat deze met een snelheid van 70 per uur zouden kunnen bereden worden. Dit scenario heette 'vergrote druppel'. Blij dat het dit niet geworden is. De gekozen oplossing is performanter. Want dit zou heel veel grond innemen.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Detail van het nieuwe knooppunt Beveren:
Afbeelding

De formele reden waarom ze voor de compacte variant gegaan zijn doen echter wat de wenkbrauwen fronsen. Er wordt naar' ecologische redenen verwezen. Voor de keuze om de hoofdweg van de E34 richting de R2 wordt ook naar het Haventracé verwezen (de grote Noordelijke ring rond Antwerpen die van de E34 via de R2, de A12 en via de nieuwe A102 naar de E313 zou leiden). Het is echter al duidelijk dat dit Haventracé er wellicht niet zal komen.
Afbeelding
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

HLN schreef:Vrachtwagen vat vuur op E34 aan Zelzatetunnel, tunnel afgesloten in beide richtingen

Een vrachtwagen vatte donderdagnamiddag vuur op de E34. Volgens de eerste informatie vielen er geen gewonden, maar er is wel veel verkeershinder. De tunnel is in beide richtingen afgesloten.

Een vrachtwagen vatte omstreeks 16.30 uur om een nog onbekende reden vuur op de E34, net voor de Zelzatetunnel in de richting van Antwerpen. De hulpdiensten zijn aanwezig. De chauffeur zou op tijd in veiligheid gebracht zijn.

De tunnel is in beide richtingen afgesloten, met de nodige verkeershinder tot gevolg. Richting Knokke staat een halfuur file vanaf Kemzeke. Richting Antwerpen lijkt de file op de snelweg voorlopig nog mee te vallen. Aankomend verkeer kan via de R4 en de Zelzatebrug een omleiding volgen, zo meldt het Vlaams Verkeerscentrum. Verkeer op lange afstand probeert de omgeving best te vermijden en via andere snelwegen (E40, E17) te rijden.
Artikelbron en foto's: https://www.hln.be/zelzate/vrachtwagen- ... ~a889a903/.

Gezien de file's toont het weer maar eens aan dat het om een duidelijk belangrijke wegverbinding gaat.
Ondertussen staat het ook richting Antwerpen en zelf tot op de R4-West vol file's.
Jump
autoweg

Bericht door Jump »

Hun oefening van tijdje terug hebben ze al redelijk snel kunnen gebruiken. Gelukkig juist vandaag niet langs daar moeten passeren, anders elke dag.
vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce »

De ombouw van de N49 tussen Maldegem (Passiedreef/Vakebuurtstraat) en Damme (Waterpolder) is gegund aan TM Artes/Willemen voor 41,6 miljoen euro. Het hoge bedrag wordt verklaard omwille van de noodzakelijke herbouw van de Leestjesbruggen. Een gedeelte van deze werken is ook gesubsidieerd door de Europese unie.
vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce »

^^ Aanvullend gaan de werken ook al snel van start! Tegen de zomer van 2026 moet alles afgerond zijn. Meer info: https://wegenenverkeer.be/werken/projec ... assiedreef
Tommy
autoweg

Bericht door Tommy »

Nu ook in de nationale pers geraakt:
Werken gestart om N49 om te bouwen tot snelweg op grens van Maldegem met Damme

Het Agentschap Wegen en Verkeer is gestart met de ombouw van de expresweg N49 tot snelweg op het grondgebied van Maldegem en Damme. Vier kruispunten gaan dicht, zodat het verkeer er veiliger en vlotter kan verlopen.

...

Afbeelding
Bron en meer: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/01/08 ... -van-mald/
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
Tommy
autoweg

Bericht door Tommy »

Ooit heeft me iemand wijs gemaakt dat er maar een halve meter zit tussen de bodem van het kanaal en het plafond van de tunnel in Zelzate. Het zou nog kunnen kloppen ook:

Verdieping tunnel Zelzate heet hangijzer op North Sea Port Conference

Ter gelegenheid van de opening van de Nieuwe Sluis in Terneuzen, organiseerde ProMedia op vrijdag 11 oktober de North Sea Port Conference. Ruim 650 bezoekers namen eerst een kijkje bij de gloednieuwe sluis en doken nadien in een inhoudelijk congres. Heet hangijzer was de nood aan een verdieping van de tunnel van Zelzate.

...

Van Poelvoorde verwees ook naar het blijvende knelpunt onderweg naar Gent: de tunnel in Zelzate. “De kanaaldiepte is er slechts 12,5 meter en zodoende moeten er ook verdere stappen worden gezet om de toegang te verbeteren”, aldus de CEO.

...
Lees meer: https://www.flows.be/scheepvaart/2024/1 ... dpr=accept
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Dit kan inderdaad een beperking zijn voor dit soort kanalen. In Nederland is de diepgang van het Noordzeekanaal ook beperkt door de Velsertunnel (1957) heb ik gelezen. Indertijd kon nog niet voorzien worden hoe groot schepen zouden worden. De Zelzatetunnel is ook al behoorlijk op leeftijd.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Men spreekt al jaren over een nieuwe diepere Zelzatetunnel om de nieuwe sluis in Terneuzen te laten renderen (je hebt immers niets aan een nieuwe sluis voor diepere schepen als deze schepen Gent niet kunnen bereiken door de Zelzatetunnel). Echter lijken deze plannen in de ijskast verdwenen. Ik heb er al jaren niets meer van gehoord. Af en toe wat druk vanuit de haven, meer gebeurt er niet. Terwijl dit de allerhoogste prioriteit zou moeten zijn. Temeer omdat bij een opstart van het project het nog minstens 10 jaar duurt eer de verdiepte tunnel zal geopend worden (en diepere schepen dus de haven kunnen bereiken).
Laatst gewijzigd door Alfa op zo 22 dec 2024, 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik vraag mij af hoe je dat technisch uitvoert. Volgens mij kan dat alleen door de E34 jarenlang af te sluiten. Of je moet een boortunnel ten zuiden van de bestaande tunnel aanleggen, die ook onder die wijk 'Klein Rusland' door gaat. Satellietbeelden laten zien dat er ook ondergrondse buisinfrastructuur ligt aan de zuidkant van de Zelzatetunnel.

Ik ken maar één voorbeeld waar een tunnel is verwijderd vanwege een uitdieping van de vaarweg, de Baytown Tunnel in Houston. Die is vervangen door een veel grotere tuibrug en toen is het Houston Ship Channel uitgediept waarbij die tunnel dus verwijderd is. De haven van Houston heeft veel tankschepen, die vaak een grotere diepgang hebben dan veel andere typen.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

^^ Het plan is om een nieuwe tunnel te graven ten zuiden van de huidige tunnel. Lange tijd werd er van uit gegaan dat de beruchte, halfvervallen sociale woonwijk Klein-Rusland (de grootste tokkiewijk van de streek) daarvoor zou moeten sneuvelen.

Al zijn er nu ook berichten dat Klein-Rusland toch behouden zou blijven. De wijk heeft ook wel wat erfgoedwaarde en wil men dus liever behouden. Volgens dit bericht zou men de tunnelmonden verder uit elkaar leggen wat dan dus in een iets langere tunnel resulteert die echter wel volledig onder de wijk door gaat ipv dat een deel van de wijk moet verdwijnen.

Maar deze moeilijkheden maken dat een nieuwe Zelzatetunnel dus niet voor morgen is. Er zelfs nog geen concreet plan. Dat maakt dat het naar mijn aanvoelen nog zeker 20 jaar zal duren eer die nieuwe tunnel er ligt. In tussentijd zal de nieuwe sluis in Terneuzen geen rendement hebben.

Overigens zijn er momenteel werken bezig aan de Zelzatetunnel om de technische ruimtes (die nog uit de jaren '60 dateerden) te renoveren. Zie dit. Dat geeft ook aan dat ze niet denken dat de nieuwe tunnel er snel zal liggen.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Een nieuwe video over de werken aan de Zelzatetunnel: https://www.facebook.com/wegenenverkeer ... 6197586662.
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Mijn foto's van 18-8-24:

https://photos.app.goo.gl/pTbvm6GgpG3ckgtq7

Hier een paar minuten opstopping.
Afbeelding

Het viel mij op dat je tot vlak voor de kruisingen 120 mag, hier begint 90 pas.
Afbeelding

Geel N-nummer op het tijdelijke bord.
Afbeelding

Hier nog een oud hm bordje.
Afbeelding
In het begin dacht ik trouwens dat de kilometering in Antwerpen bij 0 begint, maar ik merkte al gauw dat dat nooit kon kloppen.

Het knooppunt in bouw.
Afbeelding

Geen afstand hier? Op het volgende bord is het 1100 m.
Afbeelding
SAN RED
verkeersader

Bericht door SAN RED »

^^ Inderdaad geen afstandaanduiding, dit is nu de standaard voor borden in de hoogte (Antwerpen). (Deze heb ik trouwens in het Bww self-design topic geplaatst.) Het 1100m moet nog verwijderd worden.

Mooie foto's!
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Een bijzonder betreurenswaardige afschaffing van de standaard.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Dat vind ik ook een zeer spijtige keuze. Het haalt heel het systeem met de opstaande pijlen onderuit.
SAN RED
verkeersader

Bericht door SAN RED »

Nuja, valt eigenlijk zeer goed mee. Dat bord hangt er nu al een tijdje, en er is geen merkwaardige verandering van het rijgedrag. Het bord hangt dan nog is zeker 1000m, en / voor een tunnel, waar het zicht nog is minder is voor de komende afrit. Maar de weggebruikers reageren 'oké' op het bord. Het bord is groot en met een eenvoudige opmaak, zonder te veel extra's.

Met opgaande pijlen, is een afstandaanduiding juist minder van belang. Een afstandaanduiding heeft (denk ik) zeker voor een modale weggebruiker toch nauwelijks van belang... Een wegwijzer moet vooral duidelijk en goed zichtbaar zijn, zonder te veel tralala's